Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Hoi Jack,

Ik krijg vandaag van BOL nog wat Trijntje cd's toegestuurd! Dus ja, ook die jij noemt!

(ze heeft volgens mij 3 Blue Note albums op haar naam en die heb ik vanmiddag allemaal in huis)

Mijn versterker is met de nieuwe speakers teruggezet van Triode naar UL mode en dat was al prima, maar ik heb hem na een weekje UL omgebouwd naar de ST mode. Ja, dit bevalt me.

En de ruststroom omhoog naar 80 mA. Wordt nu lekker warm, en ik heb de indruk dat dit toch ook iets goed doet met het geluid.

Ga alleen nog even spelen met de G2 resistor. Die is nu 1 K, maar op 470 ohm gaat het ook prima (geen oscillatie) en ik heb de indruk dat er dan nog wat meer details doorkomen. Dit moet ik echter proefondervindelijk vaststellen dus dat duurt eventjes.

Jack,

Je hoeft ook niet te hobbyen, je vindt het toch goed, zo ?

Ik heb zo onder andere een experimenteer print in de versterker. Die is al behoorlijk verslechterd door het steeds maar weer aanpassen. Voorheen had ik ST ook al 2x uitgeprobeerd en weer ongedaan gemaakt. Nu moet ik zeggen dat de ST mode vooral profiteert van de 2 laatste updates, dus de Autobias en de E-choke.

Gelukkig heb ik van de printplaat een reserve exemplaar en wat nieuwe componenten zoals buisvoeten gekocht bij Amplimo, dus ik ben nu aan het uitvogelen hoe ik die ga maken. T, UL of ST.

(10 slags potmeters lijkt me dan trouwens ook een goede stap)

Ik merk dat de ST mode toch wel zo is zoals het omschreven wordt, dus meer triodegedrag, en strakkere bas.

Maar ook: hetzelfde vermogen als in UL, maar een iets kleinere versterkingsfactor (door local feedback)

Op deze speakers vind ik de versterker in Supertriode een verbetering.

( en voor de buizen critici, ST is niet nieuw, maar wat bijzonder is is dat het hier wordt toegepast zonder dat de uitgangstrafo is aangepast. Want die UGT heeft namelijk niet de benodigde aftakking. Dus Menno heeft een leuke truck uitgehaald om toch te profiteren van ST gedrag!)

mijn dag was wel audiofiel. de tuner waarin ik wat condensatortjes heb verkleind een maand terug, is een paar dagen daarna 'ingestort'. ik heb er nml nieuwe Black Gate non-polar ingezet (ja ik had nog :D ). omdat ze zo goed klinken. maar inspelen van die krengen is een mega drama, eerst klinkt het goed, en dan langdurig prut. vandaag kwam er muziek tevoorschijn. maandje verder en ik kan oordelen ....

groet

Ik ga nu Trijntje's Strange Fruit op zolder zoeken, me ervan verzekeren dat ik niet een verkeerde keus heb gemaakt deze plaat richting zolder te sturen.

mijn dag was wel audiofiel. de tuner waarin ik wat condensatortjes heb verkleind een maand terug, is een paar dagen daarna 'ingestort'. ik heb er nml nieuwe Black Gate non-polar ingezet (ja ik had nog :D ). omdat ze zo goed klinken. maar inspelen van die krengen is een mega drama, eerst klinkt het goed, en dan langdurig prut. vandaag kwam er muziek tevoorschijn. maandje verder en ik kan oordelen ....

groet

Rob,

Heb je al eens bedacht dat jij het ZELF bent die de veranderingen teweegbrengt en niet elke keer die andere condensatoren, weerstandjes of weetikwat?

Dit zal wel weer veel weerstand oproepen hier, maar ik ben ervan overtuigd dat er mensen zijn die uitsluitend door met de materie bezig te zijn (het beet te pakken, te solderen, te aaien zelfs) iets (tijdelijk) beter kunnen laten klinken.

Na een tijdje zakt het weer af en dan kun je weer opnieuw beginnen.

Neem als experiment nu eens die oude condensatortjes terug, pak ze in je handen, soldeer ze er met liefde in en ga luisteren.

Je gaat merken dat het beter, slechter en weer beter wordt om daarna weer af te zakken.

Soms zijn er zelfs duidelijke "drempels" aan te geven, waaronder of waarboven het ineens verandert.

Wie mij na het lezen hiervan voor absoluut gek verklaart heeft groot gelijk en daarom hoeft hierover ook geen verdere discusie plaats te vinden. :D

Wie mij na het lezen hiervan voor absoluut gek verklaart [...]

Not me.

Ben erg benieuwd wat Rob hiervan ondervindt, mocht hij je raad opvolgen (waar ik wel op vertrouw).

M :ph34r: rc

Guest tubejack
.....(het beet te pakken, te solderen, te aaien zelfs)......

Nee hoor niet vreemd, dat doe ik ook, met dingen en mensen.

Sommige heb of ken ik al jaren en ik ben er nog steeds blij mee.

:)

Heb je al eens bedacht dat jij het ZELF bent die de veranderingen teweegbrengt en niet elke keer die andere condensatoren, weerstandjes of weetikwat?

Dit zal wel weer veel weerstand oproepen hier, maar ik ben ervan overtuigd dat er mensen zijn die uitsluitend door met de materie bezig te zijn (het beet te pakken, te solderen, te aaien zelfs) iets (tijdelijk) beter kunnen laten klinken.

Na een tijdje zakt het weer af en dan kun je weer opnieuw beginnen.

Neem als experiment nu eens die oude condensatortjes terug, pak ze in je handen, soldeer ze er met liefde in en ga luisteren.

Je gaat merken dat het beter, slechter en weer beter wordt om daarna weer af te zakken.

Soms zijn er zelfs duidelijke "drempels" aan te geven, waaronder of waarboven het ineens verandert.

Wie mij na het lezen hiervan voor absoluut gek verklaart heeft groot gelijk en daarom hoeft hierover ook geen verdere discusie plaats te vinden. :D

Ik verklaar je zeker niet voor gek, vind het juist goed dat je het ter sprake brengt. Ik filosofeer soms ook wel over dat soort dingen, iets met ergens energie instoppen die er dan ook weer uitkomt ofzo (ik breng het expres vaag) , wat natuurlijk helemaal niet alleen over hifi gaat. What goes around comes around zal ik maar zeggen.. Of nee, beter, You reap what you sow.

je bent vast niet gek KT, dus een reactie in die zin zou niet in me opkomen. maar ehhh ... geldt hetzelfde dan niet voor de dingen die jij doet? en ... als dat zou kloppen wat je zegt, waarom gaat de set dan in de loop van de tijd duidelijk vooruit (jaja ... dat is een mening, maar ik ben niet de enige die dat vindt).

en dan over wat je zegt: ja dat effect herken ik. natuurlijk, heb al zoveel geprobeerd. maar er zijn ook aanpassingen die duidelijk vooruitgang brengen, en zonder genoemde terugval. ik beschreef overigens alleen het vaker gelezen inspeeleffect van black gates. er zaten voordien dezelfde black gates in maar met grotere waarden. dus at the end kan het geen groot verschil maken, zij het dat ik diverse malen las dat kleinere waarden beter klinken. en dat denk ik nu te kunnen beamen.

dus ik volg deze raad maar niet op. kan ik weer naar het inspelen gaan luisteren.

groet

je bent vast niet gek KT, dus een reactie in die zin zou niet in me opkomen. maar ehhh ... geldt hetzelfde dan niet voor de dingen die jij doet? en ... als dat zou kloppen wat je zegt, waarom gaat de set dan in de loop van de tijd duidelijk vooruit (jaja ... dat is een mening, maar ik ben niet de enige die dat vindt).

Daar heb je helemaal gelijk in Rob, ook bij mij werkt dat zo.

De reden dat de set vooruit gaat zou kunnen liggen in het idee dat er verschillende "niveaus" zijn (de drempels waar ik het eerder over had) die, na diverse modificaties, gewoon blijven.

Elke keer dat je aan je versterker of speler bezig bent, stop je er iets van je energie in en dat accumuleert.

Op zeker moment gaat dat zo'n drempel over en is het blijvend.

Verder werk ik volgens een methode waar de wijzigingen ook blijvend zijn.

Ik vind het altijd opvallend om de diverse mensen te volgen in hun pad naar betere weergave, en dan zie je dat dit effect heel vaak optreedt.

Er zijn er die na 1 of meer modificaties "er zijn", de boel klopt dan en verdere mods zijn niet meer nodig.

En er zijn er die maand in maand uit, jaar in jaar uit, blijven proberen met andere C's, buizen of weetikwat voor modificaties een hoger niveau te bereiken.

Dan lees je weer dat er een "gigantische stap voorwaatrs" is gemaakt.

En dat dan meerdere malen over langere tijd gezien.

Hoe slecht moet die set dan wel niet geweest zijn in het begin?

Naast enige jezelf-voor-de-gek-houderij (vlak dat gedeelte beslist niet uit, iedereen heeft daar last van inclusief mijzelf) zit daar dus iets in van steeds weer wat energie erin stoppen maar net niet voldoende om een drempel over te steken.

En bij anderen, die kennelijk meer of andere energie hebben of beter in staat zijn dit te "richten", is het effect dan meer blijvend of voldoende en die zijn dan dus tevreden.

Zomaar een theorietje van mij hoor, maar wel gebaseerd op jarenlange observaties. ;)

En niet-techneuten doen deze dingen dan met kabels, netsnoeren, stekkerdozen, Quadraspire voetjes, Masterbase enz. enz.

In die zin "werken" al dat soort dingen dus wel degelijk, maar op een ander niveau dan het puur technische.

Door het intensief bezig zijn met de set, het vastpakken van dingen, het liefdevol behandelen en het concentreren op de materie "dwingen" ze als het ware de set beter te gaan klinken.

Leuk experiment is dan om eens de oude kabel, condensator of stekkerdoos terug te zetten en met dezelfde intentie te behandelen.

Dikke kans dat je dan hetzelfe resultaat bereikt.

Nogmaals, dit is mijn idee hierover, want ik kan eigenlijk geen technische redenen bedenken waarom een koperkabel anders zou klinken dan een zilverkabel.

Die domme electronen weten toch immers niet van welk metaalrooster ze deel uitmaken, ze transporteren slechts hun energie (ladingsverplaatsing).

Ik realiseer me terdege dat mijn idee minstens zo vergezocht is als allerhande technische verklaringen waarom kabels iets uit zouden maken, dus ik claim absoluut niet gelijk te hebben of "de" oplossing gevonden te hebben.

en dan over wat je zegt: ja dat effect herken ik. natuurlijk, heb al zoveel geprobeerd. maar er zijn ook aanpassingen die duidelijk vooruitgang brengen, en zonder genoemde terugval. ik beschreef overigens alleen het vaker gelezen inspeeleffect van black gates. er zaten voordien dezelfde black gates in maar met grotere waarden. dus at the end kan het geen groot verschil maken, zij het dat ik diverse malen las dat kleinere waarden beter klinken. en dat denk ik nu te kunnen beamen.

dus ik volg deze raad maar niet op. kan ik weer naar het inspelen gaan luisteren.

groet

Een andere capaciteitswaarde brengt uiteraard heel andere factoren in het spel, en die verandering zou dan dus wel degelijk meetbaar moeten zijn.

Toch heb ik iets te vaak meegemaakt dat vervanging van condensatoren, elco's of weerstanden door andere maar van dezelfde waarde subjectief nogal wat veranderingen bracht.

Dat kun je dan dus niet toeschrijven aan waardeverandering, misschien wel aan dingen als ESR, ESL, parasitaire capaciteit en/of zelfinductie van weerstanden enz.

Of wat dacht je van opampjes?

Ik meet echt geen verschillen tussen een NE5532, een OPA2134 of een LM4562 maar toch klinken ze subjectief allemaal anders.

Waar ligt dat aan? Ik heb daar geen technische verklaring voor (maar wellicht schiet mijn technische kennis hiervoor tekort).

heel herkenbaar allemaal KT88. hoewel ik niet terug zou willen van de hema eierdopjes met knikkers er onder naar masterbase of quadraspire :rolleyes:

het zou wel mooi zijn als er een relatie zou kunnen worden gelegd tussen meten en subjectief beoordelen (of 'meten met de oren ....'). wie dat kan heeft de hoofdprijs. dat verdient meer onderzoek vind ik.

ik heb al diverse keren gedacht 'als het niet meer beter wordt dan dit, is het ook prima'. maar ik ben blij dat ik niet van de spullen af kan blijven, want telkens bleek er ruimte voor verbetering. ik dacht dat bijv over mijn cd speler voor ik de spanningsregelaars wisselde. en ben blij dat ik dat toch gedaan heb. want het kon dus toch beter.

afijn al prutsend verder :D het is tenslotte een hobby, die kan niet stilstaan.

groet

het zou wel mooi zijn als er een relatie zou kunnen worden gelegd tussen meten en subjectief beoordelen (of 'meten met de oren ....'). wie dat kan heeft de hoofdprijs. dat verdient meer onderzoek vind ik.

We weten al lang dat hetgeen we horen, niet altijd meetbaar is. En als we dat nu nog niet weten, hebben we totaal niets geleerd.

Guest tubejack

Ik had vandaag een audiofiele topdag :)

Heerlijk geprust aan deze tuner rt1025voor.jpg

Hij staat in te spelen, een plaatje :)

Verder het nieuwe CDM9 loopwerk - dat gister al uit Taiwan kwam- in mijn Rotel RCD-975 gesleuteld.

Het nieuwe loopwerk in de "rubber" opganging krijgen was wel een priegel werkje maar mooi gelukt.

rotel.jpg

Ik had al een paar updates gedaan zowel digtaal als analoog.digitaal, ga nog 2 andere opamps proberen

er zit nu AD711 in, ik ga AD797 proberen :)

Groetjes,

Jack

als dit bevalt en je wil verder met deze speler ... probeer eens de spanningsregelaars die ik in het schijfjesding heb. al is het eerst maar even de voeding van de DAC ... oh ja en behoorlijke diodes. wast een berg kost een beetje.

groet

Guest tubejack
als dit bevalt en je wil verder met deze speler ... probeer eens de spanningsregelaars die ik in het schijfjesding heb. al is het eerst maar even de voeding van de DAC ... oh ja en behoorlijke diodes. wast een berg kost een beetje.

groet

Het een fijne speler met twee TDA1305T dac's, het bijzondere is dat deze m.i. spanning als uitgang hebben i.p.v. stroom.

Het is een kruizing tussen multi- en

Guest tubejack

Robx,

Zat even na te denken, volgens de Rotel folder uit 1996.... s/n verhouding 107dB vervorming 0,0025%, lineair binnen 0,05dB dynamisch bereik 100dB.

W

@Jack: gewogen s/r afstand denk ik? kan een betere spanningsregelaar nog wel in het hoog gebied een beter s/r afstand meebrengen (analoge voeding).

belangrijker denk ik : de DAC wordt beter gevoed, produceert door minder ruis en spanningsvariaties minder foutjes. ik denk dat ik vnl dat hoor. het is niet zozeer minder ruis (ik had geen klachten over ruis hoor), maar wel realistischer, voller, menselijker, veel meer energie in het laag, hoogte en diepteplaatsing beter.

groet

Guest tubejack
@Jack: gewogen s/r afstand denk ik? kan een betere spanningsregelaar nog wel in het hoog gebied een beter s/r afstand meebrengen (analoge voeding).

belangrijker denk ik : de DAC wordt beter gevoed, produceert door minder ruis en spanningsvariaties minder foutjes. ik denk dat ik vnl dat hoor. het is niet zozeer minder ruis (ik had geen klachten over ruis hoor), maar wel realistischer, voller, menselijker, veel meer energie in het laag, hoogte en diepteplaatsing beter.

groet

Ja vast gewogen.... ik heb geen meetrapport.

Rob ik geloof je direct, een goede voeding maakt zeker deel uit van de muziekweg.

In de RCD-975 zitten 2 78Lxx regelaars zo te zien speciaal voor die twee AD711 opampjes

Als ik weer de het buizen spul ga gebruiken, komen die te vervallen, ik ga er eerst nog even wat

ervaring met andere opamps en geen opamps doen.

Groet,

Jack

@Miracle lekker bezig! leuk om te lezen :)

Guest tubejack

Nee verwacht het ook niet, vind Guido Tent een bijzonder aardige vent met veel kennis en prachtige producten, maar stevig geprijsd.

Neem b.v. zijn cd-speler van 3000

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...