René N. Posted 24 januari 2009 Report Share Posted 24 januari 2009 Vandaag was voor mij een weer 'n audiofiele dag!! Ik had aangeboden om mijn UL40-S2 versterker eens te koppelen aan de Perfect Performers, ook wel bekend als PePe's, type SoundStone 30. Dus ik met mijn buizenversterker naar Appelscha om kennis te maken met de Klaas Feenstra, de ontwerper van deze luidsprekers. Nou, het was me een plezierig zaterdagmiddagje! Het begon direct al goed met Jack Johnson's "In between dreams". Dit album is volledig gedraaid (!) en dat zegt ook iets over dit album. Daarna zijn er nog wat tracks van een stuk of 10 cd's uit zowel mijn eigen meegebrachte verzameling en die van Klaas gedraaid en eigenlijk was de middag om voordat ik er zelf zat van was. En volgens mij vond Klaas dat ook. Tjeetje, hier wordt je niet zat van! Alles klinkt zoals het volgens mij moet klinken. Wat opviel is simpel: dit is perfect! Trouwens de bekabeling waarmee mijn setje was aangesloten was eenvoudig, niks geen audiofiel gedoe. Een paar computersnoeren leverden de voeding. Ik ben blij, heel blij, want ik had ook mijn zwaar gemodde Cambridge Audio 640C V2 cd speler meegenomen en heb ik ontdekt dat de versterker waanzinnig goed is, en de cd speler dankzij modificatie dus ook! Klaas en ik waren beiden onder de indruk van de prestatie van het geheel. Mijn versterker levert een gezonde 2 x 13 Watt, misschien een tweetal Watts meer, maar alle muziek klonk geweldig. Voor mijn gevoel was ik aanwezig bij de uitvoering. Vooraf bestond er twijfel of de versterker wel voldoende sturing had voor de laagweergave, maar die twijfel is er na vanmiddag niet meer. We hoefden dus niet te luisteren naar een van de andere SoundStone speakers, dus dat is dan ook niet gebeurd. Wat er vandaag uit mijn eigen versterker kwam had ik niet durfen dromen. Ik ben eruit: De UL40-S2 is Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 24 januari 2009 Report Share Posted 24 januari 2009 uuh...dit was al prachtig !!! Voor mij een bewijs, dat als iets goed is ontworpen, met de juiste materialen en natuurkundige achterliggende gedachten, dan is er weinig met tweaken en freaken te winnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 januari 2009 Report Share Posted 25 januari 2009 Vorige week ben ik weer eens wezen luisteren bij ReneN. Het was al weer even geleden, en er is het een en ander veranderd in zijn set, waaronder een zelfbouw audiorack, voorversterker en draaitafel. Daarover is een en ander te lezen op de website van Rene. Tijd om weer eens te luisteren dus. Rene gaf aan wat opnames mee te nemen die ik zowel op Cd als op LP heb. Nou daar heb ik er wel wat van. Dus we zijn begonnen met wat LP-CD vergelijken. Dat was met name Stevie Wonder 'secret life of plants' het nummer 'power flower', en Buddy Tate met 'when i'm blue'. De laatste van een verzamelaar die ik ooit in een lp-box in de uitverkoop kocht. Ik gebruik m zelf als referentie, om LP en CD te vergelijken. Dus eenmaal geinstalleerd met koffie en soesjes zijn we aan de muziek gegaan. We hebben Stevie Wonder en Buddy Tate cd versus lp vergeleken. Dat viel duidelijk uit in het voordeel van ouderwets platen draaien. De platenspeler zet de muziek in alle opzichten beter neer. Stemmen en instrumenten worden voller weergegeven, levendiger, natuurlijker. Plaatsing is exacter (grappig als je bedenkt dat de kanaalscheiding van een platenspeler veel kleiner is dan van een CD-speler, en toch staat alles beter op zijn eigen plek). En diepte en hoogteweergave zijn bij de platenspeler beter. De LP-versie van Buddy Tate bevestigde weer dat dat heel mooi op LP gezet is. Het verschil LP / CD deed me weer denken aan het onderscheid dat ik voor mezelf maak: iets is goed als je er steeds meer naar wil luisteren (en andersom). Daarna een paar LP's beluisterd die ik had meegenomen. Hm ... ja ook verschillen tussen LP's onderling worden wel duidelijk. Zo als Buddy Tate klonk, dat haalt bijvoorbeeld Colin Blunstone's 'I don't believe in miracles' niet. Een aantal LP's die Rene opzette gaven wederom dat gevoel van 'dit is goed', lekkere muziek en gezien het niveau van de weergave blijkbaar goed op de LP gezet. Mooi hoor ... De CD speler bleef uit .... Ik had onaangekondigd nog wat knutselmateriaal meegenomen: een handje Roederstein MKP1837's. De kleine blauwe c'tjes dus. We hebben dus snel even 4 van die dingetjes in de CD speler gezet als bypass op de uitgangscondensatoren en nog ergens. Ik mocht gelukkig een leesbril lenen van Rene, met kunstlicht solderen aan dat kleine spul wordt blijkbaar lastig voor me Na een week vroeg ik Rene om zijn reactie, en die was: "Het laag is een stuk strakker geworden, dat is bij de meeste CD's goed te horen. Verder klinkt de percussie natuurlijker en, jawel, er is zelfs meer detail te horen. Finesses in de achtergrond, die ik voorheen niet gehoord heb, komen nu naar voren: een 2e stem, percussie die los komt en instrumenten die voorheen in de brei verdwenen. Heel verrassend wel, het zijn geen enorme stappen, maar toch genoeg om me erover te laten verwonderen met zo'n relatief kleine ingreep Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 25 januari 2009 Report Share Posted 25 januari 2009 @robx Wat zou het effect zijn als je de uitgangscondensatoren kortsluit ? Nog een strakkere bass ! DC component wordt door de versterker wel tegengehouden. In principe hoeft men dus niet 2x hier tegen te beschermen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 25 januari 2009 Report Share Posted 25 januari 2009 @robx Wat zou het effect zijn als je de uitgangscondensatoren kortsluit ? Nog een strakkere bass ! DC component wordt door de versterker wel tegengehouden. In principe hoeft men dus niet 2x hier tegen te beschermen. Buizenvriend in jouw versterker niet! Dit algemene advies kun je dus niet zomaar geven @Robx mooi verslag, neem die LP's mee als je langskomt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 januari 2009 Report Share Posted 25 januari 2009 Ik ben daar idd voorzichtig mee, zeker gezien de direct gekoppelde eindversterker die ReneN heeft (AW250). In mijn eigen speler kan ik de C wel helemaal weglaten (mijn VV heeft meerdere C's in de signaalweg, maar als bij mij het relais op de CD speler uitgang inschakelt (mute) en er staat geen C tussen opamp en uitgang, gaat er wat mis (er komt DC uit de BUF634T die na de opamp zit .... en die dc gaat naar grond lopen en dat kan wellicht niet goed uitwerken - aldus liet ik me uitleggen - dus dat vergt weer een C bij het relais). dat stukje techniek wil ik volgende keer even met Jack bespreken (ik heb schema van het werk van Sebastiaan) opdat ik veilig mijn uitgangs C kan verwijderen (kan ik die prachtige C in de LS-filters zetten ) groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 januari 2009 Report Share Posted 25 januari 2009 [knip]Dat viel duidelijk uit in het voordeel van ouderwets platen draaien. De platenspeler zet de muziek in alle opzichten beter neer. Stemmen en instrumenten worden voller weergegeven, levendiger, natuurlijker.[knip] Tja, jammer al die ouderwetse vergelijkingen van LP's met CD's, die hear natuurlijk altijd in het voordeel van de eerste uitvallen. Inmiddels maken we ontwikkelingen mee op het cd-/digitale geluidsgebeuren , die andere vergelijkingen nuttig maken. Streamen heet die toekomst. En nou zeg ik niet dat gestreamde muziek altijd mooier klinkt dan een LP, absoluut niet, maar dat een CD daarin een nadeel heeft, dat zou ik wel willen beweren. En dan hangt het Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 25 januari 2009 Report Share Posted 25 januari 2009 idd ben ik erg benieuwd naar digitale weergave zonder uitlezing van een schijfje .... groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 25 januari 2009 Report Share Posted 25 januari 2009 idd ben ik erg benieuwd naar digitale weergave zonder uitlezing van een schijfje .... groet Rob, Ik had al eens aangeboden in het bussum topic om daar eens wat digitaals te gaan beluisteren, maar ik geloof dat het weer heel saai om luidsprekervergelijkingen gaat. Misschien dat iemand/we nog eens een streaming-bijeenkomst gaan houden, bv met Pjotr en Kraus, maar dat zit nu niet in de pen. Je mag wel bij mij eens komen luisteren, als je daar zin in hebt. Stuur maar een mailtje (liefst geen PB, daarvan heb ik er al te veel). groetjes Marc Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 Vandaag was voor mij een weer 'n audiofiele dag!! Ik had aangeboden om mijn UL40-S2 versterker eens te koppelen aan de Perfect Performers, ook wel bekend als PePe's, type SoundStone 30. Dus ik met mijn buizenversterker naar Appelscha om kennis te maken met de Klaas Feenstra, de ontwerper van deze luidsprekers. Nou, het was me een plezierig zaterdagmiddagje! Het begon direct al goed met Jack Johnson's "In between dreams". Dit album is volledig gedraaid (!) en dat zegt ook iets over dit album. Daarna zijn er nog wat tracks van een stuk of 10 cd's uit zowel mijn eigen meegebrachte verzameling en die van Klaas gedraaid en eigenlijk was de middag om voordat ik er zelf zat van was. En volgens mij vond Klaas dat ook. Tjeetje, hier wordt je niet zat van! Alles klinkt zoals het volgens mij moet klinken. Wat opviel is simpel: dit is perfect! Trouwens de bekabeling waarmee mijn setje was aangesloten was eenvoudig, niks geen audiofiel gedoe. Een paar computersnoeren leverden de voeding. Ik ben blij, heel blij, want ik had ook mijn zwaar gemodde Cambridge Audio 640C V2 cd speler meegenomen en heb ik ontdekt dat de versterker waanzinnig goed is, en de cd speler dankzij modificatie dus ook! Klaas en ik waren beiden onder de indruk van de prestatie van het geheel. Mijn versterker levert een gezonde 2 x 13 Watt, misschien een tweetal Watts meer, maar alle muziek klonk geweldig. Voor mijn gevoel was ik aanwezig bij de uitvoering. Vooraf bestond er twijfel of de versterker wel voldoende sturing had voor de laagweergave, maar die twijfel is er na vanmiddag niet meer. We hoefden dus niet te luisteren naar een van de andere SoundStone speakers, dus dat is dan ook niet gebeurd. Wat er vandaag uit mijn eigen versterker kwam had ik niet durfen dromen. Ik ben eruit: De UL40-S2 is Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 Marc, ik heb nog een luisterbezoekje gepland staan, daarna trek ik aan de bel. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 vandaag bij B. mijn speakers opgehaald. een aantal van de aanwijzingen uitgevoerd die B mij nog heeft gegeven. hoop gedoe maar even beetje doorwerken en de boel maar eens aangsloten. de kleinste loopt hier in de kamer dus een stukkie muziek dat ie kan waarderen. 1e proef draai. rammstein - reise reise (nr. keine lust) klinkt vol, schoon en laag lijkt nog iets meer aanwezig. en dan begint de zang en ik schrik me een hoedje want ik dacht werkelijk dat Tiel lindeman achter me stond. was een beetje aan het opruimen en liep dus heen en weer. zeker 4 meter van de speakers af en hoor echt een zucht alsof ie direct achter me stond. Ik weet dat het geluid (effect) moet settelen in de set en dat effect verdween ook snel weer. Nu valt op dat de speakers met wat meer gemak alles doen. niks geforceerd en ik hoor wat meer detail in de gehele freq lijn vanavond een heuse luxe want ik kan een paar uur muziek gaan draaien. ik zal het verloop van de effecten in dit draadje regelmatig posten Link to comment Share on other sites More sharing options...
rbh Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 klinkt vol, schoon en laag lijkt nog iets meer aanwezig.en dan begint de zang en ik schrik me een hoedje want ik dacht werkelijk dat Tiel lindeman achter me stond. was een beetje aan het opruimen en liep dus heen en weer. zeker 4 meter van de speakers af en hoor echt een zucht alsof ie direct achter me stond. Dit zijn de mooiste audiofiele verhalen!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 geniet ervan dan geniet ik wel van de muziek Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 Leuk verslag Rob. En ja, er zijn de laatste jaren best wel grote stappen gemaakt...... [knip]Tja, jammer al die ouderwetse vergelijkingen van LP's met CD's, die hear natuurlijk altijd in het voordeel van de eerste uitvallen.......[knip] Is ook niet h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Langspeelplaat Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 heb sinds zondag een prachtige nieuw platenspeler. Een thorens TD-320 (met afslag) prachtig exemplaar. Ik moet toegeven hij was behoorlijk aan de prijs (E300,-). Alleen hij is volledig gereviseerd (nieuwe kabels / snaar / helemaal opnieuw opgebouwd) en zondag morgen is alles perfect op mijn grado afgesteld ! (duurde 1 uur). Wat een pracht ding van 12 kg... prachtig plateau van 3,2 KG antislip koppeling enz...... Wow echt een over ontwikkelde platenspeler ! Er komt trouwens nog een ander gewicht op omdat dit een Mark I gewicht is (word woensdag voor elkaar gebracht) De naaltdruk is nu met een naaltweger afgesteld dus het speelt nu al wel op je juiste manier. Ook komt er dan een strakker snaartje omheen (hij wil der nog wel eens af floepen..) Maakt dat eigenlijk niets uit voor de draaisnelheid (of is deze electronich geregeld) Ik moet zeggen mijn lp liefde is weer helemaal aangewakkerd. Dacht een maand geleden nog over te gaan op lp alleen nu ik een platen wasser en een prachtige draaitafel heb No way. Mijn moeder opschreef het ook heel goed : het klinkt nu echt naar vroeger, die draaitafel die je ervoor had klonk gladder,digtaler) Nou dit omvat het wel ! Het grado element is gewoon meeverhuisd Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 Vandaag was voor mij een weer 'n audiofiele dag!! Ik had aangeboden om mijn UL40-S2 versterker eens te koppelen aan de Perfect Performers, ook wel bekend als PePe's, type SoundStone 30. Dus ik met mijn buizenversterker naar Appelscha om kennis te maken met de Klaas Feenstra, de ontwerper van deze luidsprekers. Nou, het was me een plezierig zaterdagmiddagje! Het begon direct al goed met Jack Johnson's "In between dreams". Dit album is volledig gedraaid (!) en dat zegt ook iets over dit album. Daarna zijn er nog wat tracks van een stuk of 10 cd's uit zowel mijn eigen meegebrachte verzameling en die van Klaas gedraaid en eigenlijk was de middag om voordat ik er zelf zat van was. En volgens mij vond Klaas dat ook. Tjeetje, hier wordt je niet zat van! Alles klinkt zoals het volgens mij moet klinken. Wat opviel is simpel: dit is perfect! Trouwens de bekabeling waarmee mijn setje was aangesloten was eenvoudig, niks geen audiofiel gedoe. Een paar computersnoeren leverden de voeding. Ik ben blij, heel blij, want ik had ook mijn zwaar gemodde Cambridge Audio 640C V2 cd speler meegenomen en heb ik ontdekt dat de versterker waanzinnig goed is, en de cd speler dankzij modificatie dus ook! Klaas en ik waren beiden onder de indruk van de prestatie van het geheel. Mijn versterker levert een gezonde 2 x 13 Watt, misschien een tweetal Watts meer, maar alle muziek klonk geweldig. Voor mijn gevoel was ik aanwezig bij de uitvoering. Vooraf bestond er twijfel of de versterker wel voldoende sturing had voor de laagweergave, maar die twijfel is er na vanmiddag niet meer. We hoefden dus niet te luisteren naar een van de andere SoundStone speakers, dus dat is dan ook niet gebeurd. Wat er vandaag uit mijn eigen versterker kwam had ik niet durfen dromen. Ik ben eruit: De UL40-S2 is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 Zondag heb ik een audiofiele dag in Belgi Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 en ook nog energie om even zo'n verhaal typelen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 In het weekend het laatste onderdeeltje (ringetje van WBT LS klemmen, dat ontbrak) binnen gekregen, zodat ik eindelijk mn filters kon afmaken en het dus ook zin had de mid en hoog units in hun huisje te plaatsen. Het zijn geen beauties, maar puur of volgens "vorm volgt functie" gemaakt. Moet nog een frontje op en een fastsoenlijk diffractie kleedje ipv die handoeken Voor de liefhebber wat specs: - Tot 150 hz (actief 4e orde LR) een Lambda Acoustics SB12 in 130 l gesloten behuizing (circa 90 kilo). f3 = 27 hz aangestuurd door Crown K2 - Op het midden tot circa 2000 hz (3e orde akoestisch) C-Quenze 18H52 in circa 11 liter gesloten behuizing (22 kilo) - Daarboven de Morel Supreme. Mid/hoog vooralsnog aangestuurd door Plinius SA50. Er moet nog het een en ander worden fijngetuned (level, fase tussen laag/mid). Link to comment Share on other sites More sharing options...
kappa7 Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 Er moet nog het een en ander worden fijngetuned (level, fase tussen laag/mid). Mooie kastjes duck Dat doe je toch door met de mind /hoog unit te schuiven? Groetjes George Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 complimenten miracle en duck en tevens gefeliciteerd met de nieuwe aanwinsten. mijn eerste verslag van de gemodde rogers door b. gehakt. zo...... tja en dan? veel prachtige muziek gehoord. de welbekende bubbel van akoestiek was hier soms wel, soms niet. met name de grote drukkere stukken waren prachtig groots en indrukwekkend. er zijn speakers gemod maar er zijn geen speakers er was een zaal die openging af en toe en dat voltrekt zich voor je voeten. prima plaatsing met neme dingen die ineens van veel verder weg kwamen. al met al geeft die ruimte de mogenlijkheid voor iedere individuele muzikant om zich hoorbaar te maken. alles erg goed volgbaar. niet alleen in de toon of klank maar idd ook waar het hoort te staan. meer akoestiek hoorbaar. niet alle cd's even duidelijk een verbetering maar niets klonk slechter of minder. hoogetpunten waren counting crows - live in new york akercocke- choronzon herman van veen - verzamelaar ( vrolijk, droef) ( zo noem ik hem altijd) deed me een beetje denken aan de eerste avond met je eerste serieuze set. de ene cd na de andere, veel peuken en koffie, belgisch bier. alleen dit is muziek luisteren , wat ik toen deed heeft daar weinig mee te maken, al raakte muziek mij toen ook al. oh ja, dat laag is spectaculair hoor. ik heb een ambient cd met een zeer diepe toon erin, die kan ik altijd net niet helemaal volgen maar nu was ie zeer aanwezig en de trillende deuren, vloer en ramen beamen dat. het gemak waarmee de speakers nu lager gaan is verbluffend Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 Er moet nog het een en ander worden fijngetuned (level, fase tussen laag/mid). Mooie kastjes duck Dat doe je toch door met de mind /hoog unit te schuiven? Groetjes George Waarschijnlijk wel (fase). Mogelijk komt er nog een DSP op het laag (voor room correctie), daarmee zou je het eventueel ook kunnen afregelen. Maar dat zal wel een tijdje duren voordat dat zover is Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 en ook nog energie om even zo'n verhaal typelen Ja, na een goede nachtrust, en een rustige werkdag, en weer wat mooie muziek geluisterd te hebben was er wel weer wat energie over. @Duck: Ziet er goed uit, maar waarom niet beiden in de zelfde kleur? Bewust, of moet Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 26 januari 2009 Report Share Posted 26 januari 2009 weet ik michel. complimenten met je prachtige versterker. in een hifinews die ik (als het goed is hier heb) waren ze zeer lovend. en dan die looks...heel , heel mooi het hele gehakt gebeuren weet ik vrij veel van. ben wel benieuwd waar het heen gaat. waar het stopt. woensdag kan ik echt gaan blazen, ben benieuwd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts