Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

In machinebesturingen, waar heel veel geschroefd en geklemd wordt, worden hulsjes juist als beste oplossing gezien. Solderen en daarna klemmen is volgens mij zelfs verboden, dan is blank draad klemmen nog altijd beter.

:)

Tsja, solderen duurt nu eenmaal langer dan een aderhulsje aanknijpen. Wanneer je er zoveel moet doen als in machinebesturing word dat solderen een heel dure aangelegenheid. Ik kan me voorstellen dat ze dat dus verbieden. :P

In machinebesturingen, waar heel veel geschroefd en geklemd wordt, worden hulsjes juist als beste oplossing gezien. Solderen en daarna klemmen is volgens mij zelfs verboden, dan is blank draad klemmen nog altijd beter.

:)

Tsja, solderen duurt nu eenmaal langer dan een aderhulsje aanknijpen. Wanneer je er zoveel moet doen als in machinebesturing word dat solderen een heel dure aangelegenheid. Ik kan me voorstellen dat ze dat dus verbieden. :P

Nee hoor, er is maar

Guest tubejack

Maar weer eens wat "Fiels"

Dit is een van de mooiste dingen, die ik tot nu toe gemaakt heb het vlaggenschip van Rotel de RT-1024

RotelRT1024.jpg

Het is leuk als je de beste (m.i. de beste) onderdelen kunt gebruiken, deze Vishay elco's zul je niet snel tegen komen.

In de muziekweg zit zo'n 4 meter Siltech zilverdraad, geheel dubbel uitgevoerd dus afgeschermd met een

massa draad. (tip van KT88) Verder zie je een relais voor 2 antenne ingangen en zwaar vergulden cinch uitgangen.

RotelRT1024boven.jpg

Deze kant is veel mooier :rolleyes: ik heb alle > 100 elco's vervangen, ook de tantaalelco's. E.e.a. heeft dagen opnieuw staan in te spelen, vanavond heb ik de laatste condensatoren in het audiopath getweaked.

RotelRT1024o.jpg

Verder is er een waslijst aan dingen veranderd, schoongemaakt en geupgrade maar dan wordt het weer zo'n verhaal :o

Mijn uitgangspunt was..... alles moet werken en liefst e.e.a. zo orgineel mogelijk houden....

Groeten,

Jack

Guest tubejack
Wat vooor relais gebruik je voor de antennekeuze als ik vragen mag, Jack?

We hebben het daar in het verleden wel eens over gehad, alleen niet over relais..

Ik heb een gewoon 24volt 2x wissel gebruikt, daarmee schakel ik zowel de afscherming als de binnenkern.

Beter is een speciaal coax-antennerelais, want je loopt het risico dat harde signalen "doorspetteren" maar ja d

Alleen telecomverbindingen worden vaak gesoldeerd. Maar die zitten dan ook op een soldeerblok. Dus niet ook nog eens geschroefd onder een klem...

Is ook al lang verleden tijd.

tegenwoordig is alles klem in de telecom.

Ik wil geen soldeer verbinding meer zien in het veld te veel kans op slechte contacten.

Zo goed als alle connectoren zijn ook verkrijgbaar in krimp uitvoeringen.

Guest tubejack

Zit nu naar Arrow Jazz FM te luisteren via dit ding, nog nooit zo' n eigenwijs "kreng" van een tuner gehad.

Hij laat zich niet zomaar temmen..... :angry:

Maar het geluid is: "beestachtig goed" en komt mooi los van de boxen.

Kom mijn bed niet in. :oB)

235_DA-F20facesml.jpg

Ja das een hele goede tuner, heb ik ook meerdere malen met verbazing naar geluisterd. Radio 4 live is zo realistisch met die tuner. Beestachtig goed is voor mij ook de uitdrukking die daar bij past.

Guest tubejack

Ik heb momenteel ook zijn "broertje" in de kamer staan de DA-F10

Heel anders gebouwd, maar ook met zo'n mooi 6 pool fase lineair filter.

De ontvangst is z

Ik had twee aanleidingen m'n Kings weer eens van zolder te halen, met dit topic erbij drie. Heb eens een middag geluisterd naar diverse muziek. Rachmaninoff's eerste symphonie, Pieter Wispelwey's uitvoering van Bach's Gamba Sonates, Sebastien Tellier - L'Incroyable V

Alleen telecomverbindingen worden vaak gesoldeerd. Maar die zitten dan ook op een soldeerblok. Dus niet ook nog eens geschroefd onder een klem...

Is ook al lang verleden tijd.

tegenwoordig is alles klem in de telecom.

Ik wil geen soldeer verbinding meer zien in het veld te veel kans op slechte contacten.

Zo goed als alle connectoren zijn ook verkrijgbaar in krimp uitvoeringen.

In nieuwe telecominstallaties zou dat best kunnen. Ik zit de laatste tijd (1,5 jaar) vooral ombouwprojecten van hoogspanningsstations te doen. Daar staat vaak nog oude apparatuur en daar worden dus nog soldeerblokken gebruikt om de telecomkabels op vast te solderen. Kan me voorstellen dat dat in nieuwe installaties inderdaad niet meer gebeurt. Nu ben ik op dit moment bezig met een nieuw station en daar komt ook een nieuwe telecominstallatie. Alleen is het ontwerp en de bouw daarvan uitbesteed aan Ziggo, dus ik weet niet hoe die telecominstallatie eruit komt te zien. Misschien kom ik nog een keer op dat station als het gebouwd is (wat ik betwijfel), dan zal ik er eens naar kijken...

Guest tubejack
Dit heb ik een maand of wat geleden gepost. De beide suggesties, dometweeter en het eerder af filteren van de woofer zijn uitgevoerd. Ik ben heel tevreden met het huidige geluid. Er zit nog

Inderdaad dezelfde tweeter.

De eigenlijke tweeter zit achter een rooster en in een kunststof behuizing. In deze behuizing kan de tweeter bewegen waardoor tweeter en de behuizing tegen elkaar kunnen trillen.

Morgen ga ik voetjes plaatsen zodat ik kan experimenten met verschillende 3 poots 10,7 mhz keramische filters.

Dit apparaat heeft n.l. een narrow stand om 2 dicht naast elkaar gelegen FM zenders t

Guest tubejack
Da's wel lastig, want je gaat extra capaciteit toevoegen.

Die voetjes doen rustig 5 a 10 pF erbij........

Dat klopt, maar zo doen ze het bij FMtunerinfo ook... en dan gebruiken ze standaard voetje.

Ik heb hele mooie strips , met vergulde busjes :)

filter.jpg

De optimale afsluitweerstand van die Murata dingen is 330 ohm, daar zou je nog wat mee kunnen stoeien als je de bandbreedte wil wijzigen.

Mooi zal even in het schema kijken.

Anders "staggeren" met verschillend gestipte filters (blauw en rood bijv. geeft een smalle band).

Voor de stand: "narrow/smal" werden eerst 2 standaard 230khz filters bij geschakeld, voor een 6pool faze lineair

filter. Nu heb ik daar 180khz ingestopt en d

Heeft radio 4 dan zo'n slechte landelijke dekking.

Ja <_< Ik ben blij dat ik eindelijk een tuner heb waarmee ik het ruisvrij kan ontvangen..

Met die 30 jaar oude Akai lukte het hier niet om radio 4 ruisvrij van de kabel te halen.

Die vervangen door een Yamaha tuner met voorkeuzezenders. Daar kan ook mijn digibete vriend goed mee omgaan, ook al was hij draaien aan de knop gewend.

Hier boven heb ik een Marantz ST 7001 m

Dan heb ik hier toch betere aardstralen. Met die akai was de ontvangst 4/5.

Jawel, zover sloeg de naald hier ook uit. Maximaal, dus op ong. 4,2.

Niettemin (lichte) ruis op radio 4. Hoor je alleen bij stilte of heel stille passages.

M :ph34r: rc

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...