Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

die audiofiele persingen zijn voor mij niet gemaakt. ;)

maar ik ben ook een eigenwijze drol natuurlijk..........

Ik denk niet dat dat met eigenwijs te maken heeft, maar eerder is omdat jij naar de muziek luisterd, en niet of het wel schoon genoeg klinkt.

De gemiddelde "audiofiele" opname vind ik ook voor geen kante klinken.

Gister weer eens de 180Gr. LP Venice - Amsterdam uit de kast geplukt. Zo'n zogenaamd "audiofiele" LP, die klinkt als een .flac bestand van mijn PC af. :mad2:

Een echt goed klinkende LP is voor mij een volledig analoge LP.

Dit ding is van een DXD master (352kS/s-24bit) via een DCS DA converter, met Silpech kabels er tussen op de metalplaat gekrast.

Klinkt platter dan een dubbeltje, maar wel brandschoon. Zoals ik al schreef: "als een .flac bestand van mijn PC af" maar zeker niet zoals een goede LP.

Een goede LP word rechtstreeks van de analoge master, zonder converters, op die metaalplaat gekrast.

Venice-Amsterdam is slechts 1 voorbeeld. Ik heb hier meerdere LP's die van een digitale master gemaakt zijn, en die hebben allemaal die zelfde eigenschappen.

Missen dus de plaatsing, diepte en echtheid die ik met LP's van een analoge master wel ervaar.

we zijn het wel weer eens denk ik.

ook op gebied van treintje :lol:

als mijn target staat dan komt er een pikup ;)

Nooit geweten dat het plaatsen van een audiorack "opwindend" kan zijn. :ph34r::D

als je eens wist wat voor meubel er dan de deur uit kan zou je dat snappen. doorn - oog ;)

voordat mensen erover beginnen , dit was een buwuste spelvout :rolleyes:

Miracle. heeft een speciale gave om zijn mening in woorden om te zetten. :lol:

Hij zorgt mij altijd veel leesplezier :cool2:

was dat nou weer voor zin :lol:

hij bezorgt bedoel je? B);)

Je bent zeker blij dat je mij eindelijk eens op un spelvaut kunt betrappen? :D

FYI: de batterijen van mijn toetsenbord zijn bijna op, niet alle lettertjes komen erdoor.. :angry:

Je bent zeker blij dat je mij eindelijk eens op un spelvaut kunt betrappen? :D

FYI: de batterijen van mijn toetsenbord zijn bijna op, niet alle lettertjes komen erdoor.. :angry:

yesssss :lol:

idd

u is vergeven ;)

drool2.gif Duizend maal dank!

Het is trouwens zo'n moment dat ineens alle batterijen leeg zijn, ken je dat? Die van de TV deed het ook niet meer, die van de CD moeizaam...

Dat die van het toetsenbord nu pas leeg zijn valt me erg mee btw, is het eerste setje, en ik heb dat ding al zo lang dat ik niet meer weet hoe oud ie precies is. En ik heb toch behoorlijk wat afgeramd op dat ding..

Gisteren het buizen woordenboek weer eens gelezen :D

Allesbrander - Versterker waar meer soorten buizen in kunnen, bv KT88, EL34, 5881, 6L6.

Biervat - Zeer grote buis in de trend van de TB3-2000.

Boetiekzaak - Highend-audiowinkel waar je veel te veel betaald voor middelmatig spul, rijkelijk ondersteund door vele fabeltjes.

Bol - Term voor buisuitvoering, meestal erg oud.

Bolbliksem - Uiterst gewelddadig instorten van een buis. Veel inwendige kortsluitingen die sterk aan dit natuurverschijnsel doen denken. Duidelijk

Guest tubejack

Leuk lijstje Tube 300 Boetiekzaak......Mediamarktgeneratie :D

Mijn audiofiele dag.... Ik heb vandaag van een tevreden klant twee Philips CD-650 gekregen.

Gelijk aangesloten, wat een luxe zeg, met een standaard Philips AB bedienbaar, doen het alle twee.

Ze klinken niet onaardig..... Het is de bedoeling er

Twee?! Toe maar! :cool2: De 650's schieten als paddestoelen uit de grond :D

Gisteren even schrik wegens de mijne -die nog in originele staat is.

Ik had 'm eerst mijn rotste CDR gevoerd en geen probleem. Uitgezet en gisteren weer ingeschakeld, naar het laatste nummer van die cd gezapt met dat 'aparte' uitklaptoetsenbordje: een hoop rare geluiden, en hij springt weer in de stop-stand. :angry:

Tijdje aan laten staan, en toen deed ie het weer vlekkeloos.. Daar is iets niet helemaal goed meer.

Ik hoef het eigenlijk niet eens uit te zoeken, zoals ik al tegen KT88 zei "ik heb reserveonderdelen". Uit 3 spelers kan ik zeker een goede combineren.. Maar goed, zoiets stoms als hem even laten opwarmen.. :rolleyes:

Jack, dan moeten we eigenlijk het 'cd-speler avonturen'-topic weer nieuw leven inblazen..

@ Miracle en de rest.

Even terug over die tekkel. Ik denk dat het ook het jurylid was geweest met de beste looks tot nu toe...

Dus Robin, als jij er uit gaat dan mag je een draaitafel...? Meubel en er uit...? Sorry kon het niet laten. Mag je me op de VAD weer door het raam smijten....

Groet,

Andre

@ Miracle en de rest.

Even terug over die tekkel. Ik denk dat het ook het jurylid was geweest met de beste looks tot nu toe...

Dus Robin, als jij er uit gaat dan mag je een draaitafel...? Meubel en er uit...? Sorry kon het niet laten. Mag je me op de VAD weer door het raam smijten....

Groet,

Andre

mischien dat ik op zoek ga naar een bodywarmer :lol:

neem je weer een leuk cd'tje mee?

gaan we KT88 even lastig vallen :)

Weer audiofiele plannenmakerij..

Vandaag weer cursus bij Dhr. M. v/d Veen, legde hem even mijn plannen voor een versterker met Bocama trafo's voor. Ik had een hele zooi datasheets en grafieken bij me, die van de EL84 bekeken, kreeg de opmerking "Hmmm, in triode vind ik de EL84 niet erg lineair.. Doe het met een 6550 joh!" Nooit bij stilgestaan dat ze allebei met een 8K uitgangstrafo kunnen. Hmm, ik heb hier ook mijn SE EL84 bakjes staan, die zullen dan ook met een 6550 kunnen, het zijn echt zeer zwaar uitgevoerde trafo's.. Hmmm, maar eens uitvogelen hoeveel vermogenwinst dat oplevert.. B) Toevallig net SE-trafo's behandeld vandaag, was inspirerend blijkbaar..

Hmmm, maar eens uitvogelen hoeveel vermogenwinst dat oplevert.. B)

Genoeg. Een 6550 levert bijna net zo veel vermogen als een KT88.

Dat een EL84 in triode niet erg lineair is lijkt mij algemeen bekend, maar dat is nu juist de kracht van een EL84. Dat geeft ze nu juist die typische klank, die door veel mensen erg gewaardeerd word.

Helaas gebruikt ie veel meer gloei... :huh: Met de originele voedingstrafo's gaat dat niet (lang) werken. <_<

Mss een extra trafo plaatsen voor de gloei. Lijkt mij minder duur dan een compleet andere trafo met alles erop en eraan.

Ik zou het lekker zo laten met de EL84's, en als je een 6550 buizen wilt gebruiken daar een andere versterker voor ontwerpen/bouwen.

Ik ben vandaag weer eens creatief met stroomkabels geweest.

Het originele stroomtouwtje wat er uit de Audio Research LS-1 kwam lag me al geruime tijd in de weg, zo'n 2,5 meter. Ik had dat in kunnen korten, maar heb besloten er een euro chassisdeel in te maken.

imgp1018.jpg

Hiervoor is dan dus wel weer een losse stroomkabel nodig, wat een vd.Hul The Mainsstream die ik toch nog had liggen is geworden.

imgp1019c.jpg

Deze kabel bestaat uit 7 losse aders. 3 voor de fase, 3 voor de 0 en 1 voor de aarde. Dit is geen doen om dat zo in een stekker te krijgen, en ik heb een bloedhekel aan aderhulzen. Daarom de aders maar bij elkaar gesoldeerd.

Dit is de apparaatkant. Aan de andere kant is de afscherming wel bij de aarde aangesloten.

imgp1020t.jpg

Omdat er nog stekkers aan moesten, en ik de kleur van die kabel te vreselijk voor woorden vind heb ik hem ook direct maar afgewerkt met gevlochten kous, vastgezet met krimpkous.

imgp1021.jpg

Ook deze kabel is zeker niet kort te noemen met 2 meter, maar doordat hij zo stug is kan dat haast niet anders, maar ligt hij iig niet zo op de grond te dweilen als wat het originele touwtje van de AR LS-1 deed.

Ik weet het. Zo'n kabel is belachelijk. Het maakt geen moer uit, stroom is stroom, er is geen verschil meetbaar enz. enz.

Maar toch ga ik er geen standaardsnoertjes meer achter doen, ondanks dat als ik die kabels allemaal zou verkopen ik een hele berg geld over zou houden om nog mooiere componenten, of een hele berg LP's/CD's te kopen. :P

Mvg. Miracle.

Helaas gebruikt ie veel meer gloei... :huh: Met de originele voedingstrafo's gaat dat niet (lang) werken. <_<

Mss een extra trafo plaatsen voor de gloei. Lijkt mij minder duur dan een compleet andere trafo met alles erop en eraan.

Ik zou het lekker zo laten met de EL84's, en als je een 6550 buizen wilt gebruiken daar een andere versterker voor ontwerpen/bouwen.

Een extra trafo is idd een makkelijke oplossing, maar niet de elegantste <_<

Heb het nog even verder laten sudderen in de hersenpan, en de plannen gaan nu richting een twee richting transplantatieaktie :P

UGT's van de SE monoblokjes met voedingstrafo van de stereo PP en andersom. Ken net, maar dan moet ik de buisgelijkrichting achterwege laten. Heb ik op dit moment geen problemen mee :)

Ik ben vandaag weer eens creatief met stroomkabels geweest.

Het originele stroomtouwtje wat er uit de Audio Research LS-1 kwam lag me al geruime tijd in de weg, zo'n 2,5 meter. Ik had dat in kunnen korten, maar heb besloten er een euro chassisdeel in te maken.

Mooi hoor, Miracle.! Hoe heb je dat gat nu gemaakt in de versterker of zat dat er al in?

Het gat in de versterker heb ik gemaakt met de Dremel met een slijpschijfje erop.

Afplaktape op de plaats waar het gat moet komen, daar de vorm op tekenen en slijpen maar.

Daarna wel h

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...