Guest tubejack Posted 4 januari 2010 Report Share Posted 4 januari 2010 Mijn audiofiele dag is het restaureren van een Mitsubishi DA-F10 een juweeltje van een tuner die nog bijna in nieuwstaat is. Van de eigenaar mogen "alle remmen los" Verder zit ik gewoon lekker te genieten, van mijn set, klinkt heel fijn Groeten, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 4 januari 2010 Report Share Posted 4 januari 2010 (...) Verder zit ik gewoon lekker te genieten, van mijn set, klinkt heel fijn Beste Tubejack, Altijd leuk om te horen! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 7 januari 2010 Report Share Posted 7 januari 2010 Mijn fiele dag? "bergen" folie condensatoren binnen Hele mooie mix gemaakt met verschillende types/merken polyester, polypropuleen en polycarbonaat condensatoren. Het zit in de Mitshibushi tuner die nu staat in te spelen, vanaf de detector folie en d Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 9 januari 2010 Report Share Posted 9 januari 2010 Omdat de Jadis JD3 Drive bij sommige CD's (vooral die met veel nummers erop) bij de laatste nummers soms wat begon te hikken maar eens een nieuw loopwerk besteld. Even de voedingsdraden over gesoldeerd, houderplaat overgezet, en weer ingebouwd. Nu hikken de laatste nummers van de CD's die dat wel deden niet meer, alleen klinkt het nog niet echt lekker. Even een paar dagen laten draaien maar, en dan opnieuw gaan luisteren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 januari 2010 Report Share Posted 9 januari 2010 (edited) Lekker voor mez Edited 9 januari 2010 by tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 9 januari 2010 Report Share Posted 9 januari 2010 Nog even een tip naast WDR4 en radio 6 die m.i. in CD-kwaliteit uitzend via de kabel. Is ook radio FIP een aanrader .... werkelijk prachtig. Groeten, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 januari 2010 Report Share Posted 13 januari 2010 Ik had gisteravond een muziekliefhebber op visite De man was zichtbaar aan het genieten. Opmerkingen : Jack het geluid hoor je in "laagjes" w Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 13 januari 2010 Report Share Posted 13 januari 2010 mijn marantz cd85 opnieuw af laten stellen. in de tussen tijd had ik een xa30es te leen van sony. prachtig apparaat maar ben blij dat de marantz hier weer staat. die klinkt toch prettiger.....oh sorry. dat kan helmaal niet natuurlijk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 januari 2010 Report Share Posted 13 januari 2010 Nee Robin d Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 13 januari 2010 Report Share Posted 13 januari 2010 Ik heb gisteren de stapel cd's die ik al tijden ter beoordeling gebruik opgeruimd en eens wat andere cd's gaan beluisteren. Sommigen daarvan had ik al lang niet meer gehoord. Daarbij was het dus niet duidelijk waarom het deze keer beter klonk, weerstandje zus of loopwerk zo en elcootje blablabla. Gewoon simpelweg van de muziek genieten. Was wel duidelijk dat het geluid veel meer naar voren komt, vaak hoor je dat aan de drums, een bekken wat ineens recht in je smoel wordt aangeslagen En -hoe blijft het mogelijk- nieuwe details horen. En het klinkt allemaal zo makkelijk. En... en... en... Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 13 januari 2010 Report Share Posted 13 januari 2010 ik weet het tubejack. de 16 bit variant heeft op de een of andere manier mijn voorkeur. klinkt minder digitaal terwijl het feitelijk juist meer digitaal is. toch? 16 bit lijkt in theorie minder op het orginele signaal dan de nieuwere dac's. @buizenbart. jammer he dat wanneer je een cd als referentie gaat gebruiken de lol er op een gegeven moment vanaf is. je hoort niet alleen meer de muziek maar allerlei focus dingetjes waar je van te voren al me bezig bent. "oh straks komt die snaredrum met die echo erin" een stapel andere cd's kan dan verfrissend zijn. ik heb 2 kasten met cd's en 1 klein kastje in de kamer. die ververs ik op en aantal vaste cd's na dan weer. zo blijft het leuk Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 13 januari 2010 Report Share Posted 13 januari 2010 ik weet het tubejack. de 16 bit variant heeft op de een of andere manier mijn voorkeur. klinkt minder digitaal terwijl het feitelijk juist meer digitaal is. toch?16 bit lijkt in theorie minder op het orginele signaal dan de nieuwere dac's. Nee 16 bits = 16bits m Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 13 januari 2010 Report Share Posted 13 januari 2010 @buizenbart. jammer he dat wanneer je een cd als referentie gaat gebruiken de lol er op een gegeven moment vanaf is. je hoort niet alleen meer de muziek maar allerlei focus dingetjes waar je van te voren al me bezig bent. "oh straks komt die snaredrum met die echo erin" Jammer ja, maar ik moet zeggen dat het me toch heel erg meevalt, het is meer dat ze gaan vervelen. Technisch luisteren doe ik ondanks alles toch niet zo veel hoor. Net een wat minder afgezaagde, The great annihilator van Swans, hmmm dat was smullen Ontzettend 'grote' drums met veel laag en kleine dingetjes op akoestische gitaar er doorheen, ik was wel weer onder de indruk Een heel groot en massief geluid, maar toch ook luchtig. Het 'onderscheidend vermogen' van deze speler is Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 13 januari 2010 Report Share Posted 13 januari 2010 @buizenbart. jammer he dat wanneer je een cd als referentie gaat gebruiken de lol er op een gegeven moment vanaf is. je hoort niet alleen meer de muziek maar allerlei focus dingetjes waar je van te voren al me bezig bent. "oh straks komt die snaredrum met die echo erin" Jammer ja, maar ik moet zeggen dat het me toch heel erg meevalt, het is meer dat ze gaan vervelen. Technisch luisteren doe ik ondanks alles toch niet zo veel hoor. Net een wat minder afgezaagde, The great annihilator van Swans, hmmm dat was smullen Ontzettend 'grote' drums met veel laag en kleine dingetjes op akoestische gitaar er doorheen, ik was wel weer onder de indruk Een heel groot en massief geluid, maar toch ook luchtig. Het 'onderscheidend vermogen' van deze speler is Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 13 januari 2010 Report Share Posted 13 januari 2010 ah....de speler discrimineert N Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 13 januari 2010 Author Report Share Posted 13 januari 2010 Gisteravond een audiokennis geholpen bij het opnieuw aansluiten van z'n set. Hij heeft nu z'n surround en stereoset uit elkaar getrokken (eindelijk verstandig), zodat hij nu twee dikke Sovereign Glory stereo versterkers voor z'n luidsprekers heeft. Bi-ampen dus. Hij had ook een typisch probleem met een 50 mm dome. Dat ding meette goed, maar toch speelde hij extreem zacht. Wat bleek het geval... Tijdens het "ontdeuken" met de stofzuiger was de complete spreekspoel aan Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 16 januari 2010 Report Share Posted 16 januari 2010 Was wel duidelijk dat het geluid veel meer naar voren komt, vaak hoor je dat aan de drums, een bekken wat ineens recht in je smoel wordt aangeslagen En -hoe blijft het mogelijk- nieuwe details horen. En het klinkt allemaal zo makkelijk. En... en... en... Dan vraag ik me meteen af: hoe was dat bekken dat "recht in je smoel" wordt aangeslagen opgenomen? Als de drummer achterin zit horen de bekken ook achterin te klinken.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 16 januari 2010 Report Share Posted 16 januari 2010 ik weet het tubejack. de 16 bit variant heeft op de een of andere manier mijn voorkeur. klinkt minder digitaal terwijl het feitelijk juist meer digitaal is. toch?16 bit lijkt in theorie minder op het orginele signaal dan de nieuwere dac's. Nee 16 bits = 16bits m Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 16 januari 2010 Report Share Posted 16 januari 2010 ik deel die mening Remcojan! Als cd geluid niet goed genoeg is ligt het aan de opname/mastering of de spelert. Maar niet aan de bits. Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 16 januari 2010 Report Share Posted 16 januari 2010 ik deel die mening Remcojan! Als cd geluid niet goed genoeg is ligt het aan de opname/mastering of de spelert. Maar niet aan de bits. Maar het is gelukkig wel mogelijk om een 24 bits opname net zo slecht te laten klinken als een 16 bits opname ;-) Ik vond nog een leuk artikeltje op het wereldwijde web: http://www.tweakheadz.com/16_vs_24_bit_audio.htm Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 17 januari 2010 Report Share Posted 17 januari 2010 ik weet het tubejack. de 16 bit variant heeft op de een of andere manier mijn voorkeur. klinkt minder digitaal terwijl het feitelijk juist meer digitaal is. toch?16 bit lijkt in theorie minder op het orginele signaal dan de nieuwere dac's. Nee 16 bits = 16bits m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 januari 2010 Report Share Posted 17 januari 2010 Ik vond nog een leuk artikeltje op het wereldwijde web: http://www.tweakheadz.com/16_vs_24_bit_audio.htm Leuk linkje, zo is het maar net. Komt nog bij dat je gehoor op korte termijn niet meer dan 70-80dB aankan. En dat was nou precies ook het dynamisch bereik van tape en vinyl destijds. Dat vroeg toch behoorlijk wat stuurmanskunst van de opametechnicus om b.v. het dynamisch bereik van een symfonie orkest daar binnen te krijgen. Met 24 bit gaat dat vandaag de dag probleemloos en is die kunst een beetje verloren gegaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 17 januari 2010 Report Share Posted 17 januari 2010 Voor weergave is 16 bits meer dan genoeg. Hoge resoluties zijn vooral nuttig bij opnames die nabewerkt worden. De grootste stap qua geluidskwaliteit kan nog altijd behaald worden bij de mastering. Daar kan geen tweak van de afluisterinstallatie tegen op. Tijdens mastering wordt nog altijd zoveel verkl***, dat het eigenlijk zonde is van alle techniek die voorhanden is. nou..... Je bedoelt dat je met tweaken van je installatie slechte mastering wel kan verbeteren? Of begrijp ik jou opmerking niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 17 januari 2010 Report Share Posted 17 januari 2010 er zijn wat mij betreft tweaks die een dermate invloed uitoefenen op het geluidsbeeld dat ze kunnen opboksen tegen een slechte mastering. maw de slechte mastering minder slecht laten klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 januari 2010 Report Share Posted 17 januari 2010 Mijn audiofiele dag was een begin maken met het afregelen van mijn nieuwste aanwinst een Lux T-530Z Het digitale frequentie display c.q. de detector stond 50khz naast de frequentie. Erg irritant, maar bij deze tuner gelukkig vrij makkelijk op te lossen dankzij een fraaie service manual. Het is misschien niet "moeders mooiste" maar wel h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts