Jump to content

speakers voor klassiek en orgel opnames

ijsengel
 Share

Recommended Posts

kom maar eens luisteren dan.

naar instrumenten die natuurgetrouw in de ruimte staan. niets met de speakers van doen lijken te hebben.

stemmen die 3 dimensionaal zijn afgebeeld. waar emotie duidelijker doorklinkt dan menig vele malen duurdere systemen.

alsof je in een akoestische bubbel mag zijn waar de muziek je meeneemt en groter is dan de kamer waar het allemaal lijkt te gebeuren.

de essentie van muziek die word doorgegeven.

heeft niks meer te maken met audiofiel of meet gegevens. alles klopt.

kom langs en ervaar........als je durft

ik zal de rock in de kast laten staan :lol:

en dan blijft er genoeg over voor jou

kom maar eens luisteren dan.

naar instrumenten die natuurgetrouw in de ruimte staan. niets met de speakers van doen lijken te hebben.

stemmen die 3 dimensionaal zijn afgebeeld. waar emotie duidelijker doorklinkt dan menig vele malen duurdere systemen.

alsof je in een akoestische bubbel mag zijn waar de muziek je meeneemt en groter is dan de kamer waar het allemaal lijkt te gebeuren.

de essentie van muziek die word doorgegeven.

heeft niks meer te maken met audiofiel of meet gegevens. alles klopt.

kom langs en ervaar........als je durft

ik zal de rock in de kast laten staan :lol:

en dan blijft er genoeg over voor jou

Ik denk niet dat Spido komt, maar zijn evenknie wellicht wel. En hij kan dan toch eigen cd'tjes meenemen?

Blijft het feit dat het allemaal tussen de oren zit, en niet iedereen daar het juiste spul heeft zitten. Oftewel, niet iedereen hoort hetzelfde. Dus dat "ervaar.... als je durft" moet zijn: "ervaar.... als je kunt".

M :ph34r: rc

Guest Kraus vonBentinck
......... zijn afgebeeld. waar emotie duidelijker doorklinkt dan menig vele malen duurdere systemen.

Kun je iets specifieker zijn en even concreet zeggen welke veel duurdere luidsprekers minder emotie doorgeven en, nog veel liever, ook graag 3 voorbeelden van goedkopere luidsprekers die meer & beter emotie overbrengen.

Dat zou enorm helpen.

Guest Kraus vonBentinck
neu dat helpt alleen in het wellus-nietus gedoe. luisteren helpt.

groet

maar..... waar naar luisteren, dan?

Ik heb wat dat betreft wel de vraag of er ook luidsprekers zijn die bepaalde emoties beter over kunnen brengen dan andere speakers. Zijn er bijvoorbeeld luidsprekers die geschikt zijn voor vreugde of beter verdriet weer kunnen geven of afgrijzen, angst, arrogantie, enz. Of zou dat niet uitmaken? Mogelijk, waarschijnlijk zelfs, dat de bekabeling hierin ook een belangrijke rol speelt. Ook daar wordt immers vaak van gezegd dat de kabel wel emotie moet doorgeven, anders is het niks.

neu dat helpt alleen in het wellus-nietus gedoe. luisteren helpt.

groet

maar..... waar naar luisteren, dan?

Ik heb wat dat betreft wel de vraag of er ook luidsprekers zijn die bepaalde emoties beter over kunnen brengen dan andere speakers. Zijn er bijvoorbeeld luidsprekers die geschikt zijn voor vreugde of beter verdriet weer kunnen geven of afgrijzen, angst, arrogantie, enz. Of zou dat niet uitmaken? Mogelijk, waarschijnlijk zelfs, dat de bekabeling hierin ook een belangrijke rol speelt. Ook daar wordt immers vaak van gezegd dat de kabel wel emotie moet doorgeven, anders is het niks.

alle speakers kunnen het wel maar niet zoals je ze in de winkel koopt. :lol:

bekabeling speelt ook een rol ja. geld echter niet.

orgel klinkt hier trouwens als een orgel.

en als een luidspreker emotie overbrengt.......waarom zou dat dan alleen voor 1 specifieke emotie moeten gelden?

blijkbar zie jij verschil in emotie en hoe dat weergegeven dient te worden.

vertel eens wat meer.

Guest Kraus vonBentinck

zoals geluid wordt bepaald door twee factoren, (frequentie en amplitude) zo worden emoties bepaald door aard en intensiviteit. Zo kan men licht teleurgesteld zijn of radeloos vanwege een verlies.

Ik zie in die zaken zeker verschillen, dat geef ik ruiterlijk toe. Of de weergaveketen (die is immers beperkt zowel in amplitude - maar kan toch voldoende dynamiek hebben als in frequentie 5 - 100.000 Hz of meer of minder al of niet vlak) met elke emotie even goed of in dezelfde mate overweg kan is dus eigenlijk mijn vraag. Kan Heavy Metal goed klinken vanuit eeen houten luidsprekerkast of goed overkomen wanneer de kabel een zachte mantel heeft of uit dun zilverdraad bestaat. Is er zo'n verband? Net als tussen muzieksmaak en intelligentie?

Of iets andes geformuleerd, heeft een weergaveketen een vlak emotieverloop of kunnen hier ook duidelijke verschillen bestaan?

alle vragen bevallen me wel. open minded.

ik dacht hierbij ineens ... waarom projecteert mijn tuner ineens geluid achter me, en spreekt ie me emotioneel aan. 4 koolfilmweerstandjes per kanaal in de uitgang. ik hoef niet te weten of dat kan. ik hoor het.

groet

Guest Kraus vonBentinck

Ik vind het ook enorm knap van je dat je gelijk zo'n kloeke oorzaak & gevolganalyse kunt produceren en dat je direct weet dat koolfilmweerstandjes in de uitgang een hogere emotionele overdracht bewerkstelligen en een verbeterde ruimtelijke weergave. Hoe flik je hem dat nou zo vlug?

zoals geluid wordt bepaald door twee factoren, (frequentie en amplitude) zo worden emoties bepaald door aard en intensiviteit. Zo kan men licht teleurgesteld zijn of radeloos vanwege een verlies.

Ik zie in die zaken zeker verschillen, dat geef ik ruiterlijk toe. Of de weergaveketen (die is immers beperkt zowel in amplitude - maar kan toch voldoende dynamiek hebben als in frequentie 5 - 100.000 Hz of meer of minder al of niet vlak) met elke emotie even goed of in dezelfde mate overweg kan is dus eigenlijk mijn vraag. Kan Heavy Metal goed klinken vanuit eeen houten luidsprekerkast of goed overkomen wanneer de kabel een zachte mantel heeft of uit dun zilverdraad bestaat. Is er zo'n verband? Net als tussen muzieksmaak en intelligentie?

Of iets andes geformuleerd, heeft een weergaveketen een vlak emotieverloop of kunnen hier ook duidelijke verschillen bestaan?

het gaat mij niet om het geluid beste kraus.

het gaat me om de ervaring.

of de verbanden die jij noemt bestaan zul je zelf moeten ervaren. wat heb jij eraan wat mijn beleving is?. ik schrijf het op omdat het mijn beleving is, die wil ik delen. het is aan jou wat jij ermee doet

je maakt van alles iets wat meetbaar is of langs een schaal gelegd kan worden. dat kan qua emoties alleen je eigen schaal zijn.

verder zijn de verklaringen niet zo vast en duidelijk.

ga heen ,experimenteer en ervaar B)

dus helaas.... er is geen makkelijke voorspelbare weg

metal klint niet goed vanuit een houten luidsprekerkast, daar heb je dan eerst drivers voor nodig en evt een filter :D

Guest Kraus vonBentinck
wat heb jij eraan wat mijn beleving is?. ik schrijf het op omdat het mijn beleving is, die wil ik delen.

:D:D:D

Ik heb wel een heel goede tip die ik tot nu toe voor mezelf heb gehouden: biwiren voor breedbanders (geluid en emotie elk hun eigen kabel; de emotiekabel hoeft niet speciaal electrisch geleidend te zijn natuurlijk)

(misschien had ik hier toch eerst het patent moeten regelen maar ik dacht: LAAT IK OOK EENS WAT DELEN; eenieder die hiermee rijk wil worden mag dit idee zonder enige verdere vermelding gebruiken!)

wat heb jij eraan wat mijn beleving is?. ik schrijf het op omdat het mijn beleving is, die wil ik delen.

:D:D:D

Ik heb wel een heel goede tip die ik tot nu toe voor mezelf heb gehouden: biwiren voor breedbanders (geluid en emotie elk hun eigen kabel; de emotiekabel hoeft niet speciaal electrisch geleidend te zijn natuurlijk)

(misschien had ik hier toch eerst het patent moeten regelen maar ik dacht: LAAT IK OOK EENS WAT DELEN; eenieder die hiermee rijk wil worden mag dit idee zonder enige verdere vermelding gebruiken!)

werkt niet B)

maar op een dag snap je het ....................een beetje hoop ik voor jou.

(...) Ik heb wel een heel goede tip die ik tot nu toe voor mezelf heb gehouden: biwiren voor breedbanders (geluid en emotie elk hun eigen kabel; de emotiekabel hoeft niet speciaal electrisch geleidend te zijn natuurlijk)

:D :biggrin: :D :biggrin:

Geniaal!!!

Per absurdum ad logos...

(...) Ik heb wel een heel goede tip die ik tot nu toe voor mezelf heb gehouden: biwiren voor breedbanders (geluid en emotie elk hun eigen kabel; de emotiekabel hoeft niet speciaal electrisch geleidend te zijn natuurlijk)

:D :biggrin: :D :biggrin:

Geniaal!!!

Per absurdum ad logos...

:D:D:D:D

kortzichtig !!! :lol:

Guest Kraus vonBentinck
Ik wacht het rustig af totdat heer Kraus zijn berichtjes hier weer weghaalt.

Dat is een hele verantwoording voor mij, te weten dat jij gaat zitten wachten tot ik wel of niet iets weg haal. Maak het je zelf gemakkelijk en trek je geen fluit aan van wat ik Hear uitspook. Je gaat toch ook niet passief zitten wachten tot in Den Haag de trams rijden in de kleur die jij graag ziet?

De postings waar ik mij aan "erger" zijn ook de berichtjes waar doorgaans de meeste lol aan te beleven is. Ik hoef van niemand gelijk te krijgen maar van iemand leren dat ik het fout heb, daar hoop ik voortdurend op. Desnoods van M44 :rolleyes:

PS. Het leed is wel te overzien, hoor. Deze week nog thuis, daarna weer gewoon aan het werk. Dan is het Hear vanzelf minder. ff doorbijten op het forum dus.

Dat is een hele verantwoording voor mij, te weten dat jij gaat zitten wachten tot ik wel of niet iets weg haal. Maak het je zelf gemakkelijk en trek je geen fluit aan van wat ik Hear uitspook. Je gaat toch ook niet passief zitten wachten tot in Den Haag de trams rijden in de kleur die jij graag ziet?

De postings waar ik mij aan "erger" zijn ook de berichtjes waar doorgaans de meeste lol aan te beleven is. Ik hoef van niemand gelijk te krijgen maar van iemand leren dat ik het fout heb, daar hoop ik voortdurend op. Desnoods van M44 :rolleyes:

PS. Het leed is wel te overzien, hoor. Deze week nog thuis, daarna weer gewoon aan het werk. Dan is het Hear vanzelf minder. ff doorbijten op het forum dus.

Kraus, ik vermaak me ook nogal met de ongelovige bijdragen van jou en Spido hier, niettemin zijn ze overbodig en niet to-the-point.

Robx geeft een heel nuttige tip: luisteren.

Je bent nogal opruimerig van aard, ik zag dat je berichten had verwijderd bij het grote geheim van Tiel en het rip anyway you want it topic. Dat waren zinnige bijdragen van je, dus deze hierboven kunnen er ook wel af.

Maar wacht daar maar mee tot je geluisterd hebt, dan weet je waarom je het doet.

ik kan jou niet leren dat je het fout hebt. dat kun je alleen zelf doen.

jij hebt een te lage dunk van mijn opvattingen om er ook maar iets van op te steken.

wederom jouw keus

Guest Kraus vonBentinck

Ik luister op het ogenblik naar vier verschillende uitvoeringen van het eerste pianoconcert van Beethoven (Barenboim, Blumenthal, Brendel, Bishop) (de kabbalistische betekenis van al die B's heb ik nog niet doorgrond). Dat luisteren zit dus wel goed, alleen luister ik niet naar kabels of koolstofweerstanden in de uitgang.

Maar het forum is er toch om te spreken over luisterervaringen?

Als we allemaal altijd zitten te luisteren wat moet er dan van ons mooie forum worden?

Wat het verwijderen van berichten betreft:

- men blijft nu eenmaal altijd met vragen zitten die men niet beantwoord krijgt.

- men kent het recht op (intellectuele) eigendom. Eigendom= beschikkingsmacht. Er zijn fora waar men na verloop van tijd niet meer aan de eigen bijdragen kan sleutelen. Het is een vervelend menselijk trekje om wat van een ander is, als van zich zelf te beschouwen. Dat is niet juist

Ik luister op het ogenblik naar vier verschillende uitvoeringen van het eerste pianoconcert van Beethoven (Barenboim, Blumenthal, Brendel, Bishop) (de kabbalistische beekenis van al die B's heb ik nog niet doorgrond). Dat luisteren zit dus wel goed, alleen luister ik niet naar kabels.

Maar het forum is er toch om te spreken over luisterervaringen?

Als we allemaal altijd zitten te luisteren wat moet er dan van ons mooie forum worden?

Wat het verwijderen van berichten betreft:

- men blijft nu eenmaal altijd met vragen zitten die men niet beantwoord krijgt.

- men kent het recht op (intellectuele) eigendom. Eigendom= beschikkingsmacht. Er zijn fora waar men na verloop van tijd niet meer aan de eigen bijdragen kan sleutelen. Het is een vervelend menselijk trekje om wat van een ander is, als van zich zelf te beschouwen. Dat is niet juist

Guest kikkervisje

Och, Ijsengel en zijn compaan zijn ongetwijfeld inmiddels wel weer aan de kerkorgel rage voorbij.

Of... hebben zij uiteindelijk wel iets gevonden? :confused: :confused: :confused:

Het valt me vaak op dat mensen Hear zeggen: "ga luisteren" als ze zelf niks meer te zeggen hebben en graag willen dat een ander zijn kop dicht houdt.

Hier sla je de spijker op z'n kop, Kraus. Maar ik zie dat m44 dit al weer interpreteert als 'een negatieve invulling'...

omdat kool nu eenmaal niet anders meet dan metaalfilm KAN het ook niet anders klinken...toch?

ALS, met nadruk op ALS, een koolweerstand en een metaalfilmweerstand precies dezelfde meetwaarden geven, dan kan het inderdaad ook niet anders klinken. Maar natuurlijk is de kans groot dat ze niet precies dezelfde meetwaarden geven. Verschillen in die meetwaarden kunnen wellicht verschil in klank opleveren (afhankelijk van de toepassing van de weerstanden)...

ALS, met nadruk op ALS, een koolweerstand en een metaalfilmweerstand precies dezelfde meetwaarden geven, dan kan het inderdaad ook niet anders klinken. Maar natuurlijk is de kans groot dat ze niet precies dezelfde meetwaarden geven. Verschillen in die meetwaarden kunnen wellicht verschil in klank opleveren (afhankelijk van de toepassing van de weerstanden)...

Hallo,

Hoe meet je de weerstand van een "weerstand"?

Door er gelijkspanning op te zetten en dan de stroom te meten, dacht ik.

En ja hoor, beide weerstanden geven precies X Ohm.

Maar wat gebeurt er nu als je er een complexe wisselstroom doorheen jaagt. Audio signaal!

Geven ze dan nog hetzelfde resultaat?

Ik betwijfel het, maar heb het nog nooit getest. Zou daarmee het verschil in C en metaalfilm te verklaren zijn?

Nog even afgezien van structurele verschillen zoals een gewikkelde weerstand natuurlijk, want daar heb je meteen een spoel erbij.

Moraal van het verhaal: wantrouw ook de meetmethode als iets niet klopt.

Groet,

Leobus

"Kool", vroegah zat het overal in, moest er uit want ... ruis, zijn we eindelijk ruis vrij, moet het er weer in, maar met mate .........

.... in een andere draad krijgt een draaitafel het verwijt dat het materiaal waar die van gemaakt is doods is, dus "niets toevoegt", is niet goed ...

volgens mij worden jullie allemaal gillend gek als je naar een echt neutraal systeem moet luisteren.

Hallo,

Hoe meet je de weerstand van een "weerstand"?

Door er gelijkspanning op te zetten en dan de stroom te meten, dacht ik.

En ja hoor, beide weerstanden geven precies X Ohm.

Maar wat gebeurt er nu als je er een complexe wisselstroom doorheen jaagt. Audio signaal!

Geven ze dan nog hetzelfde resultaat?

Ik betwijfel het, maar heb het nog nooit getest. Zou daarmee het verschil in C en metaalfilm te verklaren zijn?

Nog even afgezien van structurele verschillen zoals een gewikkelde weerstand natuurlijk, want daar heb je meteen een spoel erbij.

Moraal van het verhaal: wantrouw ook de meetmethode als iets niet klopt.

Groet,

Leobus

Dat is nou precies wat ik bedoel. Als 2 totaal verschillend opgebouwde weerstanden hetzelfde meten, meet je dan wel goed? Als je inderdaad met een gelijkspanning de ohmse weerstand bepaald en vervolgens concludeert dat ze gelijk zijn, dan ben je niet goed bezig. Er is ook nog zoiets als capaciteit en inductie. En Seed7 noemde al de ruis. Die verschilt ook per component. Wellicht nog halfgeleiderachtige eigenschappen in contactovergangen? Wie zal het zeggen...