Sodejuu Posted 2 november 2006 Report Share Posted 2 november 2006 Zo zie ik het ook, maar ik gaf alvast het antwoord waarmee S-dinges op de proppen zou komen Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 2 november 2006 Report Share Posted 2 november 2006 ik meet met mijn oren Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 2 november 2006 Report Share Posted 2 november 2006 Verschillen in netkabels zijn hoogstwaarschijnlijk onhoorbaar.. Als ze het al zijn dan is het effect kleiner dan b.v. 2cm schuiven met je speakers of je luisterstoel. Er zou iets goed mis zijn wanneer een metertje kabel waar 230V 50hz doorheen moet invloed zou hebben op het geluid. Als je toch naar een kabel wil gaan 'luisteren' dan vraag ik vriendelijk doch.. dringend om een simpele blinde test te doen. Laat een kennis / vriend / partner de kabels wisselen op een manier dat je niet weet welke hij/zij aangesloten heeft (de blindoek doet wonderen) en ga dan een nummer wat je goed kent 10 keer draaien. 5x met kabel 1 en 5x met kabel 2, maar wel in willekeurige volgorde.. Een volgorde die je niet weet maar je hebt je oren en een stukkie papier waar je op schrijft welke kabel er volgens jou aan zit. Dan is het simpel, heb je het precies goed, dan hoor je verschil.. Geef dan aan welke je mooier vond klinken en dat is de kabel die je moet hebben.. Is de uitkomst willekeurig? Dan heb je aangetoond dat een voedingskabeltje inderdaad een simpel ding is wat gerust van de Gamma vandaan mag komen.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MichelNL Posted 2 november 2006 Report Share Posted 2 november 2006 Zal niet gaan quoten. De uitdrukking toefje op de taart is een goeie mbt stekkerdozen (en stroomkabels). De vraag of een andere stekkerdoos zin heeft (of onzin is) hangt zoveel af van de situatie dat het bij de een wellicht werkt en bij de ander niet. Proef je het toefje bij de taart...hangt af van de taart, toefje en smaak. Heb je last van stoorsignalen (bronnen), van het net of ingestraald, dan zal een betere afscherming nut kunnen hebben en mischien ook niet. In ieder huis zal dit soort toefjes een andere invloed hebben afhankelijk van de omgeving. Verschillende audio winkels hebben demo pakketten die je kunt lenen om dit soort stekkerdozen, kabels etc. thuis te ervaren. Alleen dan kun je een goed oordeel geven, niet iemand anders die niet in exact dezelfde situatie zit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
sultankat Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 Resultaat hangt inderdaad af van diverse factoren die per set kunnen verschillen en vaak ook de apparatuur zelf betreffen ipv de bekabeling. Soms is de invloed van een (andere) netkabel niet of nauwelijks hoorbaar, soms opmerkelijk genoeg heel duidelijk. Ik had al goede netkabels liggen, maar ondanks al mijn scepsis bleek de overstap naar Lat International een verbazingwekkende verbetering op te leveren. Ik heb het dus over een verbetering, niet alleen het "anders" klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
niels007 Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 Ik zet een euro op de volgende stelling: Blind getest zijn die 'verbazende' verbeteringen ineens een stuk kleiner en misschien niet consequent hoorbaar.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 Ik moet even waarschuwen voor die extreem goedkope verdeeldozen die je overral kan kopen. De schakelaar van die krengen wil nog wel eens moeilijk gaan doen. Als je niet wil dat je set gaat knipperen, neem er dan 1 zonder schakelaar of koop een iets betere. Je schikt je half dood als zo'n schakelaar begint te sissen. en je apparaten over de zeik gaan. Je moet er al helemaal niet aan denken als dat gebeurd als je niet thuis bent!!!! De behuizing van zo'n verdeeldoos mag dan brand vertragend zijn. Je apparatuur vind daar echt helemaal niets aan. En die zijn meestal niet brandvertragend. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 Hear moet ik Seoman in bijtreden: ik heb ook van die goedkope troep van Gamma en andere Blokkers, m Link to comment Share on other sites More sharing options...
s0000884 Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 Zo zie ik het ook, maar ik gaf alvast het antwoord waarmee S-dinges S-39 op de proppen zou komen Ik dacht al, wat lees ik nou Goed bezig. Ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 Zo zie ik het ook, maar ik gaf alvast het antwoord waarmee S-dinges S-39 op de proppen zou komen Ik dacht al, wat lees ik nou Goed bezig. Ik Waar ik mij het meest aan stoor, is dat ze de s in s0000884 altijd met een hoofdletter schrijven. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erikatn Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 Ik zet een euro op de volgende stelling: Blind getest zijn die 'verbazende' verbeteringen ineens een stuk kleiner en misschien niet consequent hoorbaar.. Dat durf ik ook. Grotere bedragen zijn uiteraard uitgesloten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 De meeste branden in onze appartementjes gebeuren dan meestal ook door electrische kortsluitingen (...) Dat lijkt me sterk. Een brand ontstaat eerder door een thermische overbelasting van een stekkerblok (dat schakelaartje dat zo heet wordt) dan door een botte kortsluiting. Die wordt normaal gesproken onmiddellijk afgeschakeld... Lekstromen kunnen (zeker zonder aardlekschakelaar) ook makkelijk voor brand zorgen. Overbelasting van de groep (van de meterkast) of kortsluiting levert zelden brand op... Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 Tjah, er zijn dit jaar drie branden geweest hier in de wijk, het werd telkens rondgezegd: "'t was de electriek", helaas kan ik niet met officiele rapporten van de brandweer of zo afkomen, het was ergens een deductie van mijnentwege: brand door electriciteit, en die dingen worden heet, dus.... ik zie er ook vaak (op het werk en in de feestzaal waar we activiteiten hebben: bij veel van die goedkope stekkerblokken is de trekontlasting losgekomen en zie je die drie draadjes hangen Ik wil maar zeggen: als je je keukenradio wil aansluiten hoef je geen PS powerplant aan te schaffen, maar zo een stekkerblok van pakweg een euro of 15 - 30 (Legrand of zo) is toch een pak zekerder dan eentje van 2.50. Ik vind het trouwens krimineel van die fabrikanten van goedkope troep zoals gereedschap: het kost bijna niks maar het is gewoon waardeloos (echt onbruikbaar, bvb boren hamers tangen... ) maar ik ga off topic Ik wil wel even ontboezemen dat ik niet echt verschil hoor (heb ook niet echt AB geluisterd) tussen een Vinkier en een Supra, maar de Supra is degelijker en practischer mvg RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 De meeste branden in onze appartementjes gebeuren dan meestal ook door electrische kortsluitingen (...) Dat lijkt me sterk. Een brand ontstaat eerder door een thermische overbelasting van een stekkerblok (dat schakelaartje dat zo heet wordt) dan door een botte kortsluiting. Die wordt normaal gesproken onmiddellijk afgeschakeld... Lekstromen kunnen (zeker zonder aardlekschakelaar) ook makkelijk voor brand zorgen. Overbelasting van de groep (van de meterkast) of kortsluiting levert zelden brand op... Toch zijn er in Nederland nog genoeg huizen waar de netspanningsinstallatie in een zeer discutabele staat verkeert. Stoffen bedrading, metalen lasdozen, geen, te grove of slechte (veelal oude) aardlekschakelaars komen veelvuldig voor. Ik kan me een brand door kostsluiting heel goed voorstellen. In Nederland zijn er nog genoeg gebouwen waar geen aarding aanwezig is. Dat er in een woonkamer randaarde verplicht is, is ook nog niet zolang wettelijk verplicht. Heb je zo'n huis, dan is het niet verplicht om de installatie aan te passen Als je wel een deugdelijke installatie hebt, dan zou er door kortsluiting geen brand mogen ontstaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 De meeste branden in onze appartementjes gebeuren dan meestal ook door electrische kortsluitingen (...) Dat lijkt me sterk. Een brand ontstaat eerder door een thermische overbelasting van een stekkerblok (dat schakelaartje dat zo heet wordt) dan door een botte kortsluiting. Die wordt normaal gesproken onmiddellijk afgeschakeld... Lekstromen kunnen (zeker zonder aardlekschakelaar) ook makkelijk voor brand zorgen. Overbelasting van de groep (van de meterkast) of kortsluiting levert zelden brand op... Toch zijn er in Nederland nog genoeg huizen waar de netspanningsinstallatie in een zeer discutabele staat verkeert. Stoffen bedrading, metalen lasdozen, geen, te grove of slechte (veelal oude) aardlekschakelaars komen veelvuldig voor. Ik kan me een brand door kostsluiting heel goed voorstellen. In Nederland zijn er nog genoeg gebouwen waar geen aarding aanwezig is. Dat er in een woonkamer randaarde verplicht is, is ook nog niet zolang wettelijk verplicht. Heb je zo'n huis, dan is het niet verplicht om de installatie aan te passen Als je wel een deugdelijke installatie hebt, dan zou er door kortsluiting geen brand mogen ontstaan. Gisteren is in het centrum van Groningen een studentenhuis afgebrand..... De vriendin van m'n zoon woont in het huis naast het afgebrande... Zij studeert rechten, maar zag toch dat er van de elektrische installatie daar weinig klopt... Toeval..?? LINK LINK LINK LINK Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 Persoonlijk denk ik dat de term "kortsluiting" hier een verkeerde indruk oproept. Neem bijvoorbeeld een rotte verbinding in een oude lasdoos; bij inschakeling van een verbruiker gaat dit zachtjes "bakken". Dit genereerd behoorlijk wat warmte, waardoor op de contactvlakken brandplekken ontstaan, die op hun beurt de overgangsweerstand wederom vergroten enz enz. De aardlek vindt dit niet erg. Er lekt toch niets weg via de aarde? Ook de zekering blijft heel. De maximale stroomsterkte wordt toch niet overschreden? En ziedaar; een potentiele brandhaard. De zekering klapt er pas uit als de isolatie wegsmelt. Dan is het echter al te laat: de fik zit er al stevig in... De rest is voor de schade-expert. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 4 november 2006 Report Share Posted 4 november 2006 De meeste branden in onze appartementjes gebeuren dan meestal ook door electrische kortsluitingen (...) Dat lijkt me sterk. Een brand ontstaat eerder door een thermische overbelasting van een stekkerblok (dat schakelaartje dat zo heet wordt) dan door een botte kortsluiting. Die wordt normaal gesproken onmiddellijk afgeschakeld... Lekstromen kunnen (zeker zonder aardlekschakelaar) ook makkelijk voor brand zorgen. Overbelasting van de groep (van de meterkast) of kortsluiting levert zelden brand op... Toch zijn er in Nederland nog genoeg huizen waar de netspanningsinstallatie in een zeer discutabele staat verkeert. Stoffen bedrading, metalen lasdozen, geen, te grove of slechte (veelal oude) aardlekschakelaars komen veelvuldig voor. Ik kan me een brand door kostsluiting heel goed voorstellen. In Nederland zijn er nog genoeg gebouwen waar geen aarding aanwezig is. Dat er in een woonkamer randaarde verplicht is, is ook nog niet zolang wettelijk verplicht. Heb je zo'n huis, dan is het niet verplicht om de installatie aan te passen Als je wel een deugdelijke installatie hebt, dan zou er door kortsluiting geen brand mogen ontstaan. Ik ga met Henrie mee. Bij kortsluitingen lopen er stromen van meer dan 100derden amperes. Dat overleeft de hoofdzekering niets eens. Als je aluminium in je stophouder doet dan nog klapt de hoofdzekering er uit. (ik heb het gezien het bestaat echt) Een huis zonder zekeringen zal in brand vliegen bij kortsluiting. De bedrading zal immers gaan smelten. De meeste branden onstaan door weggemoffelde bedrading (onder een kleedje/vloerbedekking) of overbelaste stekkerdozen of beknelde bedrading. Huizen zonder aardlek mogen ook nog vrezen voor water in de leiding. Oja bijna vergeten apparaten vliegen ook soms in brand. TV's koelkasten. Van mij mag je de kerstlampjes en stekkerdozen van 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts