Miracle. Posted 14 juni 2008 Report Share Posted 14 juni 2008 Wel hoop ik dat Miracle nog wel hier blijft komen en zich niet laat afschrikken. Groetjes George Ik laat me niet zo snel afschrikken George. Zeker niet door een doodverklaarde Speakerboer , en ook niet door andere zielige figuren die hem bijval denken te moeten geven. Ik vind bepaalde discussies hear veel te interessant om te moeten missen. Oa ook de discussie over de versterker methoden. Daarover gesproken, ik vind tot nu toe de Penthode versterkers het mooiste klinken. Triode vind ik wat te soft en layd back en single ended vind ik traag, tenzij die op een kleine hoogrendements breedbander aangesloten staat. Is ook maar mijn subjectieve mening, maar dat is dus wat ik tot nu toe ervaren heb met buizenschakelingen. Zowel fabrieks als (door mij) zelf gebouwde versterkers, op zeer uiteenlopende speaker(s)(ontwerpen), dit ook in fabrieksuitvoeringen, maar ook zelf gebouwd. In slechte en goede tot heel goede uitvoeringen van alle soorten. Gelukkig zijn er ook op dit forum nog genoeg mensen over die wel intelligent kunnen discuseren en wel serieus met audio en alle fasetten daarvan bezig zijn. Daarom zal ik hier zeker blijven lezen en posten. Mvg. Miracle. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 juni 2008 Report Share Posted 14 juni 2008 vertel maar, probeer ik die ook nog een keer. hoor je wel of het verschil maakt scheelt jou proberen groet Stop er eens gewone 1/2 watt (kleiner kan denk ik ook) nog koolfilmweerstandjes in Groet, Jack @Ruud je hebt wel een punt.... ik kom net uit de auto Verder heb ik er geen ervaring mee. Wat me wel moeilijk lijkt bij OTL dat je de relatief vele eindbuizen gelijk ingesteld krijgt. Bij PP is dat, al moeilijk..... als je dat Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 14 juni 2008 Report Share Posted 14 juni 2008 zal ik proberen Jack. intussen is het verbazend wat vier (deze) weerstandjes opleveren. ik dacht dat ik wel het maximale uit de speler gepeuterd had. dat blijkt een misvatting. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 juni 2008 Report Share Posted 14 juni 2008 Ik wist het natuurlijk al klik hier.... Micro details Groet Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 14 juni 2008 Report Share Posted 14 juni 2008 precies, dat is wat deze weerstandjes opleveren groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 juni 2008 Report Share Posted 14 juni 2008 precies, dat is wat deze weerstandjes opleveren groet Mooi FF zonder dollen Rob ik heb die "gepimde" UL40-S2 met 6550 buizen een paar keer gehoord en het zit erg dicht tegen een goede SE versterker. Als ik van te voren wist welke updates er anno 2008 waren, had ik mijn UL40-S2 nooit weggedaan. Aanrader!, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 15 juni 2008 Report Share Posted 15 juni 2008 als ik het zo zie, zit er meer fundamentele ontwikkeling in buis dan in transistor de laatste jaren. boeiend wel! groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 15 juni 2008 Report Share Posted 15 juni 2008 als ik het zo zie, zit er meer fundamentele ontwikkeling in buis dan in transistor de laatste jaren. boeiend wel! groet Er zijn ook mooie ontwikkelingen op transistor gebied, kijk maar eens in de Elektor de PAX versterker die heeft een heel bijzondere error correctie. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 15 juni 2008 Report Share Posted 15 juni 2008 Ik heb me vanmiddag vermaakt met een leuk tuinconcert. Vanwege de locatie van de tuin, in Appelscha, en het genre, oude Franse en Italiaanse liederen gezongen door een countertenor met begeleiding van een luit, keek ik extra uit naar de morsige man met de bodywarmer en zijn vriend op de Intruder. Helaas, ik heb ze niet gezien. En ze hebben wat gemist, want het was bijzonder aangenaam om deze mooie liederen in de zonnige tuin te beluisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 15 juni 2008 Report Share Posted 15 juni 2008 Audio is actief, van iets doen leer je meer dan alleen erover te praten. Je gebruikt dan namelijk het belangrijkste aspect van onze hobby, onze oren. Doen dus! Zo heb ik sinds gisteren een scheidingstrafo van Audio Consulting. Filtert de stroom op passieve wijze en laat horen waarom schone(re) stroom zo belangrijk is voor het ultieme geluid. Mijn 2A3 SET is er duidelijk gevoelig voor, want er komt -alhoewel het nog een weekje moet stabiliseren- al meteen een enorme rust en vanzelfsprekendheid in het geluidsbeeld. Het hoog ligt veel minder 'los' van het midden en vormt een betere integratie. Ook is er ruimtelijkheid bijgekomen, de muziek staat vrijer in de ruimte en de achterwand is een stuk naar achter gezet, meer diepte en 3D dus. Stemmen zijn veel menselijker geworden en zijn duidelijker te verstaan. Betrokken raken met de muziek is stukken makkelijker geworden. Kortom, een goede stroomvoorziening is een sterke basis voor een mooi en eerlijk geluid. Als ik nooit had geweten (jaren terug) dat stroom belangrijk is voor de muziek (we luisteren immers naar gemoduleerde stroom, weergeven door de speakers), had ik altijd muziek en apparatuur blijven beoordelen op een slechte basis.. Mijn stroomvoorziening is nu redelijk optimaal: een aparte groep direct op de scheidingstrafo en vanuit daar direct op het stekkerblok, waar de apparaten weer op aangesloten zijn. Alles met de juiste kabels en stekkers (ook vele geprobeerd) aangesloten. Totale stroomkabellengte vanaf de groep: 5 meter. Ik ga nog een keer proberen wat een AHP 16A zekering doet, maar dat doe ik nadat ik mijn bron geperfectioneerd heb, want dan kan ik het beter beoordelen. Ook wil ik nog kijken wat er nog mogelijk is in de meterkast en of ik niet iets kan omzeilen, schakelingen oid, om zo nog puurder aangesloten te zijn. Hopelijk levert dat dan ook nog wat op. Stroom is in ieder geval op een punt gekomen dat ik daar niet meer aan hoef te denken, ik ga nu gordijnen uitzoeken om voor de achterwand (achter de stoel) op te hangen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 15 juni 2008 Report Share Posted 15 juni 2008 Ik heb bij stroom altijd de indruk dat als het aan de ene kant een verbetering oplevert, dat het aan de andere kant een verslechtering op levert. Voor mij is de klassieker meer detail & diepte en tegelijkertijd minder dynamiek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 15 juni 2008 Report Share Posted 15 juni 2008 Ik heb bij stroom altijd de indruk dat als het aan de ene kant een verbetering oplevert, dat het aan de andere kant een verslechtering op levert. Voor mij is de klassieker meer detail & diepte en tegelijkertijd minder dynamiek. Dat klopt ook met mijn ervaringen met andere stroom-opschoners die ik geprobeerd heb. Die leveren allemaal in op de dynamiek. Een stroomopwekker, een gefilterd stekkerblok en meer van dat soort, doen dat. Maar ook zorgen sommige ontwerpen ervoor dat de muziek extreem vlak en grijs gaat klinken. Haast zonder volle klankkleuren. Dat vind ik echt slecht. En dat dan onder de noemer van "regenator"... Bijna allemaal "doen" ze teveel, waardoor de goede dingen deels verdwijnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 16 juni 2008 Report Share Posted 16 juni 2008 Audio is actief, van iets doen leer je meer dan alleen erover te praten. Je gebruikt dan namelijk het belangrijkste aspect van onze hobby, onze oren. Doen dus! Zo heb ik sinds gisteren een scheidingstrafo van Audio Consulting. Filtert de stroom op passieve wijze en laat horen waarom schone(re) stroom zo belangrijk is voor het ultieme geluid. Mijn 2A3 SET is er duidelijk gevoelig voor, want er komt -alhoewel het nog een weekje moet stabiliseren- al meteen een enorme rust en vanzelfsprekendheid in het geluidsbeeld. Het hoog ligt veel minder 'los' van het midden en vormt een betere integratie. Ook is er ruimtelijkheid bijgekomen, de muziek staat vrijer in de ruimte en de achterwand is een stuk naar achter gezet, meer diepte en 3D dus. Stemmen zijn veel menselijker geworden en zijn duidelijker te verstaan. Betrokken raken met de muziek is stukken makkelijker geworden. Kortom, een goede stroomvoorziening is een sterke basis voor een mooi en eerlijk geluid. Als ik nooit had geweten (jaren terug) dat stroom belangrijk is voor de muziek (we luisteren immers naar gemoduleerde stroom, weergeven door de speakers), had ik altijd muziek en apparatuur blijven beoordelen op een slechte basis.. Mijn stroomvoorziening is nu redelijk optimaal: een aparte groep direct op de scheidingstrafo en vanuit daar direct op het stekkerblok, waar de apparaten weer op aangesloten zijn. Alles met de juiste kabels en stekkers (ook vele geprobeerd) aangesloten. Totale stroomkabellengte vanaf de groep: 5 meter. Ik ga nog een keer proberen wat een AHP 16A zekering doet, maar dat doe ik nadat ik mijn bron geperfectioneerd heb, want dan kan ik het beter beoordelen. Ook wil ik nog kijken wat er nog mogelijk is in de meterkast en of ik niet iets kan omzeilen, schakelingen oid, om zo nog puurder aangesloten te zijn. Hopelijk levert dat dan ook nog wat op. Stroom is in ieder geval op een punt gekomen dat ik daar niet meer aan hoef te denken, ik ga nu gordijnen uitzoeken om voor de achterwand (achter de stoel) op te hangen! Proprius mag ik je een tip geven de zekering van KEMP doet meer als de AHP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Proprius Posted 16 juni 2008 Report Share Posted 16 juni 2008 Proprius mag ik je een tip geven de zekering van KEMP doet meer als de AHP. Jazeker, je mag altijd een tip geven. Graag zelfs! Wat deed de Kemp bij jou dan wat de AHP niet (of minder) deed? Dat vind ik nou wel interessant om te weten. Ik heb nu een 16A van Eti (Duits). Wie gebruikt er (bewust) een andere zekering? Er zullen vast meer merken zijn die standaard zekeringen leveren. Ik ken iemand met een vergelijkbare set die uiteindelijk terug is gekomen op een normale zekering (merk vergeten). Elke situatie is anders, dus ga het uiteraard proberen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
gruiter Posted 16 juni 2008 Report Share Posted 16 juni 2008 Ik gebruik hier ook de Kemp (HiFi tuning) zekeringen. Het effect t.o.v. glazen zekeringen is overtuigend: meer dyamiek, helderder, strakker laag, ruimtelijker. Met de glazen zekeringen klinkt het wat romantischer, maar ook erg goed. Of ik het met de Kemp zekeringen echt mooier vind klinken ben ik nog niet over uit. Het is denk ik ook een kwestie van smaak. Ik moest er in elk geval wel even aan wennen. De Kemp zekeringen zitten er nu inmiddels een paar maand in (na een tijdje heen en weer geswitcht te hebben, maar daar werd ik een beetje moe van) en het klinkt ook nu ik er aan gewend ben ook nog steeds erg goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 17 juni 2008 Report Share Posted 17 juni 2008 Ik gebruik hier ook de Kemp (HiFi tuning) zekeringen. Het effect t.o.v. glazen zekeringen is overtuigend: meer dyamiek, helderder, strakker laag, ruimtelijker. Met de glazen zekeringen klinkt het wat romantischer, maar ook erg goed. Of ik het met de Kemp zekeringen echt mooier vind klinken ben ik nog niet over uit. Het is denk ik ook een kwestie van smaak. Ik moest er in elk geval wel even aan wennen. De Kemp zekeringen zitten er nu inmiddels een paar maand in (na een tijdje heen en weer geswitcht te hebben, maar daar werd ik een beetje moe van) en het klinkt ook nu ik er aan gewend ben ook nog steeds erg goed. Beste Gruiter, Misschien verrast het je, maar je hebt (wellicht onbedoeld) een (vermeende) verbetering genoemd die kwantificeerbaar, en dus controleerbaar is. Je noemde "dynamiek". En dat is eenvoudig: amplitudeverschil onder overigens gelijke condities. Kun je aangeven welke dynamiekverschillen (amplitudenverschillen) de Kemp zekeringen teweeg brachten? (En, eventueel, in welke frequentiebereiken?) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rev. Fatman Posted 17 juni 2008 Report Share Posted 17 juni 2008 Ik gebruik hier ook de Kemp (HiFi tuning) zekeringen. Het effect t.o.v. glazen zekeringen is overtuigend: meer dyamiek, helderder, strakker laag, ruimtelijker. Met de glazen zekeringen klinkt het wat romantischer, maar ook erg goed. Of ik het met de Kemp zekeringen echt mooier vind klinken ben ik nog niet over uit. Het is denk ik ook een kwestie van smaak. Ik moest er in elk geval wel even aan wennen. De Kemp zekeringen zitten er nu inmiddels een paar maand in (na een tijdje heen en weer geswitcht te hebben, maar daar werd ik een beetje moe van) en het klinkt ook nu ik er aan gewend ben ook nog steeds erg goed. Beste Gruiter, Misschien verrast het je, maar je hebt (wellicht onbedoeld) een (vermeende) verbetering genoemd die kwantificeerbaar, en dus controleerbaar is. Je noemde "dynamiek". En dat is eenvoudig: amplitudeverschil onder overigens gelijke condities. Kun je aangeven welke dynamiekverschillen (amplitudenverschillen) de Kemp zekeringen teweeg brachten? (En, eventueel, in welke frequentiebereiken?) Met dit soort vragen krijgt U de lachers echt niet op Uw hand. Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 17 juni 2008 Report Share Posted 17 juni 2008 als ik het zo zie, zit er meer fundamentele ontwikkeling in buis dan in transistor de laatste jaren. boeiend wel! groet Er zijn ook mooie ontwikkelingen op transistor gebied, kijk maar eens in de Elektor de PAX versterker die heeft een heel bijzondere error correctie. Groet, Jack Jack die PAX versterker hebben we op de Audioclub-Limburg gehoord. De ontwerper is JAN DIDDEN ook lid van de Audioclub. 11 april heeft Jan een demo verzorgd met Nubert speakers en bekabeling van Nico Cordewener. Sites van de 2 leden http://ncaudio.nl/ http://linearaudio.nl/ http://audioclub-limburg.nl/ Verslag demo van onze 3 leden. M.vr.G FMJ Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 17 juni 2008 Report Share Posted 17 juni 2008 Proprius mag ik je een tip geven de zekering van KEMP doet meer als de AHP. Jazeker, je mag altijd een tip geven. Graag zelfs! Wat deed de Kemp bij jou dan wat de AHP niet (of minder) deed? Dat vind ik nou wel interessant om te weten. Ik heb nu een 16A van Eti (Duits). Wie gebruikt er (bewust) een andere zekering? Er zullen vast meer merken zijn die standaard zekeringen leveren. Ik ken iemand met een vergelijkbare set die uiteindelijk terug is gekomen op een normale zekering (merk vergeten). Elke situatie is anders, dus ga het uiteraard proberen. Wat Gruiter zegt ervaar ik ook meer dynamiek ruimtelijker meer detail. kemp was net weer iets mooier dan de AHP. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 juni 2008 Report Share Posted 17 juni 2008 [Jack die PAX versterker hebben we op de Audioclub-Limburg gehoord. De ontwerper is JAN DIDDEN ook lid van de Audioclub. 11 april heeft Jan een demo verzorgd met Nubert speakers en bekabeling van Nico Cordewener. Sites van de 2 leden http://ncaudio.nl/ http://linearaudio.nl/ http://audioclub-limburg.nl/ Verslag demo van onze 3 leden. M.vr.G FMJ Hallo FMJ, Leuke links Jan Didden was Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 17 juni 2008 Report Share Posted 17 juni 2008 [ Jack die PAX versterker hebben we op de Audioclub-Limburg gehoord. De ontwerper is JAN DIDDEN ook lid van de Audioclub. 11 april heeft Jan een demo verzorgd met Nubert speakers en bekabeling van Nico Cordewener. Sites van de 2 leden http://ncaudio.nl/ http://linearaudio.nl/ http://audioclub-limburg.nl/ Verslag demo van onze 3 leden. M.vr.G FMJ Hallo FMJ, Leuke links Jan Didden was Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 17 juni 2008 Report Share Posted 17 juni 2008 weinig activiteit hier tijdens het voetballen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 juni 2008 Report Share Posted 17 juni 2008 Jack ik denk voor Elector het vroegere Electuur.(hobby blad) We hebben in onze Audioclub heel wat kennis zitten dat mag ik wel zeggen. Diverse buizenversterker bouwers en ook speaker bouwers maar ook platenspeler kenners. Deze demo Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 juni 2008 Report Share Posted 22 juni 2008 (edited) In die Denon TU-701 tuner die alweer een tijdje veel muziek maakt Zijn alle lampjes defect en omdat dat een terugkerend iets is ben ik aan het experimenteren met witte leds met een relatieve hoge lichtopbrengst. Net als een gewone led mag er maximaal 20ma doorheen, en als het goed is gaan ze bijna nooit meer stuk Bij 10ma geven ze ook nog meer dan genoeg licht, dus het 1e lampje dat ik door een led heb vervangen was het stereo-lampje, werkt perfect met in mijn geval een voorschakel weerstandje van 1K. Een geel kapje heb ik laten zitten zodat je niet eens ziet dat het een led is Daarna de schaalverlichting van het midden metertje en van de ronde afstemschaal. Hier heb ik 2 led' s anti paralel gezet omdat daar alleen wisselspanning had met een weerstandje van 470ohm. Deze led flikkeren iets, maar omdat ze in een behuizing zitten met een extra blauw glaasje valt het niet op. Ik heb even overwogen om de spanning voor de schaalverlichting gelijk te richten, maar dat liet de aansluitingen van de voedingstrafo niet makkelijk toe. Morgen de laatste uitdaging en dat zijn de buislampjes in de VU-meters vervangen. Hier wil ik heel kleine 3mm leds gebruiken en die dan op e.e.a. manier in de oude behuizing van de buislampjes stoppen. Wordt nog een hele puzzel, maar wel een heel leuke Groet, Jack Vergeet ik bijna... kwam vandaag een leuke site tegen met o.a. een z Edited 22 juni 2008 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 23 juni 2008 Report Share Posted 23 juni 2008 Vergeet ik bijna... kwam vandaag een leuke site tegen met o.a. een z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts