Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack
Dat is het juist.......die dingen maken alles suf en levenloos. :angry:

Ik heb er tot nu toe, alleen maar goede ervaring mee :)

Plus daarbij gevoegd dat de levensduur van met name Elnas heel erg tegenvalt.

Welke serie je ook neemt, ze gaan lekken, nemen in capaciteit af en in ESR toe of ze maken je geluidsbeeld kapot.

Ik sleutel slechts voor mijn hobby in audioapparatuur en dan voor 99,9999% in tuners.

Tot nu toe ben ik nog nooit

't blijft leuk werk en 't blijft ook leuk die fotootjes te bekijken.

Heb jij trouwens niet het TMD-lager Sodejuu? (Niet dat dat moet hoor maar ik vroeg het me gewoon af)

En ook olie ververst (en zo ja welke, natuurlijk)? Ik vind die Transrotorolie trouwens wel erg lekker ruiken! (Ook olfactorisch is het een mooie tafel!!!)

Nee, geen TMD lager hier. Ik zie het nut wel, maar ik vind het resultaat nogal minnetjes. Ik heb ook geen lagerolie vervangen. Dat moet ik idd nog eens doen. Ik heb er wel een nieuwe snaar op gelegd. De ouwe was echt te droog geworden.

IPV. Elna zou je kunnen kijken naar de diverse Panasonic elco's.

Ik heb goeie ervaringen met FC, FM en ECA.

Wel even goed kijken naar de toepassing!

Ook de bekende Philips/BC 136 en 037 voldoen vaak prima.

Daarnaast voor de grotere jongens Nippon Chemicon SMH of Panasonic TSHA.

Guest tubejack
IPV. Elna zou je kunnen kijken naar de diverse Panasonic elco's.

Ik heb goeie ervaringen met FC, FM en ECA.

Wel even goed kijken naar de toepassing!

Ook de bekende Philips/BC 136 en 037 voldoen vaak prima.

Daarnaast voor de grotere jongens Nippon Chemicon SMH of Panasonic TSHA.

Ik zit hier al met de dikke Farnell catalogus op mijn schoot, die heb ik van

mijn (a.s.) schoonzoon gekregen (slimme jongen :D )

Sanyo heeft m.i. mooie condensatoren de SP serie zie blz 1056

Jammergenoeg weer niet de kleine waardes 1, 2,2, 3,3, 4,7 10, 22, 33.

Juist DIE waardes zitten in het audiopath van een tuner :rolleyes:

Vanaf 47 uf is veel mooi spul te koop i.d.d. die 136 serie is fijn.

De SH serie lijkt me ook wel wat, ongeveer dezelfde prijsstelling als BG.

Zoek even verder met Rubycon heb ik ook goede ervaring

Groet,

Jack

P.s. ik denk dat ik het gevonden heb blz 1085 rechts. Panasonic EAC B)

Edited by tubejack

Heb de catalogus niet onder handbereik, maar het zijn die metallic-blauwe. Heet toch echt ECA volgens mij.

Staan genoteerd als "for audio", met een hoop geneuzel over trillingsdempende behuizingen enz.

Ze zijn niet duur en erg fijn als koppelaar in CD spelers enz.

Nog een optie is Nichicon Muse maar die zijn slecht tot niet te krijgen.

Sander Sassen opperde het gebruik van Elna RE3, maar ik heb dat merk definitief de rug toegekeerd.

Kan daarover dus ook niets zeggen.

BTW een leuke truuk als je bi-polair nodig hebt als koppelaar en niet wilt/kunt DC servo-en is om de minnen tegen elkaar te leggen en die dan met een hoogohmige weerstand (100 k ofzo) naar de min voeding te leggen.

Dan het geheel bypassen met een MKP1837. Snoepje! B)

Guest tubejack
Heb de catalogus niet onder handbereik, maar het zijn die metallic-blauwe. Heet toch echt ECA volgens mij.

Staan genoteerd als "for audio", met een hoop geneuzel over trillingsdempende behuizingen enz.

Ik draai nog wel eens dingen om :D het zijn i.d.d. ECA :)

Nog een optie is Nichicon Muse maar die zijn slecht tot niet te krijgen.

Dat is een probleem met veel leuke onderdelen, helemaal kleine waardes en als

particulier heb je een extra handycap met bestellen.

Gelukkig zijn foliecondensatoren meestal w

Edited by tubejack

Maar ik ga niet alle geheimen vertellen op dit forum, straks gaat iedereen solderen :lol:

Ach, op je site laat je toch ook alles open en bloot zien?

Mijn site is helaas nog steeds offline, maar ik ben wel van plan e.e.a. gewoon te laten zien straks.

Niet iedereen kan of wil solderen, dus mijn boterhammetje zal het echt niet kosten hoor. ;)

En daarbij, de "oude rotten" kennen die truukjes allemaal ook al wel...........

Guest tubejack
Ach, op je site laat je toch ook alles open en bloot zien?

Een paar foto's van een tweetal tuners, die relatief gemakkelijk zijn om te bouwen, veel

muziek laten horen, en wat gewoon leuk is, om te doen, als ik zo de reacties hoor.

Als ik daar een paar mensen blij mee maak is het goed.

Mijn site is helaas nog steeds offline, maar ik ben wel van plan e.e.a. gewoon te laten zien straks.

Niet iedereen kan of wil solderen, dus mijn boterhammetje zal het echt niet kosten hoor. ;)

Ik hoef er geen brood van te kopen, verder heb ik er niet eens de tijd voor.

En daarbij, de "oude rotten" kennen die truukjes allemaal ook al wel...........

Nog nooit een oude rot tegen gekomen, alles z

Guest tubejack
De Yammie gaat ergens deze week terug als alles gaat zoals het moet.

Hangt van de eigenaar af.

Yammer :o maar het komt binnenkort een "beetje" goed :)

Ik heb vandaag mijn audioset gepoetst. 't Moest toch gebeuren, dus nu maar eens echt goed gedaan. Op een gegeven moment lag m'n draaitafel zelfs compleet uit elkaar. Gelukkig is het allemaal weer goed gekomen ;)

Zo hoort ie er uit te zien:

En zo was het vanmiddag:

Later was alles weer koek en ei:

En 't klinkt weer super. Zo'n schoonmaakbeurt (inc contacten behandelen) is echt een aanrader :D

Ziet er fraai uit hoor, zeker ook de SF speakers. In hoeverre is jouw Fat Bob standaard?

Guest tubejack

Over twee weken is er

een gratis masterclass zie zijn site.

:)

Ga je heen dan? doen!

Even heel kort mede dankzij KT88 heb ik weer een heel nieuwe CD-speler met ECC99 buizen

en interstage trafo's (zelfde als de vorige nieuw NOS exemplaar)

Het speelt weer super!, kun je nagaan hoe mijn dag is :)

Groeten,

Jack

O, dus dan is het slecht? :huh:<_< Da's trouwens de digitale print die je ziet.

Dit is echt geen 'budget'-speler, had jouw Kenw00t ook zo'n uitgangstrap?

IMG_5670.jpg

2 opamps teveel per kanaal, en nog 5532s ook..... :ph34r:

Vervang die maar door een OPA2228 of een LME49720 en dan ben je ook van die uitgangselco's af. En de mute torren.

Overigens is die serie Nippon Chemicon elco's tamelijk berucht qua levensduur, vervanging zou geen kwaad kunnen.

Loopwerkje is inderdaad wat listig, maar je hoeft niet het gehele front eraf te halen hoor.

clamphouder los (2 schroefjes aan weerszijden en de aluminium beugel rechts met een klein parkertje los), dan de clamper houder uit de clips klikken.

Dan kun je het laadje verwijderen zodat je er goed bijkunt. Desnoods het frontje van de lade even losmaken (2 inbusjes en een stukje dubbelzijdig tape).

Zal inderdaad het snaartje van de lade motor zijn dat wat is uitgerekt.

2 opamps teveel per kanaal,

Ja.. <_<

en nog 5532s ook..... :ph34r:

Vervang die maar door een OPA2228 of een LME49720 en dan ben je ook van die uitgangselco's af. En de mute torren.

Het gaat puur om loopwerkgebruik, mocht het de Sony worden dan koppel ik heel het analoge deel wel af..

Zo te horen zit er trouwens wel ergens een relais, je hoort een klik als je op play drukt, of daarna op stop. Ik weet alleen niet waar.

Overigens is die serie Nippon Chemicon elco's tamelijk berucht qua levensduur, vervanging zou geen kwaad kunnen.

Ja, ze zitten er al een aantal jaartjes in.. En het heeft een groot deel van die jaartjes ook 24/7 aangestaan. Wel zo verstandig ja..

Loopwerkje is inderdaad wat listig, maar je hoeft niet het gehele front eraf te halen hoor.

clamphouder los (2 schroefjes aan weerszijden en de aluminium beugel rechts met een klein parkertje los), dan de clamper houder uit de clips klikken.

Dan kun je het laadje verwijderen zodat je er goed bijkunt. Desnoods het frontje van de lade even losmaken (2 inbusjes en een stukje dubbelzijdig tape).

Zal inderdaad het snaartje van de lade motor zijn dat wat is uitgerekt.

:D Het was de 2e keer dat ik het deed, ik vond dat het al een stuk beter ging dan de eerste keer. Als je geen service manual of ervaring hebt is het toch echt een gepuzzel van jewelste :huh:

Dat ladefrontje zit bij mij met twee schroefjes aan de onderkant ( :angry: ) vast. Het stomme is dat de lade soepel gaat zonder frontje, maar met gaat ie soms tegenstribbelen. Gewoon iets mechanisch wat niet helemaal lekker zit blijkbaar, alles is wel gesmeerd. Het is vooral het laatste stukje, waar de lade ook het loopwerk tegen de cd aan tilt. Het snaartje is vrij slap, eerst maar eens kijken hoe het met een nieuwe gaat..

Guest tubejack

In afwachting van onderdelen, heb ik vandaag weer heerlijk zitten te prutsen aan dit kleintje :)

LuxT-2.jpg

Dat klein niet "behelpen" betekend, bewijst de Luxman T2.

Nu heb ik al eerder "instap" tuners omgebouwd maar dit is gewoon een erg goed doordacht apparaat.

Net als de Sansui TU-217 korte signaalwegen en "slechts" een 3 voudige afstemcondensator.

Natuurlijk mag kan je beide niet 100% vergelijken want de T2 was 2x zo duur als de T-217 :huh:

Maar de tekst "ultimate " is zeker niet overdreven B)

N

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...