Jump to content

speakers voor klassiek en orgel opnames

ijsengel
 Share

Recommended Posts

Omdat er zo verschrikkelijk veel verschillende luidsprekers zijn, zou jullie input en ervaringen meer dan welkom zijn.

Ik heb enige tijd geleden orgelmuziek beluisterd via de actives van Pied Piper (alleen te koop in Haarlem) en vond het erg goed klinken (het zijn immers zelf ook een soort orgelpijpen). Daarnaast zou je de active sub-woofer kunnen zetten van hetzelfde merk en dan ben je voor de totale luidsprekerset voor minder dan 6000 euro klaar. Nog geen uur daarvoor had ik elders dezelfde orgel cd beluisterd via speakers die het drievoudige kosten van deze luidsprekers. Zonder nu merken af te willen kraken (het kan immer het betreffende model zijn geweest; maar het waren wel de beste boxen van de audiofabriek te Haarlem) klonk bij de ene het laag veel minder vol en bij het andere merk - hun beste boxen - was het geluid wel goed maar begon bij bepaalde tonen

Sonus Faber heeft ook monitor modellen alleen vind ik daar de voet vaak niet zo mooi van. Maar als iemand mij een setje Guarneri Memento wil doneren zal ik daar geen nee tegen zeggen. :P
:D:D;)

Je zou de oude Von Schweikert VR4 Gen IIISE kunnen proberen, als ze nog ergens te koop zijn. In room haalde die ongeveer 20hz en ik vond ze beter dan de nieuwe modelen. Prijs was rond 8000euro pp.

http://www.vonschweikert.com/vr4genIIISE_j...imes_review.htm

Hm, Eurogram heeft ze nog in hun lijstje

http://www.eurogram.nl/schweikert/info_vs_002a.html

Samen met en voor een goede kennis zijn we ons aan het orienteren op luidsprekers die absoluut top zijn voor wat betreft de weergave van klassieke muziek en orgel muziek.

We hebben al het een en ander beluisterd maar nog niet gevonden wat we (hij) wilde.

Omdat er zo verschrikkelijk veel verschillende luidsprekers zijn, zou jullie input en ervaringen meer dan welkom zijn.

Ik hoor / lees graag van u!

beste ijsengel

zulke speakers zocht ik ook!

ze bleken niet te bestaan, dus heb ik ze zelf gebouwd.

>>>KLIK<<<

als je in de buurt van r'dam woont is het misschien een idee om langs te komen,

je bent hier van harte welkom om eens rustig te luisteren,

ik heb een hele berg cd's met orgel en klassiek

als je geen zin in zelfbouw hebt kun je natuurlijk ook een Perect Performer kopen. >>>KLIK<<<

dat is een goed alternatief voor de Betonnix B);)

Hallo Erik,

Net even op je site met de zelfbouw speakers gekeken en gelezen.

Geweldig!

In eerste instantie was ik bang dat je ze beton had gelaten maar het eind resultaat was heel mooi.

Zelf heb ik de B&W 802 Naut en de gelijkenis is daar.

Veel luistergenot.

Groet, Arno

Samen met en voor een goede kennis zijn we ons aan het orienteren op luidsprekers die absoluut top zijn voor wat betreft de weergave van klassieke muziek en orgel muziek.

We hebben al het een en ander beluisterd maar nog niet gevonden wat we (hij) wilde.

beste ijsengel

zulke speakers zocht ik ook!

ze bleken niet te bestaan, dus heb ik ze zelf gebouwd.

>>>KLIK<<<

als je in de buurt van r'dam woont is het misschien een idee om langs te komen,

je bent hier van harte welkom om eens rustig te luisteren,

ik heb een hele berg cd's met orgel en klassiek

als je geen zin in zelfbouw hebt kun je natuurlijk ook een Perect Performer kopen. >>>KLIK<<<

dat is een goed alternatief voor de Betonnix B);)

Hallo Erik,

Net even op je site met de zelfbouw speakers gekeken en gelezen.

Geweldig!

In eerste instantie was ik bang dat je ze beton had gelaten maar het eind resultaat was heel mooi.

Zelf heb ik de B&W 802 Naut en de gelijkenis is daar.

Veel luistergenot.

Groet, Arno

Ik heb nog een setje zo goed als nieuwe Infinity IRS Epsilons staan, beter dan alles wat voorheen genoemd is voor slechts

• 2 weeks later...

Mee eens dat orgelmuziek het beste tot involvement leidt als er diepe bassen geproduceerd kunnen worden. Net zoals in het concertgebouw of in een kerk. Je voelt daar het orgel resoneren in je buik. Zo moet het van mij dan thuis ook. Sinds kort heb ik dat bereikt. Referentie cd = Derde symfonie van Saint Saens. Huidige speakers Wilson Audio Sophia.

Met alle respect voor jouw, te koop staande, Infinity's, maar de hierboven genoemde speakers koop je voor een schijntje vergeleken met jouw vraagprijs. En staan voor mij persoonlijk op een hoger niveau

Heb je ooit wel een set IRS Epsilons gehoord dan als ik vragen mag? Want als ik die ls-sprekers zie moet je denk ik toch wat speakers door elkaar halen ben ik bang.

ik heb het over deze Infinity IRS Epsilons uit 2001 (in mijn geval).

Doe maar geen moeite Arjen....

Infinity en Pied-Piper kunnen bij Ruud geen goed doen.

:rolleyes:

Net zomin als mij TL's echt kunnen bekoren. En dan gaat het niet echt over de TL's zelf, maar over het midden en hoog uit IMF en TLD's.

:)

Doe maar geen moeite Arjen....

Infinity en Pied-Piper kunnen bij Ruud geen goed doen.

:rolleyes:

Net zomin als mij TL's echt kunnen bekoren. En dan gaat het niet echt over de TL's zelf, maar over het midden en hoog uit IMF en TLD's.

:)

Ik merk het ja :D

Maarja, ik ben gewent pas te oordelen over iets als ik daadwerkelijk hetgene waar ik over oordeel gezien en gehoord heb. Dit komt mij zo over van; ik vind een Porsche 911 turbo echt een baggerauto, want ik heb in 1960 in een Kever gezeten en ik vond het helemaal niks.

Dat klopt mbt de IMF's. Die waren feller, maar je moest wel precies in het midden zitten om vastplakken aan de speakers te voorkomen.

De TLD's zijn op dat vlak inderdaad veel beter, maar klinken aanzienlijk rustiger.

Van de andere kant ken ik weinig sets die

• 4 weeks later...

zelf bouwen uiteraard.(met jbl componenten)

anders de k2 van jbl of de quadral titan. maar dan het model uit begin jaren 90.

Ach ja al zoveel gehoord...

Maar wat wil je eigenlijk: Het volledige tot 16 Hz gaande berijk en daarmee samenhangend een woonkamer die grondig moet worden geholpen of ben je bereid ietswat aan consessies te doen?

Bijvoorbeeld vliesluidsprekers (nee nu niet gelijk slaan :P )

QUAD ESL 2905<klik>

Magnepan MG20.1 <klik>(en ze zijn NIET mooi IMHO)

Beiden heb ik waanzinnig van genoten: met Tristan & Isolde op Deutsche Gramophon (waarom kan ik nu de lp niet vinden...)

Gelukkig is de naam Tannoy al gevallen; die zou ik zeker in in het 'probeerlijstje' opnemen. Die Kingdom is natuurlijk een grandioze speaker. Als je de mogelijkheid hebt: ga luisteren. De betere Tannoys zijn juist beroemd vanwege de natuurlijke en realistische weergave van 'klassieke klanken' (hout, koper, stem)

Ik kwam deze Tannoy Glenair Prestige ook nog tegen. Ook absoluut een betere Tannoy, maar wel een ander niveau dan de Kingdom. Anderzijds is het een nagenoeg splinternieuwe set (6 maanden oud!) fantastische speakers van € 5.798,- voor € 3.750,-

[ Ger ]

infinity heeft briljante speakers gemaakt met name de kappa serie is erg goed en zeker geschikt om de illusie van een orgel in je kamer te creeren.

• 1 month later...

www.andromeda-design.nl , ik vind zelf dat ze erg mooi met dat soort muziek klinken, kom vrijblijvend langs met je cds , groetjes henk-jan!! :D

www.andromeda-design.nl , ik vind zelf dat ze erg mooi met dat soort muziek klinken, kom vrijblijvend langs met je cds , groetjes henk-jan!! :D

Je mist wel wat laag natuurlijk <_<

Je mist wel wat laag natuurlijk <_<

Ja, da's dan wel speciaal jammer als het gaat om "luidsprekers die absoluut top zijn voor wat betreft de weergave van klassieke muziek en orgel muziek", zoals ijsengel die zegt te zoeken... :huh:

-3dB op 30Hz is dan toch wel het minimum.

Bij een kerkorgel gebeurd meer boven de 30 hz dan eronder. Ik snap wel dat sommige echt die laatste toontjes erbij willen hebben maar om dat nu van doorslaggevend belang te laten zijn. :huh:

daarbij is impuls gedrag, ruimtelijkheid van groot belang. Een kerkorgel klinkt ook maar zo goed als de kerk waarin ie staat.