Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Vandaag een smeltzekering en een automaat met enige regelmaat verwisseld in de stoppenkast. Dat was een duidelijk klankverschil en dat verbaasde me nogal. Voor de groepen zit de hoofdzekering (eaton lsc 63.4), dat is toch ook gewoon een automaat / magnetische zekering? Snap er niets van.

Vandaag een smeltzekering en een automaat met enige regelmaat verwisseld in de stoppenkast. Dat was een duidelijk klankverschil en dat verbaasde me nogal. Voor de groepen zit de hoofdzekering (eaton lsc 63.4), dat is toch ook gewoon een automaat / magnetische zekering? Snap er niets van.

Is dat zo een?

1815279.jpg

(plaatje is klikbaar)

Zo ja, dan is dat een lastscheider. Die heeft geen beveiligingsfunctie. Je kunt er alleen je meterkast in z'n geheel mee uitschakelen, en vervolgens veilig eraan werken. Verder heeft ie geen functie...

Btw. je hebt kennelijk een 3-fasen aansluiting...

Dat is hem inderdaad. Heb nog eens in de meterkast gekeken. Onder de lastscheider (nog nooit eerder van gehoord...) zit nog een keramische zekering.

En idd een 3-fasen aansluiting...

Dat is hem inderdaad. Heb nog eens in de meterkast gekeken. Onder de lastscheider (nog nooit eerder van gehoord...) zit nog een keramische zekering.

1 zekering maar? Ik zou er bij deze lastscheider minstens 3 verwachten aangezien het een vierpolige schakelaar is (vandaar die '4' in 63/4) en dus geschikt voor 3 fasen en nul. Maar misschien wordt de helft van het ding niet gebruikt, kan natuurlijk ook...

Even wat nadere uitleg dan over een lastscheider:

Dit zijn handbediende schakelaars, net als een lichtknopje, of de aan/uitknop op je versterker. Ze hebben dus geen beveiligingsfunctie, zoals een zekering, een installatieautomaat of een aardlekschakelaar (of aardlekautomaat; dat is een installatieautomaat + aardlekschakelaar in 1 behuizing).

Ze zijn dus ook bedoeld als aan/uitschakelaar van een installatie (of deel daarvan). Je kunt er 'een last mee scheiden'. Dat houdt in dat het ding stroom (een 'last') kan onderbreken (nee, niet elke schakelaar kan dat) en dat je er een veilige 'scheiding' mee kan creeeren. Dat laatste wil zeggen dat je veilig aan de spanningsloze kant van de lastscheider kunt werken, zonder dat je bang hoeft te zijn dat de spanning doorslaat, ook niet bij een eventuele overspanning (blikseminslagen niet meegerekend)...

Eventueel, zoals ook in dit geval, kunnen ze in serie gebruikt worden met een zekering. Die zekering zorgt dan voor de beveiliging (tegen overstroom en kortsluitstroom). Met de lastscheider kun je makkelijker de installatie uitschakelen dan met een zekering (dan zou je de zekering moeten trekken en dat is relatief bewerkelijk). De combinatie van zekering en lastscheider in 1 behuizing bestaat ook, en heet (heel toepasselijk) zekering/lastscheider :D

't Is me helemaal duidelijk Henrie, dankjewel...

kan me je verbazing indenken. maar je hebt het wel goed gehoord. gefeliciteerd :D

Maar.., wat klinkt beter? :D<_<

Guest tubejack

Voor de liefhebbers, ik heb mijn homepage geupdate, met een stuk over mijn laatst gebouwde

versterker.... stukje van niks... maar wat een werk .....pfff

Groeten,

Jack

Guest tubejack

@Robx zonder kit was ie niet waterdicht :D Nee joh zowel de voeding van de autobias schakeling

als de E-chocke hebben z.g.n. "plakvoetjes" de lijm die er standaard op zit is op de langere duur niet sterk

genoeg. Dus

@Duck Misschien is de tekst niet duidelijk genoeg, ik ben zeker 2,5 uur bezig geweest met tekst en plaatjes op maat

te maken en uit te zoeken.... Ik boor hier de as-geleider op van 6 naar 6,5mm zodat de 6mm as die er doorkomt

makkelijker kan draaien. Wanneer je d

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...