Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

zilver brrrr

niet doen :ph34r:

Volgens mij heb je dan nog nooit goed toegepast zilver gehoord!

wat vind je er brrr aan?

Deze LS kabels hebben per ader 11 strengen 0,4 zilver elk appart verpakt in rijstpapier en katoen

dan bijelkaar genomen weer katoen erom en dan de katoenen kous .

15f6fsx.jpg

Zijde zacht geluid helder open en totaal geen scherpte veel koperen kabels klinken dunner scherper en veel minder open en luchtig

het is wel een paar honderd uur werk om deze kabels te maken

ik voer dit ook door tot in mijn versterkers en in de luidsprekers .

2uy5bnn.jpg

Als je zilver gebruikt moet je alles doen .

En het allerbelangrijkste, nooit zilver met een kunstof isolatie gebruiken dan krijg je het typische zilver geluid

wat veel mensen kennen

en teflon is nog het ergste

Schone voeding, goede electronica, het heeft met elkaar zoveel invloed dat als je dat goed voor elkaar hebt, simpele bekabeling voldoet ! <_<

Precies Goodtube, dan kan al dat gerommel in de marge weinig invloed meer uitoefenen.

Ach soms kan die marge nodig zijn om de balans in de set precies goed te krijgen.

Je zegt het zelf al "voldoet", welnu een kabel "voldoet" nogal snel, maar om meer uit de kan te halen is soms een andere kabel nodig.

Als je in het "voldoet" stadium wil blijven hangen hoeft dat natuurlijk niet.

Ik ben aangekomen in het "voldoet" stadium. Duurdere kabels zijn de revue gepasseerd en zitten nu weer in de doos. Het proces heeft wel enkele jaren geduurd.

Even redenerend: de uitganstrafo's op mijn versterker hebben zo'n kilometer koperdraad. En dan ga ik zeker het effect wijzigen door 2 meter "high end" kabel toe te voegen. Zolang ik het niet verslechter met een flut kabel, is

En het allerbelangrijkste, nooit zilver met een kunstof isolatie gebruiken dan krijg je het typische zilver geluid

wat veel mensen kennen

Zijn de trafo's ook gewikkeld met rijstpapier en katoen isolatie voor het zilverdraad?

;)

wat veel mensen kennen

Zijn de trafo's ook gewikkeld met rijstpapier en katoen isolatie voor het zilverdraad?

;)

Om het goed te doen de ugt's wel maar er word dan zijde isolatie gebruikt

Tribute wikkeld ook mooi op kartonnen spoelkokers .

Schone voeding, goede electronica, het heeft met elkaar zoveel invloed dat als je dat goed voor elkaar hebt, simpele bekabeling voldoet ! <_<

Precies Goodtube, dan kan al dat gerommel in de marge weinig invloed meer uitoefenen.

Ach soms kan die marge nodig zijn om de balans in de set precies goed te krijgen.

Je zegt het zelf al "voldoet", welnu een kabel "voldoet" nogal snel, maar om meer uit de kan te halen is soms een andere kabel nodig.

Als je in het "voldoet" stadium wil blijven hangen hoeft dat natuurlijk niet.

Ik ben aangekomen in het "voldoet" stadium. Duurdere kabels zijn de revue gepasseerd en zitten nu weer in de doos. Het proces heeft wel enkele jaren geduurd.

Ik heb ook nergens gezegd dat het dure kabels moeten zijn, maar je geeft al aan dat je verschillende kabels hebt geprobeerd en er voor jou de beste bent gaan gebruiken. Wat waren overigens de verschillen tussen de door jou gebruikte kabels?

Guest tubejack
Heb je zulk rottig draad in je trafo's dat het al snel beter is?

Misschien wordt het dan eens tijd om eens een paar mooie transformatoren in je versterker te bouwen.

Mijn ervaring:

Die Amplimo ringkernen zijn uitstekend ze zijn bovendien beter, dan die van AE-Europe

maar ook weer duurder.

Probleem met zilver is de isolatie. De trafo' s die AE voor mij een paar jaar terug gemaakt

heeft waren ronduit slecht. Als isolatie gebruikte ze toen teflon tube, waardoor m.i. de windingen

in ieder geval te ver van elkaar af te komen liggen door de "dikte van de teflon tube".

Er kwam geen laag uit.... (te weinig inductie?) en ook het midden was "verstopt achter een gordijn"

Het hoog was w

zilver brrrr

wat vind je er brrr aan?

Deze LS kabels hebben per ader 11 strengen 0,4 zilver elk appart verpakt in rijstpapier en katoen

[knip]

Zijde zacht geluid helder open en totaal geen scherpte veel koperen kabels klinken dunner scherper en veel minder open en luchtig

Zelfde effect kun je bereiken met vdHull Skyline Hybrid, 6 euro de meter.

Zal Kappa7 denk ik kunnen bevestigen, hij heeft bij mij geluisterd.

M :ph34r: rc

Heb je zulk rottig draad in je trafo's dat het al snel beter is?

Misschien wordt het dan eens tijd om eens een paar mooie transformatoren in je versterker te bouwen.

Mijn ervaring:

Die Amplimo ringkernen zijn uitstekend ze zijn bovendien beter, dan die van AE-Europe

maar ook weer duurder.

et cetera........................... Quote even in gekort.

Goed verhaal Jack

Met een dergelijke onderbouwing klinkt dat zeer aannemelijk.

Wel pruts van AE dat zij dat niet beter doen deden.

Nu heb ik alleen ervaring met hun spanning transformatoren en daar hep ik geen klagen over maar die zijn ook van koper.

Gelukkig heb ik geen ugt's nodig dus kan daar ook niet veel over zeggen.

Ik wilde alleen maar even benadrukken dat als goodtube aangeeft hij het zinloos vind om betere bekabeling te gebruiken als de bekabeling van zijn ugt niet veel beter is.

In mijn redenatie geeft hij dan aan dat hij eigenlijk met rot ugt's speelt.

zilver brrrr

wat vind je er brrr aan?

Hoi Marc,

Ik vind jou set zeker mooi klinken en desondanks de hybride kabel die jij gebruikt zelfs nog iets te warm klinken als je het op de tonale balans zoekt.

Het hoog zou iets meer mogen naar mijn smaak.

Waar ik jou set in vind uitblinken is met name het ruimte beeld dat hij weet neer te zetten.

Een heel mooi 3d plaatje dat ver buiten de speakers komt.

Groetjes George

Guest tubejack
Wel pruts van AE dat zij dat niet beter doen deden.

Nu heb ik alleen ervaring met hun spanning transformatoren en daar hep ik geen klagen over maar die zijn ook van koper.

Gelukkig heb ik geen ugt's nodig dus kan daar ook niet veel over zeggen.

Ze kunnen het w

@Kappa

was ik onduidelijk ? Mijn versterker heeft de beste trafo's die er zijn. Zo'n beetje. Nog beter is de Siltech uitvoering van deze trafo's.

AE europe maakt pas sinds zo'n 2 jaar uitmuntende trafo's. Het zilver dat ze eventueel gebruiken, is bij lange na niet van de Siltech kwaliteit die Amplimo toepast, maar veel voordelier.

Maar doe mij maar VDV ringkern mady by Amplimo / Plitron.

PS de meeste misverstanden en discussies op dit forum ontstaan doordat mensen 'begrijpend lezen' verleerd zijn.

zilver brrrr

Waarom niet? Omdat dat schel zou klinken?

Die ervaring heb ik enkel met verzilverd koper. Niet met zilver.

nee niet schel

klinkt anorganisch. voor mij is de meeste betrokkenheid weg bij zilver.

anorganisch zoals in niet als koolstof B)

Guest tubejack
anorganisch zoals in niet als koolstof B)

Koolstof is ook niet de "heilige graal" hoor M44....staar je er niet blind op :rolleyes:

Mits met mate toegepast, kun je er leuke dingen mee doen...

Maar d

Hoi Marc,

Ik vind jou set zeker mooi klinken en desondanks de hybride kabel die jij gebruikt zelfs nog iets te warm klinken als je het op de tonale balans zoekt.

Waar ik jou set in vind uitblinken is met name het ruimte beeld dat hij weet neer te zetten.

Groetjes George

Is ook een beetje kwestie van smaak. Een jaar geleden voor de tovertweak, vond ik de set bij Marc juist erg neutraal klinken, tonaal goed in balans en niet opvallend warm. Dat ruime 3D beeld waarin de speakers geheel verdwijnen was er toen ook.

Misschien dat het beeld nu wat breder is geworden? Maar een beeld dat veel breder dan de speakers gaat worden klopt voor mij niet, dat gaat meestal ten kostte van de plaatsing. Maar goed, ik moet nog een keertje tijd vinden om zelf het nieuwe geluid te bewonderen bij Marc.

;)

als je nog niet zo lang bezig bent met 'goed geluid' zal je moeten wennen dat veel hoog en veel laag 'ontbreekt'. Op een slechte set is dat allemaal met overdaad. Een goede set klinkt in eerste instantie zo anders dat je denkt wat te missen. Totdat je goed leert luisteren en beoordelen.

Hoi Marc,

Groetjes George

Is ook een beetje kwestie van smaak. Een jaar gelden voor de tovertweak, vond ik de set nij Marc juist erg neutraal klinken, tonaal goed in belans en niet opvallend warm. Dat ruime 3D beeld waarin de speakers geheel verdwijnen was er toen ook.

Misschien dat het beeld nu wat breder is geworden? Maar een beeld dat veel breder dan de speakers gaat worden klopt voor mij niet, daat gaat meestal ten kostte van de plaatsing. Maar goed, ik moet nog een keertje tijd vinden om zelf het nieuwe geluid te bewonderen bij Marc.

;)

Dat er wat hoog weg is, is zo. Het snerpende. Voor mij is het nu veel meer zoals het hoort. Bv de gestopte trompet in One for my baby, one for the road... Voorheen kon ik er

als je nog niet zo lang bezig bent met 'goed geluid' zal je moeten wennen dat veel hoog en veel laag 'ontbreekt'. Op een slechte set is dat allemaal met overdaad. Een goede set klinkt in eerste instantie zo anders dat je denkt wat te missen. Totdat je goed leert luisteren en beoordelen.

Klopt. Als je af en toe naar live muziek luistert (akoestisch en onversterkt) dan valt ook op dat het vaak helemaal niet zo spectaculair klinkt als op veel "hi-fi" installaties (ongeacht de prijs). Soms hoor je van die hele dure installaties waarvan je je afvraagt of de ontwerper ooit wel eens naar muziek heeft geluisterd. Ik hoorde pas nog zo'n set waarbij Tracey Chapman klonk alsof ze een hoofd van 2 meter had.

Is ook een beetje kwestie van smaak. Een jaar geleden voor de tovertweak, vond ik de set bij Marc juist erg neutraal klinken, tonaal goed in balans en niet opvallend warm. Dat ruime 3D beeld waarin de speakers geheel verdwijnen was er toen ook.

Misschien dat het beeld nu wat breder is geworden? Maar een beeld dat veel breder dan de speakers gaat worden klopt voor mij niet, dat gaat meestal ten kostte van de plaatsing. Maar goed, ik moet nog een keertje tijd vinden om zelf het nieuwe geluid te bewonderen bij Marc.

;)

Bij klassiek denk ik toch dat het vooral de overweldigende ruimte-informatie is die je bij een live-uitvoering laat horen dat de ruimte-als-geheel een actieve bijdrage levert aan de uitvoering. Plaatsing op een concertpodium is niet het criterium (edit: want dat is er in het echt ook niet zo gestoken scherp); dat het geluid 'gedragen' wordt door de gehele ruimte echter wel. Als dat is wat er bij Marc bij zijn klassieke opnames meekomt is hij een al te gelukkig mens.

Ga je populair, jazz of wat studioachtigs dan ook draaien, dan is de kans groot dat dergelijke echtheidssignalen niet in de muziek zijn meegenomen. Plaatsing daarentegen is fenomenaal. Nogal wiedes bij studiobewerkingen. Dat ook daar grote verschillen in opnames zijn is gelukkig een feit, maar het verdwijnen van de luidsprekers in en het als luisteraar opgenomen worden in een bel van geluid is volgens mij toch een heel groot goed.

Laat nu juist het gevolg van die tovertweak zijn dat het die ruimte-informatie enorm goed meegeeft, als het er in de opname ook blijkt te zijn. Het maakt me benieuwd om ook eens te gaan luisteren bij Marc, die qua tovertweaks een beetje een voorsprong heeft op mij... ;)

Edited by thingman

Een goede set klinkt realistisch en overtuigend, zelfs voor een volslagen niet-audiofiele luisteraar.

De rest is audiofiel geneuzel in de marge. Als realisme en overtuigingskracht ontbreken hou je in het gunstigste geval een goed klinkende set over, maar wie heeft daar op termijn nou genoeg aan? :confused:

Een goede set klinkt realistisch en overtuigend, zelfs voor een volslagen niet-audiofiele luisteraar.

De rest is audiofiel geneuzel in de marge. Als realisme en overtuigingskracht ontbreken hou je in het gunstigste geval een goed klinkende set over, maar wie heeft daar op termijn nou genoeg aan? :confused:

Misschien wel JUIST voor een volslagen niet-audiofiele luisteraar <_<

Een 40-100 koppig orkest thuis realistisch weergeven is een grote illusie. Inderdaad gaat het daarbij niet om de plaatsing, maar veel meer om de klank. De echtheid. En een Cellist die naar voren is geschoven om z'n solo uit te voeren; prachtig ! In het echt tenminste. Op CD blijft daar vaak weinig van over. Dat wordt mijn inziens door de opname verpest. Als je weet hoe een cello klinkt, in een zaal, dan zijn er bar weinig opnames die dat een beetje evenaren, thuis.

Nee, zo'n grootschalig orkest weergeven op de manier zoals het in de zaal klonk, lukt een beetje, als je de speakers 10 meter uit elkaar zet en de opname is gemaakt met 2 microfoons (als oren aan een hoofd) in het midden van de concertzaal.

(Eigenlijk, zul je die speakers dan nog moeten plaatsen, in dezelfde zaal als waar de opname is opgenomen <_< )

zilver brrrr

wat vind je er brrr aan?

[knip]

Dat is gewleldig !

ach soms is het zo eenvoudig....

maar het was een leuk tijdverdrijf :lol:

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...