dekkersj Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 Anyway, er is een hoop rommel boven de 20 kHz, kennelijk. En dat blijkt ook. Bij die Philips is er een 35 kHz signaal dat op -53 dBFS staat. En misschien nog wel meer.Het gekste is dat als ik twee tonen van 18 kHz en 18.99 kHz door de spelers jaag, dat er dan een sterkste component ontstaat op 12.6 kHz. Die kan ik dus niet terugbrengen. Iemand een idee? Het gat in de markt is een filter te maken dat alles boven de 25 kHz afkapt en dat dan in een mooi kastje te stoppen. Dat moet ik nog verder uitwerken... Als het allemaal enen en nullen zijn die precies doen wat er op het plaatje staat, waar komt die zooi dan eigenlijk allemaal vandaan? Kun je niet beter het probleem zelf bij de bron aanpakken, in plaats van middels een lapmiddel (het filter, waar het signaal ongetwijfeld doorheen moet en dat dus weer hele nieuwe zooi kan opwekken) net te doen of het er niet is? Zomaar wat vragen van een digibeet hoor. En voor dat andere probleem bestaat geen filter natuurlijk. Stel je voor dat je muziek zou draaien met zo'n apparaat, waarin voortdurend een veelheid aan dit soort dubbeltonen en nog veel complexere dingen moeten worden weergegeven, wat zou zo'n apparaat dan allemaal wel niet in het hoorbare bereik opwekken dat er oorspronkelijk niet is? Doorredenerend: kan het zijn dat de echt goede cd-spelers niet dit soort hoorbare fantoomfrequenties maken en de minder goede wel en dat ze daarom niet echt geweldig klinken ondanks dat ze precies dezelfde enen en nullen krijgen te verwerken? Toine. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 Zo'n filter heb ik al. http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/hearing.html Kostte me wel 48 jaar om m te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 Zo'n filter heb ik al. http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/hearing.html Kostte me wel 48 jaar om m te maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TRPH Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 Leuk testje. Mijn filter doet het prima. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 Mijn PC speakertje houden er boven de 6 kHz mee op.... Ook een filter.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 3 november 2006 Report Share Posted 3 november 2006 Beste, Daarom dus, het lowpass filter is een van de meest belangrijke facetten in je uitgangsstage, en daarom dat ik daar maanden mee bezig ben geweest voor onze uitgangsstage. Er zijn vele manieren en concepten om een lowpass filter te maken. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 4 november 2006 Report Share Posted 4 november 2006 Beste Jacco, Daarm ben ik dus voorstander voor hoog resolutie systemen met hoge samplererate, en dus ook upsamplelen. Dan kan het lowpassfilter veel hoger komen te liggen, en komen dit soort verschil tonen terug buiten de gehoorgrens. Wat jij nu ziet is logisch. Zeker oudere spelers met 4x oversampeling die stijl an laag moeten filteren. Daarvan zie je altijd verschil tonen terug in het hoorbare gebied. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 5 november 2006 Report Share Posted 5 november 2006 Beste, Daarom dus, het lowpass filter is een van de meest belangrijke facetten in je uitgangsstage, en daarom dat ik daar maanden mee bezig ben geweest voor onze uitgangsstage. Er zijn vele manieren en concepten om een lowpass filter te maken. Groeten, Bas Bas heeft gelijk, gebruik daarvoor buizenversterkers met uitgangstrafo, of zoals ik doe; een versterker met input volume trafo, interstage en uitgangstrafo. Oh ja, mijn DAC heb ik ook gebouwd met de BB DF1704 upsampling filter. Als je dat doet ben je volledig gevrijwaard van "Digitalis" en hoef je ook niet meer aan de slag te gaan met van die nukkige platenspelers die steeds moeten worden afgesteld en maar op een punt op de plaat de goede hoek maken met de naald........... (sorry, moest even wat frustatie uit ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 6 november 2006 Report Share Posted 6 november 2006 Het gat in de markt is een filter te maken dat alles boven de 25 kHz afkapt en dat dan in een mooi kastje te stoppen. Dat moet ik nog verder uitwerken... 'alles boven de 25kHz' Wel ... veel plezier daarmee. Dergelijke kastjes zijn sinds 1983 regelmatig op de markt gezien. Ze komen, en ze gaan. De meeste oversampling filters in moderne spelers zijn van het half-band type, en voor CD zitten die bij 22.05kHz maar op -6dB. De sperband ligt tegenwoordig ook vaak op een zielige -70/-80dB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 6 november 2006 Report Share Posted 6 november 2006 Het gat in de markt is een filter te maken dat alles boven de 25 kHz afkapt en dat dan in een mooi kastje te stoppen. Dat moet ik nog verder uitwerken... De sperband ligt tegenwoordig ook vaak op een zielige -70/-80dB. Beste Werner, Ja dat was vroeger anders, maar zou je dat weer willen zoals vroeger, een hele tegel aan opamps om maar je filtering voor elkaar te krijgen? Ik geloof in een goede midden weg. Ik meen dat audionote helemaal niet meer fltert, Nelson pass doet het met een passieve 6 dB. filter dmv. een Ctje aan de uitgang dat is weer het andere uiteinde. Maar een simpel doch goed ontworpen 2e of 3 orde filter vind ik toch heel netjes. Zolang er maar niet weer extra opamps in je signalweg hoeven. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 6 november 2006 Report Share Posted 6 november 2006 maar zou je dat weer willen zoals vroeger, een hele tegel aan opamps om maar je filtering voor elkaar te krijgen? Bas, ik had het over de kwaliteiten van hedendaagse digitale filters, zoals die gebruikt in DAC-chips voor consumentengebruik (lees: DVD dus). Die zijn ondermaats, omwille van de kostprijs. Opamps veranderen daar niets aan. W Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 6 november 2006 Report Share Posted 6 november 2006 Nou ja, ik zie er wel brood in. Een OpAmp (OPA1632 die ik er voor in gedachten heb) kan ongeveer 1.5 mA leveren dus een OpAmp alleen zal die filtering niet kunnen. Daar is meer voor nodig. Ook een goede voeding etc etc. Maar ik weet nog steeds niet waar die 12k6 vandaan komt. Groet, Jacco Beste Jacco, Dan kun je net zogoed een hele neiuwe uitgnagstage ontwerpen voor een cd speler met de I-V conversie aan boord. Want de lowpass filtering is een probleem van hedendaagse cd spelers, maar de I-V conversie is er ook een. En dat kan veel fraaier dan met een low cost opamp. Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 6 november 2006 Report Share Posted 6 november 2006 Misschien ga ik dat ook wel doen. Ik heb het in mijn hoofd gekregen om een toonregeling te gaan maken die ook een koptelefoon moet kunnen aansturen. Zie linkje naar een ander forum. Maar ik heb geen haast. Groet, Jacco Beste Jacco, Spannend!! Jij als freak zal vast wel helemaal discreet willen bouwen, maar kijk toch eens naar de BUF634 voor je applicatie. Klinkt super mits juist toegepast, en kan letterlijk het bloed uit je oren blazen Heb er zelfs 8 ohm lasten mee aangestuurd Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stefan Posted 6 november 2006 Report Share Posted 6 november 2006 Misschien ga ik dat ook wel doen. Ik heb het in mijn hoofd gekregen om een toonregeling te gaan maken die ook een koptelefoon moet kunnen aansturen. Zie linkje naar een ander forum. Maar ik heb geen haast. Groet, Jacco Hallo Jacco, Ik lees dat je daar buizen afschrijft omdat ze meer vervormen dan solid state. Dat is niet juist, vergelijk de karakteristiek van een triode buis eens met een transistor, dan zal je opvallen dat de transistor veel krommer is en dus ook meer vervormt. Aangezien transistorschakelingen meestal met tegenkoppeling (sommige opamps zijn niet eens stabiel te krijgen zonder tegenkoppeling!) worden gemaakt om de vervorming laag te houden en buizenschakelingen het meestal zonder tegenkoppeling doen is dit een zeer vasthoudende misvatting. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 7 november 2006 Report Share Posted 7 november 2006 Op het moment ben ik aan het kijken welk type filter er slim is om te gebruiken. Wel, hoeveel fazeverschuiving tolereer je beneden 20kHz? Hoeveel doorschot bij excitatie met een blokgolf? Een OpAmp (OPA1632 die ik er voor in gedachten heb) kan ongeveer 1.5 mA leveren Hoe kom je daar bij? en wat soort belasting had je in ingedachten? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 7 november 2006 Report Share Posted 7 november 2006 Ik had geen zin om groeplooptijd te schrijven. En laat ons bij het laagdoorlaatfilter blijven, dat was de oorspronkelijke context. Dus je leidt je stroomlimiet af uit een arbitrair-gekozen drempel voor harmonische vervorming? Neem de filterimpedanties gewoon hoger. Ruis is hier van geen belang, en het is beter voor de voeding. Dan nog ben ik benieuwd hoe je alles boven 25kHz gaat kwijtspelen zonder terug in 1981 te belanden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 7 november 2006 Report Share Posted 7 november 2006 Hierbij is als dynamisch bereik uitgangspunt sacd gekozen (120 dB over 20 kHz (THD equivalent 0.0001 %)). Hoezo 120dB over 20kHz??? Wat bedoel je met terugbelanden in 1981? Heeft dat met ontoelaatbare frequentieafval <20 kHz te maken? Hoe ga je een redelijke onderdrukking voorbij 25kHz realiseren zonder noemenswaardige rimpel, faseverschuiving, en afval beneden 20kHz en zonder een boterhammendoos vol opamps? Het is niet voor niets dat de CD-spelers al snel overstapten op digitale filtering. Als je pas boven 40kHz snijdt kun je zoiets overwegen: http://www.diyaudio.com/forums/showthread....ght=#post236714 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 7 november 2006 Report Share Posted 7 november 2006 OK dan, de dCS P8: Linn Unidisk: dCS Delius (de steilste stijger is DSD): een of andere Sony: en een Philips: Misschien moet je de definitie van DSD/SACD nog eens nagaan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sebastiaan de vries Posted 7 november 2006 Report Share Posted 7 november 2006 Hierbij is als dynamisch bereik uitgangspunt sacd gekozen (120 dB over 20 kHz (THD equivalent 0.0001 %)). Hoezo 120dB over 20kHz??? Wat bedoel je met terugbelanden in 1981? Heeft dat met ontoelaatbare frequentieafval <20 kHz te maken? Hoe ga je een redelijke onderdrukking voorbij 25kHz realiseren zonder noemenswaardige rimpel, faseverschuiving, en afval beneden 20kHz en zonder een boterhammendoos vol opamps? Het is niet voor niets dat de CD-spelers al snel overstapten op digitale filtering. Als je pas boven 40kHz snijdt kun je zoiets overwegen: http://www.diyaudio.com/forums/showthread....ght=#post236714 Beste Werner, vind de I-V schakeling een post verder nog veel interessanter. Een zelfde soort idee geinspireerd door de D1 stage van Nelson Pass oudt me al een tijdje bezig Groeten, Bas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Werner Posted 8 november 2006 Report Share Posted 8 november 2006 Ik zou de meetmethode nakijken en/of het gebruikte bronmateriaal. Ik zie het al. De Stereophile spectrumanalyses zijn per 1/3 octaaf. Een witte ruisvloer loopt daardoor op. Wat niet wegneemt dat DSD gebruiken voor commerciele muziekopnamen een slecht idee is Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 7 april 2007 Report Share Posted 7 april 2007 Hoe werkt die wadia digitale filtering eigenlijk? Ook met een laagdoorlaat?, hij heeft een 3 db roll off bij 20 khz. Groetjes hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Ja succes ermee ,ik ben benieuwd, ik ben niet echt een specialist op elektronica gebied , maar wat mij verbaasd is dat jij en ook andere fabrikanten schijnbaar proberen om de bandbreedte te beperken tot in jouw geval ongeveer 22khz. Die kastjes van MIT en transparent vormen ook laagdoorlaten, hoe beinvloeden die hogere freq ons gehoor als wij ze toch niet kunnen horen (20 khz max) Sommige speaker fabrikanten doen er alles aan om toch freq te kunnen weergeven ruim daarboven(oa diamanten tweeters ). Het komt dan allemaal over als dat het ene ontwerp tegen het andere inwerkt? Kun je dan onomstotelijk vaststellen dat iedere freq weergegeven boven de hoorgrens (plus minus 20 khz), in principe "vervuilend werkt ? Groetjes hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 8 april 2007 Report Share Posted 8 april 2007 Dat zou dus kunnen betekenen dat ik voor mijn speaker net zo goed , of nog beter, een veel goedkopere metalen dome kan nemen , die opbreekt bij 21 khz , dan bijv een dure thiel dome die doorloopt tot 40 khz en dus meer 'vervuiling ' weergeeft Groeten hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now