Pjotr Posted 17 januari 2010 Report Share Posted 17 januari 2010 er zijn wat mij betreft tweaks die een dermate invloed uitoefenen op het geluidsbeeld dat ze kunnen opboksen tegen een slechte mastering.maw de slechte mastering minder slecht laten klinken. Oud studio zegswijs: "Als het niet klinkt doen we er meer galm bij en als het dan nog niet klinkt zetten we het harder". Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jitze Posted 17 januari 2010 Report Share Posted 17 januari 2010 er zijn wat mij betreft tweaks die een dermate invloed uitoefenen op het geluidsbeeld dat ze kunnen opboksen tegen een slechte mastering.maw de slechte mastering minder slecht laten klinken. Als dit het geval zou zijn, wat is het effect dan als er niets op de opname/mastering is aan te merken ? Juist als de weergaveketen goed is zul je de kwaliteit van de mastering duidelijk mee krijgen, om je verdriet te verwerken kun je dan wel volstrekt uit je dak gaan op een goede opname...... Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 17 januari 2010 Report Share Posted 17 januari 2010 er zijn wat mij betreft tweaks die een dermate invloed uitoefenen op het geluidsbeeld dat ze kunnen opboksen tegen een slechte mastering.maw de slechte mastering minder slecht laten klinken. Oud studio zegswijs: "Als het niet klinkt doen we er meer galm bij en als het dan nog niet klinkt zetten we het harder". Gevolgd door (in de weergaveketen): "Garbage in, garbage out". Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 17 januari 2010 Report Share Posted 17 januari 2010 er zijn wat mij betreft tweaks die een dermate invloed uitoefenen op het geluidsbeeld dat ze kunnen opboksen tegen een slechte mastering.maw de slechte mastering minder slecht laten klinken. Als dit het geval zou zijn, wat is het effect dan als er niets op de opname/mastering is aan te merken ? Juist als de weergaveketen goed is zul je de kwaliteit van de mastering duidelijk mee krijgen, om je verdriet te verwerken kun je dan wel volstrekt uit je dak gaan op een goede opname...... dat het dan meesterlijk klinkt Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 januari 2010 Report Share Posted 17 januari 2010 Is ook een manier, eerst een warming up met bagger om de rest te pruimen te maken Audio liefhebbers hebben rare gewoonten De enige tweaks die ik ken om slecht uitgemixte producties nog enigszins te pruimen te maken is: Afspelen op een slechte set. En wat soms helpt, maar vaak ook niet: Op mono zetten. Veel pop uit de jaren '60, '70 klinkt zo plat als een toenmalig dubbeltje. Dat klinkt best wel aardig op een minisetje maar is eigenlijk niet te pruimen op een goed set. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miracle. Posted 17 januari 2010 Report Share Posted 17 januari 2010 Veel pop uit de jaren '60, '70 klinkt zo plat als een toenmalig dubbeltje. Dat klinkt best wel aardig op een ministeje maar is eigenlijk niet te pruimen op een goed set. Toch vreemd dat zulke opnames beter klinken op een minisetje dan op een "goed set". Wanneer ik een Jimi Hendrix opname op een minisetje beluister krijg ik er spontaan hoofdpijn van. Op mijn, dus volgens jou slechte set kan ik het heel goed hebben, en luister ik er juist graag naar. Een Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 17 januari 2010 Report Share Posted 17 januari 2010 Veel pop uit de jaren '60, '70 klinkt zo plat als een toenmalig dubbeltje. Dat klinkt best wel aardig op een ministeje maar is eigenlijk niet te pruimen op een goed set. Toch vreemd dat zulke opnames beter klinken op een minisetje dan op een "goed set". Wanneer ik een Jimi Hendrix opname op een minisetje beluister krijg ik er spontaan hoofdpijn van. Op mijn, dus volgens jou slechte set kan ik het heel goed hebben, en luister ik er juist graag naar. Een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 17 januari 2010 Report Share Posted 17 januari 2010 Een Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 17 januari 2010 Report Share Posted 17 januari 2010 Ik ben van mening : 'dat een goede set' m Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 januari 2010 Report Share Posted 18 januari 2010 Een goede set laat goed horen hoe slecht een slechte opname is. Maar een goede set laat ook goed horen hoe goed een goede opname is. Naarmate mijn set steeds beter werd, bleek ik steeds m Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 januari 2010 Report Share Posted 18 januari 2010 Ik schaar me bij de menigte die meent dat een echt goede set ook slechte opnames pruimbaar maakt. Mijn set doet dat sinds begin dit jaar zelfs zo goed, dat je zo'n dunne, scherpe opname graag gaat draaien. Zo bekeken heb ik dus elke dag een audiofiele dag. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 18 januari 2010 Report Share Posted 18 januari 2010 Garbage in, gargbage out. Zo simpel is dat. Of er moet een super krachtige en adaptieve sound optimizer in zitten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 januari 2010 Report Share Posted 18 januari 2010 Ach, er ligt hier nog een stapeltje singles uit de jaren '60: Johnny Thunder (van de latere Drifters en dus niet Johnny Thunders), The Meteors, The 4 Seasons enz. Allemaal hartstikke grijs gedraaid Draai ik een enkele keer nog wel eens met veel plezier, al klinkt het technisch bagger. Helemaal geen behoefte er aan dat mijn set dat zou "opleuken". Voorbeeldje: En een opgepoetste/opgeleukte versie daarvan. Heeft dus weinig met je set te maken en ik vind het er ook niet fraaier op worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 18 januari 2010 Report Share Posted 18 januari 2010 Garbage in, garbage out. Zo simpel is dat. Krek. Alleen andersom geldt niet. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 januari 2010 Report Share Posted 18 januari 2010 Alleen andersom geldt niet. M rc Nee, als je achteruit fietst krijg je ook geen boterhammen met pindakaas terug Toch wel raar, dat zo'n symfonie orkest door je versterker en speakers zomaar je kamer in wandelt om daar te verdampen En die muzikanten blijven dat maar doen, keer op keer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 18 januari 2010 Report Share Posted 18 januari 2010 Een Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 18 januari 2010 Report Share Posted 18 januari 2010 Alleen andersom geldt niet. M rc Nee, als je achteruit fietst krijg je ook geen boterhammen met pindakaas terug Toch wel raar, dat zo'n symfonie orkest door je versterker en speakers zomaar je kamer in wandelt om daar te verdampen En die muzikanten blijven dat maar doen, keer op keer. Als je erover na gaat denken is het eigenlijk nog raarder dat wij menen een orkest te horen terwijl we eigenlijk niets anders doen dan de spanning uit het stopcontact moduleren, en vervolgens met het resultaat de lucht in de kamer heen en weer gaan schudden.... ;-) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 18 januari 2010 Report Share Posted 18 januari 2010 Naarmate mijn set steeds beter werd, bleek ik steeds m Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 18 januari 2010 Report Share Posted 18 januari 2010 Naarmate mijn set steeds beter werd, bleek ik steeds m Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 18 januari 2010 Report Share Posted 18 januari 2010 Naarmate mijn set steeds beter werd, bleek ik steeds m Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 19 januari 2010 Report Share Posted 19 januari 2010 Nee hoor, die heb ik nog niet zo lang. Ik kocht 'm enkele jaren geleden tweedehands van iemand die was wijsgemaakt dat het verstandig deze speler te vervangen door zo'n "SACD" apparaat, weet je nog wel? Hahahahaha wat grappig! Maar waar zit d Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 19 januari 2010 Report Share Posted 19 januari 2010 Alleen andersom geldt niet. M rc Nee, als je achteruit fietst krijg je ook geen boterhammen met pindakaas terug [...] Ik bedoel, beste Pjotr, dat garbage out niet noodzakelijk inhoudt dat er garbage in ging. Oftewel, al die plaatjes die wij ruk-opnames vinden zijn mogelijk minder ruk van oorsprong dan wij geneigd zijn te denken. Ik heb bv een cd-tje van Edith Piaf, zo'n "De mooiste successen van" cd. Draaide ik die bij jou bij mij vroeger, dan klonk het vreselijk. Vreselijk dun orkest, een piepende Piaf, krassende violen. Maar op mijn opgeleukte muzikale set hoor ik de ambiance, en staat er een vrouw op het podium een prachtig lied te zingen. Non, je ne regrette rien. Ja, je hoort nog steeds dat de opname niet moeders mooiste is, er ontbreekt van alles aan, maar dit is duidelijk geen garbage (meer). Groet, M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
remcojan Posted 19 januari 2010 Report Share Posted 19 januari 2010 Alleen andersom geldt niet. M rc Nee, als je achteruit fietst krijg je ook geen boterhammen met pindakaas terug [...] Ik bedoel, beste Pjotr, dat garbage out niet noodzakelijk inhoudt dat er garbage in ging. Oftewel, al die plaatjes die wij ruk-opnames vinden zijn mogelijk minder ruk van oorsprong dan wij geneigd zijn te denken. Ik denk dat veel opnames ook het gevolg zijn van de tijdsgeest. Bij veel opnames kan je bijna het jaartal raden aan de hand van de opnamekwaliteit cq. sound. Het komt niet door de opnameapparatuur want uit vrijwel iedere periode zijn opnames te vinden die totaal anders klinken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 januari 2010 Report Share Posted 19 januari 2010 Klopt met de kwaliteit van de apparatuur was niets mis. Op de vorige pagina gaf ik een voorbeeld van hoe iets snel op tape gezet is jaren '60. Dat was in die jaren een heel gebruikelijke manier. Het werd in eerste instantie als rommel naar de prullenbak verwezen maar werd in die hoedanigheid uiteindelijk een grote hit. Vergelijk je dit met opnamen van b.v. Miles Davis uit de jaren '50 dan zit er dag en nacht verschil in. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 19 januari 2010 Author Report Share Posted 19 januari 2010 Klopt met de kwaliteit van de apparatuur was niets mis. Op de vorige pagina gaf ik een voorbeeld van hoe iets snel op tape gezet is jaren '60. Dat was in die jaren een heel gebruikelijke manier. Het werd in eerste instantie als rommel naar de prullenbak verwezen maar werd in die hoedanigheid uiteindelijk een grote hit. Vergelijk je dit met opnamen van b.v. Miles Davis uit de jaren '50 dan zit er dag en nacht verschil in. net nog een oude verzamelelpee uit de 60-er jaren gedraaid (o.a. Animals en Herman Hermits). Er is inderdaad een groot verschil tussen de verschillende opnamen, maar klonken allemaal toch heel pruimbaar. Hoe anders met een oude Jazz Elpee van Woody Herman dat klonk pas echt gedateerd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts