Jump to content

High end met high tech ....

WanFie
 Share

Recommended Posts

Beste Hans,

Allereerst moet ik zeggen dat ik het een leuke avond vond; op de een of andere manier had ik de indruk dat er een ontspannen sfeertje hing. Lekker.

De namen van de de voorversterker en de eindblokken zijn respectievelijk: "Modwright" (er is maar een type) en de Bel Canto Ref 1000.

Ik vind het trouwens knap dat je de avond nog zo terug kunt halen; voor een dergelijk verslag zou ik de hele avond met een blocknote op schoot hebben moeten zitten.

En inderdaad, dat laag zou ik wel wat strakker willen hebben, misschien toch maar wat gaan experimenteren met het filter en de demping in de baskast. :huh:

Over het hoog verschillen meningen nogal; de een vindt zus, de ander vindt zo. Ik vind al gauw dat iets te scherp is, dus is de set naar zijdezacht ge

Ik heb de plukken Twaron ondertussen "opgeborgen" achter de Emims... Daar kon ik bij zonder te schroeven. En ik moet zeggen dat het spul meer dan 'n beetje doet.

Waar die rust vandaan komt is mij dus wel duidelijk.

Ik moet alleen nog 'ns 'n tijdje luisteren om te horen of het wel een verbetering is. Misschien moet ik er de helft of zo uithalen.

Ook ga ik 'ns meten wat het met de frequentiekarakteristiek doet.

:)

Ik heb gisteravond vol verbazing zitten luisteren wat dat Twaron met je speakers doet....

Zo rustig heb ik ze nog nooit gehoord. Wanneer ik vanavond tijd heb ga ik 'ns wat meten.... Ik geloof n.l. m'n oren niet... ;)

Ze doen het toch nog wel Hans? ;)

Mooi verslagje trouwens.

Ze doen het nog wel... ;)

Alleen leek de stem van Molly Johnson door 'n paar schoendozen te worden weergeven. Het leek of alle dynamiek was verdwenen. Merkwaardig spul... :huh:

Ik heb vanavond het frequentiebereik gemeten en het bleek dat ik een klein beetje afval rond het bereik van de Emim had. Een paar dB minder dan zonder het Twaron. Hierna heb ik meer dan de helft van de vezel achter de Emims uitgehaald. het frequentiebereik bleek nu weer de oude vorm te krijgen. Ook was de "normale" klankkleur weer terug. De rest van het Twaron heb ik hierna maar gestopt waar ik het eigenljk voor bedoeld had, n.l. achter de laagmid unit. Deze klonk in mijn oren n.l. een fractie te wollig.

Nou zul je wel denken... meer "wol" en dan minder wollig klinken.... Tja het is niet anders... ;) .

Dit natuurlijk ook weer gemeten en wat blijkt... De lichte verhoging in het bereik van de laagmidunits wordt een stuk rechter getrokken. Ook is het door sommigen omschreven als "te warme laagmidden" nu ook verdwenen. Het lijkt allemaal wat neutraler. Dit natuurlijk nadat ik nog maar enkele nummertjes heb gehoord. Nog maar eens wat langer luisteren. :)

Dat dat Twaron bijzondere dingen doet is mij wel duidelijk. Ik denk dat dit spul zo enorm dempt dat er geen kastgeluid meer door de membranen doordringt. Wanneer dat zo werkelijk is, zou er eenrevolutie bij de speakerbouwers kunnen ontstaan.

Ik heb begrepen dat enkele professionele speakerbouwers dit spul al toepassen....

Ik weet nu waarom.. ;)

Mijn hoog-middentoners zijn Emims. Deze zijn aan de achterkant open, een dipool dus.

Wanneer je dat geheel gaat dempen (zoals met Twaron kennelijk makkelijk kan) verlies je erg veel.

Ik luister nu wel naar geheel andere luidsprekers... :)

Vreemd, je zou verwachten dat de eigenschappen van aramidevezels het best tot hun recht komen op plekken waar de grote sterkte/gewichtsverhouding het best tot z'n recht komt, zoals in de conussen van B&W luidsprekers, bijvoorbeeld. Of op plekken waar de brandvertragende werking of de slijtvastheid of de enorme rek bij breuk gewenst is.

Waarom zouden tot vlokken losgewreven aramidevezels beter geluidsmoleculen afremmen dan polyestervezels?

Vreemd, je zou verwachten dat de eigenschappen van aramidevezel het best tot hun recht komen op plekken waar de grote sterkte/gewichtsverhouding het best tot z'n recht komt, zoals in de conussen van B&W luidsprekers, bijvoorbeeld. Of op plekken waar de brandvertragende werking of de slijtvastheid of de enorme rek bij breuk gewenst is.

Waarom zouden tot vlokken losgewreven aramidevezels beter geluidsmoleculen afremmen dan polyestervezels?

Omdat deze misschien dunner en toch nog stijf zijn b.v. Ik weet het ook niet. :huh:

Op het werk heb ik wel plaatjes maar ik zal straks eens over het web zwerven, daar moet wel wat te vinden zijn. Anders kan Leobus hier misschien meer info over geven.

Volgens mij kan er wel lucht in de twaron vezel tussen de platen. Ik weet dit niet zeker maar ik zie geen reden waarom het niet kan.

Ik ga nu effe zoeken.

Groeten...

Het zou natuurlijk kunnen dat de fibrillatie van twaronpulp beter is dan die van polyestervezels waardoor de luchtmoleculen meer weerstand ondervinden. Ik weet alleen niet of Leobus twaronpulp gebruikt of iets anders.

Ik vond een leuke pdf met infomatie en foto's: http://www.twaron.com/pdf/Twaron_pulp_and_chopped_fiber.pdf

Ik zie dat Twaron ook in papier kan worden toegepast. Ben benieuwd in wat voor soort papier dat dan is.

Hallo,

Ik moet zeggen dat Kwabbernoot een expert lijkt te zijn. Zijn omschrijving van de vezel is precies de juiste. Ook een Twaron medewerker misschien?

TRPH,

het is geen pulp dat gebruikt is; het zijn vezellengtes van ca 6 cm, die gekroesd zijn en vervolgens als watten uit elkaar getrokken zijn. Kaarden heet dat. Elk vezeltje is ca 12 micron dik.

Overigens is de rek niet hoog, maar tamelijk laag. 3,3%. Bij polyester is dat voor technische garens al gauw 9% en voor textiele toepassingen (kleding dus) zelfs wel 30%. Polyester vezels fibrilleren niet.

De stijfheid van Twaron gaat gepaard met een grote geluidssnelheid door de vezel; misschien draagt dat bij aan de demping. Ik denk trouwens dat ze vanwege hun demping en hun stijfheid in B en W conussen gebruikt worden en niet vanwege de sterkte.

Er kan misschien wel lucht in de vezels diffunderen, maar als je denkt dat ze als een soort schuim werken, is dat toch niet juist. Zo snel kan lucht er niet in en uit.

Hans,

Ik kan mij voorstellen als je een dipool aan de achterkant afsluit dat je dan het hele karakter van de speaker overhoop haalt. Als je er een kast achter had zitten zou het, denk ik, wel wat verbeteren. Maar ja, die heb je niet.

Groet,

Leobus

het is geen pulp dat gebruikt is; het zijn vezellengtes van ca 6 cm, die gekroesd zijn en vervolgens als watten uit elkaar getrokken zijn. Kaarden heet dat. Elk vezeltje is ca 12 micron dik.

Aha, de machines waarop dat gebeurt ken ik, die staan in Emmen.

Overigens is de rek niet hoog, maar tamelijk laag. 3,3%. Bij polyester is dat voor technische garens al gauw 9% en voor textiele toepassingen (kleding dus) zelfs wel 30%.

Ik vergeleek de rek met die van koolstofvezel.

De stijfheid van Twaron gaat gepaard met een grote geluidssnelheid door de vezel; misschien draagt dat bij aan de demping. Ik denk trouwens dat ze vanwege hun demping en hun stijfheid in B en W conussen gebruikt worden en niet vanwege de sterkte.

Dat van die demping door stijfheid lijkt mij onwaarschijnlijk. Demping is wrijving. Wat betreft die B&W conussen: dat lijkt me logisch.

Er kan misschien wel lucht in de vezels diffunderen, maar als je denkt dat ze als een soort schuim werken, is dat toch niet juist. Zo snel kan lucht er niet in en uit.

Je vertelt niet waarom die vezels het geluid goed dempen. Ik hou het er maar op dat door de fibrillatie van de vezels een fijn verdeeld doolhof ontstaat waar de lucht doorheen moet bewegen.

Nee, Kwabbernoot is geen Twaron medewerker.

Ik ben oa verantwoordelijk voor de technische kennis binnen ons bedrijf en moet dus het een en ander weten over de artikelen die wij confectioneren/verkopen. Kevlar, technora en nomex zijn bestanddelen van enkele van die producten. Vandaar!

Groeten...

Beste TRPH,

Ik kan je niet uileggen waarom Twaron zo goed dempt. Ik weet het namelijk zelf niet (zeker).

Ik heb wel een paar vermoedens, maar die ga ik niet aan de grote klok hangen voordat die bevestigd zijn.

Overigens houdt jouw suggestie dat door fibrillatie een doolhof ontstaat, geen stand, want de vezels zijn niet gefibrilleerd. Ze bestaan wel uit een groot aantal fibrillen; die zitten echter allemaal tamelijk vast aan elkaar in een filament (vezel) van ca 12 micron rond en dat is mooi glad aan het oppervlak. Van die filamenten zitten er duizenden van ca 6 cm losjes door elkaar. Net als bij wol dat in speakers gebruikt wordt. Alleen Twaron dempt beter.

Groet,

Leobus

Beste TRPH,

Ik kan je niet uileggen waarom Twaron zo goed dempt. Ik weet het namelijk zelf niet (zeker).

Ik heb wel een paar vermoedens, maar die ga ik niet aan de grote klok hangen voordat die bevestigd zijn.

Overigens houdt jouw suggestie dat door fibrillatie een doolhof ontstaat, geen stand, want de vezels zijn niet gefibrilleerd. Ze bestaan wel uit een groot aantal fibrillen; die zitten echter allemaal tamelijk vast aan elkaar in een filament (vezel) van ca 12 micron rond en dat is mooi glad aan het oppervlak. Van die filamenten zitten er duizenden van ca 6 cm losjes door elkaar. Net als bij wol dat in speakers gebruikt wordt. Alleen Twaron dempt beter.

Groet,

Leobus

Goed, het doolhof bestaat uit ongefibrilleerde vezels. Demping is gebaseerd op visceuze wrijving, wrijving in een luchtdoorlatende vezelmassa is afhankelijk van een aantal factoren. Was aramide niet gevoelig voor vocht? Ik lees het wel als je met iets revolutionairs komt.

Ondertussen heb ik ook nog wat tijd gehad om wat spullen te verzamelen en m'n CD's op de manier van Leobus schoon te maken. Wonderbaarlijk... op veel CD's zie je een soort van waas liggen. Na de Leobus methode is die helemaal weg.

Dat het dan beter klinkt zou je alleen daarom willen... ;)

Toch hoor ik verschillen. Transparanter en natuurlijker.

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan (denk ik dan)..

Ondertussen heb ik ... m'n CD's op de manier van Leobus schoon te maken. Wonderbaarlijk... op veel CD's zie je een soort van waas liggen. Na de Leobus methode is die helemaal weg.

Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan (denk ik dan)..

Hoi Hans, Leobus,

Wil je me deze methode nog eens uitleggen?

Hallo Erjee,

Het is tamelijk eenvoudig:

50% gedestilleerd water

50% zuiver isopropylalcohol

Een paar druppels detergent op 100 cc van het mengsel.

Hiervan een paar druppels op je CD doen en met met een microvezeldoekje schoon poetsen. Radiaal bij voorkeur; dan krijg je nooit krassen in de looprichting van het signaal. Hoogstens loodrecht erop, maar die rekent je CD speler er wel uit. Beter is natuurlijk geen krassen maken, maar je weet nooit.

Omdat het detergent dat ik gebruik ook een beetje antistatisch is, doe ik hetzelfde aan de kant met de tekst.

Baat het niet, het schaadt ook niet.

Je zult zien dat als je de eerste keer druppels op je CD doet, dat ze erop liggen. Als je het later, na het poetsen nog eens doet, lopen de druppels mooi uit.

Zie dat je iemand vindt die iets op een lab kan krijgen cq kopen voor de grondstoffen.

Groet,

Leobus