spido Posted 4 juni 2008 Report Share Posted 4 juni 2008 Mijn hart smelt! Wat is dit toch overweldigend m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 4 juni 2008 Report Share Posted 4 juni 2008 Wat moet je nou eigenlijk afregelen aan een tuner, en hoe werkt dat? Even heel kort en simpel: Een FM tuner is iha. een superheterodyne schakeling, waar de te ontvangen frequentie wordt gemengd met een hogere oscillatorfrequentie. Het verschil daarvan komt uit op 10.7 MHz (da's zo gekozen omdat daar geen sterke zenders zitten). Als je afstemt, loopt de oscillatorfrequentie dus mee met de ingangskring, zodat het verschil te allen tijde 10.7 MHz is. De reden daarvoor is dat het nu makkelijker is om steile bandfilters te maken op 1 frequentie (de middenfrequentie 10.7 dus) die niet variabel hoeven te zijn. Dat is nodig om een behoorlijke selectiviteit (onderscheiding van zenders) en storingsvrijheid te krijgen. De ingangskring(en) en de oscillatorkring moeten dus goed op elkaar worden afgestemd anders is het verschil geen 10.7 MHz meer. (eigenlijk maakt dat weinig uit, de ingangskring heeft een lage Q en zit daar alleen om sterke signalen buiten de te ontvangen frequentie te onderdrukken om de ingangstrap niet te oversturen ---> kruismodulatie). Bij misaanpassing zal het te ontvangen signaal dus wat verzwakt worden. Dan waren vroeger de MF kringen opgebouwd uit spoelen en condensatoren, de spoelen moesten dus ook worden afgeregeld op hun resonantiepiek. Bij meerdere LC kringen kun je die "staggeren", dus elk iets naast de centerfrequentie zetten waardoor de doorlaatband iets breder wordt maar er ook een deukje in de top ontstaat. Na de MF komt er een begrenzerschakeling die (bijna) alle amplitudevariaties afknijpt, we hebben immers Frequentie Modulatie dus de amplitudevariaties hebben daar niets te zoeken. Dan volgt de detector die hieruit het audio (MPX) signaal destilleert. Vervolgens komt dan de stereodecoder. Dat is een schakeling die het MPX signaal zoals dat uit de detector komt, omzet naar links en rechts. Dat signaal is opgebouwd uit het somsignaal van links en rechts, en het verschilsignaal van links en rechts dat weer op een hulpdraaggolf is gezet bij de zender. Die hulpdraaggolf is 38 kHz en wordt vanuit de zender onderdrukt, en er wordt de helft daarvan als piloottoon (19 kHz) meegestuurd. Die piloottoon dient om de 38 kHz te synchroniseren die in de decoder wordt opgewekt, dat moet dus netjes in fase gebeuren omdat anders de kanaalscheiding teloor gaat. In de oude tuners was dat ook allemaal een LC-kwestie, dus ook hier weer afregelen. Dan volgt er nog een de-emphasis (hoogaf-filter) met een tijdconstante van 50 us (in Europa, in de USA is dat 75 us) en een laagdoorlaatfilter op 15 kHz om de piloottoonresten kwijt te raken. In de moderne tuners is er weinig meer af te regelen, de MF filters zijn ceramische resonatoren die een vaste resonantie hebben. Ook de stereodecoder is volledig geintegreerd met een PLL die zelf invangt op de piloottoon en de 38 kHz synchroniseert. De enige afregeling is dan nog de ingangskring en de oscillatorkring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 4 juni 2008 Report Share Posted 4 juni 2008 Wat moet je nou eigenlijk afregelen aan een tuner, en hoe werkt dat? Even heel kort en simpel: Dank je wel voor de uitleg, KT Ik ga het nog een keer of vijf lezen.. @Spido: eerlijk adverteren? "In een zeer moderne en aantrekkelijke kast in twee nieuwe kleuren" Bah, het ziet er meer uit als een Meccano-projekt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 juni 2008 Report Share Posted 4 juni 2008 @Spido ik heb w Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 4 juni 2008 Report Share Posted 4 juni 2008 Mijn hart smelt! Wat is dit toch overweldigend m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 juni 2008 Report Share Posted 4 juni 2008 @ Jack:Eigenlijk zou ik nog een vervormingsmeter willen, maar dat vind ik nog te duur. Met een USB-preampje en een geschikt programmaatje als Rightmark kun je prima alle relevante metingen verrichten aan dit soort audio-apparatuur. Da's voordeliger dan een echte vervormingsmeter (alhoewel je niet altijd even diep kunt meten) en die PC of laptop heb je toch al wel staan, toch? Hoi KT88, Leuk programma, Ik gebruik een Macbook met MacOSX en Ubuntu en heb al even gezocht maar kan alleen Windows versie vinden en d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 4 juni 2008 Report Share Posted 4 juni 2008 Tja.......ik ben van nature een digibeet en dus ( ) aangewezen op het "vertrouwde" XP. Desniettemin, voor een relatief geringe investering in een ouwe laptop (mag zelfs win98 zijn) maar met goede (externe) geluidskaart ben je helemaal het heertje hoor. Een nette vervormingsmeter kost je minstens het tienvoudige van die laptop, en dan zit je nog met de vraag of die wel goed is gecalibreerd. Ik heb zelf diverse vervormingsmeters, aangeschaft op radiomarkten, maar het was angstwekkend hoever die dingen ernaast stonden. Ik heb ze kunnen ijken dankzij de computer.......... Maar een echte vervormingsmeter werkt wel heel prettig, dat ben ik met je eens. Van de HP, R&S en Marconi meters die ik heb, werkt de eerste het snelst, de tweede het diepst (met als keerzijde een moeilijker bediening) en de derde heeft de fijnste "feel". Het combo (analoge) HP 331 en 333 werkt erg prettig, en is regelmatig voor geringe bedragen op radiomarkten te vinden. Modernere types als de 8903B zijn al snel 1500 euro of meer.............. Er is ook een THD meter van het Franse fabrikaat LEA die wel wat op de HP 331 lijkt, werkt ook heel prettig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 juni 2008 Report Share Posted 4 juni 2008 Beste KT88, Natuurlijk wist ik wel dat het decodertje in die prachtige, moderne behuizing (in twee nieuwe kleuren!) zou moeten worden ingebouwd. Het gaat er maar om, dat ze dat lelijke dingetje uitvergroot in beeld meenden te moeten brengen. Met de losse deeltjes die d'r bijhoren ook nog. Ze hadden het ook gewoon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 juni 2008 Report Share Posted 4 juni 2008 Modernere types als de 8903B zijn al snel 1500 euro of meer.............. Er is ook een THD meter van het Franse fabrikaat LEA die wel wat op de HP 331 lijkt, werkt ook heel prettig. Wat dacht je van een Tektronic AA501 samen met de SG505? nu op Ebay. Ach het heeft niet zo' n prioriteit, aan de detector hoef je bijna nooit te rommelen. Bij sommige merken/type zoals Philips 22AH673 m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 4 juni 2008 Report Share Posted 4 juni 2008 Ik heb de indruk dat er destijds bij Philips in het algemeen een heel andere geest heerste dan nu, en dat vooral op een afdeling als het toenmalige Elonco (Elektronische Onderdelen en Componenten) mensen werkten die - zelf technische hobbyisten! - het leuk vonden om dergelijke zelfbouwpakketten te ontwerpen en op de markt te brengen."U kunt uw zelfgebouwde tuner tegen kostprijs door Philips laten afregelen." Kom daar nu eens om! Philips zou daar niet eens meer de vaklui voor hebben... Ja, Operatie Centurion heeft meer kapotgemaakt dan slechts de toekomst van wat IMO ooit een mooi bedrijf was. De zware straffen die ik voorstelde, zouden moeten worden gegeven aan tweakers. Aan prutsers, die goede technische produkten bederven door hun ondeskundige geklooi.Dat is heel wat anders dan de eerzame zelfbouwer, die zo goed en secuur mogelijk uitvoert wat de vakman hem voorschrijft! Totdat die zelfbouwer een niveau bereikt dat vergelijkbaar is met dat van de "vakman" , of dat zelfs overtreft. En niet alleen klakkeloos dingetjes nabouwt, maar zelf gaat verbeteren en ontwerpen. Om het voorbeeld van de door jou zo verfoeide TV-reparateurs er maar weer eens bij te halen: Een TV-reparateur is ongetwijfeld een vakman. Een professioneel doet het voor zijn boterham. Maar zijn kennis hoeft beslist niet op een hoger peil te liggen dan dat van de gedreven amateur. Bovendien kan die amateur het zich veroorloven om langer over een reparatie te doen, en te experimenteren met alternatieve onderdelen. Ik ken heel wat amateurs in de audio die beslist op een hoger niveau staan dan een Ken Ishiwata, om maar eens een naam te noemen. Alleen zijn die niet in dienst van een bekende naam, en worden ze ook niet misbruikt als marketing-instrument......... Ieder commerci Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 juni 2008 Report Share Posted 4 juni 2008 http://www.mfbfreaks.nl/pdf/philips_nieuws...euws_196709.pdf Weemoed! Nostalgie! Het Hobbyscoop / Amroh / Muiderkring sentiment... Overigens: op bovenvermelde site staat een hele beschrijving (met schema, inregelprocedure enz., enz.) van de FM 13 HO. Fully transistorized! Heeft dat ontwerp een evolutie doorgemaakt? Of was alleen die aparte FM-decoder gebuisd? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 5 juni 2008 Report Share Posted 5 juni 2008 nou wat hebben de deskundige vakmannen van Marantz een prachtwerk afgeleverd met de SA11-s1 .... er was geen half uur naar te luisteren zonder moe weg te lopen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 juni 2008 Report Share Posted 6 juni 2008 De zware straffen die ik voorstelde, zouden moeten worden gegeven aan tweakers. Aan prutsers, die goede technische produkten bederven door hun ondeskundige geklooi.Dat is heel wat anders dan de eerzame zelfbouwer, die zo goed en secuur mogelijk uitvoert wat de vakman hem voorschrijft! vandaar dat je jaren hebt gespeeld met een gemodificeerde sony cd speler Link to comment Share on other sites More sharing options...
Weerstand Posted 6 juni 2008 Report Share Posted 6 juni 2008 De referentietuner van PvW. Maar ik meen wel ooit eens gelezen te hebben dat die erg op de schep is gegaan. Die tuner bedoel, niet PvW Weerstand Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 juni 2008 Report Share Posted 6 juni 2008 De referentietuner van PvW. Maar ik meen wel ooit eens gelezen te hebben dat die erg op de schep is gegaan. Die tuner bedoel, niet PvW Weerstand Klopt! maar ik ben van plan om er een leuke tuner van te maken http://www.audiomagic.nl/modificaties.html FM13 Philips heeft eind jaren '50 begin jaren '60 een aantal bouwsetjes met buizen op de markt gebracht. Die zijn inmiddels zo geliefd dat de prijzen aardig gestegen zijn. Denk aan de HF309, waar ik zoals bekend een interessante modificatie voor heb. De bijpassende tuner was de FM13. Een FM13 heeft een bijzonder warme klank, echt een warm bad waar je in stapt. Achteraf gezien is de stereodecoder van dit toestel echter net wat te krap opgezet, met als gevolg dat de meeste FM13's moeite hebben met in stereo komen, en als het lukt, dan ruist en vervormt het nogal. Om dat te verhelpen heb ik een hulpprintje ontworpen dat v Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 juni 2008 Report Share Posted 6 juni 2008 De zware straffen die ik voorstelde, zouden moeten worden gegeven aan tweakers. Aan prutsers, die goede technische produkten bederven door hun ondeskundige geklooi. Dat is heel wat anders dan de eerzame zelfbouwer, die zo goed en secuur mogelijk uitvoert wat de vakman hem voorschrijft! vandaar dat je jaren hebt gespeeld met een gemodificeerde sony cd speler Beste M44, Waar haal di Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 juni 2008 Report Share Posted 6 juni 2008 ontken het nu maar niet. ik ken iemand die jou kent maar jij weet niet wie............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 juni 2008 Report Share Posted 6 juni 2008 De referentietuner van PvW. Kan heel erg leuk worden, als je 'm goed afregelt. Voornaamste probleem zit 'm in het neonlampje Z8 van Philips, dat heeft een lage ontsteekspanning en is nergens meer verkrijgbaar. Met een gebruikelijk neonlampje (uiteraard wel zonder weerstand) licht het nauwelijks of niet op, tenzij je de piloottoon van je meetzender naar 30% draait ofzo. Het zit in de kathode van de EC(F) als ik me goed herinner (heb ergens nog een artikeltje over de afregeling hiervan in een RE staan). Die neon kan vervangen worden door een string zenerdiodes, de stereo-indicatie moet dan daarvan afgetakt worden met een torretje en een klein signaallampje oid. Kijk KT88 aan deze info heb ik wat ik herinner me ook dat ik die tuner niet in stereo kreeg. En de neonlampjes die ik heb geprobeert deden het niet, uiteindelijk heb ik daar een weerstand veranderd (weet even niet waar uit mijn hoofd) en toen deed hij het. Als jij nog gegevens hebt van deze modificatie hou ik me warm aanbevolen. Op de site van PvW heeft hij het over een printje dat v Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 juni 2008 Report Share Posted 6 juni 2008 nee niet handig ivm privacy. spido weet wel waar ik het over heb, anders moet ie het maar aan klaas vragen. ik heb het trouwens over de cd speler van klaas sorry voor de verwarring. spido heeft namelijk geen cd speler. gek he dat ik die 2 zo vaak door elkaar haal. dom, dom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 juni 2008 Report Share Posted 6 juni 2008 Nou M44 dan heeft Spido gelijk Beste M44,Waar haal di Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 6 juni 2008 Report Share Posted 6 juni 2008 Nou M44 dan heeft Spido gelijk Beste M44, Waar haal di Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 juni 2008 Report Share Posted 6 juni 2008 Nou M44 dan heeft Spido gelijk Beste M44, Waar haal di Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 6 juni 2008 Report Share Posted 6 juni 2008 Nou M44 dan heeft Spido gelijk Beste M44, Waar haal di Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 6 juni 2008 Report Share Posted 6 juni 2008 boeiend probleem. daar zijn pillen voor he? vanavond een paar uurtjes samen met een vriend naar CD geluisterd. ik heb nog wat hele mooie onderdeeltjes liggen voor de speler, maar die blijven liggen. de speler is namelijk na volledig inspelen van de laatste mods (dd 25 gebr) ge-wel-dig. 'nothing left to be desired' song Johnny Guitar Watson vanavond. over een tijdje de voorversterker van Ed de Jong beluisteren .... ik heb eens bij hem naar een set Audio Note geluisterd, en dat was een onvergetelijke ervaring. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 6 juni 2008 Report Share Posted 6 juni 2008 boeiend probleem. daar zijn pillen voor he? vanavond een paar uurtjes samen met een vriend naar CD geluisterd. ik heb nog wat hele mooie onderdeeltjes liggen voor de speler, maar die blijven liggen. de speler is namelijk na volledig inspelen van de laatste mods (dd 25 gebr) ge-wel-dig. 'nothing left to be desired' song Johnny Guitar Watson vanavond. over een tijdje de voorversterker van Ed de Jong beluisteren .... ik heb eens bij hem naar een set Audio Note geluisterd, en dat was een onvergetelijke ervaring. groet goed zo robx daar zou het idd om moeten gaan allemaal. vrienden, muziek en een drankje erbij Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts