Jump to content

Hoe hoorbaar is 5 % THD.

dekkersj
 Share

Hoe hoorbaar is 5 % THD (alleen 2de harmonische).  

42 members have voted

1. 1. Welke van de drie files is het meest "clean", dwz heeft geen vervorming.

• Track 01
      8
    • Track 02
      12
    • Track 03
      8

Recommended Posts

En niet stiekum gaan kijken naar de files in een editor etc.

Dat zal ik zeker niet doen; vind het veel te leuk om te proberen...... :)

Via m'n pc-speakers kan ik het niet horen; ze klinken alle drie hetzelfde. Ik probeer ze op een cd te branden om er boven op zolder naar te gaan luisteren. Ik kom erop terug!

Toine.

Bete Jaco,

Ik gok dat de 3e de beste is. maar basseer dat wel op wat ik hoor uit mijn Imac speakertje :D

Groeten,

Bas

Ik denk dat 3 ook vervorming heeft maar minder dan 2.. Ik ben nieuwsgierig naar de uitslag!!

Klinken alledrie goed; mooie opname. (Ik durf dit, relatief gezien, wel zo'n beetje te vergelijken met emotieloos top 40 nummertje van vandaag overigens.. :))

Test 1: gewoon aandachtig luisteren: geen verschil.

Test 2 zal met hoofdtelefoon zijn, en dan een kort stukje (0.5s) van alle drie stukjes 'loopen'.. zo lang is mijn audio geheugen nog wel..

En niet stiekum gaan kijken naar de files in een editor etc.

Groet,

Jacco

Luisteren doe je met je oortjes en niet met je oogjes.

Groet,

Jacco

Je weet het dus wel Jacco.

Hij zal ze wel hebben gemaakt, toch? :blink:

Dus volgens jou is 3 de meest cleane. De schoonste en dus de minst vervormende.

Dat dat denk ik, ja ;)

... nu is er vast iemand achter zijn computertje vreselijk hard aan het lachen :lol:

Grappige noot: nr 1 vond ik het mist clean, en tussen 2 en 3 vond ik het verschil behoorlijk klein.

Geluisterd via notebook met Ipod oortelefoontjes. Ik vind fragment 3 het mooist, dan fragment 2 en dan fragment 1.

Oren zijn geen meetinstrumenten. Om een uitspraak te doen over vervorming zou ik aan de fragmenten moeten meten. Als ik even als een audiofiel denk en achter mijn oren aanloop kies ik dus nummertje drie.

Guest Hubertinus

Track 1 is volgens mij het meest clean. Al is het lastig beoordelen op pc luidsprekers. Ik heb het idee dat de fluit net iets beter gedifferentieerd is.

Hubertinus

Ik heb ook zoiets dat de fluit in track 3 toch het cleanst is. Er zit bij alle fragmenten een bepaalde "rammel" in die ik niet thuis kan brengen. Ner of er ergens een snardrum staat die niet bespeeld wordt, maar waarvan de snaren wel in trilling komen en tegen het vel aan zitten te rammelen.

Ik denk wel dat het bijna onmogelijk is die 5% vervorming eruit te horen via speakers als je het niet weet en het stuk niet kent. Een speaker vervormt zelf al meer dan 5%. In feite luister je altijd al naar die (meer dan) 5% vervorming.

O ja, ik heb geluisterd via de PC. De gebruikte speakers zijn een 4.1 speakerset van Guillemot.

Een speaker vervormt zelf al meer dan 5%. In feite luister je altijd al naar die (meer dan) 5% vervorming.

Brakke speakers heb jij dan ;) Het is prima mogelijk om een speaker bij acceptabel geluidsniveau onder de 1% te krijgen voor alles boven de 100 Hz. Daaronder wordt het al eens stuk moeilijker.

Het is natuurlijk wel zo dat als ik alle drie fragmenten hoor met steeds 5 minuten stilte ertussen ik absoluut geen verschil kan aangeven tussen de fragmenten. Nu hoor je drie fragmenten na elkaar en hoor je een klein verschil in helderheid (zo ervaar ik het tenminste). Welke heeft nu de meeste even-THD? Dan zul je toch eerst moeten weten hoe die vervorming klinkt. Anders blijft het gokken. Ik heb bij geen fragment het idee dat het niet klopt.

THD is altijd (?) een vervorming die een hogere frequentie heeft dan de grond toon. (toch?) Ik verwacht dus dat het helderst klinkende fragment de meeste THD heeft.

Zodoende kom ik op fragment 1 als het fragment zonder THD. Daarnaast vind ik als ik ze na elkaar hoor dat fragment 1 ook het mooist klinkt. Waarmee ik weer ben aangekomen bij de eerste zin van deze post.

:unsure:

Groeten...

@Jacco: misschien moet je na het bekend maken van de uitslag eens een fragmentje posten met 10 of 20% THD. Dan kunnen we misschien (waarschijnlijk?) echt horen hoe je die vervorming kunt herkennen.