Duck-Twacy Posted 23 juni 2008 Report Share Posted 23 juni 2008 Vergeet ik bijna... kwam vandaag een leuke site tegen met o.a. een z Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 juni 2008 Report Share Posted 23 juni 2008 En rond kerst wikkel je er lichtjes (ledjes) omheen Btw, moet zo'n loop ook "gericht" worden of maakt de orientate niet uit. Wil dit wel eens proberen op mn Pioneer SX434 die ik weer in gebruik heb genomen als "in slaap val" installatie. Ja Duck dat licht is vrij richtings gevoelig, voor lange FM zender afstemschalen lijkt het me niet handig Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 23 juni 2008 Report Share Posted 23 juni 2008 Ehh, ik bedoelde het richten van de antenne loop Van die lichtjs was een grapje (hoewel er inderdaad wel 1 lampje in de aftstemschaal van de Pioneer defect is. En ook achter de afstemmeter, dat is lastiger. Moet nog eens kijken of dat te repareren is) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 23 juni 2008 Report Share Posted 23 juni 2008 Ehh, ik bedoelde het richten van de antenne loop Oeps, op een rondstraler na, is zover ik weet elke antenne is richtingsgevoelig, dus ja Van die lichtjs was een grapje (hoewel er inderdaad wel 1 lampje in de aftstemschaal van de Pioneer defect is. En ook achter de afstemmeter, dat is lastiger. Moet nog eens kijken of dat te repareren is) Meestal zijn dat of buislampjes of kleintjes met vastedraden. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 23 juni 2008 Report Share Posted 23 juni 2008 Ik gebruik hier ook de Kemp (HiFi tuning) zekeringen. Het effect t.o.v. glazen zekeringen is overtuigend: meer dyamiek, helderder, strakker laag, ruimtelijker. Met de glazen zekeringen klinkt het wat romantischer, maar ook erg goed. Of ik het met de Kemp zekeringen echt mooier vind klinken ben ik nog niet over uit. Het is denk ik ook een kwestie van smaak. Ik moest er in elk geval wel even aan wennen. De Kemp zekeringen zitten er nu inmiddels een paar maand in (na een tijdje heen en weer geswitcht te hebben, maar daar werd ik een beetje moe van) en het klinkt ook nu ik er aan gewend ben ook nog steeds erg goed. Beste Gruiter, Misschien verrast het je, maar je hebt (wellicht onbedoeld) een (vermeende) verbetering genoemd die kwantificeerbaar, en dus controleerbaar is. Je noemde "dynamiek". En dat is eenvoudig: amplitudeverschil onder overigens gelijke condities. Kun je aangeven welke dynamiekverschillen (amplitudenverschillen) de Kemp zekeringen teweeg brachten? (En, eventueel, in welke frequentiebereiken?) Met dit soort vragen krijgt U de lachers echt niet op Uw hand. Weleerwaarde, Het is niet mijn bedoeling om de lachers op mijn hand te krijgen. Daarvoor is mijn hand mij te lief. Het is mijn bedoeling om de heer Gruiter - en vele anderen met hem - uit te nodigen hun beweringen te staven. Maar dat schijn jij belachelijk te vinden? Weet dan, dat hifi techniek is. Niets anders d Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 24 juni 2008 Report Share Posted 24 juni 2008 nou spido, ga jij dan eerst maar eens aan het meten aan dat soort dingen. of houdt je geloof dat er niks te meten valt je tegen ? kan jij trouwens verschillen meten aan condensatoren? bijvoorbeeld verschillende respons als gevolg van mechanische stabiliteit van het ding? groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 (edited) Weet dan, dat hifi techniek is. Niets anders d Edited 25 juni 2008 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 nou spido, ga jij dan eerst maar eens aan het meten aan dat soort dingen. of houdt je geloof dat er niks te meten valt je tegen ? kan jij trouwens verschillen meten aan condensatoren? bijvoorbeeld verschillende respons als gevolg van mechanische stabiliteit van het ding? groet Beste Robx, Natuurlijk kan ik dat! Want een condensator laat gewoon meetresultaten zien, in plaats van onmeetbare en oncontroleerbare uitspraken te doen over dynamiek, helderheid en levendigheid... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 Hallo Jack... je hepput tegen Spido hoor... Van iemand die zichzelf een alias aanmeet dat identiek is aan de fantasieloze gladdebadpakkenstof van weleer verwachten dat ie uit hokjes stapt en normen en grenzen gaat verleggen is... tsja, een beetje veel gevraagd toch? Het is nooit ....en zal ook nooit mijn bedoeling zijn, om iemand publiekelijk op een forum onderuit te halen Zie dingen gewoon eens van een andere kant, maar zet Link to comment Share on other sites More sharing options...
fmjwillems Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 nou spido, ga jij dan eerst maar eens aan het meten aan dat soort dingen. of houdt je geloof dat er niks te meten valt je tegen ? kan jij trouwens verschillen meten aan condensatoren? bijvoorbeeld verschillende respons als gevolg van mechanische stabiliteit van het ding? groet Natuurlijk kan ik dat! Want een condensator laat gewoon meetresultaten zien, in plaats van onmeetbare en oncontroleerbare uitspraken te doen over dynamiek, helderheid en levendigheid... @spido dit kun je helemaal niet meten. Ik tenminste niet. hoe wil je dat meten ben zeer geinteresseerd.? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 @spido dit kun je helemaal niet meten. Ik tenminste niet. hoe wil je dat meten ben zeer geinteresseerd.? Dat kan wel, als je h Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 ja of kijk even op de site van Menno van der Veen onder publicaties (hij heeft het tot een AES paper 7500 geschopt met dat artikel 'non linear distortions in capacitors'). volgende vraag dan: ik lever twee condensatoren aan, ga er lekker aan meten, en voorspel dan welke het beste klinkt ? gehoorsmatig is er echt een beste en een mindere. Als je zo uit je metingen een voorspellende waarde voor klank haalt, ben je een eind verder. daar zitten we op te wachten. en als je dit onder de knie hebt, dan moet je maar eens dezelfde metingen doen aan zekeringen. groet ps ik onderschrijf wat Jack zegt. het is net koken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 zekeringen? zijn daar ervaringen mee dan. dat heb ik nooit kunnen checken. altijd maar een soort zekering gebruikt. en bedoel je dan die in de meterkast of in de versterker? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 ps ik onderschrijf wat Jack zegt. het is net koken. Wat zul jij dan balen van een programma als dit... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 nee hoor, dat is erg boeiend. lastiger te meten lijkt me (meet maar eens hoe iets gaat proeven, lijkt me een nog grotere uitdaging dan met geluid). ehh ervaring met zekeringen? er zijn diverse draadjes hier aan besteed. als ik de standaardzekeringen terugzet in versterker of stoppenkast dan is dat wel ff schrikken. maar dat gaat Spido binnenkort met meten onderbouwen. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 ik zal eens zoeken. anders verneem ik interessante info wel via de pm? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 zekeringen?zijn daar ervaringen mee dan. dat heb ik nooit kunnen checken. altijd maar een soort zekering gebruikt. en bedoel je dan die in de meterkast of in de versterker? Er wordt beide bedoeld. En het is zoals zo vaak een onzinnige tweak, maar dat kan je wel roepen, maar zolang je het niet geprobeerd hebt, wordt je niet serieus genomen door de audiofielen die wel effecten horen door het gebruik van 'speciale' zekeringen... Er is overigens niks speciaals aan die zekeringen, want bij een bepaalde waarde (nominale stroom) van een zekering hoort immers een bepaalde weerstand van de smeltdraad. Daarom brandt ie ook door vanaf een bepaalde stroom. Deze smeltdraad is altijd van koper of zilver. De zogenaamde audiofiele zekeringen zijn daar geen uitzondering op... Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 en ook deze reactie staat al in vele varianten op het forum. als je wil weten wat het doet: gewoon even proberen. pm volgt. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 nee hoor, dat is erg boeiend. lastiger te meten lijkt me (meet maar eens hoe iets gaat proeven, lijkt me een nog grotere uitdaging dan met geluid). Oh dat valt wel mee denk ik. Ik ben geen chemicus, maar ik weet wel dat je best kunt ontleden wat voor stoffen een van je ingredienten bevat. Dus kun je ook voorspellen wat er gebeurt als je daar andere ingredienten bij mixt. En dan kun je ook wel iets over de smaak zeggen... Of je iets lekker vind, is persoonlijk. Net zoals het persoonlijk is of je iets wel of niet fijn vindt klinken. Maar met meten is wel objectief vast te stellen of er verschillen zijn. Zowel bij de klank van muziek uit een stel speakers, als de smaak van voedsel... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 volgende vraag dan: ik lever twee condensatoren aan, ga er lekker aan meten, en voorspel dan welke het beste klinkt ? gehoorsmatig is er echt een beste en een mindere. Als je zo uit je metingen een voorspellende waarde voor klank haalt, ben je een eind verder. daar zitten we op te wachten. W Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 en ook deze reactie staat al in vele varianten op het forum. als je wil weten wat het doet: gewoon even proberen. pm volgt. groet thnx we gaan eens kijken. toen ik de bose kocht zat er een dikke roestige spijker in Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 Deze smeltdraad is altijd van koper of zilver. De zogenaamde audiofiele zekeringen zijn daar geen uitzondering op... Duidelijk zilver en koper lijkt me prima, maar zouden er ook niet zijn met een gouden smeltdraad Da' s pas fiel Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 Deze smeltdraad is altijd van koper of zilver. De zogenaamde audiofiele zekeringen zijn daar geen uitzondering op... Duidelijk zilver en koper lijkt me prima, maar zouden er ook niet zijn met een gouden smeltdraad Da' s pas fiel Jack Oh dat mag van mij ook. Dat zal ook wel een keer smelten. En daar baseer je dan weer de benodigde weerstand op... Kan me wel voorstellen dat een koperdraadje mechanisch wat sterker is dan goud... Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 Net als bijvoorbeeld bij versterkers en luidsprekersystemen, is het bij electronische componenten interessant te bekijken hoe zij zich herstellen van een zware belasting in de vorm van een pulsvormig signaal met grote amplitude. Bij componenten die daarna betrekkelijk lang van slag zijn, spreekt men wel van een "memory effect". Ik denk dat die naam niet juist is. Men zou het beter - net als bij wrakke speakers - over na-ijling kunnen hebben, lijkt me. Overigens ben ik van mening dat ook op het forum duidelijk opbrekingen, resonanties, na-ijlingen, kortsluitingen, pieken, dalen, vervormingen, etc., etc. aanwijsbaar zijn. En ook impedanties. Maar: m Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 25 juni 2008 Report Share Posted 25 juni 2008 (...) Van iemand die zichzelf een alias aanmeet dat identiek is aan de fantasieloze gladdebadpakkenstof van weleer (...) Beste Thingman, Je bedoelt de fabrikant van zwemkleding Speedo? Jammer jongen, maar daar heb je dus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts