voodooless Posted 17 november 2006 Report Share Posted 17 november 2006 Over goede ribbons gesproken. De B&G Neo3 PDR en Neo8 PDR behoren tot die cathegorie. Het zijn planar tweeters, dus geen true ribbons, maar zijn wel heel erg goed. De Neo8 kun je extreem laag inzetten, heeft echter wel een supertweeter nodig, want boven de 10 Khz is ie niet zo mooi. Daar kan de Neo3 prima passen, hoewel die ook prima in een 2-weg gebruikt kan worden. Vooral vervorming van deze tweeters is zeer laag, iets waar de meeste andere ribbons toch wel achterblijven op de domes. Of-axis doen ze het natuurlijk ook prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
JeroenKV Posted 6 december 2006 Report Share Posted 6 december 2006 Nee ni echt, 't is te duur! En ik heb thuis nog hopen speakers staan (weel niet zo goed als dit) Momenteel spelen mijn 6 litertjes nog st"eeds heerlijk! Moest de nood er zijn misschien wel mvg RastaPhil Helemaal top die drivers! Gebruik nu 2 Neo8PDR's en een Neo3PDR per kant in dipole. Het laag wordt gedaan door een Scanspeak 25W8567-SE in een gesloten kast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 7 december 2006 Report Share Posted 7 december 2006 De ribbon mid/highrange-unit van SA is een oorspronkelijk Philips ontwerp, dat werd ontwikkeld voor Marantz. Maar die nam het niet af, toen puntje bij paaltje kwam. Toen ging Philips (Dendermonde) er mee leuren. (Voor de zelfbouw Pied Piper was-ie echter, met een inkoopprijs excl. BTW van Link to comment Share on other sites More sharing options...
terbak Posted 7 december 2006 Report Share Posted 7 december 2006 Inderdaad, de basis kwam van Philips. De RSQ8P dus. Waren niet goedkoop, maar wel erg mooi. Ik heb er twee liggen. Ze kunnen heel laag beginnen als je maar stijl filtert. Je kunt ze ook 6 db filteren, maar dan wel een stuk hoger, dus echt als tweeter. Ze hebben een fantastische dynamiek, echt een top tweeter. Voor mij het mooiste op het gebied van (pseudo) ribbons. Enige nadeel is de geringere verticale spreiding. Is overigens door Marantz wel gebruikt in een paar speakers, maar was geen commercieel succes De SA speakers die ik ooit heb gehoord klonken overigens bepaald niet gek! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 7 december 2006 Report Share Posted 7 december 2006 Ze hebben een fantastische dynamiek, echt een top tweeter. Voor mij het mooiste op het gebied van (pseudo) ribbons. Wel het beschemroostertje er af halen, klinken ze nog beter Enige nadeel is de geringere verticale spreiding. En dat had Kelly in de jaren '50 al ondervangen door er een catano Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts