RastaPhil Posted 10 maart 2008 Report Share Posted 10 maart 2008 Wat een mooie buizenbaktuner ! Dank je Ik bedoelde eigenlijk: buizenbaktuner Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 11 maart 2008 Report Share Posted 11 maart 2008 Ik bedoelde eigenlijk: buizenbaktuner Doe maar buisbak.. want er zit bewust maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 maart 2008 Report Share Posted 15 maart 2008 Pfff ik ben er heel wat dagen mee bezig geweest ....maar nu is hij er http://www.tubejack.nl/revisieakai.html Bouw je eigen high-end FM tuner, m.i. voor iedereen haalbaar die kan solderen. Het is even werk, maar dan heb je ook wat Oja het zijn Hi-Res foto's dus ADSL is aan te bevelen. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 16 maart 2008 Report Share Posted 16 maart 2008 ja was ik al van plan haha. tis haarlemmer wondervet in de categorie 'had ik eerder moeten doen' groet H Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 maart 2008 Report Share Posted 18 maart 2008 vrijdag 14 maart ben ik weer naar Zaandam gereden om Tubejack te bezoeken, en natuurlijk: muziek te luisteren. De set was op een belangrijk punt anders dan de vorige keer: nu stond de zelf ontworpen en gebouwde buizenversterker te spelen. Om daar eerst wat over te zeggen: de versterker geeft in de huidige instelling 2x11 watt. En ik heb op geen moment vermogen gemist. Terwijl ik een ding van 2x250W heb staan. De versterker gaat laag, en strak laag ook. Maar belangrijker is dat de hele set door deze versterker (vorige keer stond er een transistorversterker) heel anders is. Ik hoor veel ruimte, diepte, heel natuurlijke stemmen, focus, vol en toch een slank en transparant geluid. Ik heb er erg van genoten. Ik heb niet vaak naar buizen geluisterd, maar het heeft altijd iets dat ik achteraf mis. Ik vind de hele set hiermee op een erg hoog niveau staan, het is gewoon erg boeiend om te beluisteren. Jack schreef na bezoek bij mij dat hij zou kunnen leven met deze transistorversterkers, nou ik zou ook uitstekend kunnen leven met zijn buizen-set. Ik had mijn eigen CD speler meegenomen, de SA11-S1 van marantz. Dus het gemodificeerde ding. Tot vrijdag zou ik hebben gezegd een hele mooie speler, en dat is in vergelijkingen ook een paar keer gebleken. Niet deze keer. Jack heeft een Rotel speler voorzien van zijn eigen ontwerp buizen-uitgang. Waar het exact aan lag weet ik niet (mijn speler was net vervoerd, nog niet helemaal ingespeeld na wisseling condensatoren, mismatch in de set, of eenvoudigweg de mindere ...), maar: de speler van Jack speelde op een wezenlijk hoger niveau. Meer onderscheid tussen stemmen en instrumenten, betere plaatsing in alle dimensies, en een natuurlijker weergave. Nog meer neerzetten van de originele bron (instrument, stem) dan het produceren van een geluid. Gelukkig lijkt mijn cd speler een betere match in mijn set, en is ie weer redelijk op klank nu. Ik kan er nog steeds erg tevreden naar luisteren, maar wat ik van de buis-speler van Jack hoorde gaat gewoon niet halen, althans ik verwacht dat die in mijn set ook een grote voorsprong zou nemen (zou ik wel eens willen proberen ....). Heel mooi gedaan Jack! Kan je die niet in serie gaan maken? Ik koop de eerste! Ik had vorige week al gevraagd had bij 'de audiofabriek' of ik de Tentlabs thuis kan horen, en dat hoort tot de mogelijkheden. Dat zou wel eens een verrassing kunnen worden. Gaan jullie hier lezen, ik nodig dan wat bekenden uit om samen met mij een oordeel te vormen over de Tentlabs versus de Marantz. En ik ga naar aanleiding van deze ervaring eens kijken of ik een buisvoorversterker te luisteren kan krijgen ergens (iemand suggesties? wellicht Tube Elysium?). Ik herinner me nog de prachtige Audio Note (pre map kit one met ed de jong mods) die ik ooit hier had, maar forse ruis gaf in deze set. Heb ik met spijt weer teruggebracht. De eindversterker is het laatste dat ik zou overwegen te wisselen, die laat namelijk tot nog toe alles horen wat er voor gebeurt. Naderhand heb ik Jack bericht dat hij wellicht nog eens zou kunnen spelen met diverse tweaks die ik toepas. Een kemp QA plug, Bybee's, dingetjes om je spullen op te zetten (master base, of andere dingen die bij zijn spullen wellicht beter scoren), of een setje buizendempers. Resonantiebestrijding heeft mij erg vooruit geholpen. Heeft bijvoorbeeld meer hoogteafbeelding opgeleverd, en een aanmerkelijke verfijning in de weergave. Ik heb erg genoten, vind de set van Jack heerlijk om naar te luisteren, en heb weer een aantal verse inzichten opgedaan. Groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 maart 2008 Report Share Posted 18 maart 2008 Ik ben elke dag blij met mijn set zoals hij nu is, het heeft Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 maart 2008 Report Share Posted 19 maart 2008 Dat maakt nieuwsgierig! Mooi verhaal Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 19 maart 2008 Report Share Posted 19 maart 2008 Mmm, ik ken Rob, zijn set en zijn interpretatie's. Ik wordt wel erg nieuwsgierig.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 maart 2008 Report Share Posted 20 maart 2008 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 27 maart 2008 Report Share Posted 27 maart 2008 Naar aanleiding van het verhaal van Robx en het gegeven dat Tubejack in dezelfde stad woont als ik, heb ik gisteravond gezellig muziek zitten luisteren op zijn grotendeels zelf gemaakte set. De toewijding waarmee Tubejack zijn set heeft samengesteld is duidelijk hoorbaar. Het klinkt erg homogeen en er is heel weinig vervelends te zeggen over de gehoorde klanken. Dat vind ik een knap staaltje werk, want ik ben redelijk geconditioneerd qua muziekweergave en kon gemakkelijk de hele avond naar zijn en mijn muziek luisteren. Dat heb ik niet vaak. De set klinkt gemakkelijk, erg gecontroleerd/rustig en met een behoorlijke dosis laag. Wel miste ik wat mid en echte dynamiek (het "uit het niets"-gevoel) maar dit mis ik eigenlijk bij bijna alle speakers, terwijl miden dynamiek juist zo aanwezig is bij live-muziek. Het hoog klonk gelukkig niet al te los van de rest van de units en waren goed ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 maart 2008 Report Share Posted 27 maart 2008 Het was i.d.d gezellig Joep Bij alles wat je doet, heb je m.i. met compromissen te maken. Ik heb een tijdje met trafo's met zilver secundair gespeeld dat zorgde voor ragfijne microdetails. Maar omdat de isolatie teflontube was, konden de windingen niet zo dicht tegen elkaar gelegd worden als met gelakt koperdraad. Het was daardoor net alsof de muziek achter een gordijn speelde, verder bleef de weergave van laag ver achter... Toch denk z Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 27 maart 2008 Report Share Posted 27 maart 2008 *likkebaardmodus* Wat is dat? RIAA / voorversterkert? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 maart 2008 Report Share Posted 27 maart 2008 Wat is dat? RIAA / voorversterkert? Ik noem hem "Friends" dankzij hulp van vele audiovrienden. Eigen ontwerp riaa voorversterker met 3 mu stages EF184/12SX7 EF184/12SN7 en EF184/1G4 Passieve riaa over 2 secties, inclusief de vaak vergeten 50khz sectie. Voeding met een AZ1. Natuurlijk wat overkil 10 buizen, maar het werkte bovengemiddeld samen met een Ortofon X5-MC. Deze week gaan we het met de cursus o.a. over riaa-filters hebben wellicht dat ik hem opnieuw opbouw maar dan speciaal voor een Benz Ace M. De laatste buis zal dan iets van een 6J5 worden omdat ik meer versterking nodig heb. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 maart 2008 Report Share Posted 27 maart 2008 probeer eens een De Groef Audio silver signal plate (zie website). ga ik in de SA11 proberen, ik laat wel horen hoe dat is .... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 27 maart 2008 Report Share Posted 27 maart 2008 probeer eens een De Groef Audio silver signal plate (zie website). ga ik in de SA11 proberen, ik laat wel horen hoe dat is .... groet Ik denk dat het een mooie upgrade is, helaas wordt mijn versterker nogal warm Was en warmte gaan vast niet samen Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 27 maart 2008 Report Share Posted 27 maart 2008 nee dat kan lastig worden. kijk eens op de site van Ed de Jong (http://www.dejongsystems.nl/), die maakt zijn eigen condensatoren. als hij er happy mee is, is het vast om aan te horen .... en geen was ... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 maart 2008 Report Share Posted 28 maart 2008 nee dat kan lastig worden. kijk eens op de site van Ed de Jong (http://www.dejongsystems.nl/), die maakt zijn eigen condensatoren. als hij er happy mee is, is het vast om aan te horen .... en geen was ... groet Ik heb al een paar mooie gevonden duur: Audio note silver, betaalbaar Mundorf zilver/gold en Jantzen Silver Z cap. Maar ook mooi en helaas prijzig lijkt me de Aura-Teflon 0,1 uF is m.i. al genoeg het -3db punt in mijn versterker komt dan op 15hertz te liggen. Wat ik graag wil een neutrale condensator, die in staat is ook ragfijne details door te geven. Ik heb een paar hele grote Russische teflon condensatoren liggen van 0,1 uF die kan ik nog proberen. Ideen, ervaringen, tips? zijn van harte welkom. E.e.a. heeft g Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 28 maart 2008 Report Share Posted 28 maart 2008 Naar aanleiding van het verhaal van Robx en het gegeven dat Tubejack in dezelfde stad woont als ik, heb ik gisteravond gezellig muziek zitten luisteren op zijn grotendeels zelf gemaakte set. De toewijding waarmee Tubejack zijn set heeft samengesteld is duidelijk hoorbaar. Het klinkt erg homogeen en er is heel weinig vervelends te zeggen over de gehoorde klanken. Dat vind ik een knap staaltje werk, want ik ben redelijk geconditioneerd qua muziekweergave en kon gemakkelijk de hele avond naar zijn en mijn muziek luisteren. Dat heb ik niet vaak. De set klinkt gemakkelijk, erg gecontroleerd/rustig en met een behoorlijke dosis laag. Wel miste ik wat mid en echte dynamiek (het "uit het niets"-gevoel) maar dit mis ik eigenlijk bij bijna alle speakers, terwijl miden dynamiek juist zo aanwezig is bij live-muziek. Het hoog klonk gelukkig niet al te los van de rest van de units en waren goed ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 28 maart 2008 Report Share Posted 28 maart 2008 Mundorf silver/gold zit nu ik meen 5 weken in de SA11 , en die gaat iedere week nog beter klinken. ik heb silver signal plates van De Groef in aantocht, dus over enige tijd kan ik vertellen wat ik het verschil vond. groet, Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 28 maart 2008 Report Share Posted 28 maart 2008 Genieten van muziek en samen kletsen over de liefde voor muziekMooi mooi mooi Zeer aanstekelijk en gezellig geschreven ... Zaandam, ligt dit net boven Amsterdam? Gr Stef Als je in Alkmaar woont niet en in Utrecht woont w Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefk Posted 29 maart 2008 Report Share Posted 29 maart 2008 Genieten van muziek en samen kletsen over de liefde voor muziek Mooi mooi mooi Zeer aanstekelijk en gezellig geschreven ... Zaandam, ligt dit net boven Amsterdam? Gr Stef Als je in Alkmaar woont niet en in Utrecht woont w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 30 maart 2008 Report Share Posted 30 maart 2008 Deze week gaan we het met de cursus o.a. over riaa-filters hebben wellicht dat ikhem opnieuw opbouw maar dan speciaal voor een Benz Ace M. De laatste buis zal dan iets van een 6J5 worden omdat ik meer versterking nodig heb. Hmm geen fiele dag gisteren.... bij de cursus heb ik o.a. geleerd dat 0,47mv te weinig spanning is om direct door een buis te versterken omdat het in de ruis van de buis z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 Deze week gaan we het met de cursus o.a. over riaa-filters hebben wellicht dat ik hem opnieuw opbouw maar dan speciaal voor een Benz Ace M. De laatste buis zal dan iets van een 6J5 worden omdat ik meer versterking nodig heb. Hmm geen fiele dag gisteren.... bij de cursus heb ik o.a. geleerd dat 0,47mv te weinig spanning is om direct door een buis te versterken omdat het in de ruis van de buis z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 Ed de Jong heeft ooit eens tegen mij gezegd: "de beste manier om een MC te versterken is als eerste een stepup-trafo en daarna een phonotrap". ja, en als zo'n rastechneut in de gaten heeft dat je echt ge Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 31 maart 2008 Report Share Posted 31 maart 2008 Hoi Jack, 66dB dat moet toch ook al voldoende zijn voor een element met 0.5mV output. Als ik naar de Cambridge 640P kijk deze heeft maar een gain van 55dB voor MC. Heb je al eens een element geprobeerd met 0.5mV uit? Wel moet ik zeggen dat het er behoorlijk indrukwekkend uit ziet en ik erg benieuwd ben naar het uiteindelijke resultaat. Wat ik mij ook afvraag is of je de ruis ook hoort als je op de luister positie zit? Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts