Guest tubejack Posted 4 april 2007 Report Share Posted 4 april 2007 Weer een audiofiele dag, binnenkort ga ik een van mijn Belgische audiovrienden blij maken met een van de mooiste Akai AT-2600 tuners die ik ooit gemaakt heb. Omdat ik toch bijna stop met het ombouwen van dit type een geheimpje Je hebt nodig, ongv 30 de voordelige Philips elco's serie 37, 1x Wima MKS4 6,8/10 en 2x 2,2 condensatoren en 4x Wima MKC4 4,7 Deze combinatie van onderdelen klinkt echt waanzinnig goed, Black Gates en of Elna's klinken hier beslist slechter! Geld of duur zeg niet altijd wat, dus grijp je kans en bouw zelf zo'n ding om. Hij klinkt "magisch" en speelt nog mooier dan een referentie tuner een Rotel RT-990BX. Kijk maar eens hoe lyrisch ze daar over zijn op www.fmtunerinfo.com. En nu komt het mooiste "zonder buis!" Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 4 april 2007 Report Share Posted 4 april 2007 vandaag met versterkers naar de hersteller gegaan. was ff zoeken, nu goede hoop dat het probleemloos blijft draaien. kan ik eindelijk mijn gemodde voorversterker leren kennen. alleen zal de boel weer een aantal weken moeten opwarmen na meer dan een maand uit .... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 april 2007 Report Share Posted 13 april 2007 Ondanks dat hij vrijdag de 13e is ben ik begonnen met het herreviseren (wat een woord) van een Rotel RT-1025. Ik kocht hem vorig jaar al, nagenoeg NOS in de orginele verpakking Niet goedkoop, maar altijd nog wat voordeliger dan wat sommige gekken er nu voor vragen 300....400 euro voor een afgelebberd exemplaar In de vorige 2 vorige RT-1025 tuners heb ik in de hele muziekweg Wima MKS4 gebruikt . Dat zijn er een stuk of 20.....30.... In deze heb ik Elna Simic's II gebruikt, maar mensen wat klinken die dingen saaaaaai. Affijn dan denk je nog "inspelen" maar na maanden ergeren en het ding aan 2 verschillende radioliefhebbers hebben uitgeleend om te proberen.... Beide hebben gelijk, dat ik mensen zo iets aan doe... Meten en ontvangen doet hij als de beste, op een simpele sprietantenne, kan ik erg veel zenders ruisvrij stereo ontvangen. Defenitief gaat er "het mes er in" .... een hele bevalling .....hij weegt iets van 12kilo. Met vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 13 april 2007 Report Share Posted 13 april 2007 [...] En nu komt het mooiste "zonder buis!" Groet, Jack Aaahhhh, toe: doe er een katte-oog in. Voor de afstemming, lekker retro. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 april 2007 Report Share Posted 13 april 2007 En nu komt het mooiste "zonder buis!" Aaahhhh, toe: doe er een katte-oog in. Voor de afstemming, lekker retro. Groet, Jacco Ik weet dat je een grapje maakt, maar er zitten al hele mooie meters op vind ik. Maar als je zo iets wil bouwen: http://www.jogis-roehrenbude.de/UKW-Projekt/UKW-Projekt.htm Er is nu ook een RDS-decoder Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 13 april 2007 Report Share Posted 13 april 2007 het begint weer wat te worden. de upgrade van de voorversterker heeft goed gewerkt: veel meer te horen, van de finesses, de structuur van de muziek. vloeiender, losser van de luidsprekers. weer een stuk verder. rustig verder afwachten. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 14 april 2007 Report Share Posted 14 april 2007 En nu komt het mooiste "zonder buis!" Aaahhhh, toe: doe er een katte-oog in. Voor de afstemming, lekker retro. Groet, Jacco Ik weet dat je een grapje maakt, maar er zitten al hele mooie meters op vind ik. Maar als je zo iets wil bouwen: http://www.jogis-roehrenbude.de/UKW-Projekt/UKW-Projekt.htm Er is nu ook een RDS-decoder Groet, Jack Ja, het was maar een grapje. Ik heb nog zo'n oud buisje hier liggen, vandaar. Omdat ik tegenwoordig een tuner heb met MPX uitgang, zou het misschien leuk zijn om de stereo demodulatie in het digitale domein te doen. Het is maar een vaag idee, ergens achter in mijn hoofd. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 april 2007 Report Share Posted 14 april 2007 Ja, het was maar een grapje. Ik heb nog zo'n oud buisje hier liggen, vandaar. Omdat ik tegenwoordig een tuner heb met MPX uitgang, zou het misschien leuk zijn om de stereo demodulatie in het digitale domein te doen. Het is maar een vaag idee, ergens achter in mijn hoofd. Groet, Jacco PC Ik heb wel een eens PC stereo-encoder gezien, dus omgekeerd kan misschien ook. Als je zelf iets wil kuntselen vast werk voor een CD4016 of CD4066 Even zonder dollen, koop een AT-93 die gebruikt die Cmos switches. Zoooooooo goed! in alle opzichten! hoef je bijna niks aan te doen. Misschien een beetje koelpasta tussen de trafo en kast....en op een plek een iets groter koelplaatje.... Ik kan heb wel van de daken schreeuwen maar niemand luistert..... De technici van Akai mochten een keer laten zien wat ze konden enne daar zit heus geen verguld stekkertje op By the way, ik zou geen techneut willen zijn bij Philips of een andere fabrikant met al die managers die zeuren over elk weerstandje en geilen op nog een honderste vervorming meer..... de sukkels Zo, een beetje prutsen en af en toe iemand een plezier doen is leuk. Maar offtopic voorlopig liggen de w.z.h. even op zijn gat, ik ga morgen mijn 1e marathon lopen. Jammer dat het zo warm is, gelukkig heb ik maandag vrij en dan een koelkast met koud bier. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 14 april 2007 Report Share Posted 14 april 2007 [...]Even zonder dollen, koop een AT-93 die gebruikt die Cmos switches. Zoooooooo goed! [...] Ik denk dat ik inmiddels voorzien ben. Niet met een AT-93, maar een ander stukje tuner-speelgoed. Eentje uit mijn geboortejaar. Erg prettig geluid en met een MPX uitgang. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 april 2007 Report Share Posted 14 april 2007 [...] Even zonder dollen, koop een AT-93 die gebruikt die Cmos switches. Zoooooooo goed! [...] Ik denk dat ik inmiddels voorzien ben. Niet met een AT-93, maar een ander stukje tuner-speelgoed. Eentje uit mijn geboortejaar. Erg prettig geluid en met een MPX uitgang. Groet, Jacco Dat dacht ik ook..... inmiddels staat het huis vol........ Gelukkig altijd wat te doen. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 15 april 2007 Report Share Posted 15 april 2007 jack, ik om na mijn vakantie begin mei een keer langs met de KT1100sd in zijn huidige staat. kunnen we m afzetten tegen de AT-93. moet toch wat doen, want ik ben bang dat het grote sleutelen aan mijn set begint te eindigen. ik loop het risico (zeer) tevreden te zijn na de laatste grote ingrepen. nog maar een paar kleine dingen moeten er gebeuren (slecht contact makende uitgangen van de voorversterker en dat soort gedoe). groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 april 2007 Report Share Posted 15 april 2007 jack, ik om na mijn vakantie begin mei een keer langs met de KT1100sd in zijn huidige staat. kunnen we m afzetten tegen de AT-93. moet toch wat doen, want ik ben bang dat het grote sleutelen aan mijn set begint te eindigen. ik loop het risico (zeer) tevreden te zijn na de laatste grote ingrepen. nog maar een paar kleine dingen moeten er gebeuren (slecht contact makende uitgangen van de voorversterker en dat soort gedoe). groet Hallo Rob, Kom langs met die KT1100SD ! Verder het is toch niet erg als er niets meer te sleutelen is aan je set. Het grote genieten kan dan beginnen, vooral veel muziek kopen Dat doe ik ook Vandaag voor het 1 van mijn leven geprobeerd een hele marathon te lopen in Rotterdam, na 25 km werd de loop "geneutraliseerd", als ik het goed heb ook wat ingekort voor de mensen die dichter bij de finisch waren. En daarna werd zelfs de boel afgelast. M.i. terrecht, ik begrijp de teleurstelling van mensen die nog fris waren, maar aan de andere kant na de Erasmusbrug op het 1e plein dus na 4km was het daar volgens een bord al 32 graden..... Dat is zo warm, dat je lichaam met alleen drinken de boel niet meer kan koelen. Ik heb een goede conditie en heb echt behoorlijk getraind maar na 17KM kwam al de man..... Hulde, trouwens voor de organisatoren. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 april 2007 Report Share Posted 22 april 2007 Vandaag, -ondanks het mooie weer- kans gezien om 6 Wima's in die Rotel RT-1025 in de "fixed" uitgang te plaatsen En mensen wat knapt het op , 6 van die zuurpotjes er uit ...ahem Elna Simic's... Van een saaie .....zware "doos" naar een "muziekinstrument." De ontvangst op een draadtje is subliem en hoort tot de beste van deze aardbol. Het geluid kan zich al meten met mijn referentietuners en ik ben nog niet eens klaar Proud to be an audiophile, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 april 2007 Author Report Share Posted 23 april 2007 Ik ben nu na ruim 'n week weer van m'n eigen set aan 't genieten... Tussendoor iemand z'n achterspeakertjes (Rogers monitoren) getest en aangesloten, de set van Hansko m Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 23 april 2007 Report Share Posted 23 april 2007 Ik ben nu na ruim 'n week weer van m'n eigen set aan 't genieten... Tussendoor iemand z'n achterspeakertjes (Rogers monitoren) getest en aangesloten, de set van Hansko m Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 23 april 2007 Author Report Share Posted 23 april 2007 Ik ben nu na ruim 'n week weer van m'n eigen set aan 't genieten... Tussendoor iemand z'n achterspeakertjes (Rogers monitoren) getest en aangesloten, de set van Hansko m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 24 april 2007 Report Share Posted 24 april 2007 Vandaag even een berichtje wijzigen, Elna Simic's II kunnen wel goed klinken. Je moet er alleen niet teveel van gebruiken, klinkt logisch niet Vanaf de HA1156 stereo-decoder zitten per kanaal 5 condensatoren als je de varabele uitgang gebruikt. Ik heb nu 2x Wima MKS 1x Wima MKC en 2x Elna Simic II en dat is een wonderderlijk goede combinatie, die MKS is iets helder, de Simic's iets rond en MKC precies goed. Gisteravond de hele avond geluisterd naar diverse stations. Elk station klinkt anders en dat is m.i. een teken dat iets goed is. De ontvangst is zo goed, dat je niet eens merkt dat de hele FM-band opnieuw is opgedeeld met laag vermogen FM-zenders. Zelfs Radio 4 komt spat zuiver 100% door. Hier ga ik iemand heel erg gelukkig mee maken, stuur maar een PM. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 april 2007 Report Share Posted 25 april 2007 de laatste weken zet ik mijn eindversterker uit wanneer ik het huis verlaat, even voorzichtig zijn gezien de bad luck de laatste tijd. gisteren ging bij inschakelen de AHP-zekering kaduuk, dus nou maar even een normale zekering erin. ik had het tevoren niet verwacht, maar dat is dus echt een stuk minder. ineens is het scherp, s'ssen die uit de hand lopen etc. ik had niet gedacht dat het zo zou opvallen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 april 2007 Report Share Posted 25 april 2007 gisteren ging bij inschakelen de AHP-zekering kaduuk Ja, troep is het he... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 april 2007 Report Share Posted 25 april 2007 Over "rotdingen" gesproken, vanmiddag ging er een EM-labs 300BXLS buis stuk. Zekering was nog heel Die buizen kunnen echt wel een stootje hebben. Die van het linker kanaal had een aantal weken al een een flinke opdonder gehad vanwege een Black Gate kathode elco die kortsluiting had Waarschijnlijk is dat toch om e.e.a. reden funest geweest..... Ik denk niet dat ik voorlopig een nieuw setje ga kopen Voorlopig maar een HK6650R neergezet die klinkt ook mooi, maar er gaat m.i. niets boven SE triode Het leven is behelpen.....ach die HK is ook niet verkeerd. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
RastaPhil Posted 25 april 2007 Report Share Posted 25 april 2007 de laatste weken zet ik mijn eindversterker uit wanneer ik het huis verlaat, even voorzichtig zijn gezien de bad luck de laatste tijd. gisteren ging bij inschakelen de AHP-zekering kaduuk, dus nou maar even een normale zekering erin. ik had het tevoren niet verwacht, maar dat is dus echt een stuk minder. ineens is het scherp, s'ssen die uit de hand lopen etc. ik had niet gedacht dat het zo zou opvallen. groet Ach die nieuwe zekering moet zeker nog inspelen RastaPhil Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 april 2007 Report Share Posted 25 april 2007 als de AW250 een paar dagen uitgestaan heeft, is ie een beetje stroomhongerig de eerste seconde. pats zekering. nee, deze zekering blijft scherp klinken merk ik al. afijn alles gaat voorbij zeker te goedkoop, dan wil het niet klinken groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 april 2007 Report Share Posted 26 april 2007 als de AW250 een paar dagen uitgestaan heeft, is ie een beetje stroomhongerig de eerste seconde. pats zekering. nee, deze zekering blijft scherp klinken merk ik al. afijn alles gaat voorbij zeker te goedkoop, dan wil het niet klinken groet Hoi Rob, Had ik ook met mijn versterker, ik heb in de faze aan de lichtnet kant voor de voedingstrafo een dikke Siemens NTC weerstand gesoldeerd, die vangt de piekstroom op, dat was een tip van mijn lokale onderdelenzaak. Werkt bij mij erg goed. Zekeringen blijven langer heel Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
dekkersj Posted 26 april 2007 Report Share Posted 26 april 2007 De audiofiele bezigheid van vandaag was een verschilversterker maken om een brug van Wheatstone met condensatoren te maken. Ik heb in totaal 6 condensatoren en daar wil ik verschillen aan gaan meten, en het zijn 3 x 2 dezelfde. 2 Audyn-cap Plus, 2 zwarte MKT's van Intertechnik en 2 rode MKP's uit China. In China noemen ze die dingen kennelijk "kondensotor". Ik was al in de weer geweest met een 1:1 meettrafo, maar ik vertrouw het zaakje niet (ik meet verschillen en dat is verdacht, ook al had ik geen verschillen gemeten: dat is ook verdacht). Met 1 x OPA627 een verschilversterker gemaakt, maar is mislukt. Morgen met 3 x OPA627 een instrumentatieversterker in elkaar zetten. Groet, Jacco Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 26 april 2007 Report Share Posted 26 april 2007 Hoi Jacco, Wat voor verschillen wil je gaan meten? capaciteit? Daar gebruik ik een goede universeel meter voor en als het nog nauwkeuriger moet b.v. voor een riaa-filter een BK capaciteitmeter. Het verschil in "klank" is ook enigsinds meetbaar de link kan ik even niet vinden. Met condensatoren kun je leuk tweaken, maar liever heb ik helemaal geen condensator in de muziekweg...... gaat de goede kant op Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts