Jump to content

Invloed van dynamische naaldwrijvings- varianties op de aandrijving.

Headshell
 Share

Recommended Posts

De naald moet met de groef mee. Als de groef sterker uitslaat, moet de naald ook sterker uitslaan.

Gevolg: de vrijving tussen tip en groef is variabel. De weerstand tegen de aandrijving in is ook variabel. Er zitten zelfs pieken in. Sommige plateauaandrijvingen hebben het daar moeilijk mee.

Gevolg: overshoot. Bijvoorbeeld. De vertraging wordt niet snel genoeg gerecovered. Minieme snelheidsafwijkingen. Incidenteel. Maar hoorbaar. Sommige DD- platenspelers falen hierin.

Jullie meningen hierover graag.

:ph34r::mad2::D

De naald moet met de groef mee. Als de groef sterker uitslaat, moet de naald ook sterker uitslaan.

Gevolg: de vrijving tussen tip en groef is variabel. De weerstand tegen de aandrijving in is ook variabel. Er zitten zelfs pieken in. Sommige plateauaandrijvingen hebben het daar moeilijk mee.

Gevolg: overshoot. Bijvoorbeeld. De vertraging wordt niet snel genoeg gerecovered. Minieme snelheidsafwijkingen. Incidenteel. Maar hoorbaar. Sommige DD- platenspelers falen hierin.

:ph34r::mad2::D

Voor de oude platenspelers klopte dit wel.

Voor de nieuwere met lichte armen en dito elementen is dit klinklare onzin. :cool2:

Als die vari

Hier ook al:

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/xerxes_e.html

Als die vari

Hier wordt het ook op twee plaatsen genoemd:

http://www.soundscapehifi.com/dps.htm

Bespaar me jouw cynisme. Ik bedoel dat onhoorbare snelheidsvariaties gemeten kunnen worden.

Betekent dat volgens jou dat we door de betere metingen ook dit probleem kwijt zijn? Dat is nl bijna hetzelfde als wat ik daarnet aanvoerde.

Metingen betekenen nog niet vermijden van ontwerpfouten!

Hier wordt het ook op twee plaatsen genoemd:

http://www.soundscapehifi.com/dps.htm

Bespaar me jouw cynisme. Ik bedoel dat onhoorbare snelheidsvariaties gemeten kunnen worden.

Betekent dat volgens jou dat we door de betere metingen ook dit probleem kwijt zijn? Dat is nl bijna hetzelfde als wat ik daarnet aanvoerde.

Metingen betekenen nog niet vermijden van ontwerpfouten!

Leg ik het gewoon n

Het is bepaald geen 'vergeten' probleem. Het is een van de redenen waarom in de VS enorme bedragen betaald worden voor een oude Garrard 301. Naast de kwaliteit van het lager had dat ook te maken met de enorm krachtige motor.

Ab-so-luut w

Dit laatste is zeker geen onzin. In feite heb je twee offsethoeken: de VTA en de knik in de arm bij roterende armen.

En bij die roterende armen zal die dynamische variatie in dwarskracht ook doorwerken de andere kant op, waardoor de cantilever een soort strekbeweging gaat maken. Met tijddomeinafwijkingen als gevolg. Dit soort dingen vind ik echt geen onzin.

Dit pleit dus allemaal voor nauwkeurige afstellingen. En zeker voor het gebruik van AS. Niet nalaten, zoals je bij VPI en Bleunote soms ziet.

Geen onzin maar ook geen geheim probleem. Het is zeer goed te kwantificeren en zeer eenvoudig te voorkomen. Als het bij een draaitafel voorkomt dan is het ontwerp domweg niet goed.

Dat het bij sommige DD voorkomt kan ik me voorstellen, oorzaken, te goedkoop ontworpen of juist overengeneering (i.e. te veel willen regelen ipv sturen).

Dit laatste is zeker geen onzin. In feite heb je twee offsethoeken: de VTA en de knik in de arm bij roterende armen.

En bij die roterende armen zal die dynamische variatie in dwarskracht ook doorwerken de andere kant op, waardoor de cantilever een soort strekbeweging gaat maken. Met tijddomeinafwijkingen als gevolg. Dit soort dingen vind ik echt geen onzin.

Dit pleit dus allemaal voor nauwkeurige afstellingen. En zeker voor het gebruik van AS. Niet nalaten, zoals je bij VPI en Bleunote soms ziet.

Volgende vraag,

Hoe stel je iets nauwkeurig af wanneer je een variabele kracht wil compenseren.

Volgende vraag,

Goeie vraag hoor. Niet verkeerd in ieder geval.

Maar het feit dat sommigen zeggen dat het toch niet nauwkeurig valt af te stellen mag mi. nooit een smoes zijn om er niks aan te doen. Je hebt ten eerste de wrijving in de gladde groef. Met JOUW element, met de door jou in de beste waarde ingestelde VTF. Want deze parameters maken oa verschil uit.

Ten tweede heb je de wrijving in het geval van de grootste groefmodulaties.

Beide gevallen zijn aardig te traceren met bijv. een test- lp.

Je gaat daar met de AS zo centraal mogelijk tussenin zitten. Het wordt nooit volmaakt, met deze uitvinding.

Moet toch te doen zijn, lijkt me. Ik heb er nooit zo'n moeite mee. Ik hoor vaak via me hoofdtelefoon aan welke kant het mistracken gebeurt. Dan weet je ook of je te hoog of te laag zit.

Volgende vraag,

Je hebt ten eerste de wrijving in de gladde groef.

Ten tweede heb je de wrijving in het geval van de grootste groefmodulaties.

Beide gevallen zijn aardig te traceren met bijv. een test- lp.

Je gaat daar met de AS zo centraal mogelijk tussenin zitten. Het wordt nooit volmaakt, met deze uitvinding.

Interessant. Is de richting, waarin de gemiddelde wrijvingskracht op de naaldtip werkt bij een gladde groef anders dan bij een gemoduleerde groef?

Nog even lezen hoor:

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Is de richting, waarin de gemiddelde wrijvingskracht op de naaldtip werkt bij een gladde groef anders dan bij een gemoduleerde groef?

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Ooowwhh, het begint me te dagen. Het gaat over die twee uitersten en dat zou dan het facet van 2 richtingen in zich kunnen hebben. Nou, ik denk zelf dat daar geen sprake van is. De richting van de vector is mi wel constant maar de grootte niet. Er schiet me geen aanleiding vooor een andere situatie te binnen. De variatie zit in de variatie van de kracht en daardoor bij dezelfde kracht- arm een variatie in het binnenwaarts gerichte moment.

'

Nog even lezen hoor:

Is de richting, waarin de gemiddelde wrijvingskracht op de naaldtip werkt bij een gladde groef anders dan bij een gemoduleerde groef?

Ooowwhh, het begint me te dagen. Het gaat over die twee uitersten en dat zou dan het facet van 2 richtingen in zich kunnen hebben. Nou, ik denk zelf dat daar geen sprake van is.

Even redeneren: Als de groef sinusvormig gemoduleerd wordt zal de momentane waarde van de wrijving afhangen van het punt op de sinus waar de naaldtip zich bevindt. De wrijving zal maximaal zijn op de nuldoorgang en minimaal op de toppen.

Zo verder redenerend zal die wrijvingskracht vermoedelijk ook afhankelijk zijn van de frequentie, waarmee de modulatie van de groef plaatsvindt. Hoe hoger de frequentie, des te groter de gemiddelde wrijving want bij hoge frequenties maakt de groef per lengteeenheid van de groef een grotere uitslag in de dwarsrichting.

Maar dan moet ook het verschil in uitwijking tussen hoge frequenties en lage frequenties worden meegenomen. Het is toch zo dat hoge frequenties v

Ik moet het allemaal nog even doorlezen. Het is allemaal erg interessant en zeker niet onzinnig. Misschien nutteloos, maar dat trekt me wel. We hebben hier trouwens net een stroomstoring gehad en ik moet me dochter nu ergens wegplukken. Als me dat lukt dan... Ik kom er dus morgen op terug.

Ik denk dat de ophanging van de naald bepalend is voor variaties in de aandrijving. Wanneer de naald n.l. oneindig soepel is opgehangen zal de variatie veel kleiner zijn dan met een stug opgehangen naald. Het is n.l. de bedoeling dat alleen de naald heen en weer gaat.

Een variatie in het toerental is trouwens iets anders dan variatie in de dwarsdrukcompensatie.

:)

Ik denk dat de ophanging van de naald bepalend is voor variaties in de aandrijving. Wanneer de naald n.l. oneindig soepel is opgehangen zal de variatie veel kleiner zijn dan met een stug opgehangen naald. Het is n.l. de bedoeling dat alleen de naald heen en weer gaat.

Een variatie in het toerental is trouwens iets anders dan variatie in de dwarsdrukcompensatie.

:)

Ik vermoed dat je de inhoud van mijn bericht niet begrepen hebt.

Of ik heb het niet begrepen, of een ander heeft het niet begrepen. Daarom voor de duidelijkheid even zoals ik begrepen heb wat het probleem is: wanneer een plaatgroef geen signaal bevat, dan glijdt de naald er soepeltjes doorheen. Komt er nu signaal, dan zal de naald naar links en naar rechts gesmeten worden, waardoor de weerstand (de kracht waarmee in de lengterichting aan de naald getrokken wordt) toeneemt. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de grootte van de uitslag (luidheid van het signaal) en de hoek van de groef t.o.v. de draairichting groter wordt (dynamiekverschil per tijdseenheid wordt steeds groter).

In feite kun je muzieksignaal vergelijken met schuurpapier. Je naalsd glijdt makkelijker over een stukje vlakke harde ondergrond (groef zonder signaal) dan over een stukje schuurpapier. Het grootste verschil is eigenlijk dat in de regel het signaal in een plaatgroef (muziek) beter klinkt. Al zijn er platen, die die stelling bij mij wel eens aan het wankelen gebracht hebben.

Of ik heb het niet begrepen, of een ander heeft het niet begrepen. Daarom voor de duidelijkheid even zoals ik begrepen heb wat het probleem is: wanneer een plaatgroef geen signaal bevat, dan glijdt de naald er soepeltjes doorheen. Komt er nu signaal, dan zal de naald naar links en naar rechts gesmeten worden, waardoor de weerstand (de kracht waarmee in de lengtericjting aan de naald getrokken wordt) toeneemt.

Dat is het idee.

Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de grootte van de uitslag (luidheid van het signaal) en de groef t.o.v. de draairichting groter wordt (dynamiekverschil per tijdseenheid wordt steeds groter).

Daarbij is bij hoge frequenties de uitslag per tijdseenheid groter dan bij lage frequenties.

In feite kun je muzieksignaal vergelijken met schuurpapier. Je naalsd glijdt makkeleijker over een stukje vlakke harde ondergrond (groef zonder signaal) dan over een stukje schuurpapier. Het grootste verschil is eigenlijk dat in de regel muziek het signaal in een plaatgroef beter klinkt. Al zijn er platen, die die stelling bij mij wel eens aan het wankelen gebracht hebben.

Ik zou het eerder met slalomwaterski