Jump to content

Waterpas draaitafel + plateau

Guest UKSub
 Share

Recommended Posts

Hey,

misschien een dwaze vraag maar hoe zet je het best en gemakkelijkst je platendraaier + plateau waterpas?

Komt in vele topics terug als het over platendraaiers gaat (zie Michell topic enz)

1000% (om Werner even te citeren), dan denk ik aan 1/10 mm bvb.

Ik weet niet hoe ik zoiets moet meten + aanpassen om te weten dat het correct is

Gr

Stef

Ha die Stef,

Leuk om je hier weer te treffen. Hoe is het met je zoektocht naar een nieuw element?

Hoe ik zelf mijn draaitafel waterpas heb gezet?

Allereerst heb gezorgd dat er een goed stevig rack kwam wat absoluut niet meebeweegt en dit (evt met een paar centen) zo goed mogelijk waterpas gezet met zo'n rond blikje met een luchtbel erin (een waterpas, maar ik weet niet of dit in Belgie ook zo heet).

Vervolgens de draaitafel op het rack geplaatst, de waterpas op het plateau en met de stelbare poten was slechts een zeer minimale correctie nodig om de luchtbel weer precies in het midden te krijgen. Het is een kwestie van een beetje geduld hebben en met kleine stapjes werken en op een andere plek op het plateau nog een keer na te meten door het plateau een stukje rond te draaien.

1000% (om Werner even te citeren), dan denk ik aan 1/10 mm bvb.

Ik weet niet hoe ik zoiets moet meten + aanpassen om te weten dat het correct is

Gebruik in ieder geval een goede waterpas, niet zo'n ronde libell oid. Die hebben een lage nauwkeurigheid. Een standaard waterpas uit de bouwmarkt heeft een nauwkeurigheid van ca. 1mm per meter. Een waterpas zoals in de geometrische meettechniek gebruikt wordt kan een nauwkeurigheid van 0.1 mm per meter halen. Hierbij staat dan ook een schaalverdeling op het glaasje, niet slechts twee streepjes waartussen de luchtbel geplaatst moet worden.

Zoals je wellicht weet wordt een vlak door drie punten bepaald. Gebruik je waterpas dan ook in drie richtingen. Als de draaitafel of het onderstel vier instelbare poten heeft, een poot nominaal instellen en er verder af blijven. Alleen de overige drie gebruiken voor het waterpas stellen.

Hey,

kan ik allemaal mee leven hoor

Maar een P25 heeft geen verstelbare pootjes

Dus blijft mijn vraag wat je gebruikt om zo'n ding haarfijn waterpas te krijgen? gewoon papier onder 1 voetje?

Stel spindle staat niet 1000% waterpas, hoe krijg je dan het plateau waterpas want je kan onmogelijk iets plaatsen tussen spindle en plateau wegens het draaien

@ seed7, ik ga eens zoeken naar zo'n haarfijne waterpas

@ gruiter, kmail je nog want alles loopt in het honderd :-)

stef

Stel spindle staat niet 1000% waterpas

We gaan hier wel uit van een platenspeler zonder productiefouten ;-)

Maar goed ... het eigenlijke doel is dat de plaat in een horizontaal vlak

draait. Alleen dan kan de arm goed ingesteld worden (denk aan dwarskracht, ...).

In tweede instantie is het natuurlijk ook gewenst dat de as vertikaal staat, omdat

er anders extra zijdelingse krachten op het lager werken.

Misschien is het juist beter om de dwarsdrukcompensatie er af te gooien en je draaitafel scheef op te stellen... In elk geval wrijvingsloos... ;)

Zoals je wellicht weet wordt een vlak door drie punten bepaald. Gebruik je waterpas dan ook in drie richtingen. Als de draaitafel of het onderstel vier instelbare poten heeft, een poot nominaal instellen en er verder af blijven. Alleen de overige drie gebruiken voor het waterpas stellen.

twee richtingen is ook voldoende... Je hebt dan n.l. al vier punten...

:)

Hoi ik heb een libelle (rond waterpasje) om even de kast te checken, maar gebruik meestal een kleine waterpas van de bouwmarkt (zo uit een bak van alles aan 2.50 euro), die waterpasjes hebben een gleuf aan de onderkant, die past mooi over de centerpin op het draaiplateau, ik meet gewoon vertikaal en horizontaal. allez ik bedoel oost-west en noord-zuid...

Als je rack horizontaal staat en er is niks mis met je PU staat die meestal ook waterpas, denk ik zo.

Ik heb een tijdje verstelbare cones gebruikt onder het bovenste plateau waar de PU op staat, ook heb ik al verstelbare cones gebruikt onder de PU zelf.

Momenteel zit er niks verstelbaar tussen: ik heb de zware draagsteen waar de PU-shelf op staat waterpas geschoven in de zandbak :) . gelukkig staat mijn draaiplateau mooi waterpas op de PU kast want andzers moest ik de bodem er uit schroeven en onder de tafel kruipen om de vering te adjusteren (Thorens TD 160MKIIb), mijn TD 125 staat even in de werkplaats want die heeft wel een "verzakt" plateau <_<:(:angry:

Ik wist niet dat er hi-end waterpassen bestonden :lol:

:) mvg RastaPhil

Hoi hoi,

zo doe ik het ook .... waterpas langs verschillende richtingen enz enz; ik gebruik een waterpas uit de bouw vr pro's (mijn buur was vakman vandaar)

Plateau van het rack en dan de PU zelf

Maar ik ben benieuwd wat jullie doen om een PU tot op 1/10 mm waterpas te zetten

Sorry dat ik hier over blijf doorbomen

gr

stef

Hoi ik heb een libelle (rond waterpasje)
De benaming voor zo'n waterpasje is doosniveau.

Met een goedkope waterpas kun je ook een prima resultaat bereiken, je moet alleen de waterpas een keer omdraaien tijdens de meting en neem de gemiddelde uitslag van de bel.

na het waterpas stellen pak je een knikker, of een ander klein balletje pakt een oude plaat, die wel recht is, en dan kijk je of het balletje wegrolt, rolt ie niet weg dan heb je het goed gedaan

hallo,

ik heb een rond waterpasje, eentje van de bouwmaat waarbij je meteen in 2 richtingen de afwijking kunt zien en nog een klein waterpasje voor 1 richting. alle drie geven ze wat anders aan, dus wat is nu goed????

met de knikkerproef gaf de ronde waterpas nog het beste resultaat. Als ik de knikker een zetje gaf staat deze haast meteen weer stil zonder echt een bepaalde kant op te rollen. Alleen als ik de ronde waterpas vlak naast de spindle leg en de pas een slag draai dan is het resultaat ook weer anders. tjonge jonge wat een gekut!!!

want inderdaad een echt goede waterpas instelling geeft ook weer de minste vervorming!

hellupp!!!

Robin

hallo,

ik heb een rond waterpasje, eentje van de bouwmaat waarbij je meteen in 2 richtingen de afwijking kunt zien en nog een klein waterpasje voor 1 richting. alle drie geven ze wat anders aan, dus wat is nu goed????

met de knikkerproef gaf de ronde waterpas nog het beste resultaat. Als ik de knikker een zetje gaf staat deze haast meteen weer stil zonder echt een bepaalde kant op te rollen. Alleen als ik de ronde waterpas vlak naast de spindle leg en de pas een slag draai dan is het resultaat ook weer anders. tjonge jonge wat een gekut!!!

want inderdaad een echt goede waterpas instelling geeft ook weer de minste vervorming!

hellupp!!!

Robin

Je moet echt een goede en zware waterpas gebruiken, niet te lang. En bij elke richting de waterpas 180 graden draaien. Dan pak je de gemiddelden van deze waarden en dan zoe het goed moeten zijn. Wel de mat van de draaitafel afhalen.

hallo,

hellupp!!!

Robin

Je moet echt een goede en zware waterpas gebruiken, niet te lang. En bij elke richting de waterpas 180 graden draaien. Dan pak je de gemiddelden van deze waarden en dan zoe het goed moeten zijn. Wel de mat van de draaitafel afhalen.

ik heb een acryl plateau zonder mat. en gebruik een massaloopwerk zonder verend subplateau.

robin

nee ik zou het testen met een draaiende plaat :P

geeft vast het resultaat wat degene wil

ik ken het probleem, ik ben ook even met de waterpas aan de slag gegaan en inderdaad het is een klote werkje, maar als je draait zonder verend plateau, dan zou het niet zo'n probleem moeten zijn, dan zou ik het gewoon i.p.v op de plateau op het subplateau, kijken of ie waterpas staat, dan moet het goed zijn.

Zou je inderdaad wel een verend plateau hebben dan heb je inderdaad als de veren niet goed zijn afgesteld een heel geklooi om hem perfect te krijgen.

gr james

hallo,

hellupp!!!

Robin

In die zware waterpas schuilt juist het probleem.

Met een geveerde draaitafel moet de belasting van de veren precies zo zijn dan wanneer je een plaat draait.

Volgens mij is dus de beste methode om op een vlakke LP te meten. Hier moet het element het n.l. ook van hebben. Vervolgens zijn die kleine ronde waterpasjes enorm nauwkeurig (Benz Micro). Dat die niet lang zijn maakt niks uit. Het gaat n.l. om de nauwkeurigheid van de libelle.

Wanneer je dan ook nog eens uitrekent wat het verschil in dwarsdrukcompensatie is, met een afwijking van b.v. 1 graad, dan denk ik dat dat ook heel erg meevalt.

Ik zie de problematiek dus niet...

Wanneer je dan ook nog eens uitrekent wat het verschil in dwarsdrukcompensatie is, met een afwijking van b.v. 1 graad, dan denk ik dat dat ook heel erg meevalt.

Ik zie de problematiek dus niet...

ha ha das duidelijk. ik heb de draaitafel nu met de ronde waterpas zo goed mogelijk waterpas gezet, klaar is klara. Stond waarschijnlijk al goed voordat ik de bouwmaat pas erbij had gehaald.

robin

(...)

Vervolgens zijn die kleine ronde waterpasjes enorm nauwkeurig (Benz Micro). Dat die niet lang zijn maakt niks uit. Het gaat n.l. om de nauwkeurigheid van de libelle. (...)

Dat ga ik niet bestrijden, maar ik zie in het gebruik van een langer waterpas ook wel weer voordelen: je meet dan over een groter meetvlak, waardoor ongelijkheid in het meetvlak wellicht minder gauw een rol zal spelen.