TannoJ Posted 14 juni 2002 Report Share Posted 14 juni 2002 Kan iemand mij uitleggen wat de (hoorbare) verschillen zijn tussen het bitstreamprincipe en 24bits/192?? Is het laatste echt veel beter? Mvrgr John Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 15 juni 2002 Report Share Posted 15 juni 2002 John, Uitleggen kan ik het niet zo goed, want het is nogal lastig om geluid te beschrijven. Toch probeer ik middels mijn ervaringen iets duidelijk te maken. Een paar jaar geleden was er op de VAD een demonstratie bij More Music met een muziekstuk dat als DVD audio (24bits /192 kHz) was opgenomen en ook als DSD was opgenomen. Dat stuk werd afgespeeld via een DCS dac die de beide formaten aankon. Dus geen verschillen in apparaat kwaliteit. De verschillen waren duidelijk. DSD (SACD) was veel mooier. Als je op een schaal van goede platenspeler tot cd speler zou plaatsen, dan speelt de sacd speler aan de kant van de platenspeler en de DVD audio aan de kant van de CD speler. SACD is dus net iets minder dan LP en DVD-A is iets beter dan CD. Later heb ik nog diverse SACD spelers gehoord en altijd viel het (nagenoeg) analoge geluid weer op. Ik overweeg dan ook sterk om een SACD speler aan te schaffen, maar hoop op een betaalbare die ook mijn CD's nog en beetje leuk afspeelt (iets met upsampling?) Heeft iemand trouwens nog een tip in die richting? Groeten, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 16 juni 2002 Report Share Posted 16 juni 2002 Leobus, Nogal wat fabrikanten van apparatuur zitten de kat uit de boom te kijken...... In het algemeen heerst de overtuiging dat een SACD speler het niet zo heel erg goed doet met CD's, vandaar dat men op dit moment niet met deze spelers op de markt komt, hopelijk vindt men hiervoor een oplossing die betaalbaar is. Er zijn een aantal mogelijkheden om de huidige SACD spelers te laten modificeren, het resultaat hiervan schijnt erg goed te zijn, echter de kosten zijn ook aanzienlijk. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 16 juni 2002 Report Share Posted 16 juni 2002 Werd dit niet ook beweerd van de CD?? Helemooie praatjes bij iedere lancering van een nieuwe techniek en iedere keer wordt 't binnen 2-3 jaar volledig van de tafel geluld door het nieuwe. Waarom gebruiken ze die laser niet om een analoge groef uit te lezen. 't is toch zo voor de hand liggend maar nee!! Mooi laagje er over en geen stof meer in de groef. 3 groeven: 2 signaal en 1 ertussen om de arm/laser te positioneren. Geen riaa correctie meer nodig??? Genoeg ruimte voor 't laag?? Nu alleen nog een snelle analoge laser en opnemer. Just a thought Wie maakt er eentje Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 16 juni 2002 Report Share Posted 16 juni 2002 Geplaatst door seoman:Waarom gebruiken ze die laser niet om een analoge groef uit te lezen. 't is toch zo voor de hand liggend maar nee!! Mooi laagje er over en geen stof meer in de groef. 3 groeven: 2 signaal en 1 ertussen om de arm/laser te positioneren. Geen riaa correctie meer nodig??? Genoeg ruimte voor 't laag?? Nu alleen nog een snelle analoge laser en opnemer. Just a thought Wie maakt er eentje Zo'n apparaat bestaat (al zeker 8 jaar). Het is alleen bezopen duur. Dat ding koste 8 jaar geleden al Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 17 juni 2002 Report Share Posted 17 juni 2002 Tja, weer een oud idee verzonnen. Maar ik bedoel eigenlijk een cd met analoge groef. Sorry maar 6000 dollar is toch niet zo veel?? Niet dat ik het heb of er voor uit wil geven maar een beetje draaitafel + element is toch veel duurder!? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 17 juni 2002 Report Share Posted 17 juni 2002 Geplaatst door seoman:Tja, weer een oud idee verzonnen. Maar ik bedoel eigenlijk een cd met analoge groef. Sorry maar 6000 dollar is toch niet zo veel?? Niet dat ik het heb of er voor uit wil geven maar een beetje draaitafel + element is toch veel duurder!? Niet helemaal waar. De Leonardo van Audiopaul kost rond de Link to comment Share on other sites More sharing options...
Alexander Posted 22 juni 2002 Report Share Posted 22 juni 2002 Ik hoor mooie verhalen over deze speler. Maar nog nooit gehoord, heeft iemand er al naar geluisterd? Alex Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 23 juni 2002 Report Share Posted 23 juni 2002 Gisteren even uitgebreid gespeeld met een SACD speler en een redelijk knappe CD speler, de Bolero van Ravel gedraaid, een opname op een hybride disc. Het verschil is dramatisch groot in het voordeel van de SACD, veel meer detaillering, lucht en ruimte, op de CD gaat vrijwel alle informatie over de ruimte waarin gespeeld werd verloren...... Terwijl de CD opname - zonder directe vergelijking - heel aannemelijk klinkt. typisch geval van gewenning dus..... De nieuwe opname technieken zijn beslist de moeite waard. Groet Jitze Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts