Jump to content

B7W 801/802

R-Know
 Share

Recommended Posts

Jaren geleden ben ik betoverd door B&W's 801. Dit is nooit meer goed gekomen.

Er zijn ook andere merken geweest waar ik warm van werd en word maar B&W....

Omdat de prijs nogal hoog ligt ben ik genoodzaakt om zo'n speaker 2e hands te kopen maar ik heb geen idee wat je tegen kunt komen.

Zijn er mensen die er die ervaring hebben met gebruikte en in dit geval oude(re) top B&W's?

Zijn er nog leuke alternatieven?

Ik draai met Classe Audio 5 en 70.

Ik deel dit enthousiasme. Wat gedachten die hierbij opkomen.

Tsja, wat kun je tegenkomen ? Bedoel je in aanbod of bedoel je aan onverhoopte ellende, die je moet zien te voorkomen ?

Als je geduld hebt, komt er af en toe wel een 801 op een verkoopsite voorbij. Het aanbod kan even toenemen als er weer een nieuw model op de markt komt omdat dan veel mensen overstappen en oudere modellen dus weggedaan worden. Een andere prettige reden waarom soms een 801 (ten onrechte!) wordt verkocht is dat de eigenaren niet beseffen dat hun 801 slecht presteert omdat die aan een verkeerde versterker hangt. ;) Die relatie ligt nl. nogal gevoelig.

De B&W's kunnen wel wat hebben, maar het probleem is dat je 2e hands niet weet hoe ze al die jaren gebruikt zijn. Als 1 van de speakers aanloopt dat kun je dat met kritisch luisteren waarschijnlijk wel horen: dus zorg dat je ze altijd beluistert voordat je koopt. Dat betekent dus ook even checken of lage, midden en hoge tonen luidspreker het elk afzonderlijk doen. Idealiter neem je een test CD met een frequentie sweep mee die je (niet te hard !) af laat spelen. Kun je temidden van de resonanties van de luisterruimte wellicht meteen het meest in het oor springende zwakke punt van de 801's horen, nl. een dip in de frequentieweergave ongeveer ter hoogte van waar de bekkens van een drumstel klinken. Dat laatste vind ik zelf overigens geen reden om ervan af te zien. Bij stevig gebruik kunnen de schroeven van de lage tonen luidspreker losgetrild zijn. Een kwestie van even aandraaien dan. Heb wel eens gehoord dat het een goed idee is om de lage tonen luidspreker van een ouder exemplaar 180 graden te draaien om verder doorzakken en daardoor ooit gaan aanlopen te voorkomen. De middentoner is bij stevig gebruik van binnen bruin tot donkerbruin uitgeslagen: dat zie je dus alleen als je ervaring hebt en de luidspreker eruit mag/kunt halen. Van de Matrix serie III en later zijn de onderdelen overigens nog wel een aantal jaren leverbaar, alleen heb je bij vervanging van een unit ze mogelijk niet meer zo mooi 2-aan-2 gematched als dat vanaf de fabriek het geval is. Persoonlijk zou ik uitkijken met gemodificeerde B&W's want m.i. hebben nogal wat enthousiaste knutselaars geen flauw benul hoe ze met hun goedbedoelde pogingen het totaal concept van de luidspreker om zeep aan het helpen zijn. Zoals vermeld zijn 801's niet altijd gemakkelijk onder controle te krijgen. Bedenk dus op wat voor versterker je ze bij koop beluistert. Bij aansluiting thuis: korte luidsprekerkabels helpen en bi-wiring is meestal ook de moeite waard. Ik ken geen luidspreker die zo goed kleine veranderingen in een installatie hoorbaar kan maken. Voor alles wat je er aan kwaliteit rond aan kunt sluiten (zelfgemaakt of gekocht) word je onmiddellijk via een hoorbaar resultaat beloond.

Succes en vervolgens veel plezier !

ER EE

:D

R E bedankt voor de reactie, hier kan/kon ik iets mee. Niet te oud kopen dus.

Ik ben gisteren in het bezit gekomen van een mooi paar 802's van ongeveer anderhalf jaar oud.

Die dingen wegen ruim 80 kg p.stuk! De oudere series zijn veel lichter dus dit is veel belovend

In eerste instantie heb ik mijn MIT terminators gebruikt als single wire bekabeling; viel op dat dit 'schel' klonk. Mijn akoestiek is nogal hard, gespoten muren, houten vloer vast verlijmd, geen gordijnen wel lamellen.

Van morgen mijn Audioquest kabels weer gebruikt maar dat was toch wel inleveren, het schelle was weg maar de vele voor mij nieuwe details ook.

Iemand suggesties voor een nieuw stukje snoer?

Wat gebeurd er (theoretisch) met mijn geluid als ik ga bi wiren met diverse merken, raak ik dan m'n klank balans kwijt?

• 2 weeks later...
MIT schel...???? Ik heb eigenlijk alleen maar kabels gehoord die het hoog BETER doorlieten...

:confused:

Hoi Hans,

Inmiddels zie ik de dingen anders.

Het klinkt absoluut niet 'schel' meer maar juist lekker met veel extra's.

Dat schelle is dus een verbetering geweest wat ik niet gewent ben/was. Het viel ook op dat het wat oudere opnamen geweest zijn vanaf cd.

Na 2 weken luisteren word ik nog steeds enthousiaster.