goodtube Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Ja, dat is dan waarschijnlijk een "Fusible resistor". Philips paste die vaak toe in hun televisies en in Sony apparatuur zitten er ook nog al wat weet ik uit ervaring. Die zitten er tevens in voor de veiligheid en mag je eigenlijk alleen vervangen door een identiek origineel exemplaar. Ik zelf heb in de UL40-S2 de supertriode mode weer terug gebouwd naar UL om een aantal redenen, ik vind het te "soft" klinken dat komt waarschijnlijk omdat ik niet de standaard trafo' s heb maar die met zilver secundair. Het "harde" van UL wordt daardoor m.i. mooi gecompenseerd. Wat ik verder een nadeeltje vind van Supertriode mode in deze vorm* vind dat het -3db punt van 90khz naar rond de 25...30khz gaat. * Met speciale VDV ringkern trafo's met extra kathodeaftakkingen heb je dat nadeel natuurlijk niet, helaas hebben de standaard trafo's op de UL-40S2 dit niet. Ik vind het zo meer dan goed genoeg. Menno had hier een oplossing voor door zilvermica capaciteiten toe te passen ter voorkoming van oscillatie. Die hadden ook een positieve uitwerking op het freq bereik. Maar goed, ieder zijn meuk! Die zilver trafo's zijn wel een hele verbetering trouwens. Heb het verschil duidelijk gehoord bij Menno. Het hakken van ijs klinkt dan ook als hakken van ijs (welbekende cd ATD) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 Menno had hier een oplossing voor door zilvermica capaciteiten toe te passen ter voorkoming van oscillatie. Die hadden ook een positieve uitwerking op het freq bereik. Het vervelende van mensen die ergens veel verstand van hebben dat ze meestal wel, maar heel soms bewust of onbewust onduidelijk zijn. Zo zou met die zilvermica update het frequentie bereik naar 70khz gaan staat ergens op zijn website. Echter tijdens de cursus hebben we er aangemeten en zo uit mijn hoofd zit het -3 db punt echt ergens op 25khz..... rarara? Z Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 toch ben ik eigenwijs genoeg om eens KT88 's te gaan plaatsen. Maar niet de Svet's, maar de Golden Lion's. Zelf vind ik de Svet's niet bijzonder goed ofzo, de Tung Sol's vind ik al beter. Ik had de oscillatie waar Menno op doelt bij het onstabiel zijn van de KT88 ook al te pakken met 6550 buizen van Svetlana in ST mode en moest dus die mica's gaan toepassen. Bij mij ging het dus met de 6550 ook al niet goed en ik denk dat dat toch een exemplarische (lees:serie) oorzaak heeft. De buizen zelf waren prima, zijn zelfs nog eens nagemeten bij Amplimo. Ik draai nu dus met 6550 van TS in Triode mode en met schermroosterweerstand van 150 ohm ipv 1K en dat ding is gaan zingen joh ! ( die 1K is specifiek voor UL en is bij triode modus niet nodig en heeft invloed op de sprankeling is mijn ervaring ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 @ Tubejack,Misschien ze toch maar er eens op attenderen aan de betreffende mensen, zodat men dat gelijk kan trekken. Tis maar een idee. Uiteraard heb ik dat gedaan, ik zal het binnenkort n Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 4 januari 2009 Report Share Posted 4 januari 2009 @Goodtube 150 ohm in triode is i.d.d. heel slim! goed opgemerkt Ja, vond ik een zinvolle tweak. Was immers de oorspronkelijke waarde in het ontwerp van de UL40-S2 ! Von het zelfs zinnig genoeg om in triode mode met die waarde nog wat te spelen tussen 0 en 180 ohm ongeveer. 0 kan wel, durfde ik niet vol te houden vanwege gevaar om het rooster te verbranden. 100 is ook al een mooie waarde. Trouwens, ik heb alle adviezen en mod's die op de site van Menno staan, doorgevoerd. Dus de aanpassing aan de 6550 buis door wat aanpassingen in een paar weerstanden en de ruststroom dankzij de autobias module eenvoudig op 80 mA ingesteld. Later die laatste op 70 mA gezet, nadat ik van Menno had begrepen (op een zaterdagmiddag) dat die waarde volgens de grafiek weer gunstiger zou zijn. Nu baseert Menno deze waarden op zijn Svetlana buizen en zal het per merk vast nog wel verschil maken in hoever je kunt gaan met behoud van levensduur zegmaar. Het blijft een leuke hobby! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest KT88 Posted 14 januari 2009 Report Share Posted 14 januari 2009 De kamerindeling maar eens even veranderd (meiske van huis, gelijk de kans aangrijpen!) Klinkt zo wel beter, maar heb nog teveel last van een kamer-resonantie. In afwachting van de nieuwe Maggies die de plaats zullen innemen van de Carvers: Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 14 januari 2009 Report Share Posted 14 januari 2009 @ Tubejack, Noem het maar kleinigheden. Ik vind dat slordigheden en onnodig. En klantonvriendelijk. Misschien ze toch maar er eens op attenderen aan de betreffende mensen, zodat men dat gelijk kan trekken. Tis maar een idee. Ik heb netjes feedback gegeven, alleen commentaar vond ik te gemakkelijk. Het wordt meegenomen. Maar wat ik nooit snap.... waar is de rest van de wereld Liggen die soms te pitten? @KT88 .... als de kat van huis is Link to comment Share on other sites More sharing options...
knor Posted 15 januari 2009 Report Share Posted 15 januari 2009 De kamerindeling maar eens even veranderd (meiske van huis, gelijk de kans aangrijpen!) Klinkt zo wel beter, maar heb nog teveel last van een kamer-resonantie. In afwachting van de nieuwe Maggies die de plaats zullen innemen van de Carvers: Mooie opstelling! Een beetje dicht op de achterwand, is dat misschien de reden van de resonantie? Zo'n Carver lijkt toch sprekend op die andere Amerikanen van Apogee Acoustics. Is het basmembraan ook trapeziumvormig? En is de Carver een electrostaat of magnetostaat KT? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 15 januari 2009 Report Share Posted 15 januari 2009 ehhh ... kleedje over die glazen tafel heen hoor ... die hoor je staan Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Rein! Posted 16 januari 2009 Report Share Posted 16 januari 2009 Niet echt audiofiel, maar ik las dit artikel. De gloeilamp is in meerdere opzichten een bijzonder en zal dat ook nog wel even blijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 vanavond klonk het weer heerlijk thuis. van mathcore tot bjork, allemaal zoals het hoort te klinken volgens een goede set. echter morgen eerste ( beter gezegd laatste) stap naar een beleving voorbij de set. bezoekje aan B gehakt van het andere forum. reputatie wel bekend. morgen gaan mijn rogers daarheen om te laten modden. dan is alles bijna echt klaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Mijn nieuwe buizen preamp, heeft nu een paar weken gedraaid en begint enigsinds ingespeeld te raken. Vandaag serieus geluisterd naar LP's en ik ben blij verrast hoeveel muziek zo' n Benz Ace uit de groef weet te halen. Met mijn vorige RB buizen preamp klonk het al Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 januari 2009 Report Share Posted 19 januari 2009 Je maakt me Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 januari 2009 Report Share Posted 20 januari 2009 (...) bezoekje aan B gehakt van het andere forum. reputatie wel bekend.morgen gaan mijn rogers daarheen om te laten modden. dan is alles bijna echt klaar Beste m44, Alw Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 januari 2009 Report Share Posted 20 januari 2009 Eigenlijk mag het natuurlijk niet, zulke saaie doodgewone buizen , maar anderzijds zijn ze wel lekker makkelijk verkrijgbaar. Juist w Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 20 januari 2009 Report Share Posted 20 januari 2009 Sony CDP X 555 ES. Er komt me toch een partij bas uit dat ding?!?! Grappig dat een loopwerk op die manier ook verschil kan maken Gisteren nog 'Mer de noms' van A Perfect Circle geluisterd, dat klinkt nu wel h Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 20 januari 2009 Report Share Posted 20 januari 2009 Vanavond Hansko op bezoek gehad. En die had maar even zijn Array Phono Pre meegenomen. Bij de eerste LP hoorde ik niet veel verschil, maar toen begon er muziek uit te komen! Wat een dynamiek (de klapppen op de drums vlogen me om de oren), plaatsing (zo precies was alles aan te wijzen) en subtiel..... En nu wil ik er ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansko Posted 20 januari 2009 Report Share Posted 20 januari 2009 [quote name='Ren Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 (...) bezoekje aan B gehakt van het andere forum. reputatie wel bekend.morgen gaan mijn rogers daarheen om te laten modden. dan is alles bijna echt klaar Beste m44, Alw Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 Wat er dan gemod wordt zal een raadsel blijven. Is dat niet die gast die 'mayo' gebruikt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 het zal iig iets met 'c' zijn meen ik tussen de regels gezien te hebben. het zal wel eens onthuld worden ... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 Wat er dan gemod wordt zal een raadsel blijven. Is dat niet die gast die 'mayo' gebruikt? Ja BG gebruikt mayo, ik gebruik maggi Onlangs gedaan, in een totaal gerestaureerde Luxman T2 tuner, die nu staat in te spelen Het klinkt z Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 januari 2009 Report Share Posted 21 januari 2009 Ik ga maar eens wat ketchup smeren her en der Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Het is een dilemma! Hier, bij mij thuis, staan diverse prachtspeakers uit de jaren 70 en 80: zwaar Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 22 januari 2009 Report Share Posted 22 januari 2009 Ik ga maar eens wat ketchup smeren her en der Kun je doen, maar ik verwacht niet, dat het helpt. Waar het om gaat is feitelijk heel simpel, je kunt 2 of meer schakelingen maken die meet technisch praktisch hetzelfde zijn en doen. Toch heeft m.i. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts