Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

bij een cd speler als alleen jitter, komt nog meer om de hoek kijken.

wat ik niet snapt 24 bit en op het cd plaatje staat altijd 16 bit wat heeft 24 bit meerwaarde!

mijn mening is ,er wordt een hoop onzin verkocht.

En echt, die Ayre Dac jittert ook Zie het hele review: http://stereophile.com/digitalprocessors/a..._dac/index.html

Jitter is dus m.i. niet iets om je blind op te staren. Er zijn meer en belangrijker aspecten, en uiteindelijk komt het neer op... luisteren.

@Tubejack: dat doe ik gelukkig elke dag.

M :ph34r: rc

Op zich zien die jitter plaatjes er goed uit in die test. Maar.............. als Ayre een paar euro extra uitgegeven had aan de voeding, en dan bedoel ik ook echt minder dan 10 euro, dan zijn die lichtnet gerelateerde 120 Hz spurs er niet. I.i.g niet meetbaar, of je dat nog gaat horen betwijfel ik wel ernstig.

Hoewel niet de enige, is jitter overigens wel een belangrijke factor. Het HK dacje wat ik noemde is een S/PDIF dacje en daarbij heeft de voeding veel invloed op de jitter. Dat komt omdat de Cirrus/Crystal receiver chip (die in alle goede S/PDIF dacs zit) erg gevoelig is voor ruis/storing op de voeding. Dat betere voedinkje was juist bedoeld om de jitter omlaag te krijgen en dat zette behoorlijk zoden aan de dijk. Dat was niet alleen duidelijk meetbaar maar ook goed hoorbaar. Aangezien we de oude en de nieuwe voeding hadden konden we dat goed vergelijken. Met de nieuwe low noise voeding was er duidelijk veel meer rust in het geluid, een betere ruimtelijke indruk en daardoor ook een betere plaatsing.

;)

ja ik moet zeggen dat clock & eigen voeding wel verbetering bracht, maar minder dan nieuwe uitgangstrap en voeding of voeding in het digitale deel beetje aanpassen. en het beste werkte trouwens het uitzetten van alle wifi-zenders in het huis.

allemaal in mijn set en in mijn huis en met mijn oren.

maar alle beetjes helpen natuurlijk.

groet

10 euro extra door Ayre is 40 euro aan de kassa !

Ben bang dat dit niet echt strookt met de werkelijkheid, de factor tussen materiaalkosten en winkelprijs ligt in het algemeen boven de 10 in de High-End wereld. :unsure:

Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd of, en in hoeverre jij het met Tubejack eens zult zijn over mijn spulletjes.

Marc, never no doubt, zet die harddisk van je vol muziek en ga lekker luisteren.

Wat een ander van je installatie vind : how care ?

Jack

Precies Jack. Zo denk ik ook erover. Als je je oren teveel zou laten hangen wat anderen vinden van je eigen set, en je zou elke week een andere forummer over de vloer krijgen om te luisteren, dan kan je elke week (misschien ) wel een andere set gaan kopen :D. Waar het omgaat is wat jijzelf van je eigen set vindt. En dat zal ik binnenkort wel gaan ervaren in April.

@ Marc,

Wees gerust, ik heb je setje (op de zolder) al heel even gehoord en wat ik hoorde was best indrukwekkend toen. Die keer was ik met Sander mee om je gehakte streamer terug te brengen. Ik neem aan dat het nu nog meer indrukwekkend zal klinken met de gehakte streamer.

Goed , nu weer on-topic :

Mijn audiofiele dag bestond vanochtend uit het beluisteren van het gepingel van de kerkpianist op een vleugel, terwijl ik de kerkramen aan het wassen was. Vanavond ga ik maar eens naar mijn eigen set luisteren. Geen gepingel van piano of gepingel muziek, maar gewoon lekkere rockmuziek van Camel vanavond.

10 euro extra door Ayre is 40 euro aan de kassa !

Ben bang dat dit niet echt strookt met de werkelijkheid, de factor tussen materiaalkosten en winkelprijs ligt in het algemeen boven de 10 in de High-End wereld. :unsure:

Er is sowieso nauwelijks een relatie tussen productiekosten en verkoopprijs bij High-End. Daar geldt puur de marktwerking en image.

;)

Guest tubejack

Mijn audiofiele dag was het plaatsen van een Tent Xo module in mijn Rotel cd-speler.

In tube 300 reactie kan ik me enigsinds inleven, inderdaad met een Tent klok lijkt het alsof het geluid meer los van elkaar komt te staan.

Juist niet, zo'n klok brengt meer haaifaai de muziek word uitelkaargetrokken het word harder en berekend.

Zonder klok klinkt het meer als een plaat vloeiender en minder afzonderlijke details meer als een geheel en echter ik vind het prettiger om naar te luisteren.

Het typische digitale cd geluid word alleen maar vergroot door zo'n klok .

Daar kom je pas achter als je ze er na een tijdje weer uithaalt.

Het lijkt daardoor soms minder homogeen, maar d

Wat je daar beschrijft Jack is ook wat ik ervoer met de betere voeding voor de externe DAC.

Daarbij was er wel duidelijk verschil bij verschillende soorten opnamen. B.v. bij minder goed opgenomen albums zoals b.v. het live album van Anoek - "Anoek Is Alive" was dat effect vrij sterk. Bij op zich zelf al heel mooi ruimtelijk opgenomen albums was dat effect veel minder waar te nemen.

;)

Er is sowieso nauwelijks een relatie tussen productiekosten en verkoopprijs bij High-End. Daar geldt puur de marktwerking en image.

;)

Kom eens met berekeningen waar dat uit blijkt. Beide heren graag. ;)

Laat mij (en de mee lezende mensen) eens heel duidelijk zien dat een high-end apparaat, laten we als voorbeeld een Spectral DMA 180 nemen, voor 10% van de winkelprijs gemaakt kan worden.

Dat word in dit geval dan dus een kostprijs van €1266,-.

Ik kom op "iets" meer dan dat aan alleen al materiaalkosten (in grote hoeveelheden ingekocht bij de fabrikant). Daar komen de ontwikkelings-, bedrijfs- en bouwkosten dan nog bij.

Het apparaat zal ook vervoerd moeten worden, voor jullie beiden informatie: Ook dat word door niemand gratis gedaan.

Wanneer je daarmee de kostprijs berekend hebt moet je die ongeveer x 2 rekenen omdat we er nog een "klein beetje" BTW, invoerrechten, douane leges, milieu tax, winstbelasting, inkomstenbelasting enz. enz. enz.) over moeten betalen.

Daarna komen de bedrijfskosten voor de importeur + nog meer belasting = ongeveer zo'n 15% op de kostprijs + belasting, en dan de winkelier, die zo'n 30% bruto marge heeft.

Ondanks al deze kosten kom ik zo nog bij langerna niet op een kostprijs van 10% of minder zoals jullie wensen te schetsen. Eerder op zo'n 30-35% van de winkelprijs, net zoals dat met alle andere spullen is die je aanschaft.

Ga je eerst eens een keer verdiepen in de materie voordat je het als een kip zonder kop van de daken af gaat staan schreeuwen. ;)

Guest tubejack
Wat je daar beschrijft Jack is ook wat ik ervoer met de betere voeding voor de externe DAC.

Mooie upgrade Peter. :) Ook de voeding heeft wat aandacht gehad, niet dat ik een losse Tent-voeding

erbij gekocht heb, nee in die Rotel is dat standaard bovengemiddeld goed. Het was makkelijk om

een mooi punt te kiezen waar + 12volt uit komt die dan weer op het XO printje door een extra

regelaar verder wordt gestabiliseerd wordt.

@Audiofreak "te veel" lijkt me i.d.d. niet goed ..... voor je gemoedsrust ..... en al helemaal niet voor je portemonnee :rolleyes:

Wat ik leuk vind, bij het luisteren naar andere installaties: dat je er bijna altijd wel weer iets van opsteekt.

Ronduit boeiend is, waarom mensen tot bepaalde keuzes zijn gekomen en hoe zij muziek ervaren.

Vriendelijke groet,

Jack

;)

Kom eens met berekeningen waar dat uit blijkt. Beide heren graag. ;)

Laat mij (en de mee lezende mensen) eens heel duidelijk zien dat een high-end apparaat, laten we als voorbeeld een Spectral DMA 180 nemen, voor 10% van de winkelprijs gemaakt kan worden.

Dat word in dit geval dan dus een kostprijs van

Dan ben ik eigenlijk wel benieuwd of, en in hoeverre jij het met Tubejack eens zult zijn over mijn spulletjes.

Marc, never no doubt, zet die harddisk van je vol muziek en ga lekker luisteren.

Wat een ander van je installatie vind : how care ?

Jack

Precies Jack. Zo denk ik ook erover. Als je je oren teveel zou laten hangen wat anderen vinden van je eigen set, en je zou elke week een andere forummer over de vloer krijgen om te luisteren, dan kan je elke week (misschien ) wel een andere set gaan kopen :D . Waar het omgaat is wat jijzelf van je eigen set vindt. En dat zal ik binnenkort wel gaan ervaren in April.

@ Marc,

Wees gerust, ik heb je setje (op de zolder) al heel even gehoord en wat ik hoorde was best indrukwekkend toen. Die keer was ik met Sander mee om je gehakte streamer terug te brengen. Ik neem aan dat het nu nog meer indrukwekkend zal klinken met de gehakte streamer.

Goed , nu weer on-topic :

Mijn audiofiele dag bestond vanochtend uit het beluisteren van het gepingel van de kerkpianist op een vleugel, terwijl ik de kerkramen aan het wassen was. Vanavond ga ik maar eens naar mijn eigen set luisteren. Geen gepingel van piano of gepingel muziek, maar gewoon lekkere rockmuziek van Camel vanavond.

Jemig, jij klust wat bij zeg. En straks iets in Frankrijk, druivenranken opsteken of zo?

Wat ik leuk vind van bezoekjes is de uitwisseling, de kennismaking, en de lol die de hobby dan geeft. En je kunt er wat van opsteken en meenemen. Bv toen Kappa was geweest en het wat 'warm' had gevonden kwam ik erachter dat er iets fout stond in het rek. Weg warmte, dwz versmering. Als er iemand komt met een stel goede oren, en voor mij zijn dat zowat alle audiofielen die de plaat boven de cd verkiezen, dan kan dat dus leerzaam zijn.

En daar care ik wel om.

Die bezoekjes zijn toch veel leuker dan het geneus op fora.

Groet,

iemand al eens geprobeerd ?

> http://www.niburu.nl/showarticle.php?articleID=17481

groet

Nee, maar het verhaal is niet compleet c.q. broodje aap: door de eeuwen heen heeft de a' op allerlei frequenties gestaan, van 392 tot 466 Hz aan toe.

Zie oa.: http://de.wikipedia.org/wiki/Kammerton

Er schijnt zelfs nog een "Cornet-ton" te zijn geweest die op 476.3 Hz stond, wat weer een mogelijke verklaring is voor het feit dat onze moderne toeters in B worden gestemd..

http://de.wikipedia.org/wiki/Cornettton

Was het maar waar Pionier(tje). :P:D Dan was ik nooit gestopt met car- en home-audio. ;)

Vreselijk duidelijk is dat je werkelijk geen benul hebt van hoe de handel in elkander steekt, naarmate een product exclusiever wordt dalen de verkoopcijfers in aantallen, en stijgen de marges, voor massagoederen is het aantal verkopen de bepalende factor, op die markt zie je ook meer prijsconcurentie, dit verschijnsel doet zich voor in elke branche, van serviezen, mode, meubilair tot ook electronica.

<_<

iemand al eens geprobeerd ?

> http://www.niburu.nl/showarticle.php?articleID=17481

groet

Er schijnt zelfs nog een "Cornet-ton" te zijn geweest die op 476.3 Hz stond, wat weer een mogelijke verklaring is voor het feit dat onze moderne toeters in B worden gestemd..

http://de.wikipedia.org/wiki/Cornettton

KT88,

Even millimeteren :D Als in het Duits sprake is van de toonsoort B of zo je wilt B-dur, moet je dat lezen als Bes. Voor de toonsoort B (grote en kleine terts) reserveert men daar de letter H. Vandaar de H-moll Messe, die dus in B kleine terts staat. En ga nou niet vragen waarom, want ik heb werkelijk geen idee. Het Duitse denken heeft mij sowieso al vaker voor raadsels geplaatst :unsure:

Groet,

Ruis

ik vroeg maar wat :D en dank voor de extra verwijzingen.

omat ik vermoed dat veel modern werk op de nieuwe manier gemaakt is ?

groet

Toch maar eens geprobeerd. Je hebt een streamer of niet, toch?

Wat die site roept kan ik niet bevestigen, ik vind het wat tammer, iets minder sprankelend.

Gelukkig maar, alles eerst op die manier bewerken, moet er niet aan denken.

Groet,

Vreselijk duidelijk is dat je werkelijk geen benul hebt van hoe de handel in elkander steekt, bla, bla, bla, .....

Kom eens met cijfers waar jouw verhaal uit zou blijken. ;)

Ik zou geen benul hebben hoe de handel in elkaar steekt? Ik zit sinds mijn 16de in verschillende handel, waaronder ook audio, en meerderen die jij noemt. En echt niet alleen de handel naar de consument.

Het gaat niet om de hoeveelheden, en de duurste goederen in een handel zijn echt niet de winstmakers. Dat zijn enkel prestigeprojecten die reclame vormen voor de onderliggende goederen.

Mercedes heeft echt de SL klasse niet in het gamma om daar de grote winst mee te genereren.

Bij Musical Fidelity geld het zelfde voor de Titan en AMS, en bij DCS hebben ze ook de Scarletti serie niet voor de grote winsten.

De grote winsten komen uit de onderliggende series, waar veel meer van verkocht word.

Wanneer jouw verhaal werkelijk zou zijn zouden die topseries nog veel duurder zijn, en helemaal niet verkopen, en dus helemaal geen winst genereren.

Wanneer er werkelijk zoveel winst gemaakt zou worden op high-end audio zouden er niet zoveel faillissementen in die branche zijn.

Mvg. Miracle.

Je hebt een tweetal cd spellers van eenzelfde fabrikant, de prijsstelling van beiden loopt nogal uiteen, schroef ze eens open, maak eens een begroting van de meerkosten in componenten en verbaas je..........

:unsure:

Je hebt een tweetal cd spellers van eenzelfde fabrikant, de prijsstelling van beiden loopt nogal uiteen, schroef ze eens open, maak eens een begroting van de meerkosten in componenten en verbaas je..........

:unsure:

Maak een Jadis Symphonia en een JD3 Drive open, en verbaas je idd over het prijsverschil tov de gebruikte componenten. ;)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...