m44 Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 kool ruist....maar ik vind het beter klinken. hoe het meet?.....geenidee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 [...]- men kent het recht op (intellectuele) eigendom. Eigendom= beschikkingsmacht. Er zijn fora waar men na verloop van tijd niet meer aan de eigen bijdragen kan sleutelen. Het is een vervelend menselijk trekje om wat van een ander is, als van zich zelf te beschouwen. Dat is niet juist Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 Het valt mij op dat vooral de digitale jongens hier, van de meten=weten club zeg maar, daar vreselijke moeite mee hebben. Duck, Pjotr, jij, Henrie om maar eens een paar te noemen. Ik een digitale jongen? Ik weet vrij weinig van digitale techniek hoor. Ja, de basics heb ik wel gehad en ik het tot op zekere hoogte wel volgen allemaal, maar een digitale jongen ben ik niet hoor. Zo analoog als wat. 50Hz en gelijkspanning, meer niet... Ps. meten = weten inderdaad Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 Ps. meten = weten inderdaad Mijn oude baas zei dit ook al... Maar ook... "Weet wat je meet...." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 . Maar de wetenschap is op het punt van muziek beleven nog helemaal nergens. Daarom is het des te fijner eigenschappen van die beleving te ontdekken, die nog door geen enkele theorie echt zijn verklaard. M rc Daar vergis je je sterk Het bezitten van een muzikaal gevoel is een uiterst belangrijke evolutionaire ontwikkeling waardoor onze soort zo succesvol is. Daarover is (en over andere gevoelens en emoties en de vaardigheden van het menselijk brein) enorm veel modern onderzoek (Frans de Waal is een beroemd en bekend wetenschapper/evolutiebioloog). De muziektheorie is daarnaast een zeer goed ontwikkelde wetenschap die naast theorie vooral op een enorme hoeveelheid empirische kennis berust. Een componist kan toch zo voorspellen wanneer het publiek gaat slikken en welke toonsoort, pauzeduur enz enz welk effect heeft op de luisteraar. Waarom zijn die instrumenten van het okerst zo verschillend van elkaar? Omdat men precies weet welk instrument het beste een bepaald gevoel aanspreekt. De zilveren dwarsfluit is voor bepaalde emoties veel geschikter dan de cello en omgekeerd. Waarom wordt op bepaalde momenten een harp ingezet, een dissonant ingebracht? Dat gebeurt allemaal niet lukraak maar die zaken hanteert men als precisiegereedschap, effectief alleen in de handen van een vakman. Het publiek huilt of stampt op de banken, geniet zorgeloos, de componist weet precies waarom. Ik ben helemaal niet zo voor het absoluut restloos verklaren van alles maar ik (en de verder totaal niet bestaande "meetclub" - een verzinsel/ een spookvijand; bij het noemen van de namen van de "leden" van die zogenaamde club zou je toch al gelijk moeten weten dat je de plank mis slaat) ben erg gekant tegen het voortdurend alles maar mystificeren en tegen de irrationaliteit die door een enkeling als "de weg tot de waarheid" (ha,ha) wordt geprezen. De tegenstelling tussen verstand en gevoel is een geforceerde gedachteconstructie. Er is niet per definitie een tegenstelling tussen die twee, integendeel in het beste geval verdiepen die twee zaken elkaar. Ook gevoel kan zeer wetenschappelijk verantwoord als leidraad dienen (hermeneutiek) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 Ps. meten = weten inderdaad Mijn oude baas zei dit ook al... Maar ook... "Weet wat je meet...." Daar kan ik het alleen maar mee eens zijn... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 er is in de tuner 1 ding veranderd (nou ja ... drie dingen per kanaal). dus een andere beleving van het geluid ligt daar aan of aan zelfhypnose. als het het laatste is, blijft het nog steeds een erg effectieve ingreep. ik denk dat de kernvraag inderdaad is of we wel weten wat we moeten meten. dat de aarde rond is kan je aan het strand al zien. maar voor we het konden meten dachten we dat we het verkeerd zagen. het hoorbare verschil van een paar weerstanden wisselen is zo groot, dat het toch op een of andere manier meetbaar te maken moet zijn. als je erin gelooft dat hele kleine signalen weldegelijk bepalend zijn voor de weergave (itt dat ik soms zie beweerd worden dat alles onder -80db niet relevant is, dat lijkt me een van de grootste misvattingen). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 . Maar de wetenschap is op het punt van muziek beleven nog helemaal nergens. Daarom is het des te fijner eigenschappen van die beleving te ontdekken, die nog door geen enkele theorie echt zijn verklaard. M rc Daar vergis je je sterk Het bezitten van een muzikaal gevoel is een uiterst belangrijke evolutionaire ontwikkeling waardoor onze soort zo succesvol is. Daarover is (en over andere gevoelens en emoties en de vaardigheden van het menselijk brein) enorm veel modern onderzoek (Frans de Waal is een beroemd en bekend wetenschapper/evolutiebioloog). Ja, mijn "helemaal nergens" is beslist overdreven. Maar doordat mijn keel werd gesnoerd en ik tranen in mijn ogen kreeg bij het voor de zoveelste keer beluisteren van een deel van de 8e symfonie van Sjostakovitsj bij Paul (B.Gehakt op audofreaks), en de wetenschap voor de modificaties die hij uitvoert nog niet bestaat, kwam ik tot die uitspraak. Ik ben helemaal niet zo voor het absoluut restloos verklaren van alles maar ik (en de verder totaal niet bestaande "meetclub" - een verzinsel/ een spookvijand) ben erg gekant tegen het voortdurend alles maar mystificeren en tegen de irrationaliteit die door een enkeling als "de weg tot de waarheid" (ha,ha) wordt geprezen.De tegenstelling tussen verstand en gevoel is een geforceerde gedachteconstructie. Er is niet per definitie een tegenstelling tussen die twee, integendeel in het beste geval verdiepen die twee zaken elkaar. Ook gevoel kan zeer wetenschappelijk verantwoord als leidraad dienen (hermeneutiek) Ik geloof dat we het eens zijn. Ik geloof ook niet dat ik hier ook maar iets zit te mystificeren. En ik geloof dat je beslist eens moet gaan luisteren, bijvoorbeeld bij M44. Dat is gewoon goed empirisch gedrag. groetjes M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 en iedereen is welkom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Kraus vonBentinck Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 B. Gehakt heb ik ontmoet bij Parker700 van audiofreaks. (het verslag daarvan staat nog ergens op Audiofreaks; dat heb ik nog niet gewist ) Ik heb over hem een uitgesproken mening maar, geheel tegen mijn gewoonte in om zonder al te veel omwegen mij uit te spreken, zie ik daar in zijn geval toch van af. Ik kan mijn mening namelijk niet voldoende onderbouwen. Ik heb wel met verbazing iets gelezen over zijn modificaties en ihb de ervaringen van zijn cli Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 en iedereen is welkom Mag ik ook een keer komen? Ik heb natuurlijk een bias, want je zou de 4e zijn waar ik kom om te luisteren naar orgafonisch (mijn term) gemodificeerde sets. @Kraus: misschien kunnen we samen iets afspreken? Zo mooi als bij Paul heb ik het overigens nog nergens gehoord. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ruud Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 en iedereen is welkom Mag ik ook een keer komen? Ik heb natuurlijk een bias, want je zou de 4e zijn waar ik kom om te luisteren naar orgafonisch (mijn term) gemodificeerde sets. @Kraus: misschien kunnen we samen iets afspreken? Zo mooi als bij Paul heb ik het overigens nog nergens gehoord. M rc Ik weet niet bij wie je allemaal geluisterd hebt, maar persoonlijk vond ik het bij Sander(KT88) het prettigst klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 Het is natuurlijk heel erg om iets te ervaren wat je niet kunt verklaren, want dat schudt vervaarlijk aan je nette overzichtelijke wereldbeeld. Ik vind dat juist heerlijk, want het vormt voor mij een enorme intellectuele uitdaging, er toch iets van te begrijpen. Hear hear! Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 (...) Het is natuurlijk heel erg om "iets te ervaren wat je niet kunt verklaren" (...) Beste mumsoft, Is dit niet, met andere woorden, "Het is natuurlijk heel erg om te ervaren hoe dom je bent"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 15 september 2009 Report Share Posted 15 september 2009 (...) Het is natuurlijk heel erg om "iets te ervaren wat je niet kunt verklaren" (...) Beste mumsoft, Is dit niet, met andere woorden, "Het is natuurlijk heel erg om te ervaren hoe dom je bent"? Het is pas dom als je daarna je kop in het zand steekt en blijft vasthouden aan je bekrompen wereldbeeld. Marc ziet het als een uitdaging, dat vind ik pas intelligent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 16 september 2009 Report Share Posted 16 september 2009 (...) Het is natuurlijk heel erg om "iets te ervaren wat je niet kunt verklaren" (...) Beste mumsoft, Is dit niet, met andere woorden, "Het is natuurlijk heel erg om te ervaren hoe dom je bent"? Het is pas dom als je daarna je kop in het zand steekt en blijft vasthouden aan je bekrompen wereldbeeld. Marc ziet het als een uitdaging, dat vind ik pas intelligent. Beste Buizenbart, Wat leuk voor jou! Zo vind jij Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 16 september 2009 Report Share Posted 16 september 2009 (...) Het is natuurlijk heel erg om "iets te ervaren wat je niet kunt verklaren" (...) Beste mumsoft, Is dit niet, met andere woorden, "Het is natuurlijk heel erg om te ervaren hoe dom je bent"? Het is pas dom als je daarna je kop in het zand steekt en blijft vasthouden aan je bekrompen wereldbeeld. Marc ziet het als een uitdaging, dat vind ik pas intelligent. Beste mumsoft, Wat leuk voor jou! Zo vind jij Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 september 2009 Report Share Posted 16 september 2009 en iedereen is welkom Mag ik ook een keer komen? Ik heb natuurlijk een bias, want je zou de 4e zijn waar ik kom om te luisteren naar orgafonisch (mijn term) gemodificeerde sets. @Kraus: misschien kunnen we samen iets afspreken? Zo mooi als bij Paul heb ik het overigens nog nergens gehoord. M rc Ik weet niet bij wie je allemaal geluisterd hebt, maar persoonlijk vond ik het bij Sander(KT88) het prettigst klinken. Ik was laatst bij Sander. Echt een geweldig mooie set heeft hij staan, en de muziek klonk als een klok. Maar ik zat te audipiel te luisteren, en vond daardoor dat links & rechts verwisseld waren, en dat ik te dicht op de Magnepans zat voor het enorme geluid dat ze produceren. Bij Paul herkende ik een 'wolk' die ik ook bij iemand anders had gehoord. Dat betekent meer eenheid. Of het daardoor komt of niet, weet ik niet, maar hoe dan ook deed de muziek bij Paul mij meer dan bij Sander. Maar: er zit tijd tussen, en wat je hoort en voelt is zo afhankelijk van de omstandigheden, misschien kom ik een andere keer tot een heel andere conclusie (op grond van minieme verschillen). M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 september 2009 Report Share Posted 16 september 2009 (edited) (...) Het is natuurlijk heel erg om "iets te ervaren wat je niet kunt verklaren" (...) Beste mumsoft, Is dit niet, met andere woorden, "Het is natuurlijk heel erg om te ervaren hoe dom je bent"? Het is pas dom als je daarna je kop in het zand steekt en blijft vasthouden aan je bekrompen wereldbeeld. Marc ziet het als een uitdaging, dat vind ik pas intelligent. Beste mumsoft, Wat leuk voor jou! Zo vind jij Edited 18 september 2009 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
midas Posted 17 september 2009 Report Share Posted 17 september 2009 Wat ik niet snap is dat het voor veel mensen kennelijk onverteerbaar is dat een persoonlijke,subjectieve luisterervaring heel iets anders is dan het vaststellen van een fenomeen. Zeker wanneer er geruime tijd tussen verschillende luistersessies zit, zit je in feite in je hoofd een herinnering aan hoe het klonk te vergelijken met de luister-ervaring van dat moment. Wanneer je op grond daarvan iets kunt vaststellen vind ik dat erg knap, ik kan het in ieder geval niet. Midas Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 17 september 2009 Report Share Posted 17 september 2009 (...) Het is natuurlijk heel erg om "iets te ervaren wat je niet kunt verklaren" (...) Beste mumsoft, Is dit niet, met andere woorden, "Het is natuurlijk heel erg om te ervaren hoe dom je bent"? Het is pas dom als je daarna je kop in het zand steekt en blijft vasthouden aan je bekrompen wereldbeeld. Marc ziet het als een uitdaging, dat vind ik pas intelligent. Beste mumsoft, Wat leuk voor jou! Zo vind jij Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 september 2009 Report Share Posted 17 september 2009 (...) Wat leuk voor je dat je je bericht hebt aangepast -maar dat quotes van dat bericht ongewijzigd blijven.. Beste Buizenbart, Als ik zie dat ik me heb vergist, corrigeer ik mijn werk. Dat zouden m Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 september 2009 Report Share Posted 18 september 2009 Wat ik niet snap is dat het voor veel mensen kennelijk onverteerbaar is dat een persoonlijke,subjectieve luisterervaring heel iets anders is dan het vaststellen van een fenomeen. [...] Midas Midas, ik neem je suggestie ter harte. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 18 september 2009 Report Share Posted 18 september 2009 Wat ik niet snap is dat het voor veel mensen kennelijk onverteerbaar is dat een persoonlijke,subjectieve luisterervaring heel iets anders is dan het vaststellen van een fenomeen. [...] Midas Midas, ik neem je suggestie ter harte. M rc ik kan daar mijzelf echter niet helemaal in vinden omdat mensen die ik niks vertel over evt modificaties iets beleven wat eigenlijk niet kan. ze begrijpen het niet. daarna vertel ik pas wat er gebeurd is. da is het aan de aard van de persoon of ie een fenomeen heeft ervaren of het afdoet als suggestie. beide opties maken van die persoon geen minder of beter mens. Link to comment Share on other sites More sharing options...
midas Posted 19 september 2009 Report Share Posted 19 september 2009 Wat ik niet snap is dat het voor veel mensen kennelijk onverteerbaar is dat een persoonlijke,subjectieve luisterervaring heel iets anders is dan het vaststellen van een fenomeen. [...] Midas Midas, ik neem je suggestie ter harte. M rc ik kan daar mijzelf echter niet helemaal in vinden omdat mensen die ik niks vertel over evt modificaties iets beleven wat eigenlijk niet kan. ze begrijpen het niet. daarna vertel ik pas wat er gebeurd is. da is het aan de aard van de persoon of ie een fenomeen heeft ervaren of het afdoet als suggestie. beide opties maken van die persoon geen minder of beter mens. Marc, het staat je uiteraard vrij om te doen met mijn opmerking wat je wilt. Iedereen benadert zijn hobby op een andere manier en hier heb ik geen enkel probleem mee, zolang iemand zijn waarheid maar niet als de waarheid naar voren brengt. Hier bedoel ik overigens niet specifiek jou mee, dit is algemeen bedoeld. M44, met de laatste regel van je verhaal ben ik het zondermeer eens. Zonder meer details omtrent de modificaties waar je het over hebt en de omstandigheden waaronder mensen daarnaar hebben geluisterd, kan ik daar inhoudelijk niets zinnigs over zeggen. Ik doe overigens nooit zomaar iets af als suggestie, net zo min dat ik zomaar aanneem dat wanneer iemand iets heeft "gehoord", er natuurkundig ook werkelijk iets aan de hand is. De vraag naar bewijs geldt voor mij voor beide gevallen. Zelf ben ik van mening dat (gehoor)perceptie een doorslaggevende factor is. Daarom vind ik het bijvoorbeeld interessant om te weten dat het menselijk gehoor voor de lokalisering van een geluidsbron tot ca. 1 Khz voornamelijk afhankelijk is van het faseverschil waarmee het signaal bij beide oren aankomt, en boven 1 Khz meer afhankelijk is van het intensiteitsverschil tussen beide oren. Daar kan ik, wanneer ik een luidspreker wil ontwerpen/ bouwen, meer mee dan de bewering van iemand die zegt dat ik alle C's in het filter moet bypassen met Russische PIO's , omdat dat zoveel beter klinkt. Midas Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts