Seed7 Posted 10 november 2006 Report Share Posted 10 november 2006 n.a.v. Erjee's 'gepimp' ben ik wat aan het rekenen geslagen aan een latten resonator m.b.v diverse online tooltjes. Bijvoorbeeld deze "Slot Helmholz Resonator" **. Wat me bij het varieren van een aantal parameters opviel was dat de breedte van de latten minimale invloed had. Vreemd! Met name omdat bij een anderssoortige constructie de perforatie graad nu juist wel van belang is. Na lang zoeken vond ik een artikel van Eric Desart uit 2004 waarin wordt gemeld dat de meestal gebruikte formule onjuist is. De foute formule: fo = 2160*sqrt(r/((d*1.2*D) + (r+w))) De juiste formule: fo = 2160*sqrt(r/((d*1.2*D) * (r+w))) r = slot width d = slat thickness 1.2 = mouth correction D = cavity depth, w = slat width 2160 = c/(2*PI) but rounded c = speed of sound in inch/sec. Let op, hier wordt geen metrisch stelsel gebruikt! **Edit: Formule is op de eerstgenoemde site inmiddels aangepast. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts