Jump to content

Invloed van dynamische naaldwrijvings- varianties op de aandrijving.

Headshell
 Share

Recommended Posts

Of ik heb het niet begrepen, of een ander heeft het niet begrepen. Daarom voor de duidelijkheid even zoals ik begrepen heb wat het probleem is: wanneer een plaatgroef geen signaal bevat, dan glijdt de naald er soepeltjes doorheen. Komt er nu signaal, dan zal de naald naar links en naar rechts gesmeten worden, waardoor de weerstand (de kracht waarmee in de lengtericjting aan de naald getrokken wordt) toeneemt. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van de grootte van de uitslag (luidheid van het signaal) en de groef t.o.v. de draairichting groter wordt (dynamiekverschil per tijdseenheid wordt steeds groter).

In feite kun je muzieksignaal vergelijken met schuurpapier. Je naalsd glijdt makkeleijker over een stukje vlakke harde ondergrond (groef zonder signaal) dan over een stukje schuurpapier. Het grootste verschil is eigenlijk dat in de regel muziek het signaal in een plaatgroef beter klinkt. Al zijn er platen, die die stelling bij mij wel eens aan het wankelen gebracht hebben.

Joboton,

je was bezig met een clever verhaal. Maar het editing- systeem van het forum is even onder je vingers vandaan gegleden. Kan je dit bericht nog even controleren? Het is een slim bericht, lijkt me., maar er ging even iets verkeerd.