Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...


WanFie
 Share

Recommended Posts

Beste RastaPhil,

 

Bij mijn TP14 / TD125 valt me op dat de output vrij gering is, en dat er een (onbe)tamelijk hoog bromniveau heerst.

Heb jij dezelfde ervaringen met jouw combinatie?

Heb jij de armbekabeling van de TP14 vervangen? (De originele bekabeling is m.i. vrij idioot, eigenlijk: elke ader heeft immers zijn eigen (naakte) afscherming, hoewel hij afgeschermd zit in de armbuis, wat de draaivaardigheid vermindert (stugger) en de massa verhoogt (zwaarder).

Bovendien vraag ik me af of de arm wel op het door Thorens gekozen punt- d.i. bij de armbasis - moet worden geaard.)

Ik heb bij Tonar een stel armbedradingsets gekocht: diverse SME 3009's, Ortofon AS 212's en tenminste

Link to comment
Share on other sites

Hoi Spido!

Vandaag heeft de TD 124 zijn eerste plaatje gespeeld! :) Klonk al mooi! :) In de TP14 zit een Philips GP412 met een splinternieuwe Philips naald, een IIIs (heb er nog een andere kan ik binnenkort vergelijken).

Ik had Hammond orgel (jazz) opgezet dan hoorde ik onmiddellijk of ie jankt, en na even een flauwtje na opstarten, draait ie solide als een euh, Thorens! :P

 

Ik zag ook dat er enorm stijve en dikke (nou ja relatief h

Link to comment
Share on other sites

Beste RastaPhil,

 

Vermoedelijk heb je gelijk: die vermeende "TP14"-arm van mij zou best wel eens in werkelijkheid een "TP25" kunnen wezen!

De afstand tussen koprand en contragewicht-overstek (de grootste lengte van de arm, dus) bedraagt bij mijn arm ca. 30 cm.

ThorensTP25.jpg

 

Aan de onderzijde van de arm, vlak achter de kopbevestiging (connector), zit een klein borgschroefje.

Dat moet je, met behulp van een horlogemakersschroevendraaiertje, losdraaien en onmiddellijk vastplakken op een stuk tape of zo. Want als je dit schroefje verliest... mijn h

Link to comment
Share on other sites

Mijn audiofiele bezigheid van vandaag is het berekenen van de positie van mijn naaldhouder in de headshell. Het blijkt dat ik niet de "gebruikelijke" nulpunten kan maken met mijn arm/headshell combi. Als ik de naaldhouder helemaal achterin de sleuf monteer, heb ik een redelijk optimum. (Een halvering van de vervorming als het goed is)

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

Vandaag bezig geweest om uit te zoeken hoe ik het triggersignaal van mijn processor door kan lussen naar mijn twee monoversterkers en 5-kanaalsversterker.

 

Valt nog niet mee om wat spul te vinden om een Arcam en wat Parasound aan elkaar te knopen.

Spullen zijn besteld (of ik weet waar ik het kan halen), dus ik kan dadelijk met een gerust hart gaan slapen :)

Link to comment
Share on other sites

halvering van de vervorming .... en hoor je het ook?

 

 

groet

:D

Wat is daar nou zo grappig aan? Misschien IS het inderdaad wel hoorbaar... Vervorming IS (boven een bepaalde hoeveelheid) namelijk gewoon hoorbaar. Vreemd he, dat er een link te leggen is, tussen hetgeen je meet (nou ja, wat iemand anders meet dan, in jouw geval) en hetgeen je hoort...

Link to comment
Share on other sites

halvering van de vervorming .... en hoor je het ook?

 

 

groet

:D

Wat is daar nou zo grappig aan? Misschien IS het inderdaad wel hoorbaar... Vervorming IS (boven een bepaalde hoeveelheid) namelijk gewoon hoorbaar. Vreemd he, dat er een link te leggen is, tussen hetgeen je meet (nou ja, wat iemand anders meet dan, in jouw geval) en hetgeen je hoort...

Voor sommige mensen is dat onbegrijpelijk. Maar dat zegt iets over die mens in kwestie.

 

Maar de audiofiele bezigheid heeft mij wel aangezet tot denken: ik moet een andere headshell hebben. Het streven is om onder 1 graad te blijven als max. fouthoek en ik krijg dat niet voor elkaar met deze headshell. Zo komt van het een het ander...

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

halvering van de vervorming .... en hoor je het ook?

 

 

groet

:D

Wat is daar nou zo grappig aan? Misschien IS het inderdaad wel hoorbaar... Vervorming IS (boven een bepaalde hoeveelheid) namelijk gewoon hoorbaar. Vreemd he, dat er een link te leggen is, tussen hetgeen je meet (nou ja, wat iemand anders meet dan, in jouw geval) en hetgeen je hoort...

Het feit dat het jouw knorrige mentaliteit irriteert. Zolang jij en jacco arroganto (om ook maar's wat Latijn rond te strooien) niet in staat willen zijn om een verschil in muzikaliteit waar te nemen zal het me worst zijn wat je ineens WEL DENKT te horen.

Link to comment
Share on other sites

halvering van de vervorming .... en hoor je het ook?

 

 

groet

:D

Wat is daar nou zo grappig aan? Misschien IS het inderdaad wel hoorbaar... Vervorming IS (boven een bepaalde hoeveelheid) namelijk gewoon hoorbaar. Vreemd he, dat er een link te leggen is, tussen hetgeen je meet (nou ja, wat iemand anders meet dan, in jouw geval) en hetgeen je hoort...

Het feit dat het jouw knorrige mentaliteit irriteert. Zolang jij en jacco arroganto (om ook maar's wat Latijn rond te strooien) niet in staat willen zijn om een verschil in muzikaliteit waar te nemen zal het me worst zijn wat je ineens WEL DENKT te horen.

Ik reageer alleen knorrig op knorrige mensen...

Link to comment
Share on other sites

Mijn audiofiele bezigheid van vandaag is het berekenen van de positie van mijn naaldhouder in de headshell. Het blijkt dat ik niet de "gebruikelijke" nulpunten kan maken met mijn arm/headshell combi. Als ik de naaldhouder helemaal achterin de sleuf monteer, heb ik een redelijk optimum. (Een halvering van de vervorming als het goed is)

 

Groet,

Jacco

 

Ik begrijp je nomenklatuur niet zo goed maar als het er over gaat dat als je met een instelmal (een Scheu bvb) gaat proberen een element in de TP14 af te stellen, je het wel kan vergeten, want die Scheu werkt niet op armen kleiner dan 9" (23cm) dacht ik zo, en de TP 14 is 21cm...

In de handleiding van de TP 14 op't net vond ik een overhang van 2cm. Nu heb ik een 7" center-dopje van Rotel en daar staat de overhang op aangeduid in mm. Breng ik gewoon de arm naar de as en meet daar...

 

Voor de rest heb ik gewoon de gaten gebruikt van de bijhorende headshell en op't oog gekeken of het element wel de vereiste hoogte vanaf de headshell had: tussen de 19 en de 21 mm (moet de naaldpunt zich bevinden van de onderkant van de headshell). Verder heb ik gewoon de arm gebalanceerd en de naaldkracht ingesteld, Frrrrt, het speelt, fijntunen kan altijd nog ;)

Heb gisteren 78 toerenplaten gespeeld! :) spannend!

Gut dat draait rap ("vlug", "snel", voor de nederlanders)

Ik had wel veel swishswishswichswiswiswiswich tegen die snelheid, misschien omdat mijn antiskating niet werkt omdat ik aan het touwtje van het instelgewicht had getrokken en het zit ergens vast, ligt waarschijnlijk op een ribbel (richel) in de kast :huh::confused::lol: of anders staat mijn element toch niet optimaal afgesteld! (klinkt als fouthoek-spoorfout :angry: want in het midden van de plaat viel het swish swish weg om tegen het einde terug op te komen...

 

] ;) RastaPhil

Link to comment
Share on other sites

Mijn audiofiele bezigheid van vandaag is het berekenen van de positie van mijn naaldhouder in de headshell. Het blijkt dat ik niet de "gebruikelijke" nulpunten kan maken met mijn arm/headshell combi. Als ik de naaldhouder helemaal achterin de sleuf monteer, heb ik een redelijk optimum. (Een halvering van de vervorming als het goed is)

 

Groet,

Jacco

 

Ik begrijp je nomenklatuur niet zo goed maar als het er over gaat dat als je met een instelmal (een Scheu bvb) gaat proberen een element in de TP14 af te stellen, je het wel kan vergeten, want die Scheu werkt niet op armen kleiner dan 9" (23cm) dacht ik zo, en de TP 14 is 21cm...

[...]

En ik heb het niet zo met malletjes, ik zie liever de gonio. En die vertelt mij dat de offsetlengte van een arm/headshell combi het gemiddelde is van de twee nulpunten. Die nulpunten zijn dan de punten daar waar de straal overeenkomt met een fouthoek van 0 graden. Als je slim bent kies je de nulpunten zo dat je een zekere max fouthoek garandeert, en die punten liggen vast als je het begin en eind van de modulatie weet van de groef. Mijn offset lengte is 81 mm en die zou iets van 91 moeten zijn (93,4 voor IEC platen). Dus ik moet mijn elemnt gaan roteren in mijn arm.

 

Groet,

Jacco

Link to comment
Share on other sites

:blink: Of een andere arm? :D

 

Ik snap er niet veel van hoor, wiskunde is nooit mijn sterkste vak geweest.

Je bent dus over de TP25 op een TD 125 bezig nu? Of over een TP14? Een TP25 zou toch eenvoudigweg moeten kloppen met fouthoek en overhang? Ik moet bekennen dat ik wel een TD125 met TP25 heb staan, maar momenteel zit er daar geen headshell in (ik ben ze aan het gebruiken op die TD 124 met TP14 - en ik verwarde dat project van jou met het mijne omdat je eerst dacht dat je een TP 14 had) pfoei ik ben aan het lullen, ik kom net van een receptie :rolleyes: en IK HEB NOG NOOIT EEN ELEMENT OP DE TP25 GECALIBREERD met Scheu en Shure, dus ik kan d'er niks op zeggen. Ik zie wel een beetje die trigonometrie van jou voor ogen maar het blijft vaag.

Kijk anders eens op de Thorens sites, ik dacht dat ik ergens in een fotogaleij van gemodde en gecustomiseerde Thorensen een headshell gezien heb waar sleuven in gefreesd waren om het element te kunnen draaien... als ik het tegenkom post ik wel een link..

 

mvg RastaPhil :cool2:

 

Het zou ook kunnen dat er in de loop der jaren een andere arm op het toestel heeft gestaan met een ander armboard, en dat bij verkoop de arm apart is verkocht en de originele arm er terug op, op het andere armboard is gezet, waardoor de afstand van het armgat niet klopt, maar dat is misschien wel heel ver gezocht :rolleyes:

 

Ik kan me niet voorstellen dat Thorens een toestel ontwerpt waar je zo mee moet zitten rekenen, of heb je soms een heel speciaal element? Of ben ik soms veel te vlug tevreden? :D

Link to comment
Share on other sites

Beste RastaPhil,

 

Je verwart Jacco met schrijver dezes: je onderdanige & toegewijde Spido. Deze heeft ondermeer een TD125 met (kennelijk: dank je!) een TP25 arm, die van nieuwe bedrading moet worden voorzien. Een TP25 arm waarin overigens momenteel een Empire 1000GT II element zit - wat verrassenderwijs hetzelfde element is als jouw Philips, maar dan in een ander jasje, met een ander merkje, en (oorspronkelijk) twee keer zo duur...

Link to comment
Share on other sites

:blink: ioeps! :cool2::P verwarring verwarring :huh::lol:

Ok ik ben terug een beetje bij. Maar ik moet nu vlug vlug naar mijn werk want ik ben vanmorgen effe te lang op de PC blijve plakke! :lol:

 

;) mvg RastaPhil

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Weer een paar audiofiele dagen.

 

Gisteren ben ik tot 23:15 aan het solderen geweest aan "het leijke eendtje" weet u nog?

zo'n beetje de rottigste tuner die ik in huis had.

 

De spanning erop even luisteren links en rechts doen het... ja... gauw douchen en

tot en zo'n 0:30 geluisterd.

 

Dat ie het gelijk deed was natuurlijk geen verassing, hij meet ook netjes er staat op elke

anode 45 volt er loopt 1,5 ma door de buis... de stroombronnetjes en rc-filters werken

voorbeeldig.

 

eendtje4.jpg

 

De GE 12SX7 buis die ik eerst in gedachte had, was net iets te hoog, die heb ik omgeruild voor

een machtige RCA 12SX7-GT waarbij GT staat voor great tube :)

 

Dit is de eerste tuner die vanaf de detector geheel met polycarbonaat condensatoren heb

uitgevoerd, wie niet weet wat dat doet, google even op van der heide :rolleyes:

 

In het buizentrapje mooie Philips MKC en vlak voor en na de relaxde LA3350 sterecoder

Wima MKC4. De gridweerstanden met was zijn van rond 1950 en de rest is hier ook veelal

zeldzaam NOS spul.

 

Tot nu toe doe ik dat bijna nooit, maar ja er moet ook iets glimmen op die oude verwaarloze

kast dus het "eendtje" heeft audiofiele vergulde aansluitingen ook de antenne is niet vergeten en

heeft een fraaie 75ohm BNC aansluiting.

De ontvangst op een draadtje is al erg goed en dan moet het echte afregelen nog beginnen.

 

eendtje5.jpg

 

Op mijn werkbank had e.e.a. al enige uren in staan spelen en het geluid is nu na zo'n 20 uur

al erg natuurlijk. :)

 

Langzaam wordt het eendtje een mooie zwaan :rolleyes:

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

Link to comment
Share on other sites

'T beetje tijd wat ik vandaag had (6 verjaardagen dit weekend..) heb ik gebruikt om m'n volautomatische Technics draaitafel met tangentiale arm eens te proberen. Het ding stond al enkele jaren in m'n luisterhok, maar ik had nog niet de moeite genomen om hem aan te sluiten. Nu dus w

Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack

Dit was mijn rottigste tuner..... na zo'n 50 nieuwe onderdelen, een nieuwe audiouitgang

de nodige auto-was en afregelen vind ik hem top.

 

eendtje8.jpg

 

Hij klinkt nu niet alleen prachtig, maar hij meet ook erg goed.

Het uitgangssignaal is bloedmooi, de kanaalscheiding bijna net zo goed

als mijn meetzender :)

 

eendtje9.jpg

De piloottoon is op 1 hertz nauwkeurig .

 

Liefde overwint alles, ook lelijke eendjes.

 

Met vriendelijk groet,

 

Jack

Edited by tubejack
Link to comment
Share on other sites

Guest tubejack
en ik meen dat dit de tuner is die ik binnenkort mag beluisteren, geweldig!

groetrob

 

Wat dit type Akai tuner betreft: "daar kan ik zelf niet meer objectief over oordelen" dat laat ik dus graag

over aan echte radioliefhebbers.

Op de kap na, die ik, of ga fineren of met zwart plakplastic ga beplakken, vind ik hem meer dan geslaagd.

 

Ik heb vandaag een bananendoos geregeld en ik probeer hem donderdagochtend "bomvast"

met TNT-post op te sturen.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jack

 

P.s. het is niet erg, als je hem helemaal afkraakt, liever dat, als geneuzel. B)

Link to comment
Share on other sites

ik zal eerlijk zijn.

 

ik begin overigens zachtjes aan te overwegen een buizenvoorversterker te proberen. heb er eens eentje in huis gehad (die wat problemen veroorzaakte), en wat ik toen hoorde wil maar niet uit mijn hoofd ...

 

 

groet

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...