Jump to content

speakers voor klassiek en orgel opnames

ijsengel
 Share

Recommended Posts

Samen met en voor een goede kennis zijn we ons aan het orienteren op luidsprekers die absoluut top zijn voor wat betreft de weergave van klassieke muziek en orgel muziek.

We hebben al het een en ander beluisterd maar nog niet gevonden wat we (hij) wilde.

Omdat er zo verschrikkelijk veel verschillende luidsprekers zijn, zou jullie input en ervaringen meer dan welkom zijn.

Ik hoor / lees graag van u!

Goed, als eerste in de rij van vele speakermerken en typen die hierna zullen passeren noem ik de Neat Ultimatum MFS die ik onlangs zelf heb gekocht. Schitterend gemaakte monitorluidspreker in diverse mooie afwerkingen. Zeer ruim bereik (ook die lage orgeltonen komen perfect door) met geweldig geluidsbeeld. Laat je niet misleiden door de grootte van de luidspreker. Het zijn de eerste speakers waarop ik een cd van Mahler heb uitgeluisterd.

Voor het budget wat je hebt zou je ook voor de vloerstaander kunnen gaan, de Neat Ultimatum MF5.

Volgens mij (ik heb ze tweedehands) zijn ze bij Hifi Solutions te beluisteren. Op www.neat.co.uk is meer te zien.

Vertel eerst eens wat je versterker is en hoe groot je luisterruimte.

Mee eens.

De mogelijkheid om een orgel of Mahler op correcte schaal neer te zetten is niet alleen afhankelijk van de luidsprekers. Ik denk dat in de praktijk meer ruimtes en opstellingen niet in staat zijn om dit naar behoren te doen dan dat er speakers zijn die dit niet kunnen.

Tegelijkertijd moet ik wel toegeven dat ik nog nooit een klein systeem overtuigend zoiets als een groot symfonie-orkest of een kerkorgel heb neer horen zetten.

Bij mij lukt dat ook niet. Dat zijn de twee zaken die ik in mijn ruimte niet zal kunnen neerzetten en dat ligt dan niet aan de speakers maar aan de ruimte.

Toine.

Goed, als eerste in de rij van vele speakermerken en typen die hierna zullen passeren noem ik de Neat Ultimatum MFS die ik onlangs zelf heb gekocht. Schitterend gemaakte monitorluidspreker in diverse mooie afwerkingen. Zeer ruim bereik (ook die lage orgeltonen komen perfect door) met geweldig geluidsbeeld. Laat je niet misleiden door de grootte van de luidspreker. Het zijn de eerste speakers waarop ik een cd van Mahler heb uitgeluisterd.

Voor het budget wat je hebt zou je ook voor de vloerstaander kunnen gaan, de Neat Ultimatum MF5.

Volgens mij (ik heb ze tweedehands) zijn ze bij Hifi Solutions te beluisteren. Op www.neat.co.uk is meer te zien.

Niet om je Neats :lol: af te zeiken hoor, want het zijn inderdaad erg mooie speakers, maar voor orgelmuziek heb je

Niet om je Neats :lol: af te zeiken hoor, want het zijn inderdaad erg mooie speakers, maar voor orgelmuziek heb je

Helemaal juist, en voor 8000 euro kom je er denk ik niet. Een setje wat het in ieder geval kan is:

Sub-Trio.jpg

kost wel 15.000 euro, die sub met hun kleinere 3-weg zal het ook kunnen maar dat kost nog steeds iets van 12.000 euro.

meer info: AVI website

Ik heb die dingen in Brussel beluisterd.... dat klonk niet best hoor en zeker niet voor wat dat moest kosten. De woofers zien er wel lekker bling bling uit, maar maken hun looks niet waar. Ik denk overigens ook niet dat hij er met 8000 euro zal komen, maar 2e hands toch wel. Staat een leuk setje Wilson Puppy's te koop, daar komt ie een behoorlijk eind mee, mits hij ook een leuke versterker heeft staan.

Dank voor de reacties tot zover.

De luisterruimte is een niet al te druk gemeubileerde woonkamer van ongeveer 10 bij 5, houten vloer (met kleed 4 bij 4)

De Versterker die nu gebruikt wordt is een Primare Pre 30 met een A32 eindbak

De bronnen zijn een Audio Aero cd speler en een ClearAudio Ambient draaitafel

(Ik ben niet gauw jaloers......)

En ja, de B&W's (802/804) hebben we beluisterd en dat is gewoon geen goede match met de Primare's

Samen met en voor een goede kennis zijn we ons aan het orienteren op luidsprekers die absoluut top zijn voor wat betreft de weergave van klassieke muziek en orgel muziek.

We hebben al het een en ander beluisterd maar nog niet gevonden wat we (hij) wilde.

Omdat er zo verschrikkelijk veel verschillende luidsprekers zijn, zou jullie input en ervaringen meer dan welkom zijn.

beste ijsengel

zulke speakers zocht ik ook!

ze bleken niet te bestaan, dus heb ik ze zelf gebouwd.

>>>KLIK<<<

als je in de buurt van r'dam woont is het misschien een idee om langs te komen,

je bent hier van harte welkom om eens rustig te luisteren,

ik heb een hele berg cd's met orgel en klassiek

als je geen zin in zelfbouw hebt kun je natuurlijk ook een Perect Performer kopen. >>>KLIK<<<

dat is een goed alternatief voor de Betonnix B);)

Helemaal juist, en voor 8000 euro kom je er denk ik niet. Een setje wat het in ieder geval kan is:

Sub-Trio.jpg

kost wel 15.000 euro, die sub met hun kleinere 3-weg zal het ook kunnen maar dat kost nog steeds iets van 12.000 euro.

meer info: AVI website

Ik heb die dingen in Brussel beluisterd.... dat klonk niet best hoor en zeker niet voor wat dat moest kosten. De woofers zien er wel lekker bling bling uit, maar maken hun looks niet waar. Ik denk overigens ook niet dat hij er met 8000 euro zal komen, maar 2e hands toch wel. Staat een leuk setje Wilson Puppy's te koop, daar komt ie een behoorlijk eind mee, mits hij ook een leuke versterker heeft staan.

Ik heb ze daar ook beluisterd en dat klonk super en daar stond die sub niet eens bij, zo en zo veel beter als een zwaar overprijsde Wilson. Veel meer dynamiek, mooier stereobeeld, natuurlijker geluid en v

ik heb electrostaten gehad van audiostatic model dci

die erg uitblonken in klassieke weergave is echt de moeite waard om

te gaan beluisteren. de bepaalde sound heb ik nog in geen enkel ander luidspreker gehoord. (euforiesch)

de nieuwe dcm5 zal ook erg goed zijn.

dcm5.jpg

audiostadicfin.gif

Niet alleen door de specs en hoe het er uit ziet: ook goeie verhalen er over gelezen en aanstuurbaar door buizen :):

Coincident Total Victory II

total_victory_SM.jpg

Frequency Response: 26 Hz – 40Khz

Impedance: 10 ohms

Sensitivity: 97 db @ 1m – 1 watt

Power Requirements: 3 watts – 300 watts

Dimensions: 52" H x 9" W x 22" D

Weight: 200 lbs ea.

Driver Compliment: (per speaker)

• 1- Isodynamic Planar Ribbon Tweeter
  • 2-3" Fabric Dome Midranges
  • 2-6.5 " Paper Treated Midbass Woofers
  • 4-8" Heavy Duty Paper Treated Woofers

Price: $12,999 US /pr

Groet,

Azh

Edit: ik had de prijs limiet niet gelezen. Excuses.

Edited by azh

Nog even een vraagje... wat voor orgelmuziek bedoel je? In de trend van Hammond-orgeltjes, of de grote jongens, de kerkorgels. Want ik zie nu mensen al met elektrostaten aan komen sjouwen, dus wel belangrijk om te weten :P

Geplaatst Vandaag, 17:36

Nog even een vraagje... wat voor orgelmuziek bedoel je? In de trend van Hammond-orgeltjes, of de grote jongens, de kerkorgels. Want ik zie nu mensen al met elektrostaten aan komen sjouwen, dus wel belangrijk om te weten tongue.gif

Neen, het is niet de bedoeling dat er Stef Meeder muzak over gespeeld gaat worden.

Kerkorgels dus!

Ik heb ze daar ook beluisterd en dat klonk super en daar stond die sub niet eens bij, zo en zo veel beter als een zwaar overprijsde Wilson. Veel meer dynamiek, mooier stereobeeld, natuurlijker geluid en v

die set kost overigens 7.500 euro, geen 15.000, de subwoofer kost nog eens 7.500 en dan heb je een systeem dat kaarsrecht naar 20 hz gaat

Voor een systeem met subwoofer laag tot 20hz ben je voor een derde van dat bedrag perfect onder de pannen. Volgens mij was het budget wel duidelijk, 8000 euro.

Overigens snap ik nu ook waarom ik nauwelijks laag hoorde, als je zo'n verschrikkelijk grote sub nodig hebt voor 20hz dan zal het wel in de design van de woofer zitten.