Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Tussen het klussen door gebeuren er ook leuke dingen, niet dat ik een hekel heb aan DHZelven maar ik weet leukere dingen. :rolleyes:

Ik heb al een tijdje een stapeltje Philips FT-980' s staan, allemaal dezelfde klacht: Na een tijdje geen FM ontvangst of ruis.

Op de radiomarkt in Beesterzwaag kocht ik h

De Perfect Performers zijn wel lekker dynamisch zeg!

Zijn ze niet te dynamisch?

Ik heb laatst nog tegen Klaas gezegd: ooit ga je weer terug naar multiplex. Speksteen is in mijn oren wat te fel. Maar dat kan natuurlijk ook mijn gewenning zijn.

Ik heb laatst nog tegen Klaas gezegd: ooit ga je weer terug naar multiplex. Speksteen is in mijn oren wat te fel. Maar dat kan natuurlijk ook mijn gewenning zijn.

Te fel ? Nooit een keer! Het klinkt hier al behoorlijk fantastisch! (met een matras tegen de muur, dat wel, want de akoestiek van mijn ruimte is nog niet optimaal, maar daarvoor ben ik aan het filosodenken :lol: )

Jack, leuk te lezen!

Een speaker kan nooi TE dynamisch zijn, als het in de opname zit moet die dat ook weergeven.

1 van de weinige minpunten van mijn Maggies overigens...........die comprimeren wat.

Snel is inderdaad goed. Toch, toen ik laatst Christian McBride zat te luisteren en er werd gewisseld van hout naar speksteen dacht ik: is dit niet teveel uitvergroot?

Nou ja, we gaan zien of Klaas nog eens terug gaat vallen op hout.

Guest tubejack
Nou ja, we gaan zien of Klaas nog eens terug gaat vallen op hout.

De laatste keer, dat ik Klaas sprak (een paar maanden terug) had ik het idee dat hij juist m

Te dynamisch kan m.i. wel. Ik heb opnamen die te dynamisch zijn. Bijvoorbeeld een 10e van Sjostakovitsj die je op het ene moment niet hoort terwijl je op het andere moment het huis wordt uitgeblazen. Daar is echt niet naar te luisteren. Voor de speksteen speakers kan ik het niet op een andere manier onder woorden brengen. De ene keer hoor je een bas, de andere keer een trompet en dat is dan niet in de verhouding die het hoort te hebben. Dat gevoel heb ik al sinds het allereerste prototype speksteen en dat is nog niet verdwenen.

Te dynamisch kan m.i. wel. Ik heb opnamen die te dynamisch zijn. Bijvoorbeeld een 10e van Sjostakovitsj die je op het ene moment niet hoort terwijl je op het andere moment het huis wordt uitgeblazen. Daar is echt niet naar te luisteren. Voor de speksteen speakers kan ik het niet op een andere manier onder woorden brengen. De ene keer hoor je een bas, de andere keer een trompet en dat is dan niet in de verhouding die het hoort te hebben. Dat gevoel heb ik al sinds het allereerste prototype speksteen en dat is nog niet verdwenen.

ah op zo'n fiets.

ja dat snap ik wel ja. daar kan de speaker echter niets aan doen. hooguit dat een PP waarschijnlijk in een hoger spectrum resoneert

die opname van de 10e, is dan in mijn beleving niet deugdelijk.

En zo zijn er wel meer opnames die een veel te groot dynamisch bereik hebben. Dat is in de concertzaal leuk hoor, de ppp's en de fff's, maar bij de reproductie valt er niet mee om te gaan.

Daar gaat dus de Hifi oftewel werkelijkheidsweergave het raam uit........... ;)

60 dB dynamiek in de opname moet voor de huiskamer te doen zijn (da's een factor 1000!) maar dan moet de versterker niet gaan vastlopen.

Dat is dus het probleem met (kleinere) buizenversterkers, die lopen vast als het crescendo gaat.

Met een dikke torrenbak (even los van het feit of het klankkarakter je bevalt of niet) heb je daar dus minder of geen last van.

Voorbeeld: Requiem van Durufl

@ jack. ik vrees dat ik precies begrijp wat je bedoelt.

bij tijd en wijle (en door het gestaag modificeren steeds vaker) klinkt de tuner zo ongelooflijk goed (verfijnd, natuurlijk, ruimtelijk, een waaier aan klankkleur), dat ik zonder aarzelen zeg dat ie bij goede opnames en goede zenders nog steeds de cd speler eruit speelt. ik begrijp niet goed waarom ik de cd speler dus niet op dat niveau krijg (ze hebben grofweg dezelfde mods ondergaan). en dat ligt niet zeker niet aan limiters, compressors, ruis, vervorming, opzettelijk geintroduceerde fasedraaiing of wat dan ook (compressie van luide passages hoor je heel goed en ervaar je trouwens bepaald niet als verbetering, knijpt juist ruimtelijkheid eruit), ruis en vervorming zijn zeer laag, en fasegedoe is ook goed als zodanig hoorbaar). Ergens in het hele proces gaat er bij cd afdraaien iets mis dat via FM goed gaat.

ik heb trouwens ook wat Wima MKC'tjes in de tuner, heb een voorraadje kleintjes :D

mijn audiofiele dag was niet best trouwens. de interlink die in het weekeind op de cd speler zo mooi was, is ingestort. really helemaal dood neergevallen. inspelen dus. benieuwd wat dat weer wordt ...

groet

mijn audiofiele dag was niet best trouwens. de interlink die in het weekeind op de cd speler zo mooi was, is ingestort. really helemaal dood neergevallen. inspelen dus. benieuwd wat dat weer wordt ...

Herken je het patroon al, Rob? ;)

Pak die kabel eens beet, "poets" hem met een zachte doek en hang hem er weer eens tussen.

Verder: elk apparaat vereist zijn eigen ingrepen, materialen, componenten en behandeling.

Een tuner is wezenlijk anders dan een CD speler en ook dan een versterker.

Heck, elk MERK heeft zijn eigen foefeltjes nodig.

ik herken het inspelen ja. de tuner met enkele nieuwe condensatortjes (black gates) deed hetzelfde, en herstelde na 6 weken als verwacht (of liever : in enige wanhoop gehoopt). en is nu better than before. veel. verwijderen mute torren hielp trouwens ook nogal. nog geen terugval gehoord.

ik heb de interlink trouwens nu in de vriezer gegooid. dat beinvloedt mijn verwachtingspatroon dermate negatief dat ie wel eens erg kan meevallen als ie er uit komt :D . ook een herhaald vastgesteld patroon. en ik zal de interlink met liefde oppoetsen!

ja en dat alles een eigen aanpak vraagt zal ik niet weerspreken.

groet

Vanavond een heerlijk audiofiele avond gehad. Een goede kennis was op bezoek. Hij is muziekverzamelaar en heeft erg veel kennis van popmuziek. We doen dat zo af en toe eens 'n keer. Hij bij mij, dan ik weer naar zijn "platengrot".

Zo hoort hij details op zijn platen die hij niet eerder hoorde en ik hoor muziek en informatie daarover die ik nog nooit hoorde. Vanavond geleerd dat de "vrouw" achterop de hoes van Lou Reed's Transformer David Bowie is... :blink:

Hij heeft met die plaat gehoord dat er toch wel erg veel klankverschiul tussen twee persingen kan zijn.

Ook heb ik hem geleerd dat gecomprimeerde muziek niet te genieten is.

:)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...