René N. Posted 15 mei 2008 Report Share Posted 15 mei 2008 Mmmm, zo jammer van die dingen. Als ze het doen, doen ze het geweldig, maar ja, die hebben ook wel van die baaldagen, ze willen dan nix meer Troost je. Het kan nog erger. Het eind is in zicht, maar zit al vanaf half december zonder mijn eigen referentie...... (Het eind is in zicht trouwens ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 mei 2008 Report Share Posted 16 mei 2008 zo meteen reparatie geregeld. ik verwacht weer een kleinigheid (wishfull thinking .... maar gedachten kunnen waarheid worden). komende week even slepen. kan ik in de tussentijd even de voorziene dingetjes aan de CD speler doen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 17 mei 2008 Report Share Posted 17 mei 2008 Vandaag weer echt een audiofiele dag gehad. Gister de eerste componenten opgehaald bij AE voor de PhonoDude MKIII en vandaag de rest van de spullen. Daar voor ben ik even (duurde iets langer dan geplant) naar MachMat gegaan in Rhenen en heb daar een tijdje met Mattijs de Vries staan praten over de hobby en zijn nieuwe winkel Link. Geweldig om zo eens een kijkje in de keuken te krijgen en eens te zien en te horen wat je allemaal wel en niet met modificatie kan doen. Ook zijn CD speler de PinkFaun is een geweldig mooi apparaat. Voor de rest weer een hoop achtergrond informatie gekregen en vooral een hoop zelfbouw tips. gewoon weer een dagje genieten dus. En dan morgen weer vroeg op voor de Hear dag nog een dag vol muziek ik zeg dit gaat een heerlijk weekeinde worden. Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 mei 2008 Report Share Posted 18 mei 2008 Het is al met al een mooie recensie van een audiofiele dag geworden Tubejack. 98db rendement lijkt mij super. Ik moet het doen met 85db. Veel te weinig. Gelukkig wel een heel erg vriendelijke impendantieverloop met alles boven de 7,9ohm. Beste Rein! Kun jij impedantie horen, dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 mei 2008 Report Share Posted 18 mei 2008 Het is al met al een mooie recensie van een audiofiele dag geworden Tubejack. 98db rendement lijkt mij super. Ik moet het doen met 85db. Veel te weinig. Gelukkig wel een heel erg vriendelijke impendantieverloop met alles boven de 7,9ohm. Beste Rein! Kun jij impedantie horen, dan? Voel ik hier enige "weerstand" Spido Ja Spido grote kans dat je het kunt horen, maar dat weet je toch Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 18 mei 2008 Report Share Posted 18 mei 2008 Ja Spido grote kans dat je het kunt horen, maar dat weet je toch Hallo, Ja, inderdaad grote kans dat je het kunt horen. Alleen denk ik dat ik wat anders in gedachten heb dan jij. Ik vind namelijk dat speakers waar in het filter van alles gestopt is om de impedantie recht te krijgen, meestal minder klinken dan speakers waar dat niet gedaan is. Voor mij geldt in dit geval: " Less is more". Maar ja, commerciele speakers moeten op elke versterker kunnen spelen, dus dan maar aan de impedantiecurve sleutelen. Ik huldig het principe dat als je versterker een bepaalde impedantie niet aan kan, moet je die boxen niet kopen of een andere versterker kopen. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 mei 2008 Report Share Posted 18 mei 2008 geheel eens wat betreft eenvoud in filters. geluid verzuipt al snel in bergen correctie-netwerkjes en zo. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 mei 2008 Report Share Posted 18 mei 2008 Impedantie (an sich!) kan men niet horen. Fase (an sich!) ook niet. De mens is het uitsluitend gegund frequentie en amplitude waar te nemen. Impedantie kan zijn opgebouwd uit capaciteit, inductie en ohmse weerstand. De eerste twee hiervan leiden tot fasevervorming. Het wonderlijke is, dat ik steeds hear te horen krijg dat fasevervorming niet hoorbaar is. En nu wordt er beweerd dat de impedantie die deze fasevervorming veroorzaakt w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 mei 2008 Report Share Posted 18 mei 2008 Leo en Rob, Had wat anders in gedachte, maar ik ga mee dat die correctienetwerkjes ook nadelen hebben. Groet, Jack Lees net dat Spido me voor is.... even over nadenken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 18 mei 2008 Report Share Posted 18 mei 2008 Het wonderlijke is, dat ik steeds hear te horen krijg dat fasevervorming niet hoorbaar is.En nu wordt er beweerd dat de impedantie die deze fasevervorming veroorzaakt w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 mei 2008 Report Share Posted 18 mei 2008 Impedantie (an sich!) kan men niet horen.Fase (an sich!) ook niet. En nu wordt er beweerd dat de impedantie die deze fasevervorming veroorzaakt w Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 mei 2008 Report Share Posted 18 mei 2008 Beste Jack, Wat er door boxenbouwers wordt beweerd, is niet altijd overeenkomstig de waarheid. Fase an-sich (van een bepaalde frequentie) is niet hoorbaar. Maar fasevervorming (d.i. afhankelijk van de frequentie optredende vertraging) kun je w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 19 mei 2008 Report Share Posted 19 mei 2008 De versterkerkarakteristiek veranderd als de impendantie veranderd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 mei 2008 Report Share Posted 19 mei 2008 Wat er door boxenbouwers wordt beweerd, is niet altijd overeenkomstig de waarheid.Fase an-sich (van een bepaalde frequentie) is niet hoorbaar. Maar fasevervorming (d.i. afhankelijk van de frequentie optredende vertraging) kun je w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 19 mei 2008 Report Share Posted 19 mei 2008 Ik verwacht als ik een scope aan een dergelijke luidspreker/versterker combi zou aansluiten en meteen toongenerator de frequenties afspeelt waarop de weergever of een hele lage of hele hoge impedantie heeft dat je dan de meest nare zaagtanden en andere niet sinusvormige signalen zult zien. Dat is dan alleen nog maar de spanning die je met de scoop ziet. Voor de stroom zou je dan een serieweerstand moeten opnemen en daaroverheen de spanning meten. Overigens bevat muziek oneindig veel meer informatie dan een simpele sinus, blok of zaagtand. En dan nog, wat meet je nu eigenlijk? De spanning of stroom over/door de luidspreker of -unit. Niet wat er acoustisch op je afkomt........... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 19 mei 2008 Report Share Posted 19 mei 2008 Beste KT88, Ja, eigenlijk is alleen maar "wat akoestisch op je afkomt" van belang. Zaagtanden, driehoeksgolven, ruisbursts en blokgolven zullen in de muziek inderdaad niet voorkomen. Maar als een luidsprekersysteem zulke test- (of pest-)signalen redelijk kan verklanken*, kun je er op vertrouwen dat hij ook de klank van de muziek niet erg zal aantasten. Bij de meeste luidsprekers zijn helaas de weergegeven blokgolven echter niet eens als zodanig te herkennen. (* Het door de luidspreker verklankte testsignaal opnemen m.b.v. zeer goede microfoon en op het tweede kanaal van de dubbelstroomsscoop zichtbaar maken, ter vergelijking met het oorspronkelijke signaal.) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 19 mei 2008 Report Share Posted 19 mei 2008 Beste KT88, Ja, eigenlijk is alleen maar "wat akoestisch op je afkomt" van belang. Zaagtanden, driehoeksgolven, ruisbursts en blokgolven zullen in de muziek inderdaad niet voorkomen. Maar als een luidsprekersysteem zulke test- (of pest-)signalen redelijk kan verklanken*, kun je er op vertrouwen dat hij ook de klank van de muziek niet erg zal aantasten. Bij de meeste luidsprekers zijn helaas de weergegeven blokgolven echter niet eens als zodanig te herkennen. Grappig dat de meeste vliezen hierin *wel* erg goed scoren........ (* Het door de luidspreker verklankte testsignaal opnemen m.b.v. zeer goede microfoon en op het tweede kanaal van de dubbelstroomsscoop zichtbaar maken, ter vergelijking met het oorspronkelijke signaal.) Dubbelstrooms-scoop....... Near-field gaat je dat niet lukken, dus moet je dat buiten doen of in de dode kamer. En dan nog zul je schrikken....... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 mei 2008 Report Share Posted 19 mei 2008 Vandaag ook weer wat fiels, zit aan deze te sleutelen Dit ding zit "bomvol" met allerlei printjes.... Ik heb de elco's in de voeding vervangen, die zitten op een onhandige plek in dit ding Hierna doe ik meestal weer een leuke stap zoals het op klank brengen van de uitgangstrap. Verder heb ik, een kapotte schakelaar overbrugd waardoor hij weer in stereo speelt Ik ben blij, dat ik aan dit soort mooie dingen mag sleutelen. Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 mei 2008 Report Share Posted 20 mei 2008 (...) Grappig dat de meeste vliezen hierin *wel* erg goed scoren........ (...) Beste KT88, Peter Walker van Quad wist vaak vrij snel de F-spot te vinden - recht voor het midden van het membraan - waar de blokgolven er inderdaad heel redelijk uitzagen. Maar als hij de microfoon wat naar het membraan toebewoog, werd het minder. En als hij de microfoon er verder van af bewoog... dan bleef er helemaal niks van over. Volgens sommigen die het weten kunnen, waren de oorspronkelijke Quad ESL (1953) over een vrij groot bereik, en de Audax TW8B tweeter (aluminium conusje: recht tot ca 40 kHz) en Decca ("London" en "DK30") ribbon tweeters in het treble-gebied, destijds goede weergevers van blokgolven. (...) Dubbelstrooms-scoop....... (...) "Tweekanaals", dan? Ik weet niet eens hoe zo'n ding in 't Nederlands heet! Mijn ouwe trouwe TRIO CS-1562 heet "Dual Trace Oscilloscope". 't Leuke van zo'n ding is dat je gemakkelijk twee grafieken kunt vergelijken: het originele signaal (van de versterker, bijv.) met het akoestische resultaat (de weergave van de luidspreker, via microfoon). Lekker analoog, dus betrouwbaar. (Geen bedriegelijke progjes!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 mei 2008 Report Share Posted 21 mei 2008 Vandaag ook weer wat fiels, zit aan deze te sleutelen Dit ding zit "bomvol" met allerlei printjes.... Ik heb de elco's in de voeding vervangen, die zitten op een onhandige plek in dit ding Hierna doe ik meestal weer een leuke stap zoals het op klank brengen van de uitgangstrap. Verder heb ik, een kapotte schakelaar overbrugd waardoor hij weer in stereo speelt Ik ben blij, dat ik aan dit soort mooie dingen mag sleutelen. Vriendelijke groet, Jack Het lijkt alsof ik zijn kleine broertje heb. Alleen zit daar maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 22 mei 2008 Report Share Posted 22 mei 2008 zo, de eindbak doet het weer. kleinigheidje gelukkig. verder met prutsen aan de CD speler in het weekeinde. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 22 mei 2008 Report Share Posted 22 mei 2008 (...) Dubbelstrooms-scoop....... (...) "Tweekanaals", dan? Ik weet niet eens hoe zo'n ding in 't Nederlands heet! Mijn ouwe trouwe TRIO CS-1562 heet "Dual Trace Oscilloscope". 't Leuke van zo'n ding is dat je gemakkelijk twee grafieken kunt vergelijken: het originele signaal (van de versterker, bijv.) met het akoestische resultaat (de weergave van de luidspreker, via microfoon). Lekker analoog, dus betrouwbaar. (Geen bedriegelijke progjes!) Momenteel heb ik een Agilent 100 MHz digitale memory scope op proef staan, die doet in niets onder voor alle analoge scopen die ik heb, en biedt heel wat meer mogelijkheden tot "diep kijken" naar signalen. Overigens voldoet een PC met een simpele USB pre-amp en een programmaatje als SMAART of Rightmark weinig minder, met als voordeel dat je makkelijk plotjes uit kunt draaien. Het werkt ook sneller dan de ouderwetse scoop (alhoewel je voor sommige gemene oscillatieklachtjes toch weer die analoge scoop nodig hebt). Verder doe ik weinig tot niets met luidsprekers, dat is ook helemaal mijn terrein niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 mei 2008 Report Share Posted 22 mei 2008 Het lijkt alsof ik zijn kleine broertje heb. Alleen zit daar maar Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 mei 2008 Report Share Posted 22 mei 2008 (...) vergeetniet een goede analoge tuner heeft bijna de resolutie van een LP Beste Tubejack, Analoge tuners hebben ook mijn hart gestolen! Heel lang geleden al... Maar je moet niet overdrijven. Een tuner kan natuurlijk nooit m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 mei 2008 Report Share Posted 23 mei 2008 Beste Spido, Wat staat hier nu: "een goede analoge tuner heeft bijna de resolutie van een LP" Ik bezit tuners waarvan de spec's dermate goed zijn dat menig radio station zou willen dat ze in een dergelijke kwaliteit konden uitzenden Toch zeggen spec's weinig over het geluid.... Ruis, kanaalscheiding is niet eens een issue vergeleken met een analoge LP. Dynamiek en Frequentie bereik natuurlijk w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts