Hans van Liempd Posted 27 december 2007 Author Report Share Posted 27 december 2007 Wij hebben gisteren een "thuisbioscoop" gemaakt. De Piedpipers naast een scherm gezet en een beamer aangesloten. Bij "zwartboek" sprongen de ramen bijna uit de sponningen... Niet echt audiofiel, maar wel heel realistisch. Nooit een echte explosie meegemaakt zeker? Ik was er gelukkig destijds niet bij, maar door de vuurwerkramp zijn er volledige huizen verschoven. De huizen stonden verder nog gewoon overeind (wel kapotte ruiten natuurlijk), maar zijn over de fundering een eindje opgeschoven. Zo is het huis van de ouders van een huisgenoot van mij zo'n 2,5cm verschoven. Konden ze zien aan de plotseling wel heel grote naad tussen het huis en de bestrating in de tuin... Sterker nog... ik heb 'n keer IN een stofexplosie gestaan... Gelukkig was het stof en daarme de explosie snel weg, maar toch. M'n wenkbrauwen waren goedeels weg maar die zijn toch weer aangegroeid.. Verder gelukkig niks aan overgehouden. Knallen deed dat overigens niet... Of komt dat omdat je zelf in het midden van zo'n explosie staat.?? Van de andere kant... zo realistisch hoeft van mij ook weer niet.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 29 december 2007 Report Share Posted 29 december 2007 tuner: gisteren de diodes erin gezet (8ETH06FPPbF van International Rectifier) en ook op de condensatoren aan de uitgang nog een kleine zilver mica parallel. resultaat na 24 uur: meer dynamiek, krachtiger in het laag, meer diepte (instrumenten zijn in de verte 'zichtbaar'). maar ook: versmering in het hoog, teveel nadruk op mid/hoog. dat laatste kan door de 'koude' zilver/mica's veroorzaakt worden. Only time will tell :-) Nu Neil Young (Harvest) in de top 2000. groot volwassen geluid, maar duidelijk hoorbaar de versmering in het hoog. ook zo superieur aan de SACD-speler .... lastig te geloven he? kom maar luisteren. niet te missen. paar weken luisteren en dan oordelen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 29 december 2007 Report Share Posted 29 december 2007 Nu Neil Young in de top 2000. groot volwassen geluid, maar duidelijk hoorbaar de versmering in het hoog. ook zo superieur aan de SACD-speler .... paar weken luisteren en dan oordelen. groet Zit ook lekker, naar de top 2000 op Radio 2 te luisteren Ik denk dat de tuner v/d week weg is Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 29 december 2007 Report Share Posted 29 december 2007 Sterker nog... ik heb 'n keer IN een stofexplosie gestaan... Gelukkig was het stof en daarme de explosie snel weg, maar toch. M'n wenkbrauwen waren goedeels weg maar die zijn toch weer aangegroeid.. Verder gelukkig niks aan overgehouden. Knallen deed dat overigens niet... Of komt dat omdat je zelf in het midden van zo'n explosie staat.?? Van de andere kant... zo realistisch hoeft van mij ook weer niet.. Als je je wenkbrauwen iedere keer kwijt zou zijn als er een explosie in een film zit lijkt me dat vrij irritant. Dan maar iets minder realisties. Zoals bij Hans boven. Niet volledig realisties maar O zo mooi. Vandaag heb ik genoten van een heel mooie stereoset waar zeker een hoop moeite voor gedaan is om het zo te krijgen als het nu is. Die moeite is naar mijn mening zeker niet voor niets geweest. Ik vind de set van Hans zeer eerlijk klinken. Van een slechte opname laat deze dan ook echt geen spaan heel maar met de meeste mooie opnamen is het genieten geblazen. Dit is een set waar ik uren naar kan luisteren. Wat een rust en controle heeft deze set. Natuurlijk zijn er niet alleen maar goede punten. Zo vind ik dat hetgeen uit het midden komt iets te veel naar boven word getrokken, alsof de persoon die in het midden staat te zingen of (alt)sax speelt aan het plafond hangt ipv staat. Dit werd al een stuk beter toen we de rolgordijnen achter de speakers sloten maar toch was dat niet geheel weg. Ook vond ik bij sommige stukken dat het laag iets te veel verdween in de ruimte. Dit ondanks dat de Infinity's toch echt wel in staat zijn om dat laag goed weer te geven. Met sommige muziek, waar ik graag de agressie hoor en voel die in die muziek zo bedoeld is, zoals bij Smells like teen spirit op Nevermind van Nirvana (Japanse 200Gr. LP) miste ik dat helaas. Deze LP heb ik dan ook niet langer dan een half nummer beluisterd. Bij wat rustiger muziek komt de set wel heel erg goed uit de verf vind ik. De set klinkt geweldig met bijvoorbeeld Troy van Sin Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 december 2007 Author Report Share Posted 29 december 2007 Dank je... eerlijkheid... daar hou ik van... En ik kom zeker eens naar je toe, om te luisteren... en verder te praten. Ik vond het ook een gezellige middag, alhoewel de muziek niet altijd mijn soort was. Behalve die mevrouw Latham... die ga ik denk ik ook maar eens kopen. Tijdens dit soort gelegenheden valt mij steeds weer op dat de geselecteerde muziek op mijn set niet altijd overkomt zoals gehoopt. Nu kun je natuurlijk eenvoudig stellen dat mijn set die muziek niet goed weergeeft, maar ik denk dat het anders is. Wanneer ik muziek meeneem naar iemand anders ervaar ik dat n.l. ook vaak. Kennelijk compenseert je set, de fouten die in de betreffende opname zitten zodanig dat het prima gaat klinken. Op een andere set kan dat heel anders uitpakken. Referentie CD's blijven daarom ook een moeilijk item. De Hear testCD kan daar toch behoorlijk bij helpen. Hier staat n.l. ook muziek op die je niet zelf hebt gekozen. Miracle.. hartelijk bedankt voor je positieve verhaal en de gezellige middag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 29 december 2007 Report Share Posted 29 december 2007 Dank je... eerlijkheid... daar hou ik van... En ik kom zeker eens naar je toe, om te luisteren... en verder te praten. Ik vond het ook een gezellige middag, alhoewel de muziek niet altijd mijn soort was. Behalve die mevrouw Latham... die ga ik denk ik ook maar eens kopen. Tijdens dit soort gelegenheden valt mij steeds weer op dat de geselecteerde muziek op mijn set niet altijd overkomt zoals gehoopt. Nu kun je natuurlijk eenvoudig stellen dat mijn set die muziek niet goed weergeeft, maar ik denk dat het anders is. Wanneer ik muziek meeneem naar iemand anders ervaar ik dat n.l. ook vaak. Kennelijk compenseert je set, de fouten die in de betreffende opname zitten zodanig dat het prima gaat klinken. Op een andere set kan dat heel anders uitpakken. Referentie CD's blijven daarom ook een moeilijk item. De Hear testCD kan daar toch behoorlijk bij helpen. Hier staat n.l. ook muziek op die je niet zelf hebt gekozen. Miracle.. hartelijk bedankt voor je positieve verhaal en de gezellige middag. Ja Hans, alleen maar de positieve punten opnoemen is niet moeilijk maar toch geef ik liever mijn ongezouten mening over iets. Met mevrouw Latham bedoel je waarschijnlijk Sarah McLachlan, de CD Surfacing die we beluisterd hebben. Klonk idd ook erg mooi op jouw set maar zoals ik bij jou ook al aangaf, een iets te veel aanzet van de lage tonen van de vleugel. De stem kwam wel weer heel erg realisties en mooi op mij over. Natuurlijk komt de geselecteerde muziek bij dit soort gelegenheden niet altijd over zoals verwacht. Je hebt een heel andere set en ruimte dan wat ik, maar ook anderen die bij jou geluisterd hebben, thuis gewend zijn. Een bepaalde referentie CD of LP heb ik niet, ik trek zo maar iets uit de kast waar mijn bui die dag naar staat en ik thuis ook beluisterd zou hebben. Om dat nu als referentie te zien...........................nee. Ik probeer op dat moment te constateren wat de set en ruimte waar ik op dat moment die muziek beluister met die muziek en met mij doet. In dit geval was dat zeker voor het merendeel positief, uiteraard met wat kanttekeningen maar dat heb ik bij iedere set. Zelfs de mooiste en beste sets die je maar kunt bedenken. Perfectie bestaat volgens mij helaas (nog) niet met audiosets in een beperkte ruimte. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 30 december 2007 Report Share Posted 30 december 2007 Wij hebben gisteren een "thuisbioscoop" gemaakt. De Piedpipers naast een scherm gezet en een beamer aangesloten. Bij "zwartboek" sprongen de ramen bijna uit de sponningen... Niet echt audiofiel, maar wel heel realistisch. Nooit een echte explosie meegemaakt zeker? Ik was er gelukkig destijds niet bij, maar door de vuurwerkramp zijn er volledige huizen verschoven. De huizen stonden verder nog gewoon overeind (wel kapotte ruiten natuurlijk), maar zijn over de fundering een eindje opgeschoven. Zo is het huis van de ouders van een huisgenoot van mij zo'n 2,5cm verschoven. Konden ze zien aan de plotseling wel heel grote naad tussen het huis en de bestrating in de tuin... Sterker nog... ik heb 'n keer IN een stofexplosie gestaan... Gelukkig was het stof en daarme de explosie snel weg, maar toch. M'n wenkbrauwen waren goedeels weg maar die zijn toch weer aangegroeid.. Verder gelukkig niks aan overgehouden. Knallen deed dat overigens niet... Of komt dat omdat je zelf in het midden van zo'n explosie staat.?? Van de andere kant... zo realistisch hoeft van mij ook weer niet.. Ja. maar een stofexplosie kun je ook zo groot (of klein) maken als je zelf wilt. Ik heb ook wel eens een stofexplosie gemaakt met een waxinelichtje en wat melkpoeder Maar jij hebt het over explosies van bommen (in Zwartboek). Als je daarbij in de buurt staat, ben je er toch echt geweest. Net als bij de vuurwerkramp. Daar lag meen ik 100 ton vuurwerk dat de lucht is in gegaan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 30 december 2007 Report Share Posted 30 december 2007 Voorzichtig "proto-audiofiel" bezig geweest. Het idee is ontstaan om een van m'n draaitafels een aparte plek in de luisterruimte te geven om deze alleen via de koptelefoon te kunnen beluisteren. Dus op zoek naar een buizen phono-pre-headphone-amp het liefst met instelbare crossfeed, twee ingangen, van buiten instelbaar en zo... Dat levert dus niet veel op als het kant en klaar moet zijn. De Bellari VP-129 is blijkbaar de enige phono-pre met headphone uitgang en in europa twee maal zo duur als in het land van herkomst Rustig verder gezocht, zelfbouw misschien? Aaarghh, te veel keus Phono pre's te over, van uiterst simpel tot onmogelijk complex. Bij Headwize is ook weer een grote keus aan koptelefoonversterkers. Kan ik een phono-pre, rechtstreeks aan een head-amp hangen, of moet daar ook nog weer een lijnversterker tussen?????? ... of toch maar alles met opamps, lekker simpel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 december 2007 Report Share Posted 31 december 2007 Rustig verder gezocht, zelfbouw misschien? Aaarghh, te veel keus Phono pre's te over, van uiterst simpel tot onmogelijk complex. Bij Headwize is ook weer een grote keus aan koptelefoonversterkers. Kan ik een phono-pre, rechtstreeks aan een head-amp hangen, of moet daar ook nog weer een lijnversterker tussen?????? ... of toch maar alles met opamps, lekker simpel. Hallo Seed, Mogelijkheden ten over b.v: 1) Electuur special 1 Menno's Preamp heeft een hoofdtelefoon versterker 2) Bouwpakket MCML05 heeft een hoofdtelefoon... 3) Kijk op Maartens site ideeen genoeg www.platenspeler.nl 4) Kijk op Doede's site http://www.dddac.de/ b.v. Phonodude Het maakt niet uit welk ontwerp, ik schat dat je met een buizen zelfbouw ontwerp zeker 1000euro kwijt bent. Of je een aparte lijnversterker nodig hebt? met sommige eenvoudige riaa-versterkers waar 300mv uitkomt. Wat ook leuk is is het schema van de RB uit 1985 daar speel ik zelf mee. Kun je ook nog eerst beluisteren hier Wat voor een element zit in die draaitafel? Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 31 december 2007 Report Share Posted 31 december 2007 e/[/url] b.v. Phonodude Het maakt niet uit welk ontwerp, ik schat dat je met een buizen zelfbouw ontwerp zeker 1000euro kwijt bent. [...] Wat voor een element zit in die draaitafel? Jack, zoals ik al zei te veel keus, ben vandaag weer bezig geweest. Op een duits buizenforum lopen regelmatig kit-projecten van een aantal ontwerpers. Er is een zo'n project voor een lijnversterker, de grap is dat die ook als koptelefoon versterker ingezet kan worden na wat modificaties. Het allermooiste is dat je de kit ook in een keer met alle mods kunt krijgen (ca. E350.- ex. behuizing.) Er gaat daar binnenkort ook weer een phono project lopen. De phono-versterker komt op de tweede plaats, tijdelijk kan ik daarvoor m'n ASR mini gebruiken. Maar die DDDoede pre is wel interessant. Lijkt me met normale componenten ook voor zo'n E 300.- te doen (maar je kunt het zo gek maken als je wilt). Het RB project ken ik, heb de schema's en kopien van het artikel aan M44 meegegeven. De vraag, welk element, is niet te beantwoorden, er liggen er meerdere (o.a. Denon DL-103R, Goldring 1042, Empire EDR.9, Ortofon Jubilee), vandaar dat de phono pre makkelijk instelbaar moet zijn. Een een van de twee potentiele draaitafels die ik hiervoor op het oog heb (Technics SL-1100) heeft nog makkelijk wisselbare arm-boards ook... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 december 2007 Report Share Posted 31 december 2007 Ik had al even gekeken wat die Bellari VP-129 kost en dat is zo 'n $250 daar kan ik niet eens de onderdelen voor kopen Volgens mij, zit er maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 januari 2008 Report Share Posted 1 januari 2008 Ik had al even gekeken wat die Bellari VP-129 kost en dat is zo 'n $250 daar kan ik niet eens de onderdelen voor kopen Aan deze kant vn het water gaat'ie vanaf zo'n E 340 a 450 en daarvoor kun je weer wel heel leuk wat bouwen maar niet de complete set. Het nadeel van de Bellarie is dat de typische buizen sound wordt aangeprezen. Ik krijg sterk de indruk dat de buis er alleen maar voor z'n toegevoegde vervorming inzit. Iets dat ik ook heel vaak bij buizen parametrische EQ's zie. Het gaat om het creeeren van een sound. Het is echter wel het apparaat dat enerzijds het dichtst komt bij wat ik zoek, anderzijds lijkt het ding me helemaal niks. Meer ciroenen dan appels of peren dus. verder makkelijk instelbaar da's m.i. iets wat je juistNIET wil..... optimaal ingesteld wel Vaak een kwestie van een weerstandje solderen en dat is m.i. heel wat beter dan al die vage jumpertjes. Laat ik het iets anders omschrijven, ik moet makkelijk van MM naar MC kunnen omschakelen, ik zou twee verschillende MM's willen kunnen kiezen/instellen en misschien twee verschillende MC's. Dat ik dan voor elke tak een beetje moet solderen voor de optimalisatie is geen probleem. Aan de MC kant is het dan misschien noodzakelijk om een dubbele set step-ups te implanteren (met een Amplimo TM3 voor de Denon vallen de kosten ook wel mee, of vanderveen's MC-10). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 januari 2008 Report Share Posted 1 januari 2008 Laat ik het iets anders omschrijven, ik moet makkelijk van MM naar MC kunnen omschakelen, ik zou twee verschillende MM's willen kunnen kiezen/instellen en misschien twee verschillende MC's. Dat ik dan voor elke tak een beetje moet solderen voor de optimalisatie is geen probleem. Aan de MC kant is het dan misschien noodzakelijk om een dubbele set step-ups te implanteren (met een Amplimo TM3 voor de Denon vallen de kosten ook wel mee, of vanderveen's MC-10). Ik heb er even over nagedacht, een fraaie oplossing is zo'n 2 x 6 of 2 x 12 schakelaar nemen. Merk weet ik FF niet maar de contacten zijn verzilvert, kost weinig en bij mij werkt het al een jaar of 5 goed in mijn versterker. (Conrad) Per draaitafel.... element, maak je een apparte ingang. Zo duur zijn goede tulp chassisdelen niet (1...2 euro) Uiteraard met een lange as zodat de zilverbedrading zo kort mogelijk blijft. Als je van avontuur / knutselen houdt en handig bent heb, ik een complete RB print in kast , waar je z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 januari 2008 Report Share Posted 1 januari 2008 Als je van avontuur / knutselen houdt en handig bent heb, ik een complete RB print in kast , waar je z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 januari 2008 Report Share Posted 1 januari 2008 Dank je voor het aanbod Jack, maar ik ga er voorlopig niet op in. Ik wil het project nog even in de "proto-fase" houden. Lekker beetje rommelen en dubben ... Ha dat ken ik, en noem dat "voorpret" Dat is vaak het leukste, voordat mijn 300B versterker in elkaar zat is er een heel traject van 1...1,5 jaar geweest van nadenken en onderdelen sparen c.q. speciaal laten maken. Het in elkaar zetten duurde maar een week Maar het resultaat verbaasd me, nu nog Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 1 januari 2008 Author Report Share Posted 1 januari 2008 verder makkelijk instelbaar da's m.i. iets wat je juist NIET wil..... optimaal ingesteld wel Vaak een kwestie van een weerstandje solderen en dat is m.i. heel wat beter dan al die vage jumpertjes. Laat ik het iets anders omschrijven, ik moet makkelijk van MM naar MC kunnen omschakelen, ik zou twee verschillende MM's willen kunnen kiezen/instellen en misschien twee verschillende MC's. Dat ik dan voor elke tak een beetje moet solderen voor de optimalisatie is geen probleem. Aan de MC kant is het dan misschien noodzakelijk om een dubbele set step-ups te implanteren (met een Amplimo TM3 voor de Denon vallen de kosten ook wel mee, of vanderveen's MC-10). Tja een Array phonotrap kan dit met de afstandsbediening... maar die valt waarschijnlijk iets buiten 't budget. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 1 januari 2008 Report Share Posted 1 januari 2008 Tja een Array phonotrap kan dit met de afstandsbediening... maar die valt waarschijnlijk iets buiten 't budget. Hans dat is natuurlijk fantastisch, maar Array heeft geen buizen en daar hou ik van En een "beetje zelfbouwer" kan dat zelf maken... voor misschien wel voor budget 1/2 Array. Vriendelijke groet, Jack P.s. ontopic de top 2000 klonk dit jaar h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 januari 2008 Report Share Posted 2 januari 2008 Sommige schakelingen komen we wel heel bekent voor... Kimmel Als je dit soort schakelingen leuk vind, is Maartens site Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 2 januari 2008 Author Report Share Posted 2 januari 2008 ... maar ik denk dat er geen koptelefoonversterker in zit, met instelbare crossfeed, delay en zo. budget is een rekbaar begrip. Nee, die komt er dan nog bij... Paul Demo zit op dit moment in China... Kan hij niks voor je regelen...?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
paul demo Posted 2 januari 2008 Report Share Posted 2 januari 2008 ... maar ik denk dat er geen koptelefoonversterker in zit, met instelbare crossfeed, delay en zo. budget is een rekbaar begrip. Nee, die komt er dan nog bij... Paul Demo zit op dit moment in China... Kan hij niks voor je regelen...?? Ming Da heeft een heel mooi koptelefoonversterkertje hoor. Stuk of 5 buizen. Wel een simpel voedingkje vergeleken bij de Phono. Vanaf maandaglees ik mijn mail weer in Nanning en over anderhalve week vlieg ik naar Nederland. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 2 januari 2008 Report Share Posted 2 januari 2008 Ming Da heeft een heel mooi koptelefoonversterkertje hoor. Stuk of 5 buizen. Wel een simpel voedingkje vergeleken bij de Phono. Vanaf maandaglees ik mijn mail weer in Nanning en over anderhalve week vlieg ik naar Nederland. 'k ben het ding en vele anderen tegen gekomen. Overigens, de Phono is blijkbaar een gejat ontwerp/concept van Tim de Parvicini (EAR) en het grootste deel van de buizen in de voeding voegt niets toe, ik meen iets gelezen te hebben van 4 gelijkrichter buizen (kan de referentie zo snel niet terug vinden). Ook een interessante Chinese aanbieder is Little Dot Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 januari 2008 Report Share Posted 3 januari 2008 De 'Kimmel' referentie ontgaat mij Kimmel is de bedenker van de zogenaamde MU-stage (penthode/mosfet als stroombron en daaronder een triode als versterker) K Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 3 januari 2008 Report Share Posted 3 januari 2008 eerder vandaag de uitgangscondensatoren van de SA11-S1 (BG NX-HQ 47uF 6,3V) vervangen door BG N 100uF/16v met twee kleine MKP's parallel. hetzelfde recept als in de tuner. en jawel : nu wordt al hoorbaar dat dit helemaal de goede kant op gaat na een tijdje inspelen laat ik horen hoe het is geworden. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 3 januari 2008 Report Share Posted 3 januari 2008 eerder vandaag de uitgangscondensatoren van de SA11-S1 (BG NX-HQ 47uF 6,3V) vervangen door BG N 100uF/16v met twee kleine MKP's parallel. hetzelfde recept als in de tuner. Hoi Rob, Lekker aan het solderen, maar BG N is toch slechter dan NX? Bovendien 47uF is toch meer dan genoeg? Of mis ik wat. Wat ik voor fiels meemaak? ben de hele week vrij en draai vooral veel platen Vandaag had ik 2 radioliefhebbers op visite en gaf ook even een A/B demo LP CD... zou ik toch zweren dat ze op hetzelfde niveau zaten...... niet dus.... Ik kan de uitgangscondensatoren v/d CD-speler niet vervangen Die zitten er n.l. niet in Luxe problemen.... Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 3 januari 2008 Report Share Posted 3 januari 2008 ... maar ik denk dat er geen koptelefoonversterker in zit, met instelbare crossfeed, delay en zo. budget is een rekbaar begrip. Het verlanglijstje wordt steeds langer ... en de mogelijkheid voor deze Linkwitz EQ. Er is op koptelefoon gebied nu eenmaal veel mogelijk, maar m'n AKG K500 zal nooit een K1000 met zo'n mooier processor worden ... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts