Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Ja ;)

Ik heb gister een NOS Sylvania 12SN7 in mijn tuner gestopt en zit lekker de Top 2000 te luisteren.

Mooi stevig en goed klinkend spul uit de jaren 50

chrome-top2.jpg

(plaatje is van een 6SN7 de 8SN7 en 12SN7 = hetzelfde alleen i.p.v. 6,3, 8 respectievelijk 12,6 gloeispanning)

Vriendelijke groet,

Jack

Als een prijs is voor de meest audiofiele tweak dan scoort deze wel hoog Bart.

:blink:Alles is gewoon beter, alsof je een bril met 1 cm frituurvet erop hebt schoongemaakt..

Knoei dan ook niet zo met frituren tijdens het tweaken. Je lijkt Vette Kees wel ........... :lol:

;)

Als een prijs is voor de meest audiofiele tweak dan scoort deze wel hoog Bart.

Dat ben ik dus helemaal met je eens :cool2: Jammer dat ik het niet zelf verzonnen heb.. -Komt nog ;)

:blink:Alles is gewoon beter, alsof je een bril met 1 cm frituurvet erop hebt schoongemaakt..

Knoei dan ook niet zo met frituren tijdens het tweaken. Je lijkt Vette Kees wel ........... :lol:

;)

En dan te bedenken dat ik niet eens een bril draag. :rolleyes::D N

Hoi Bart,

Interessante tip net nu ik al in mijn gedachte bezig ben met ook een lader type volumecontrol.

Niet die van Jos van Eindhoven maar deze vind ik interessant.

Al zijn die best wel vergelijkbaar met elkaar.

Ik denk dat ik nu eerst maar eens wat ga experimenteren met jou schakeling.

Kan ik later altijd nog om bouwen naar dit project.

Ik wil namelijk wel een remote kunnen gebruiken :D .

Groetjes George

Ik wil ook remote!! :D Dus ga ik een kitje van Dantimax.dk bestellen met een motor-Alps erbij, potje wat ik nu gebruik heeft op een paar plaatsen wat mindere gelijkloop.

Ik had dit eerst geprbeerd met de JvE-attenuator, maar daar kwam g

Ik wil ook remote!! :D Dus ga ik een kitje van Dantimax.dk bestellen met een motor-Alps erbij, potje wat ik nu gebruik heeft op een paar plaatsen wat mindere gelijkloop.

Vast niet nodig om te vragen maar laat eens weten of dat wat is.

Ik ben nog steeds in een uitzoek stadium en dan is alle info welkom :rolleyes: .

Groetjes George

Hallo Bart,

Vroeger had ik een BOW versterker.

Daar zat, volgens mij (ik ben geen techneut), ook een dergelijke volumeregeling in.

Het probleempje van de grote weerstand hadden zij opgelost door twee verschillende weerstanden te nemen, waarvan er een met een schakelaartje verwisseld kon worden door de ander.

Ik vond die versterker in het hoogste volumebereik veel beter klinken dan in het lage bereik.

Nadeel daarvan was dat je de potmeter maar een millimetertje open hoefde te draaien en je had al een berg geluid.

Bovendien was de potmeter qua gelijkloop ook niet de beste, dus op het ene kanaal had ik dan al een flink volume en op het andere kanaal nog niet genoeg. Bij verder open draaien verdween het verschil. Ik moest dus altijd vrij hard draaien. Arme buren!

Ik wil niet negatief over komen, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Groet,

Leobus

Ik pak het schema er ook even bij ;)

De aarde is audio ground ja, en het gaat niet over mijn gitaarversterker, daar ga ik absoluut niks high-enderigs mee doen :)

Heel simpel hoor, de weerstand komt tussen S 0 en de 10 K pot. Qua waardes zou ik tussen 9K en 22K gaan zitten, ik weet niet hoe ver jij die knop opendraait.

Ik pak het schema er ook even bij ;)

De aarde is audio ground ja, en het gaat niet over mijn gitaarversterker, daar ga ik absoluut niks high-enderigs mee doen :)

Heel simpel hoor, de weerstand komt tussen S 0 en de 10 K pot. Qua waardes zou ik tussen 9K en 22K gaan zitten, ik weet niet hoe ver jij die knop opendraait.

doorgaans tussen 9 en 1 uur

Gevaarlijk schakelingetje.......

Stel dat die "wrakke loper" een keer van de koolbaan af gaat, dan heb je vrijwel vol pot op je ingang staan en of de speakers daar nu zo blij mee zijn?

Met deze tamelijk hoge waarden bovendien veel kans op capacitieve overspraak in bedrading en nota bene de potmeter zelf (onbedoelde hoog-lift en kanaal-overspraak).

Een m.i. betere oplossing is het gebruiken van een dubbele lineaire potmeter waarbij je aan de loper een weerstand van ca. 1/2 tot 1/10e van de waarde naar ground bijschakelt (let hierbij wel op de ingangsimpedantie van de versterkertrap, neem dat mee in de berekening).

Bijv. potmeter 100 kohm, weerstand 47 tot 10 kohm. Aannemende een daaropvolgende roosterlek van >100 kohm.

Even uitproberen wat fijn regelt.

Voor torrenbakken navenant kleinere waarden nemen.

Op die manier benader je de log karakteristiek enigszins maar ontstaat er een heel fijn regelbereik.

Voordeel van lineaire stereo-potjes: betere tracking en ook leverbaar in cermet geleidend plastic zoals vroeger bv. in de Sony TA-E88B zat.

Dat die loper in de signaalweg zoveel problemen oplevert heb ik nog niet ondervonden bij goede potmeters, zoals de zwarte dichte Noble of de Alps Black Beauty (die laatste helaas alleen nog maar NOS te vinden).

De Alps Blue Velvet scoort redelijk qua gelijkloop, maar kan na verloop van tijd wel eens wat kraken geven en ook kanaalongelijkheid onderin.

Alle waar naar zijn geld..............

NB Alps maakt(e) ook een soort van stappenverzwakker in de vorm van een Blue Velvet, met goudcontacten.

Die zijn w

Gevaarlijk schakelingetje.......

Stel dat die "wrakke loper" een keer van de koolbaan af gaat, dan heb je vrijwel vol pot op je ingang staan en of de speakers daar nu zo blij mee zijn?

Met deze tamelijk hoge waarden bovendien veel kans op capacitieve overspraak in bedrading en nota bene de potmeter zelf (onbedoelde hoog-lift en kanaal-overspraak).

Ik wilde het niet zeggen, het is tenslotte een audiofiele schakeling :D

Een m.i. betere oplossing is het gebruiken van een dubbele lineaire potmeter waarbij je aan de loper een weerstand van ca. 1/2 tot 1/10e van de waarde naar ground bijschakelt (let hierbij wel op de ingangsimpedantie van de versterkertrap, neem dat mee in de berekening).

Standaard is de parallelweerstand 1/20 van potmeter waarde. Je komt dan halverwege op ongeveer -20 dB uit, vergelijkbaar met een logaritmische potmeter. E.e.a. naar smaak natuurlijk, de sturende trap moet de vari

De wetenschap dat de weergave nog ietsje verbeterd zou kunnen worden knaagt altijd een beetje.

Ik speel nog wel eens met de gedachten om zo'n Tentlabs volume control te gaan inbouwen.

http://tentlabs.com/Products/page31/page31.html

Op een ander forum (HT) is ombouw van een MCML05 voorversterker te volgen. Hierbij is het frontplaatje van zowel eindversterker als voorversterker aangepast. Interessant!

Guest tubejack
Op een ander forum (HT) is ombouw van een MCML05 voorversterker te volgen. Hierbij is het frontplaatje van zowel eindversterker als voorversterker aangepast. Interessant!

Leuk! bedankt voor de Tip GT :)

M'n Buizenbartje,

Je moet toch maar eens hier komen horen hoe zo'n slechte potmeter klinkt, icm. die schelle, dunne, platte UcD versterker (die alleen maar goed is voor het laag) en fladderende vliezen die geen laag kunnen weergeven.

Oh ja, vergeet ik die vreselijke Zonie (met dank aan Miracle!) CD speler nog.

En die achterlijke draaitafel met die ouderwetse jaren '70 Jappen-S arm en een FlauweKul elementje. :ph34r:

En een zelfbouw phonotrapje met opampjes (die ook al nergens voor deugen)

En dropveters en een goedkoop setje 2.5 qmm spiekerdraadjes en gamma-netsnoertjes.

:D

M'n Buizenbartje,

Je moet toch maar eens hier komen horen hoe zo'n slechte potmeter klinkt, icm. die schelle, dunne, platte UcD versterker (die alleen maar goed is voor het laag) en fladderende vliezen die geen laag kunnen weergeven.

Oh ja, vergeet ik die vreselijke Zonie (met dank aan Miracle!) CD speler nog.

En die achterlijke draaitafel met die ouderwetse jaren '70 Jappen-S arm en een FlauweKul elementje. :ph34r:

En een zelfbouw phonotrapje met opampjes (die ook al nergens voor deugen)

En dropveters en een goedkoop setje 2.5 qmm spiekerdraadjes en gamma-netsnoertjes.

:D

Awww dat klinkt lief! :D

Ik zat me idd wel af te vragen hoe jij dat gedaan hebt.. Ik wil gr

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...