Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

jr7a.jpg

Mijn dag kan niet meer kapot!

:confused:

vertel!

Ik zou ook zo'n dag hebben als ik jullie allemaal tuk had met zulke plastic hoefijzertjes, en iedereen gaat roepen: Vertel! Zeg op! Wat doet het!

Het brengt geluk! a065.gif

M :ph34r: rc

Guest tubejack

Vanochtend mijn UL-40-S2 versterker terug in Ultralineair gezet en nu heb ik precies mijn sound :)

Bruut als het moet.... en toch veel details, de bas is nu ook prachtig strak en snel.

In triode vond ik de bas af en toe te overheersend klinken via mijn weergevers.

Het is zo goed.... MiFi B)

Vanmiddag heb ik een hele mooie Marantz CD-85 opgehaald, ziet er nog nieuw uit, dat mensen

zoiets weg doen? :blink: Super mooi gebouwd, hij klinkt zo standaard al erg fijn, veel details ...... veel muziek.

Groeten,

Jack

@Jack

ik zit net te denken. Bij mij vind ik UL te wollig en niet gedetailleerd. Maar bij jou, met die zilverwikkeling in de trafo's, kan het wel eens beter uitpakken. Juist omdat ook die 42% aftakking ervan profiteert. Kan dat een verklaring zijn ? Ik bedoel, in Triode mode profiteer je niet van die 42% aftakking dus heb je een hoop ongebruikt zilver...

schermrooster weerstanden weer op 1K ?

Guest tubejack
@Jack

ik zit net te denken. Bij mij vind ik UL te wollig en niet gedetailleerd. Maar bij jou, met die zilverwikkeling in de trafo's, kan het wel eens beter uitpakken. Juist omdat ook die 42% aftakking ervan profiteert. Kan dat een verklaring zijn ? Ik bedoel, in Triode mode profiteer je niet van die 42% aftakking dus heb je een hoop ongebruikt zilver...

schermrooster weerstanden weer op 1K ?

Nee in triode gebruik vanaf de anode gezien

Omdat ik mijn thorens een weekje moet missen omdat deze gerepareerd word (afslag kapot). Dacht ik dat het wel aardig zou zijn om te kijken hoe ik voor niets mijn Philips 729 draaitafel met GP401MKII element kan opkrikken. De plastic bodem is regelrechte rommel en kan eigenlijk gewoon de vuilnisbak in. Heb er natuurlijk eerst even een andere interlink aan gesoldeerd die van philips in je jaren 70 is regelrechte rommel. (flinterdun) en de tulp stekkers maakte slecht contact. Ook had ik nog een mat ergens liggen (ook Philips) dus die heb nu 2 matten op het plateau. Ook de stofkap eraf gehaald omdat die alleen maar resoneert. Verder heb ik de bodem er maar niet weer opgedaan omdat die toch compleet waardeloos en verbogen is. Een onderconstructie van hout maken lijkt mij voor deze platendraaier geen zin hebben. Alleen kwam wel op dit idee

dsc0106k.jpg

dsc0106t.jpg

Wel grappig dat je zelf met dit soort goedkope junk een leuke dag kan hebben, Klinkt namelijk best lekker

Piepschuim is idd een heel goede isolator, voor zowel warmte als schokken en trillingen. Het ziet er niet uit, maar het zou best eens heel dicht in de buurt van DE ideale ondergrond voor een DT kunnen komen.

Goed bezig Langspeelplaat. ;)

Ik ben verbaast dat je met E0,- toch weer echt een hele vooruitgang kan boeken. Denk dat niet nieuwe kabel ook wel scheelt (de oude was gewoon een draadje koper). Moet toch nog maar meer gaan solderen en zelf modificeren (heb ik me voorgenomen). Hiermee hou ik het wel een week vol totdat mijn thorens terug is (gelukkig heb ik hem bij een betrouwbaar persoon gekocht, die hem telkens komt halen en brengen...) Heb wel eens eerder gemerkt dat piepschuim goed werkt. Zal het ook onder '' lichte'' boekenplank luidsprekers werken om te ontkoppelen (of onder marmere plaat )

PS. Ik heb wel in beide draaitafel's en met andere elementen toch last van exact het zelfde soort getik bij volume op 12 uur. Zal het iets met de stroom kunnen zijn ? Anders moet ik maar een netfilter in elkaar zetten (als eerste projectje)

vroegah

had ik mijn speakers op natuursteen staan met daaronder piepschuim plaat. werkt prima, ook in de boekenkast.

bij de bouwmarkt kun ej vaal wel piepschuim met grotere dichtheid krijgen. zwart suiten en dan druk je de pootjes van je platenspeler en zo in met een waterpas. ziet er mischien niet eens gek uit.

Vanavond maar eens een setje Twisted Pair Desions interlinks van een kennis de laatste Bullit pluggen aan gesoldeerd.

Heb in januari de rhodium pluggen op m'n zilveren ic's door Silver Bullets.

Het ging om twee kabels, en na aanpassing van de ene eerst vergeleken met de andere. In de eerste versie lag de nadruk op de hoge freqenties waarmee er een zekere hardheid en platheid in het geluid ontstond. Een beetje alsof het allemaal door een horizontale smalle sleuf werd geduwd. :ph34r:

Na aanpassing was het resultaat evewichtig over de frequenties verdeelt, had het zich naar boven en beneden geopend en was helemaal rustig geworden, met meer ruimte voor (subtiel) detail.

De 'metalen' behuizing zorgt blijkbaar voor nogal wat verstrooiing, waar een andere opzet dat, nogmaals blijkbaar, kan voorkomen.

Heb er, nadat ik eerder thuis andere zilveren kabels met Bullets gehoord had, na aanschaf van de huidige kabels (vorig jaar januari) nog een jaar over nagedacht ( 't is geen goedkoop spul) maar het was en is ruim de moeite waard. Iedere cd die ik een tijd niet heb gedraaid klinkt simpelweg fraaier en muzikaler dan voorheen. :)

Guest tubejack

Mijn audiofiele dag bestond/bestaat uit luisteren naar mijn "nieuwe" aanwinst een Marantz CD85 speler.

Ik weet niet hoe oud het ding is ? hij ziet er nagenoeg nieuw uit ....maar ik schat een jaartje of 10.

Zo standaard klinkt hij al heel muziekaal, ik vind hem mooier klinken dan mijn Pioneer waar een

"24bits" Burr Brown DA in zit :blink:

Dus vraag ik me af: Zijn we de laatste 10 jaar wel vooruitgegaan wat CD-weergave betreft?

Ik durf het te betwijfelen .... het schijfje is nog steeds 16bits en ook de huidige mode kreten zoals upsampeling

zat er al 10...15 jaar terug standaard in! Alleen noemde ze het: 4x oversampeling (in het schema

staat al keurig upsampeling) Ok welliswaar niet tot 192khz maar 4x 44.1khz dus 176,4khz, wat die m.i.

afwijkende frequentie (4x 48khz?) = 192khz voor een CD voor een nut heeft is me een raadsel. :confused:

Als ik verder kijk naar die gammele PC-loopwerkjes t.o.v. zo'n robuuste CDM1 krijg ik een onbehagelijke gevoel.

Techneuten geven dan kreten zoals error correctie en exact aantal bytes, maar ik durf te twijfelen aan de dubieuze kwaliteit van dat soort plastic loopwerkjes. Immers 10..20 jaar terug was er toch ook al Reed-Solomon error correctie

met de komst van pc-loopwerkjes is er voorzover ik weet niet nog een extra correctie bij gekomen. :rolleyes:

Gelukkig worden er nog steeds CD-spelers gemaakt met een stevig loopwerk, zoals Philips CDpro

dus ik kan er nooit ver naast zitten.

Wordt vervolgd,

Jack

Guest tubejack
denk niet dat cd spelers vooruit zijn gegaan de laatste 15 jaar. maar wellicht kunnen de dingen om het digitale heen (voeding, analoog etc) nog vooruit.

Ook zoiets Rob zouden die nu beter zijn? geloof het niet. In veel apparatuur zit tegenwoordig een geschakelde

voeding denk even aan je Phillips SACD1000 die welliswaar prachtig klonk maar gewoon een "knuk" voeding

had even afgezien van chips die te heet werden.

Ook analoog vind ik simpele uitgangstrapjes met een paar transistoren vaak lekkerder klinken.

Volgens mij worden/zijn we "genept" met al die "voor-uit-gang" :D

Jack

@Bart 20 jaar al :) top!

Misschien is er niet heel veel veranderd mbt CD spelers, maar ik vindt mijn CEC T51Lx met Wadia 12 echt wel een stap beter dan toen ik een Marantz CD94 mkII met de Wadia 12 gebruikte. De Marantz is niet meer, was stuk gegaan.

Guest tubejack
Misschien is er niet heel veel veranderd mbt CD spelers, maar ik vindt mijn CEC T51Lx met Wadia 12 echt wel een stap beter dan toen ik een Marantz CD94 mkII met de Wadia 12 gebruikte. De Marantz is niet meer, was stuk gegaan.

Hoi Mordante,

Een CEC T51Lx is g

jack ... ik zei niet dat ze nu beter zijn :D ik zei alleen dat daar nog vooruitgang geboekt kan worden. zoals het ook deed in mijn huidige ding.

ja kweet het van die schakelende voeding. dat was dus een populaire ingreep : een goede er in zetten.

dat deed Sebastiaan de Vries trouwens goed: direct na de DAC naar zijn trapje, vijf onderdelen in de signaal weg (2 ic, 2 weerstanden, 1 condensator).

groet

Guest tubejack
jack ... ik zei niet dat ze nu beter zijn :D ik zei alleen dat daar nog vooruitgang geboekt kan worden. zoals het ook deed in mijn huidige ding.

ja kweet het van die schakelende voeding. dat was dus een populaire ingreep : een goede er in zetten.

dat deed Sebastiaan de Vries trouwens goed: direct na de DAC naar zijn trapje, vijf onderdelen in de signaal weg (2 ic, 2 weerstanden, 1 condensator).

groet

Er is een h

In een Marantz CD 94 mkII zit geen plastic loopwerk, had het ding wel eens opgegeschroefd, er zit een CDM-1 loopwerk in die Marantz.

http://www.ersatzteil.justone-schnepel.de/...cdm-1_cdm1.html

Gisteren weer het e.e.a. lopen verschuiven en toevoegen aan m'n audiorack, een Soundorganisation Z560 stalen rack met 5 glasplaten.Ik ben er erg tevreden over.

Het doel was om de Harman Kardon HD970 cd-speler te integreren en die te laten fungeren als DA converter voor de yamaha HD/CDR1300e recorder. De 970 heeft een coaxiale ingang. In een eerder vergelijk klonk de yamaha beter als de 970 er tussen zat, met dezelfde siltech new york kabels op de analoge uitgangen. Met de 970 als DA klinkt vooral het laag wat beter gedefineerd en neemt het ruimtebeeld wat toe, dit hoorde zelfs m'n vriendin :D Als coax kabel gebruik ik een Siltech HF9si kabel, ook erg mooi :rolleyes: .

Maar ja de 970 er tussen proppen terwijl het rack eigenlijk al vol stond, was een uitdaging. Het is natuurlijk wel mogelijk om middels het boren van een paar gaten in de staanders het rack helemaal op de juiste maten te tunen, maar dat vind ik een beetje zonde. Met wat passen en meten is het gelukt maar ik heb wel 2 uur aan lopen kloten :D

In volgorde van plaatsing (van onder naar boven)

Oude situatie:

Denon AVR2105 op 1 glasplaat

Rotel versterker op 1 glasplaat

Rotel CD-speler op 1 glasplaat

Sony ST-SA5es tuner+Yamaha op 1 glasplaat

Bluenote phonotrap op de bovenste glasplaat

2yzddn9.jpg

Nieuwe situatie:

Denon AVR2105 op 1 glasplaat

Sony ST-SA5es tuner+Yamaha+970 op 1 glasplaat

Rotel versterker op 1 glasplaat

Rotel CD-speler op 1 glasplaat

Bluenote phonotrap op de bovenste glasplaat

214o28z.jpg

Het zal wel verbeelding zijn maar het klinkt anders nu. En dan bedoel ik niet alleen de klank van de Yamaha! CD, tuner, lp klinken beter in mijn oren. Het hoog wat meer open en het laag strakker. Al die inspanningen zijn niet voor niets geweest. Het zou dus daadwerkelijk zo kunnen zijn dat plaatsing van de belangrijkste spullen, o.a. de versterker, hogerop in het rack, voor een klankverbetering kan zorgen. Hoe hoger in het rack hoe minder trillingen via de vloer???

Robin

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...