Jump to content

speakers voor klassiek en orgel opnames

ijsengel
 Share

Recommended Posts

Bij een kerkorgel gebeurd meer boven de 30 hz dan eronder. Ik snap wel dat sommige echt die laatste toontjes erbij willen hebben maar om dat nu van doorslaggevend belang te laten zijn. :huh:

Wat is dit nu weer voor een vreemd argument???? Bij de meeste instrumenten gebeurt meer boven de 100hz dan daaronder, dus zullen we dan maar luidsprekers moeten bouwen tot 100hz? Een kerkorgel maakt een kerkorgel juist om die enorme diepe tonen die de extra impact van een muziekstuk benadrukken. Datgene wat een kerkorgel absoluut uniek maakt wordt hier min of meer als onbelangrijk bestempeld, je zou toch wat vaker naar zo'n echt orgel moeten gaan luisteren om te weten wat je hier zegt hoor <_<

Erik, kom op, grijp in, zeg eens iets nuttigs hierover, dat gezeur over cd-spelers is toch veel minder belangrijk dan dit? :D:D:D

Bij een kerkorgel gebeurd meer boven de 30 hz dan eronder. Ik snap wel dat sommige echt die laatste toontjes erbij willen hebben maar om dat nu van doorslaggevend belang te laten zijn. :huh:

daarbij is impuls gedrag, ruimtelijkheid van groot belang. Een kerkorgel klinkt ook maar zo goed als de kerk waarin ie staat.

Voor een orgelliefhebber is het onderste oktaaf van evenveel belang als een goed glas dat is voor een wijnliefhebber. Die laatste kan ook uit de fles drinken, maar drinkt liever uit een goede roemer.

Ik bedoel maar: dit criterium speelt als je orgelliefhebber bent; 't is niet zozeer een kwestie van die laatste toontjes erbij willen hebben en ook niet van het simpele gegeven dat er boven 30Hz meer gebeurt dan eronder (bovendien is dat bij orgelmuziek niet het geval, maar goed....).

een wijn liefhebber begrijpt ook dat het om het totaal van een product gaat en niet alleen of er een eikenhouten vat is gebruikt of een ander detail. het zijn alleen de grote kerkorgels die rond de 20 hz komen. Het kerkorgel bij mij in het dorp klinkt prachtig maar haalt de 20 hz bij lange na niet. Er gebeurd in een orgel meer boven de 30 hz dan eronder en het lijkt er meer op dat men kickt op lage tonen dan het orgel werk in zijn totaliteit kan waarderen. Net alsof een auto alleen maar goed is als ie boven de 200 kan rijden. een mini cooper wint het in een urban race met gemak van een mc laren mercedes. Boven maximum snelheid is gebruikersgemak,wegligging en tractie ook van groot belang

Zoals jullie het zien zijn speakers die niet onder de 30 hz komen eigenlijk niets waard.

Zoals jullie het zien zijn speakers die niet onder de 30 hz komen eigenlijk niets waard.

Dat is een conclusie die nergens op gebaseerd is, aangezien niemand hierover een waarde-oordeel heeft uitgesproken.

Maar het is verder niet erg als jij meent dat liefhebbers van kerkorgel geen luidspreker nodig hebben die niet onder 30Hz komt. Liefhebbers van telefotografie hebben ook geen telelenzen nodig als ze dicht genoeg bij het onderwerp kunnen komen.... :blink:

OKay mijn modellen missen tot opheden een 3 weg , of 2 weg met par units , dan zou ik gaan voor de avalon ascendant , wordt ook aangeboden bij hear 2 e hands , top speaker , met flinke geluidsdruk, wel goed voor orgel dacht ik :rolleyes::rolleyes:

Er zijn gelukkig letterlijk honderden alternatieven.

De Ascendant is niet bepaald een neutraal geval en zelfs als je ervan houdt weet ik niet of ie zo geschikt is voor een orgelliefhebber, eerlijk gezegd.

Ik moet ook eerlijk bekennen , had ik een grotere ruimte , had ik ook al lang een 3 weg , het hele tonen spectrum van muziekweergave houdt niet op bij 40 hz , maar ik moet erbij zeggen dat het filterontwerp van een twee weg een aantal voordelen met zich meebrengt , althans in mijn filterontwerpen!! :D:rolleyes:

Waarom is het bezit van een driewegsysteem verbonden met de grootte van een ruimte?

Dat is een conclusie die nergens op gebaseerd is, aangezien niemand hierover een waarde-oordeel heeft uitgesproken.

een speaker die niet onder de 30 komt vergelijken met wijnliefhebbers die uit flessen kunnen drinken vind ik een behoorlijk waarde oordeel. Je zegt in feite dat het niet klopt en dat het beter anders kan . gezien het onderwerp kan ik dan niet anders concluderen dat je bedoelt dat speakers met een beperkt bereik niet geschikt zijn. wat vind je dan van het feit dat ik op mijn jbl ti 2k's luisterde naar orgel muziek en daar enorm van genoot? Ik luister naar een stuk in gevoelsmatig en technisch opzicht en die allerlaagste tonen die ik bij vrienden beter hoorde was het meer van "zo hoor je dat....laag he!" meer sensatie dan dat het meer bracht binnen het stuk. DE LAAGSTE EN GROOTSTE ORGELS GAAN TOT 8HZ NL DE 64 VOETERS.

dat word dus sparen voor nieuwe speakers voor jullie allebei. want je wilt toch alles kunnen horen?

We gaan het niet met elkaar eens worden denk ik, en dat is prima maar ik blijf gezien het topic vinden dat er veel word weggewuivd wat zeer capabel is puur omdat de laagste tonen er wat zachter uitkomen.

Het gaat over speakers voor klassiek OF orgel opnames dus niet alleen orgel.

Maar goed ieder zijn ding.

Dat jij er geen last van hebt, zou kunnen.

Maar elke kamer geeft behoorlijke problemen in het laag.

Wat bedoel je nu Hans, dat ik geen last heb van de behoorlijke laagproblemen die ik volgens jou heb?

Maar dat ze er volgens jou dus wel zijn...

Laagproblemen heb je in elke kamer. Je kunt je stoel en speaker zo plaatsen dat je er zo weinig mogelijk last van hebt. Wanneer je echter gaat meten kunnen er makkelijk toch nog dips en pieken van 10 dB zitten. Op zich is dat niet erg. Daar wen je aan. Wanneer er b.v. een piano bij jouw binnen zou staan heb je dezelfde problemen.

Alleen wanneer je eens op een andere set luistert met andere pieken en dalen komt het al gauw "fout" over. ;)

:)

Wat is dit nu weer voor een vreemd argument???? Bij de meeste instrumenten gebeurt meer boven de 100hz dan daaronder, dus zullen we dan maar luidsprekers moeten bouwen tot 100hz? Een kerkorgel maakt een kerkorgel juist om die enorme diepe tonen die de extra impact van een muziekstuk benadrukken. Datgene wat een kerkorgel absoluut uniek maakt wordt hier min of meer als onbelangrijk bestempeld, je zou toch wat vaker naar zo'n echt orgel moeten gaan luisteren om te weten wat je hier zegt hoor <_<

Erik, kom op, grijp in, zeg eens iets nuttigs hierover, dat gezeur over cd-spelers is toch veel minder belangrijk dan dit? :D:D:D

in principe is een speaker die >32 hz weergeeft prima voor orgelmuziek.

de meeste orgels in nederland komen niet onder de 32hz (C 16voet)

;)

maar wil je ook kunnen genieten van Cavaille-coll-orgel St Ouen Rouen :

08st_ouen_cc.jpg

met zijn machtige 32 voets pijpen

dan heb je minimaal een Betonnix nodig :P

en een Ultra Curve ;)

06st_ouen_cc.jpg

mooi h

en zoals ik al zei de 64 voets. 8h is niet hoorbaar maar wel voelbaar. de heren die mij weten te vertellen dat alleen een speaker die het complete muzikale spectrum kan weergeven de moeite waard is zullen de conclusie moeten trekken dat geen enkele speaker voldoet.

wedden dat ze straks met het argument komen dat dit toch niet hoorbaar is, zou ik flauw vinden want het is wel voelbaar en dus draagt het bij aan de muziek sensatie. Arjan

en zoals ik al zei de 64 voets. 8h is niet hoorbaar maar wel voelbaar. de heren die mij weten te vertellen dat alleen een speaker die het complete muzikale spectrum kan weergeven de moeite waard is zullen de conclusie moeten trekken dat geen enkele speaker voldoet.

wedden dat ze straks met het argument komen dat dit toch niet hoorbaar is, zou ik flauw vinden want het is wel voelbaar en dus draagt het bij aan de muziek sensatie. Arjan

Natuurlijk voldoet uiteindelijk geen enkele speaker, maar je verwoordt nu wel precies mijn standpunt waarom ik (voor mijzelf) geen enkele vloerstaander serieus neem die slechts tot 40hz gaat, hoe mooi die ook mag klinken.

Natuurlijk voldoet uiteindelijk geen enkele speaker, maar je verwoordt nu wel precies mijn standpunt waarom ik (voor mijzelf) geen enkele vloerstaander serieus neem die slechts tot 40hz gaat, hoe mooi die ook mag klinken.

Ik wil alleen maar zeggen dat geen enkele speaker voldoet aan het weergeven van het totale muzikale spectrum derhalve vind ik het bekritiseren van kleine speakers met beperkte laag weergave niet ter zake doen, dan is eigenlijk niets goed en kunnen we wel inpakken met z'n allen.

Alle speakers schieten tekort dus focus ik mij meer op muzikaliteit, dynamiek, impuls gedrag in het laag ipv de bijna niet hoorbare tonen. En voor voelbare bas ga ik toch graag voor een paar (... ) speakers zitten.

Misschien is deze iets?

total_eclipse_inroomLG.jpg

• Frequency Response: 24 hz - 25 khz
  • Sensitivity: 94 db - 1 watt @ 1 M
  • Impedance: 14 ohms
  • Power Requirements: 7 watts - 500 watts
  • Dimensions: 52" H x 9" W x 22" D
  • Weight:165 lbs ea.
  • Price: $8,999.00 /pair US

Groet,

azh

Ze zijn wel eerlijk ook over de gebreken :

The port used for the woofers is the specially flared aeroport. This port minimizes air noise while reducing low frequency distortion by 20% over conventional cylindrical ports.

brengen het nog wel als een voordeel, maar toch......... :)

Hoi arjen hoe bevalt die genisis ?

Ja, de Genesis speakers bevallen toch wel erg goed. De soundstage is voor een speaker in een (nog) niet akoestisch aangepaste ruimte al echt fantastisch, het laag meer dan briljant (al kost het veel tijd het echt volledig goed af te regelen) en een dynamiek die je echt doet huiveren op de bank. Maar er zijn ook nadelen... ze moeten behoorlijk ver de woonkamer in, zijn erg kritisch met plaatsing en erg hotspot gevoelig. Zo fantastisch dat het klinkt op de hotspot, zo matig klinkt het 30 centimeter naar links of rechts. Het lijkt als het ware dat de speaker geen energie verspilt om elders ook goed te klinken, maar al die bespaarde energie bundelt om het op de plek waar het belangrijkste is des te beter te doen. Opvallend en grappig is dat als je naar de speaker wandelt terwijl je muziek draait dat het geluid niet harder wordt, maar juist zachter, bijzonder om mee te maken.

Over niet al te lange tijd zal er serieus werk gestoken worden in akoestische finetuning, al mocht het er allemaal maar 10% beter op worden, woooow!

Voor brede kamers:

dbl_lg.jpg

Kost wel iets meer (11000 euro), maar haalt volgens specs 17 hz -3 db (in room gemeten)

http://www.naim-audio.com/products/dbl.html

Beauty is in the eye of the beholder.. (gewoon in het donker luisteren zou ik zeggen)

ik vind ze wel mooi. helaas nooit gehoord.

echt een speaker gevuld met testosteron.

AL kreeg ik er geld bij kwam die nog niet op de vloer :wacko:

:blink:

Ok, zal m'n adres en m'n rekeningnummer wel ff geven.

Neem je wel wat potige mannetjes mee want ze motten naar zolder.

Mijn domein waar alleen ik de baas ben.

:D