Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Wie oren heeft om te horen, die hore...

Het mooie van grammofoons en van buizenversterkers is: dat je ze altijd kunt horen wanneer je bent vergeten ze uit te schakelen!

Een buisssss ruisssst.

En een grammofoon... Nou ja: rumbeldebumbel en spetterdekraak...

(Toch h

sja mijn tuner ruist ook vreselijk ( :D 86 db s/r in stereo), en dat is volstrekt niet hinderlijk. als de zender het goed doet en de opname stil is.

het gaat meer om de aard van wat door de ruis heenkomt. dus ik ga eens kijken of ik van buis ga houden.

groet

Zolang de 'grote set' nog niet is opgesteld ben ik op de pc/tivoli combi een een beetje aan het struinen door de collectie hoorspelen van het roemruchte Mercury Theatre on the Air met ondermeer Orson Welles. Natuurlijk staat ook de origenel 'War of the Worlds' uitzending er bij! Onderaan de pagina staaat een torrent voor de verzamelde mp3's

De Blog van de eigenaar van bovenstaande site is ook leuk.

Ben een bodem aan het maken voor mijn Thorens TD 125! :)

Een multiplex plaat met twee ovale gaten in wordt gesandwiched tussen twee triplex platen, de grootte van deze plaat is iets groter dan de originele unalite baseplate van de Thorens, die ik op dit "soundbord' (afgekeken van de Callas soundboards

vandaag voor de eerste keer geluisterd naar de Akai AT2400 buizentuner die Jack me heeft toegezonden.

mijn conclusie: Jack weet hoe een tuner kan en moet klinken .... zalig. auf Deutsch: hinreisend.

als ik wat meer indrukken heb laat ik wat meer weten.

groet

Guest tubejack
vandaag voor de eerste keer geluisterd naar de Akai AT2400 buizentuner die Jack me heeft toegezonden.

groet

Na zo'n 15...20 keer dit type tuner te hebben omgebouwd voor diverse radioliefhebbers heb ik een

minder leuke mededeling, "de gebruikte buis RCA 12SX7-GT wordt steeds schaarser" :(

Ook de gebruikte tuner type AT-2400 waar half 80e jaren m.i. duizenden zijn verkocht door

o.a Wehkamp :) zie je steeds minder. :(

Ik heb nog een zwarte AT-2600 die ik zelf hou en een fraaie zilveren AT-2400 voor

een liefhebber. Daarna is de koek voorlopig op.... De rest van de buizen hou ik voor service.

Met vriendelijke groet,

Jack

Edited by tubejack

Guest tubejack

Vandaag weer een audiofiele dag :)

Omdat waarschijnlijk een van mijn 300B's "ter ziele is" (en ik te lui om mijn versterker naar beneden

naar mijn werkplaatsje te sjouwen) staat er een weekje een Arcam Delta 290

te spelen. En dat is helemaal geen straf :) Goh wat klinkt het lekker. Een gezegde "is dat het niet

allemaal goud is dat er blinkt" gaat voor deze versterker niet op...... ook de LS-aansluitingen zijn verguld.

Na alle "buizengeweld" van de afgelopen week heb ik sinds vandaag weer een Rotel RT-2100 aangesloten.

Dit is nu typisch zo'n tuner die bij de grote massa nog niet bekent is en die je 2e hands voor een

redelijke prijs kunt kopen. In de mijne is helaas meer defect dan mij lief is... :blink: Het geluid maakt

echter alles goed. Deze tuner heeft de potentie, om in zijn prijsklasse 600$ rond 1980 een van werelds beste

tuners te worden...wat een uitdaging! kippenvel! :rolleyes:

RT-2100.JPG

Morgen ga ik naar een optreden van de Blue Man Group.... pfff wat een zwaar weekeind weer :D

Met vriendelijke groet,

Jack

Tja... hoe houd een audiofiel zich bezig...??

Vandaag moest m'n vrouw weer eens werken... Dus ik kon een eigeninvulling aan de dag geven...

Eerst naar de rommelmarkt... Ik was eigenlijk onderweg naar Westmalle toen ik borden naast de weg zag staan dat er in Vught ook een rommelmarkt was. Daar dan maar naar toe...

Dat was dus een lotje uit de loterij... Binnen

bij de weg, wat een lekkere tuner die Rotel, het uiterlijk alleen al! :)

Gisteravond even audiofiel bezig geweest: ik was benieuwd of die TD 124 met TP14 arm ook met een Decca London frss zou spelen, dus een Thorens headshelletje genomen uit de onderdelenkast en die Decca af de SME gemonteerd en op de Thorens...

Net wat ik vermoedde: de Decca laat natuurlijk een hoop rumble horen die je bij de TD125 (riem vs. poelie) niet hebt. :(:angry: (mijn subs pakken al het laag mee tot helemaal benee ;) )

Dan maar terug de Philips 412 headshell gemonteerd; al bij al valt de plaatsing (klankmatig bedoel ik) en de speelvreugde van dit element nog redelijk mee! (En ik heb er nog nieuwe naalden voor! :) )

Maar zo een Decca dat is net beton: ik moet altijd aan mijn Revox A77 denken... "mastertape-like" :)

Die kabels van AE da's nog niet in orde, het bankrekeningnummer past niet op mijn overschrijvingsformulier :huh: en ik heb het te druk om bij de bank even binnen te lopen...

En die bodem voor de TT is ook ni klaar, mijn lijm is op :rolleyes:B):lol:

Audiofiele groeten, RastaPhil

(...) Dan maar terug de Philips 412 headshell gemonteerd (...)

Beste RastaPhil,

Je bedoelt zeker dat je opnieuw het Philips element hebt gemonteerd in de TP 14 headshell, in plaats van het Decca element?

Jouw TP14 arm heeft toch dezelfde (Neumann / EMT norm) headshell als die van mijn TD 125 met TP 25 arm?

Dat prachtige TP-50 koppie, waarmee je zelfs de afspeelhoek fout kunt instellen?

Best wel lastig, dat die armconnector niet SME-compatible is.

Maar ook wel leuk, nietwaar? Dat eigenwijze koppie...

TP25.jpg

Diverse van m'n toonarmen (SME, Ortofon, Thorens) hebben bedrading die aan vervanging of reparatie toe is. Daarvoor had ik al armbedrading gekocht.

De Thorens TP 25 arm (van de TD 125 draaitafel) heeft heel rare bedrading: niet de bekende kleurenpotpourri van losse draadjes, maar slechts twee afgeschermde draadjes zonder buitenisolatie. Die bedrading maakte een vrij stugge, zware indruk. De arm was daarom kandidaat voor herbedrading.

(De TP-50 headshell had in elk geval nieuwe bedrading nodig: de opsteekcontactjes waren als gevolg van frequente elementverwisselingen compleet aan gort gegaan. Die nieuwe headshell-bedrading deed wonderen!)

Maar wat de interne armbedrading betreft: kennelijk zijn de vernuftelingen van Thorens er destijds uitstekend in geslaagd om de torsie van de draden minimaal te krijgen - dankzij een stilstaand kabelgootje waar de armas omheen draait - want de arm beweegt toch superlicht. Die nieuwe bedrading blijft dus voorlopig toch maar in het zakje!

Gisteren lijm gekocht vandaag gelijmd, morgen schuren (misschien)... tegen volgende week een fijn gelakte base-plate voor de TD 125? :)

@Spido: het is veel simpeler hoor: ik heb nl drie van die headshells, dus moet ik niet steeds wisselen van element....

;) RastaPhil

PS : Ja die bedrading en vooral de pen-aansluitingen voor het element zien gewoon zwart en ik krijg het er niet af met bordteltje en alcohol... was daarstraks nog in een hifi zaak maar de mooi litze vervangingskabeltjes waren op :(

Guest tubejack
bij de weg, wat een lekkere tuner die Rotel, het uiterlijk alleen al! :)

Hoi Rasta,

Ik heb hem net opengeschroefd er zitten best veel onderdelen in dit

ding zelfs een Dolby decoder. B)

Voor zover ik weet waren er rond 1980 een aantal Amerikaanse stations

die in Dolby FM stereo uitzenden. Jammer dat het nooit van de grond is

gekomen, aan de andere kant is Dolby ook niet echt nodig.... wel fiel :)

Ga zo de voedingselco's vervangen, in deze oldtimer.

Verder kan mijn dag, niet meer stuk na dit mailtje

Jack,

De tuner is goed ontvangen, hij was perfect ingepakt.

Ik heb hem inmiddels aangesloten en hij werkt perfect, mooi geluid en mooi design.

Ik ben er heel blij mee.

Vriendelijke groeten, Andr

Hey Jackman wat bedoel je met werelds? :blink::D

Mijn soundboard is geschuurd, straks boor ik er gaten in om de holtes op te vullen met zand, optrillen met 't

Guest tubejack
Hey Jackman wat bedoel je met werelds? :blink::D

Ik vind je een sympathieke fiel, je begrijp precies wat ik bedoel.

Mijn audiofiele dag:

Vandaag 15 elco's vervangen in voeding van de Rotel tuner, dat wou ik gister al

doen maar ik had net niet de goede onderdelen.

Ik moet er nog een stuk of 10 bufferelco's vervangen maar deze tuner zit zo vol.

dat er printen boven elkaar zijn gemonteerd.

Verder heb ik de elco die tussen het MF en MPX in zit en heel vaak verdroogd is, vervangen

door een MKS4 en L+R uit door MKC4. Verder heb ik hem grofweg opnieuw afgeregeld.

Ondanks dat hij nog niet klaar is en doet wat ik wil, is met name het hoog opvallend opgeknapt.

Nu staat Arrow Jazz aan en het geluid komt erg mooi los van de boxen.

Je hoort al de muziek achter de muziek, sommige zeggen "het hout" wat een feest!

Morgen verder,

Met vriendelijke groet,

Jack

Tjah, werelds :D als je bedoelt dat ik niet in een hutje op een strand, verlicht met zelfgewonnen kokosolie, zit opgevreten te worden van de zandvlooien :lol:

Trouwens ik heb n

De 230volt en de rest van de kabels hou ik zo ver mogelijk uit elkaar en kan er zeker in

komen dat het beter is om afgeschermde kabels te gebruiken.

Maar verschil tussen 230volt kabels van hooguit 0,5... 1 meter? te horen vind ik knap.

Ik neem aan dat de rest van jouw stroomvoorziening ook op hoog niveau is.

Dus wie weet, kan ik hier wat leren.

Deze tuner is slecht voor je huwelijks leven c.q. nachtrust na elk nummer denk je "nog een!" voordat

je het weet is het diep in de nacht en de wekker houdt daar allemaal geen rekening mee.

Vriendelijke groet,

Jack

Nee, 2.50 meter! :D Ik had het eigenlijk ook niet verwacht dat er verschil zou zijn... Ik heb twee stroomgroepen (als je dat zo noemt) in de "studio", dus , twee stopcontacten die op andere zekeringen staan (pff, moeilijk uit te leggen, 't was nogal laat vannacht :cool2: ). Van de ene kant komt een Supra Lo-Rad naar een Supra stekkerblok, daarop staan de bronnen en de v.v. Aan de andere kant hant er nu dus die Furutech waar een drievoudig (naamloos) stekkerblok is aangeschroefd (ik zou eigenlijk die metalen strips in het stekkerblok willen verzilveren met zilversoldeer, maar ik heb het spul pas terug dicht gekregen met ietwat moeite... :rolleyes:;)

Stroomvoorziening in orde? Gewoon een sociaal appartement zoals Bijlmer, geen aardingen, alleen in badkamer en keuken... maar het is de amp denk ik (mooi differentieel klasse A ontwerp @ 80W/8 ohm/channel :) ), die matcht ook prima met de speakers, 93dbwm (gebruik dus zo een 1.5 watt voor 96db huiskamerniveau ;)

Ik heb ook zo veel mogelijk stroom en interconnects gescheiden, en waar niet mogelijk, haaks tov elkaar...

Over tuners gesproken, mijn schoonmoeder is momenteel enkele weken op bezoek en dan logeer ik maar in mijn studio(appartement). Ik heb daar geen TV, maar het is veel leuker op de radio, minstens even spannend en v

Guest tubejack
Nee, 2.50 meter! :D Ik had het eigenlijk ook niet verwacht dat er verschil zou zijn... Ik heb twee stroomgroepen (als je dat zo noemt) in de "studio", dus , twee stopcontacten die op andere zekeringen staan (pff, moeilijk uit te leggen, 't was nogal laat vannacht :cool2: ).

Ja zo noem ik het ook "stroomgroepen", prima uitgelegd.

Van de ene kant komt een Supra Lo-Rad naar een Supra stekkerblok, daarop staan de bronnen en de v.v. Aan de andere kant hant er nu dus die Furutech waar een drievoudig (naamloos) stekkerblok is aangeschroefd

Duidelijk, zat even na te denken.... het is: "haast onbegrijpelijk dat leveranciers van audio" standaard geen 230volt eurochassisdelen gebruiken, (die zijn er ook zonder randaarde)

zodat je zelf een mooi afgeschermdnetsnoer al dat niet zelf gemaakt kunt gebruiken :o

(ik zou eigenlijk die metalen strips in het stekkerblok willen verzilveren met zilversoldeer, maar ik heb het spul pas terug dicht gekregen met ietwat moeite... :rolleyes:;)

Tja dit is wel extreem fiel, als je dit perse' wilt kun je m.i. beter 1mm of dikker zuiver zilverdraad op maat knippen en vastsolderen met zilversoldeer of een paar 0,4mm draadtjes naast elkaar, :rolleyes:

Vergeet niet de aansluitdraaden ook te vertinnen met zilverhoudend soldeer!.

Stroomvoorziening in orde? Gewoon een sociaal appartement zoals Bijlmer, geen aardingen, alleen in badkamer en keuken... maar het is de amp denk ik (mooi differentieel klasse A ontwerp @ 80W/8 ohm/channel :) ), die matcht ook prima met de speakers, 93dbwm (gebruik dus zo een 1.5 watt voor 96db huiskamerniveau ;)

Ik heb ook zo veel mogelijk stroom en interconnects gescheiden, en waar niet mogelijk, haaks tov elkaar...

Ik zelf speel momenteel met een HK6650R versterker op 1...2 watt met Translator Impact 50 90db

en dat is meer dan zat, die versterker is zo goed, dat ik soms twijfel om mijn buizenversterker-

die nog wat beter klinkt, maar veel duurder is qua ondehoud- weg te doen.

Over tuners gesproken, mijn schoonmoeder is momenteel enkele weken op bezoek en dan logeer ik maar in mijn studio(appartement). Ik heb daar geen TV, maar het is veel leuker op de radio, minstens even spannend en v
Edited by tubejack

Guest tubejack

Irritant dat de qoutes het niet goed doen, ik zal wel ergens een foutje maken.

Ja, je typt steeds 'qoute' i.p.v. 'quote'...

Dank je Henrie :) copy en paste en het gaat 6x fout :P

Na een middag spelen doen alle ledtjes het weer, dit apparaat heeft veel te lang op zolder stil gestaan.... :(

Het is mooi, om zoiets tot leven te mogen wekken :)

Groet,

Jack

Guest tubejack
vandaag kwam ik na een paar dagen thuis, eindversterker kaduuk .... rechterkanaal wil nauwelijks aan en geeft wat rare geluiden als ie het wel doet. weer naar de versterkerdokter. :(

Balen Rob,

Hoezo WEER naar de versterkerdokter :confused: Ben je hierwel eens geweest? Goed en meestal niet te duur.

Sterkte,

Jack

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...