Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Toch nog een klein audiofiel dagje gehad! Het stereomeubel is even van zijn plaats geweest, en anders ingedeeld. Het was een beetje een leeggeraakt geheel, want ik had vorig jaar alle apparatuur in de huiskamer geminimaliseerd (slechts beperkt tot 2 kanaals app; cd, tuner, versterker en een digitale tuner voor de tv)

Door de andere indeling van het meubel (verstelbare glasplaten) ontstond er ruimte voor de DAT recorder. Deze heb ik van zolder gehaald en aangesloten.

Waauh, weer wat oude tapejes gepakt en wat klinkt dat toch goed, zo'n DAT ! Stond er zomaar een door mij veel te weinig gedraaid album op de tape van Isabelle Boulay! Genieten!

En binnenkort nog meer genieten.....nieuwe weergevers!!

Vandaag naar het verre Zwolle afgereisd om daar van Menno vd Veen te horen waarom kabeltjes anders kunnen klinken.

Helaas kon ik zelf geen verschillen horen, waar de overgrote meerderheid dat wel kon.

Conclusie: het ligt dus niet aan mijn setje, maar aan mijn oren........of mijn mindset :unsure::rolleyes:

Verder gezellig gebabbeld met Mumsoft, Tubejack, Parker, BG, BuizenBart, Jitze en nog een paar anderen.

En Menno is echt aardig, al herkende hij mij niet (meteen) meer. ;)

Helaas moet ik het weer bekopen met een pijnaanval........dus nu lekker naar bed en pillen slikken.

Net thuis van Zwolle, zwaar beladen :blink: met een POW80 trafo, een Philips CD650 van Sander :), en ik kreeg op het laatste nippertje ook nog een JVC cassettedeck van Menno, noem mij maar de voddenman, ik neem alles mee.. Wel handig dat je hem had meegenomen, Sander, scheelde toch een flink stuk reistijd. Vond ik fijn, want ik was aan het eind van de dag echt he-le-maal gaar :wacko: 's Ochtends al niet in vorm, een les 'uitgangstrafo's voor gevorderden' en daarna nog het kabelgedoe.

Ik ben daarvoor gebleven omdat ik het wel interessant vond om zoiets mee te maken en om eens wat forummers te ontmoeten, maar helaas (was enorm te verwachten natuurlijk) ontaarde het al gauw in gescherm met stokpaardjes en ge**** over dubbelblindtesten, daar was ik echt niet voor in de stemming. <_<

De bekende eindeloze en zinloze discussie, en ik was blij dat Menno er (met veel moeite) een eind aan maakte.

Nog leuk gekletst met Jitze, Mumsoft en KT88, en van de gelegenheid geprofiteerd om met Jack onze synchroon lopende cd-speleravonturen te bespreken :)

Ik hoorde ook dat Bal Gehakt in da house was, ik ben er helaas niet achter gekomen wie dat nou was, ik ben altijd benieuwd naar forummers in het echt maar in de hektiek is dat er niet van gekomen.

Guest tubejack
ontaarde het al gauw in gescherm met stokpaardjes en ge**** over dubbelblindtesten, daar was ik echt niet voor in de stemming. <_<

De bekende eindeloze en zinloze discussie, en ik was blij dat Menno er (met veel moeite) een eind aan maakte.

Ja d

Eh, Jitze, was jij er ook? Jammer, geen handjes geschud.

Ik was voor het eerst bij Menno, en ik heb me zeer vermaakt. Geen aantekeningen gemaakt, ik dacht als ik dat doe, ontgaat me de clou.

En de clou was dus dat de Di

Niet de capaciteit van de kabel is hier het criterium, wel was de stelling gebaseerd op onderzoek bij condensatoren, maar de mate waarin de isolatie een geheugen effect vertoont.

De effecten van capaciteit, inductie en weerstand blijken dik 100 dB lager dan het signaal, terwijl dit geheugen effect al is aangetoond bij - 40 dB.

Ben even kwijt welk een term voor dit verschijnsel werd gebruikt, de di

Di-electrische absorbtie inderdaad.

Het effect dat een C na ontladen te zijn, nog altijd restlading bevat.

Dat geeft een DC-shift effect bij condensatoren, de restspanning zou tussen de -100.....-40 dB grenzen liggen.

Bij muzieksignalen zou dit een na-ijl effect geven, wat m.i. dan eenvoudig meetbaar moet zijn.

De research hierin wordt inderdaad bij condensatoren gedaan en in datasheets zien we dat ook wel vermeld.

Menno zet dit effect 1:1 over op kabels waaruit dan de klankverschillen zouden voortkomen en dat is m.i. wat kort door de bocht.

We zouden dan met elke koppelC dit effect vele malen sterker moeten ervaren (immers, het is capaciteitsafhankelijk).

M.a.w. de honderden nanofarads of enkele microfarads die we in onze versterkers gebruiken, en de tientallen tot honderden microfarads in scheidingsfilters zouden dit dan in veel sterkere mate vertonen; gaan we dan het effect in de honderd picofarad van het kabeltje zo duidelijk horen?

Op navraag van mij daaromtrent werd de discussie vrij snel afgekapt, jammer.

Overigens is oa. die DA wel een reden dat ik zo'n voorstander ben van DC servos, maar in een buizenversterker is dat nogal lastig.

We zouden dan met elke koppelC dit effect vele malen sterker moeten ervaren (immers, het is capaciteitsafhankelijk).

M.a.w. de honderden nanofarads of enkele microfarads die we in onze versterkers gebruiken, en de tientallen tot honderden microfarads in scheidingsfilters zouden dit dan in veel sterkere mate vertonen; gaan we dan het effect in de honderd picofarad van het kabeltje zo duidelijk horen?

Op navraag van mij daaromtrent werd de discussie vrij snel afgekapt, jammer.

Dat ligt wat genuanceerder. Het fenomeen zou merkbaar kunnen zijn bij veel AC over de condensator. Bij koppel condensatoren staat er eigenlijk geen AC over de condensator zelf, dat moet ie n.l. doorlaten. Dat gaat pas gebeuren bij de kantelfrequentie van de RC combinatie.

Om een idee te geven: Zelf heb ik gewerkt met hoogwaardige polypropyleen condensatoren voor industri

Het zou best een rol kunnen spelen bij hele lage frequenties, 1 Hz en lager. Maar bij audiofrequenties?

Dat niet alleen, maar bij de zeer kleine capaciteiten van kabels en de kleine stromen/spanningen en dat icm. de belasting- en bronimpedanties?

Ik vond het persoonlijk geen overtuigend verhaal.

Overigens flauw om niet op vragen in te gaan. Roept altijd grote vraagtekens op over het relevantiegehalte m.b.t. het ter berde gebrachte.

;)

De bedoeling van deze dag was niet om ellenlange discussies te voeren, maar om wat uitleg omtrent bepaalde fenomenen te geven en eventuele verschillen in een luistervergelijk bloot te leggen.

Iemand merkte daarbij op dat het verschijnsel groeps-psychologie (oftewel beinvloeding) hier een rol meespeelde.

Mogelijk.

Dat ik geen verschillen hoorde komt wellicht door mijn mindset, of omdat het auditieve geheugen nu eenmaal slecht is.

Iets dat door Menno werd tegengesproken met de veronderstelling dat de cursisten "getraind" waren en hier dus geen last van zouden hebben.

Ook daar geloof ik niet in.

Wat wel ter sprake kwam en door Menno werd omschreven als "de Maand van Menno" : een component langere tijd in je systeem gebruiken en dan wisselen voor een ander.

Dat eventueel herhalen na enige tijd, en dan zien wat je evt. mist of opvalt.

Dat is een werkwijze waar ik me zeer zeker bij kan aansluiten.

Grappig vind ik dan wel weer dat Menno dan doet alsof hij dat allemaal zelf heeft uitgevonden........dat hebben anderen al lang voor hem gedaan, zoals zoveel dingen.

Begrijp me goed, ik vind Menno een heel aardige en ook kundige kerel maar het vleugje guru/mystiek dat hij probeert te cre

Guest tubejack

Jullie weten dat ik onderstaand schakelingetje in mijn Pioneer alles speler gebruik.

panatweak.gif

Werkt goed, maar ik vond het t.o.v. een normale uitgang met opamps een beetje sloom klinken.

Guido Tent beaamde dit tijdens een workshop bij Menno en stelde voor om er een snelle driver (e.e.a. MAX

hupelepup ff kwijt) achter te plaatsen.

Wat blijkt nu, dat "slome" is weg B) Nudat de ECC82 buisjes in mijn VDV MCML05 zijn vervangen door

GE 6211, op zich ook logisch (vaak achteraf...) wat de 6211 en 61211a zijn van orgine buizen voor de

1e computers ..... en daar is snelheid natuurlijk erg belangrijk .... toen

Dat uitsplitsen van een luisterervaring in allerlei zaken als, toon, detail, ruimtelijkheid en meer van die zaken die gisteren op dat bord verschenen is mij ook een raadsel, ik houd het maar simpel op resolutie, die je overigens waarneemt door verschillen in toon, detail en mogelijk meer zaken die ik nu even niet weet te benoemen, terwijl een van de meest in het oor springende fenomenen de variatie in ruimtelijkheid is, namelijk bijzonder sterk afhankelijk van die resolutie en dus de detaillering zowel tonaal als dynamisch.

Alles bij elkander kunnen we stellen dat hooguit duidelijk geworden is dat het een bijzonder complexe materie is, dat er niet echt een duidelijk beeld is van de factoren - meetbaar of niet - welke een rol spelen in deze materie, opknippen in hapklare brokken en proberen een verklaring voor het geheel te vinden is dus niet echt de meest ge

Dat uitsplitsen van een luisterervaring in allerlei zaken als, toon, detail, ruimtelijkheid en meer van die zaken die gisteren op dat bord verschenen is mij ook een raadsel, ik houd het maar simpel op resolutie, die je overigens waarneemt door verschillen in toon, detail en mogelijk meer zaken die ik nu even niet weet te benoemen, terwijl een van de meest in het oor springende fenomenen de variatie in ruimtelijkheid is, namelijk bijzonder sterk afhankelijk van die resolutie en dus de detaillering zowel tonaal als dynamisch.

Zie dat gewoon als een hulpmiddel. "Dan ga ik nu letten op hoe ver het geluid vanaf de speakers naar voren komt" :rolleyes:

Zo kun je het voor jezelf overzichtelijk houden. Persoonsgebonden natuurlijk, het kan ook juist verwarrend worden..

Ik ga "de maand van Menno" wel toepassen op mijn cd-speler, ben benieuwd of hij door de mand gaat vallen..

@KT88: ben het wel eens met je laatste opmerking over M. vd V.

En de CD 650 doet het perfekt, zelfs op de rotste CDR.:)

Wat wel ter sprake kwam en door Menno werd omschreven als "de Maand van Menno" : een component langere tijd in je systeem gebruiken en dan wisselen voor een ander.

Dat eventueel herhalen na enige tijd, en dan zien wat je evt. mist of opvalt.

Dat is een werkwijze waar ik me zeer zeker bij kan aansluiten.

Grappig vind ik dan wel weer dat Menno dan doet alsof hij dat allemaal zelf heeft uitgevonden........dat hebben anderen al lang voor hem gedaan, zoals zoveel dingen.

Nee natuurlijk heeft hij dat niet uitgevonden. Zo doen dat de meesten dat heb ik het idee. Bij mij moet een component ook een tijdje wennen, of ik moet een tijdje aan een component wennen, dat blijft om het even. Na verloop van tijd ontstaat dan een totaalindruk. Veel dingen blijven onbenoembaar en/of globaal, meestal komt dat niet verder dan het bevalt me of het bevalt me niet, zoals b.v. in dit mini verslagje.

Neemt niet weg dat na enige training veel dingen wel gelijk kunnen opvallen, met name bij speakers. Maar die hebben over het algemeen een vrij uitgesproken eigen karakter.

;)

Vandaag toch maar eens mijn 'zelfbouw' cd-speler op het officiele cd-speler-platform :P gezet.

Omdat ik totnogtoe geen zin had in apparatuur verhuizen stond ie al die tijd op de stofkap van de platenspeler :unsure:

En nu dus op een bak zand met marmeren plaat. En dus nog wat beter. Duidelijk. Daar laat ik het verder bij.

(...) Neemt niet weg dat na enige training veel dingen wel gelijk kunnen opvallen, met name bij speakers. Maar die hebben over het algemeen een vrij uitgesproken eigen karakter. ;)

Beste Pjotr,

Ja, en hoe slechter de speakers zijn, des te m

Wat ik ervan lees hier heb ik dus enkel de gezelligheid gemist, en niets wat al bekend was.

Ja, maar waarom organiseer jij dan niet eens wat open dagen. <_<

Oegstgeest is voor mij veel beter bereikbaar. :D

M :ph34r: rc

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...