Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Bij een normaal product, voor normale mensen, wordt de keuze voor een deel bepaald door een rationele afweging van prijs tegenover kwaliteit/prestaties, maar voor een ander deel door persoonlijke (emotionele, niet-rationele) voorkeur ("smaak").

Bij een audiofiel product, voor audiofielen (d.z. niet normale mensen!), wordt de keuze bepaald door de wens te behoren tot de high-end incrowd. Hierbij treedt een omkering van de prijs-kwaliteitsverhouding aan het licht: de audiofiel wordt gedreven door de hoogste prijs, aangezien hij ervan overtuigd is dat het beste noodzakelijkerwijs ook het duurste is. En door in staat te zijn zich het duurste aan te schaffen, kan hij zich onderscheiden.

Overigens: het kost ongeveer evenveel geld om een slecht product te maken als een goed product.

Qua grondstoffen, en zo.

Goed hoeft helemaal niet duur te zijn. Erger nog: duur betekent vrijwel altijd bedrog.

Maar jullie geloven dat niet. W

Maak een Jadis Symphonia en een JD3 Drive open, en verbaas je idd over het prijsverschil tov de gebruikte componenten. ;)

Inderdaad, de relatie tussen prijsverschil van de machines staat in geen enkele verhouding tot de verschillen in componenten die je kunt constateren............... :rolleyes:

Jemig, jij klust wat bij zeg. En straks iets in Frankrijk, druivenranken opsteken of zo?

Wat ik leuk vind van bezoekjes is de uitwisseling, de kennismaking, en de lol die de hobby dan geeft. En je kunt er wat van opsteken en meenemen. Bv toen Kappa was geweest en het wat 'warm' had gevonden kwam ik erachter dat er iets fout stond in het rek. Weg warmte, dwz versmering. Als er iemand komt met een stel goede oren, en voor mij zijn dat zowat alle audiofielen die de plaat boven de cd verkiezen, dan kan dat dus leerzaam zijn.

En daar care ik wel om.

Die bezoekjes zijn toch veel leuker dan het geneus op fora.

Groet,

M :ph34r: rc

:D Ik klus niet zoveel bij, hoor. Het is allemaal hobby. Ramen wassen is mijn brood (eigen glazenwasserij) en audio is gewoon hobby. In Frankrijk (ons 2e land) wonen Ned. vrienden waar ik ooit wilgen hebt geplant en die jaarlijks worden geknot. Met druiven heb ik niets. Hooguit soms wat zure druiven. :lol:;)

Ik vind bezoekjes ook altijd erg leuk en er wordt altijd wel iets van opgestoken of van geleerd. Zelf op visite gaan idem dito.

Mijn audiofiele dag gisteren bestond uit viste krijgen van een oude legermaat en zijn jonge gezin, die in het verleden ook een prachtige set had. Natuurlijk hebben we onze kans gegrepen om mijn set te laten horen en ik heb hem een uur lang niet meer gehoord. Alleen zag ik wel dat er een steeds grotere smile op zijn gezicht verscheen. Na de luistersessie zag ik ook hoe hij onder de indruk ervan was geraakt. Het enige wat hij nog zei bij het afscheid... "Het was te kort en ik kom gauw weer, maar dan alleen om de set te beluisteren. Het was weer ouderwets, as the old days". Om vervolgens zijn duim op te steken naar mij en een nog grotere smile op te zetten.

Een mooier compliment kan iemand mij niet geven.

Maak een Jadis Symphonia en een JD3 Drive open, en verbaas je idd over het prijsverschil tov de gebruikte componenten. ;)

Inderdaad, de relatie tussen prijsverschil van de machines staat in geen enkele verhouding tot de verschillen in componenten die je kunt constateren............... :rolleyes:

Uh, en waar kan ik nu een verslag lezen van de component verschillen, het prijsverschil en geluidsmatige karakters?

Hiermee laat je duidelijk blijken nog nooit een JD-3 Drive open gezien te hebben. ;)

Misschien tijd om een ander topic te openen, heren? Het ging oorspronkelijk over een paar euro die nodig waren om 120Hz spurs uit een DAC te krijgen.

Of krijgen jullie audiofiele dagen van prijzen vergelijken?

Misschien tijd om een ander topic te openen, heren? Het ging oorspronkelijk over een paar euro die nodig waren om 120Hz spurs uit een DAC te krijgen.

Dat heet meedenken Marc :D

Eens iets heel anders qua audiofiele dag: ik ben begonnen een database aan te leggen van al mijn muziek.. Ik heb nu 123 albums gehad, nog heel wat te doen, maar eigenlijk heel leuk om alles eens overzichtelijk op een rijtje te hebben. De platen/cd's enz staan wel in de goede volgorde, maar dat is niet altijd even makkelijk te lezen/overzien. En je komt dingen tegen die je half vergeten was.. :)

Eens iets heel anders qua audiofiele dag: ik ben begonnen een database aan te leggen van al mijn muziek.. Ik heb nu 123 albums gehad, nog heel wat te doen, maar eigenlijk heel leuk om alles eens overzichtelijk op een rijtje te hebben. De platen/cd's enz staan wel in de goede volgorde, maar dat is niet altijd even makkelijk te lezen/overzien. En je komt dingen tegen die je half vergeten was.. :)

Waarschijnlijk in Excel, dus deel het maar met ons :cool2:

Dat heet meedenken Marc :D

Wat eigenlijk? Dat ik voorstel om een nieuw topic te openen, of dat gesteggel over prijzen?

@BB: hartstikke goed, zoiets had ik al voor mijn LP's, en nu doe ik het ook voor mijn cd's.

Goede vraag !

Vinden doe je dit soort vergelijkingen eigenlijk nergens, zojuist even zitten zoeken naar plaatjes van het binnenwerk van Jadis CD spelers, vind ik alleen de plaatjes die ik op m'n eigen site heb staan.

Deze spelers heb ik aangehaald omdat Miracle beiden in huis heeft en het niet zo heel erg moeilijk is de kap eraf te halen, eea te vergelijken en hetgeen je dan ziet te relateren aan het prijsverschil.

De verschillen bestaan uit het toepassen van een ander loopwerk - beiden van Philips - L 1210/65 respectievelijk CDM 12 Pro II, eenzelfde voedings- DAC- uitgangsprint echter de JD3 vertoont een aantal verbeteringen, betere opamps OPA 604 ipv NE 5534, relais in de uitgang ipv mutetorren verder is de print identiek.

NB mijn speler is een paar jaar geleden voorzien van een gemodificeerde JD 3 print, voeding aangepast en opamps vervangen door een discreet versterkertje, eerder was er al een betere clock geplaatst.

Persoonlijk vind ik de spelers te duur voor hetgeen ze bieden, ondanks de fraaie kasten in mijn geval met een blinkend RVS frontpaneel, durf rustig te stellen dat de PD-D9MK2-K uit de G-Clef serie van Pioneer er zeker niet voor onder doet en dat voor ongeveer een derde van de prijs................

Waarschijnlijk zijn ook de spelers van Cambridge en vele anderen in staat een gelijkwaardige weergave te verzorgen.

Pleit dan ook altijd voor goed luisteren en vooral vertrouwen op het eigen gehoor, vergelijk de reproductie met het origineel, luister dus vooral naar stemmen en instrumenten.

Zoals ook hier en op andere fora al erg duidelijk is geworden is het vergelijken van verschillende apparaten bijzonder lastig, zeker in een vreemde omgeving.

:huh:

NB Duck-Twacy geeft in het topic mhzs cd spelers ? een paar linkjes naar een site waar wat onthullingen worden gedaan !

De verschillen bestaan uit het toepassen van een ander loopwerk - beiden van Philips - L 1210/65 respectievelijk CDM 12 Pro II, eenzelfde voedings- DAC- uitgangsprint echter de JD3 vertoont een aantal verbeteringen, betere opamps OPA 604 ipv NE 5534, relais in de uitgang ipv mutetorren verder is de print identiek.

Mijn Symphonia heeft een CDM12.6 loopwerk (origineel bij Jadis geplaats bij de bouw van de speler), en de JD-3 Drive idd een proII.

De voeding in de Symphonia bestaat uit een ringkerntrafo met 3 wikkelingen met vrij simpel printje daarbij. De JD3 heeft een bloktrafo met 5 wikkelingen en een heelwat uitgebreider voeding daarachter.

De opamps in de Symphonia zijn idd de 604, en in de JD3 627.

Relais hebben ze beide in de uitgangen, mutetorren beiden niet.

NB mijn speler is een paar jaar geleden voorzien van een gemodificeerde JD 3 print, voeding aangepast en opamps vervangen door een discreet versterkertje, eerder was er al een betere clock geplaatst.

Welke JD-3 print past er in de Symphonia? Die uit mijn JD-3 past nog niet voor de helft in de Symphonia. Die ligt nl onder het loopwerk, zo'n beetje over de hele breedte en lengte van de kast.

Welke JD-3 print past er in de Symphonia? Die uit mijn JD-3 past nog niet voor de helft in de Symphonia. Die ligt nl onder het loopwerk, zo'n beetje over de hele breedte en lengte van de kast.

Maak eens foto's van beide machines, zien we waar we het over hebben...........

Met het resultaat van deze discussie ga ik fijn mijn leverancier een proces aandoen. <_<

Ik ben zo langzamerhand witheet dat die afleggers notabene geld gevraagd hebben voor die rommel, pure luchtfietserij is het.

Als je toch eens ziet wat in mijn versterker zit, haast niets, nada, nitsjewo. En die streamer, een en al lucht en nog geen audiofiel dingetje te ontdekken!

Dat er geluid uitkomt mag een wonder heten, maar wat is dat helemaal? Je kunt er niks mee, niet pakken, niet mailen, het is weg voor je er erg in hebt. Lucht!

Het is een grof schandaal, en dat is het. :mad2:

Rustig, Mumsoft! Rustig, man!

Uh. Jongens! Mumsoft heeft weer teveel 1-tjes en 0-tjes ingenomen!

Wie komt even helpen?!

Waar staat zijn platenspeler ook al weer? Hij heeft wat analoogs nodig...

:lol:

Ja, apparatuur kan erg leeg zijn. Maar als je nu een micro-apparaat koopt voel je je niet zo bekocht :D

Maar het is wel leuk om op de hoogte te zijn wat er dan wel in zit.

Rustig, Mumsoft! Rustig, man!

Uh. Jongens! Mumsoft heeft weer teveel 1-tjes en 0-tjes ingenomen!

Wie komt even helpen?!

Waar staat zijn platenspeler ook al weer? Hij heeft wat analoogs nodig...

:lol:

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Mijn platenspeler? Het enige echt analoge in huis is de streamer.

Ziehier deze echt audiofiele dag van tubejack;

http://www.hear.nl/forums/index.php?s=&amp...st&p=367346

Mijn platenspeler klinkt een beetje bits. Maar daar zit wel h

Met het resultaat van deze discussie ga ik fijn mijn leverancier een proces aandoen. <_<

Ik ben zo langzamerhand witheet dat die afleggers notabene geld gevraagd hebben voor die rommel, pure luchtfietserij is het.

Als je toch eens ziet wat in mijn versterker zit, haast niets, nada, nitsjewo. En die streamer, een en al lucht en nog geen audiofiel dingetje te ontdekken!

Dat er geluid uitkomt mag een wonder heten, maar wat is dat helemaal? Je kunt er niks mee, niet pakken, niet mailen, het is weg voor je er erg in hebt. Lucht!

En het wordt nog erger wanneer je NAS kapot gaat. Alle gekochte en verzamelde muziek ben je dan ook gelijk kwijt.

Niets meer, dan vergankelijk magnetisme. Opgebakken lucht..??

En het wordt nog erger wanneer je NAS kapot gaat. Alle gekochte en verzamelde muziek ben je dan ook gelijk kwijt.

Een harddisk kan wel stuk gaan maar bij een goede NAS geeft dat geen data verlies. Een NAS daaid minimaal in raid 5 of raid 0+1. Bij een goede NAS kan je gewoon een harddisk uit de NAS trekken als de NAS in gebruik is. Hot swapping heet dat dacht ik. terwijl je muziek van je NAS beluisterd en een disk uit trekken en vervangen door een ander. Dat moet kunnen volgens mij. Maar ik ben geen ITer.

Dat had je vroeger, met tapes en cassettebandjes. Die werden slechter, gingen gaps vertonen, en kopie

En maar hopen dat de structuur informatie ook gebackupped is :D

Ja hoor maak je geen zorgen, zag van de week nog 2 tuinachitecten op TV, ene Jacobse en ene van Es: Scheurgras, Neutronen-korrels en Bavianen-prigment.

Het was een reportage uit 1980, perfect geback-upped :lol: De structuur informatie was perfect behouden gebleven!

Kijk zelf maar:

;)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...