Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Nou, ik wil er een sinussweep doorheen jagen en kijken wat de afwijking is. Ik heb die brug doorgerekend en het blijkt zo te zijn dat er geen frequentie-afhankelijkheid in blijkt te zitten als de waarden onderling constant verschillen. Dat is prettig, want dan moet ik rechte lijnen gaan zien als functie van frequentie, afhankelijk van het verschil in nominale waarde. Alles wat afwijkt van de rechte lijn, is dus een verschil dat met de kwaliteit van de condensator in verband gebracht kan worden.

Als de capaciteitswaarde verandert per frequentie, zie ik dat dan ook vrij snel. Want dat is natuurlijk een afwijking van een rechte lijn.

Ik meet nu al wat verschillen met een 1:1 trafo, maar ik ben er niet zeker van of ik de C's aan het meten ben of mijn trafo...(het leven van een meetofiel gaat ook niet over rozen)

Groet,

Jacco

Guest tubejack
(het leven van een meetofiel gaat ook niet over rozen)

Ok ik denk dat ik het snap (kijk eens bij een condensatorboer op het www staan vast

mooie grafiekjes)

Maar even off-topic m.i. kun je maar beter "iets" zijn.

Dagelijks word ik "verscheurd" :D ene keer muziekliefhebber, andere audiofiel en weer

anders meetofiel (mooi woord he :rolleyes: ), waarvan de laatste twee nog twijfelachtig

zijn .... al gaat het steeds beter :)

Van muziek heb ik ook al geen reet verstand, ik ben soms jaloers op kenners die zo de hele

biografie met alle in en out's van e.e.a. groep of artiest oplepelen.

Het is behelpen, maar wel mooi behelpen, zonder muziek zou het maar saai zijn.

Sterkte met meten,

Jack

[...]

Sterkte met meten,

Jack

Thanx. Morgen weer een dag. Met Jules Deelder met zijn jazz (net opgenomen van de radio) gaat het morgen helemaal lukken.

Groet,

Jacco

Hoi Jacco,

Wat voor verschillen wil je gaan meten? capaciteit?

Daar gebruik ik een goede universeel meter voor en als het nog nauwkeuriger moet

b.v. voor een riaa-filter een BK capaciteitmeter.

Het verschil in "klank" is ook enigsinds meetbaar de link kan ik even niet vinden.

Met condensatoren kun je leuk tweaken, maar liever heb ik helemaal geen condensator

in de muziekweg...... gaat de goede kant op :rolleyes:

Groet,

Jack

"liever heb ik helemaal geen cap in de muziekweg ", ik ook niet in een luidsprekerfilter ,maar weet je een ander soort hoogdoorlaat

Beste Jacco,

Zou het een goed idee zijn om in het meettuigje zelf al compensaties aan te bengen voor de LCR van de meetsnoertjes? (Ik vind 't zelf erg lastig dat ik altijd na de metingen de correcties nog moet aanbrengen.)

Beste Jacco,

Zou het een goed idee zijn om in het meettuigje zelf al compensaties aan te bengen voor de LCR van de meetsnoertjes? (Ik vind 't zelf erg lastig dat ik altijd na de metingen de correcties nog moet aanbrengen.)

Bij mijn meting worden die er inherent al uitgehaald. De spanning van de brug zelf meet ik met zo kort mogelijke draadjes (10 a 15 cm) en voor audiofrequenties verwacht ik dan geen problemen meer. Maar je hebt wel gelijk, het is iets om over na te denken.

Groet,

Jacco

Guest tubejack
"liever heb ik helemaal geen cap in de muziekweg ", ik ook niet in een luidsprekerfilter ,maar weet je een ander soort hoogdoorlaat

Ik ook niet, maar vaak ontkom je er niet aan. De volgende versterker met 2x EL84 wordt ook DC

gekoppeld. Er komen speciale custommade trafo's op zodat ook 30hz op vol power (10...11watt)

uit mijn boxen kan komen.... da's herrie zat.

Een van mijn referentie tuners is ook DC-gekoppeld en nagenoeg geheel discreet opgebouwd.

Je weet niet wat je hoort zo mooi :)

Maar ja elk voordeel heeft weer nadelen er zijn ook condensatoren die je praktisch niet hoort, verder

kun je er leuke dingen mee doen b.v. een scherp randje weg halen of juist creeeren.

Condensatoren zijn m.i. het zout en peper in de audio ... soms heb je het niet nodig.

Met vriendelijk groet,

Jack

• 3 weeks later...

ik heb denk ik de probleempjes opgelost die reden waren mijn eindversterker telkens uit te zetten. dus nu heb ik er weer aan AHP-zekering ingezet. gelukkig ... dat was weer goed hoorbaar (net als overschakelen op gewone enkele weken terug).

en ik heb twee kleine Bybee's op voeding van de voorversterker gezet. meteen effect.

groet

beetje voller, echter, levendiger, minder scherp en toch duidelijker hoog, meer nuance in het laag, midden opener. alles net een beetje fijner.

als je ze probeert: pas op, lange inspeeltijd. eerst even fijn, dan zeker twee weken ieks. langzaam wordt het beter.

groet

• 3 weeks later...
Guest tubejack

Beetje stil hier ..... heeft niemand meer een audiofiele dag :confused:

Ik gelukkig regelmatig, al gun, ik me niet altijd de tijd om het met jullie te delen.

(Audiofiele) gebeurtenissen de laatste 2 weken.

Ik heb weer een AT-93L via MP gekocht en dat was de 1e uit een serie van drie met een

echt probleem in de voeding. Ik weet het niet om e.e.a. reden werd er door deze

fabrikant bezuinigd op koeling etc. sommige transistoren staan gewoon een paar watt

in warmte te verstoken op een achterlijk klein koelplaatje :(

Bij andere types van deze fabrikant is dat ook het geval een van de 1e dingen die

ik altijd doe is de voeding verbeteren en dat is zo jammer want je kunt die dingen zo

mooi laten klinken :rolleyes: kennelijk moest ergens op bezuinigd worden..

Ben er nog niet uit of ik een hele nieuwe voeding ga ontwerpen of de warmte hier

en daar ga terug dringen.

Ik heb een Philips FT-980 gekocht, Fraaie Rubycon elco's die nog lang niet uitgeblust zijn,

fatsoenlijke koelplaten en een zeer muziekale LA3401 stereo-decoder, alleen het trafotje

wordt warm maar gelukkig niet te heet.

Ook de ontvangst van deze tuner is goed, met antenneversterkers etc. en andere harde

kabel signalen moet je een beetje oppassen met deze tuner. Er zitten welliswaar 2

antenne ingangen op local en distance maar het frontend neemt je niet in dank af als je per ongeluk

een keihard antenne signaal zet op de aansluitng distance.

Een opgeblazen frontend is dan ook niet ondenkbeelding ;) Oppassen bij de aanschaf als je zo'n ding wilt!

Affijn dag 2 dat ik het ding had, lag hij natuurlijk uit elkaar om hier en daar een paar mooie Wima's

voor en na de stereo-decoder te plaatsen.

Het, geluid is nu echt, zeer goed ! Absoluut met recht ooit Neerlands trots een toppertje :)

Met vriendelijke groet,

Jack

P.s. morgen ga ik weer naar een concert van Blof een audiofiel heeft het zwaar.... not! :lol:

Oja ik had voor een forumlid ook een tuner omgebouwd, maar dat moet hij zelf maar vertellen.

Als ik het zo inschat, zit die de komende weken aan de radio gekluisterd :P

vandaag een kleinigheidje uitgeprobeerd met grote gevolgen.

ik had ruime tijd terug een CD blue statmat gekocht, 2e hands. deed toen niet veel. nu alle modificaties een beetje ingespeeld zijn (3 weken geleden laatste ingreep - bybee's op voeding voorversterker), heb ik de statmat nog eens in de CD speler gestopt.

bloody hell. luister ik echt naar een cd .... (laura fygi) volgende cd (neil young unplugged). zelfde beeld. die statmat doet wat ie belooft. die gaat nu bij elke cd erop ... blijkbaar is het effect nu beter hoorbaar na de drastische mods op cd speler en voorversterker.

ik was al quite happy, nu ben ik heel happy. kinderhand is snel gevuld :D

groet

Guest tubejack
ik was al quite happy, nu ben ik heel happy. kinderhand is snel gevuld :D

Nou Rob dat gevoel ken ik exact!, ik kom net terug uit Alkmaar van een concert van Blof.

Het geluid was zo slecht, dat je dat gerust met een Yoko-setje kunt vergelijken. :rolleyes:

Maar de muziek en de performance was erg goed, inderdaad een kinderhand :lol:

Met vriendelijke groet en op naar een volgende........ audiofiele dag :)

Groet,

Jack

Guest tubejack

Gisteren een topdag :)

Het is altijd bijzonder om mensen te ontmoeten die je nog nooit gezien hebt, zo kwam gisteren RobX

met zijn Kenwood KT-1100SD langs.

Binnen 5 minuten lag hij al op de "operatietafel" Erg mooi gebouwd deze Kenwood tuner.

Rob had hem al flink onder handen genomen o.a. Elna Simic in de voeding en Blackgate NX met een

MKPctje paralel..... Er viel weinig eer voor mij aan te behalen dus tuner gauw weer dicht :P

In de huiskamer had ik al 3 tuners opgesteld staan een gemodificeerde Philips FT-980, een originele Rotel

RT-990BX en een nog bijna standaard Akai AT-93L.

Omdat Rob met een transistor versterker speelt, had ik mijn Harman Kardon versterker gewoon

laten staan, verder heeft hij net als ik vrij grote luidsprekers dus ik denk dat, hij een aardige vergelijking

kon maken. Na een bak koffie, werd het tijd om eens de mening van een ander te horen!

Uiteraard..... heb ik niet gezegt, welke tuner er speelde :rolleyes:

De Philips en Rotel hadden ongeveer hetzelfde uitgangsniveau de Akai veel harder.

We hebben rustig per tuner eerst een paar nummers geluisterd, maar ook een paar keer heen en

weer geschakeld. Zonder problemen wist Rob de Rotel aan te wijzen, die vond hij het mooiste!

Rustig en duidelijk beeld, met prima plaatsing, De Philips vond hij wat onrustiger en wat ruisen

en de Akai vond hij als ik het goed heb de plaatsing minder goed.

Ik zelf vond en vind de Akai het mooiste, lekker los geluid, ok iets fris, maar perfecte match met

een buizen of klasse A versterker. Toegeven zo'n Rotel klinkt geweldig, maar smaken verschillen.

Nadat Rob bepaald had wat de mooiste tuner was, werd het tijd om een A/B vergelijking te maken

tussen de Kenwood en de Rotel :) Zelfde interlinks dus eerlijker kan niet.

Helaas, alleen een vette brom uit de luidsprekers :( Rob had het over te korte clincstekkers.....

jammer.... Om deze teleurstelling te verwerken, had ik een nog standaard 22AH763 Labaratories

tuner neergezet met allerlei kuren, maar die had er gister zin in en speelde net als

de Rotel erg goed, ook die hebben we met elkaar vergeleken en beide spelen in de hoofdklasse.

Uiteraard ook nog muziek gedraaid via mijn gemodificeerde Pioneer allespeler, maar hoe

dat afgelopen is .... misschien dat Rob daar iets van wil zeggen. Ik moet zo naar bed, het is

al dagen laat :rolleyes:

Met vriendelijke groet,

Jack

hallo,

jazeker wil ik er wel wat over zeggen.

ten eerste gaan we het nog een keer over doen, dan neem ik mijn interlinks mee (ik denk dat het inderdaad een kwestie is van een wat langere pen aan de cinch-stekker, thuis deed ie het weer). dus die hebben we tegoed.

ik vond het vergelijk tussen de tuners erg leuk. inderdaad zo duidelijk verschillend dat je voorkeur - wat dat ook mag zijn - makkelijk kan bepalen. de rotel is zeker mijn smaak. iets donkerder, alles een eigen plekje. mooi hoor. de Philips 673 trok helemaal mijn aandacht. luchtig, lichtvoetig, toch vol genoeg. dat belooft wat na modificatie!

de CD speler is naar mijn mening erg geslaagd. naar ik begrijp een trafo na de DAC. minimalistisch dus. minder is duidelijk meer. hier kan een Marantz SA11-s1 ongemodificeerd alleen van dromen. ik ben benieuwd wat de Marantz met zo een eindtrap zou doen (Bas, uitdaging .....?).

Intussen heeft Jack voor me bekeken wat in de KT1100sd nog beter kan, dus ik ging met tips en onderdelen naar huis. weer wat te doen. die onderdelen zitten lekker onbereikbaar in de tuner, dus big fun.

Volgende keer ben je van harte welkom in Delft!

groet

Guest tubejack

Vond nog een leuk fototje van de Pioneer speler.

achter.jpg

Linksachter de 2 DAC' trafo's. Jammer dat Pioneer dit soort spelers

in deze prijsklasse niet meer maakt :(

Groet,

Jack

Guest C J
Vond nog een leuk fototje van de Pioneer speler.

achter.jpg

Linksachter de 2 DAC' trafo's. Jammer dat Pioneer dit soort spelers

in deze prijsklasse niet meer maakt :(

Groet,

Jack

Ik zie zo al een prachtige lege plek voor Bas de Vries. :rolleyes:;)

Guest tubejack

Wat moet hij, daar nog doen dan? weer opamps plaatsen van 3 euro die ik uitgesloopt heb? :D

Een simpelere, kortere en waarschijnlijk beter audiopath als dit heb ik nog niet gezien, totale

digitale ontstressing!!! Kost niet eens duur en dan heb je wat.

De rest..... keep dreaming, Ander klokje? iets betere voeding? peanuts , vergeleken

met deze radicale ingreep :rolleyes:

Groet,

Jack

Guest C J

Wat moet hij, daar nog doen dan? weer opamps plaatsen van 3 euro die ik uitgesloopt heb? :D

Een simpelere, kortere en waarschijnlijk beter audiopath als dit heb ik nog niet gezien, totale

digitale ontstressing!!! Kost niet eens duur en dan heb je wat.

De rest..... keep dreaming, Ander klokje? iets betere voeding? peanuts , vergeleken

met deze radicale ingreep :rolleyes:

Groet,

Jack

Zou interressant zijn om deze en een door Bas gerestylde speler in een vergelijk naast elkaar te zetten. :rolleyes:

Guest tubejack
Zou interressant zijn om deze en een door Bas gerestylde speler in een vergelijk naast elkaar te zetten. :rolleyes:

Nee dat denk ik niet, want stel je nu eens voor dat in het ultieme geval , dat ding van mij beter klinkt :D

Wat schieten jullie er mee op? niks! Ik ga echt niet in andermans spul zitten rommelen :o

Bij tuners -en dan alleen die ik ken,- durf ik het nog wel aan, maar eigenlijk liever niet.... het wordt

zo gauw een verplichting en daar heb ik gewoon geen tijd voor. Ik ga binnenkort trainen voor een marathon

dat is al een fikse aanslag op mijn sociaal leven :P

Ieder zijn ding!, het enige dat ik wil laten zien, dat er meer is als een standaard opamp trapje. :rolleyes:

Daar komt bij, dat er zoveel verschillende CD-spelers zijn, waar dit niet eens kan.... dat je zoiets beter

kan overlaten aan een professional als Bas.!

Maar misschien heb ik mensen die het geluk hebben een Burr Brown DA converter in hun speler

hebben op een idee heb gebracht..... het klinkt bijna zo mooi als een goede LP.....waarrempel bijna

analoog :rolleyes:

Met vriendelijke groet,

Jack

ehhh .... deze speler tegen de marantz ....

ben echt benieuwd!

kom maar langs.

groet

Tja, mijn post was al een verkapte uitnodiging, maar hij wil niet. :confused:;)

Guest tubejack

ehhh .... deze speler tegen de marantz ....

ben echt benieuwd!

kom maar langs.

groet

Tja, mijn post was al een verkapte uitnodiging, maar hij wil niet. :confused:;)

Jawel hoor, ik ga zeker in mijn vakantie rond week 30 langs RobX.

Verder heb ik met een beetje pech, de komende maanden tot Zondag 21 oktober 2007

ING AMSTERDAM MARATHON geen of weinig sociaal leven meer.

Maar het kan ook nog een andere marathon worden e.e.a. is nog niet 100% zeker.

Nu train ik 3x per week soms 4... straks ben ik bijna elke avond weg.

Groet,

Jack

Verder heb ik met een beetje pech, de komende maanden tot Zondag 21 oktober 2007

ING AMSTERDAM MARATHON geen of weinig sociaal leven meer.

Maar het kan ook nog een andere marathon worden e.e.a. is nog niet 100% zeker.

Nu train ik 3x per week soms 4...

Wat het ook wordt, succes gewenst. Al een keer 1 gedaan?

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...