Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack
ja heb ik gehad KT, afstemcondensator liet het leven en de Kenwood service afdeling gaf het op. dus de opvolger aangeschaft ...

Met tandarts gereedschap en een beetje liefde

ja heb ik gehad KT, afstemcondensator liet het leven en de Kenwood service afdeling gaf het op. dus de opvolger aangeschaft ...

groet

Uhh, wat he je er dan mee uitgespookt? Normaal hebben die dingen het eeuwige leven :unsure:

;)

Guest tubejack

groet

Uhh, wat he je er dan mee uitgespookt? Normaal hebben die dingen het eeuwige leven :unsure:

Theoretisch w

ja ik denk oxidatie, van kraken tot geen afstemming meer. heb enkele jaren in een zeer vochtig huis gewoond, heeft wellicht 'geholpen' (het loopwerk van mijn cd960 was groen uitgeslagen). eerst hielp een paar keer heen en weer draaien nog, en al gaande werd het beroerder. schoonmaken op mijn manier werkte maar even.

groet

ja ik denk oxidatie, van kraken tot geen afstemming meer. heb enkele jaren in een zeer vochtig huis gewoond, heeft wellicht 'geholpen'

Valt dat niet onder mishandeling van tuners? :lol:

Overigens mijn oude Philips buizen radio heeft tientallen jaren in een vochtig en stoffig pakhuis staan spelen. Speelt nog als een tierelier. Ook al is het chassis wat korstig uitgeslagen.

;)

Guest tubejack
Overigens mijn oude Philips buizen radio heeft tientallen jaren in een vochtig en stoffig pakhuis staan spelen. Speelt nog als een tierelier. Ook al is het chassis wat korstig uitgeslagen.

Zo' n ding heb ik ook gehad Bi-amping stond er dacht ik op ...Met de orginele EL84 eindbuizen in SE.

Dus een mooi "warm" geluid met name op de middengolf :)

Zie hier het voordeel van buizen :) D

Zo' n ding heb ik ook gehad Bi-amping stond er dacht ik op ...Met de orginele EL84 eindbuizen in SE.

Dus een mooi "warm" geluid met name op de middengolf :)

Ja klopt, de B6X43:

philipsb6x43acs2.jpg

Dat is naar mijn menig de mooiste buizenradio die Philips ooit gemaakt heeft. Overigens was het chassis en het speakerframe door vocht hier en daar aardig aan het roesten en toen ik hem kreeg zat ie vol muizenkeutels. Maar dat deerde hem niet, speelde gewoon zonder mankeren :D

;)

Ik ben zo onderhand klaar met mijn muziekdatabase, zit nu op 486 titels. De cd's heb ik nu allemaal gehad, tussen het vinyl staan er nog een paar verdekt opgesteld. En ik ben dingen kwijt?!

-edit- daar schieten me er nog een paar te binnen..

-edit 2- De teller blijft voorlopig op 510 staan..

(...) Bi-amping stond er dacht ik op (...)

Beste Tubejack,

Bijna goed! Het was "Bi-Ampli".

Zie: http://home.hccnet.nl/piet.blaas/artikel-bi-ampli.htm voor uitleg.

Ja gut scherpslijper, daar hoef je niet voor te Googlen, dat kun je op die foto ook wel zien...........

Dat Bi-Ampli bij deze radio heeft niets met hoge en lage frequenties te maken maar gewoon met links en rechts, het is immers een stereo radio..... :rolleyes: Deze heeft overigens al wel een stereo decoder uitgerust met transistoren. En toch, en toch....... klinkt ie naar buizen :D

;)

(...) Bi-amping stond er dacht ik op (...)

Beste Tubejack,

Bijna goed! Het was "Bi-Ampli".

Zie: http://home.hccnet.nl/piet.blaas/artikel-bi-ampli.htm voor uitleg.

Ja gut scherpslijper, daar hoef je niet voor te Googlen, dat kun je op die foto ook wel zien...........

Dat Bi-Ampli bij deze radio heeft niets met hoge en lage frequenties te maken maar gewoon met links en rechts, het is immers een stereo radio..... :rolleyes: Deze heeft overigens al wel een stereo decoder uitgerust met transistoren. En toch, en toch....... klinkt ie naar buizen :D

;)

Die radio's waren er in twee uitvoeringen. De Stereo versie en de monoversie maar w

Guest tubejack

Hoe mooi het "kleintje" ook speelt hij moet het afleggen tegen de 2 "geweldenaren" die ik in

het rek heb staan. Die hebben gewoon een veel betere ontvangst, zelfs al op een eenvoudige

raamantenne.

Toch zal het menigeen zich verbazen, hoeveel muziek er uit zo'n Calimero k

Vandaag een headshell gekocht en een nieuw element. Het staat goed op de zwarte arm. De headshell is een vervanging van de niet meer leverbare Nagaoka MG-704 headshell. In overleg met Tonar en Nagaoka is de headshell merkloos/logo-loos weer op de markt gezet. Het ziet er piekfijn uit.

Tonar HQ PRO Headshell

skal2_200.jpg

skal1_500.jpg

Ik zat te heen-en-weren tussen een Grado en een Nagaoka model. Het is ook even het leermoment wat is het voordeel van een nieuw element. Wat 'mis' je ten opzichte van een ouder element dat standaard op de speler zat. Je kunt jammer genoeg een element nooit echt 'horen', althans niet in de prijsklasse waar ik in opereer. En het werd de Nagaoka MP 110. Deze zou 'meer ritmisch' zijn.

Nagaoka_4_051108.jpg

Dus van een ingespeeld element naar een nieuwe headshell en element is wel een overgang. Over de afstelling ben ik nog niet geheel tevreden. Misschien dat ik hier nog even een nieuwe thread over start.

Afgelopen zaterdag is ook een mooie ervaring geweest, na vrijdagavond met een stel muziekliefhebbers vooral veel over allerlei andere zaken te hebben gepraat - de muziek maar even vlug op de laptop geript - de volgende middag besteed aan het oplossen van weergave problemen welke waren ontstaan na een verhuizing.

Gelukkig waren de problemen niet zo heel erg groot, het verplaatsen van de speakers en vooral het vergroten van de afstand tussen beiden bleek voldoende.

Na het geheel voorzien van nieuwe bekabeling, als interlinks de door Sebastiaan gepropageerde D 2300 van Prefer en als luidsprekerdraad een 7 aderig litzedraadje, presenteerde de eigenaar vol trots een aantal remasters die nodig beluisterd moesten worden.

Toch wel heel erg jammer dat bij vergelijking met de originelen uit de jaren tachtig dezen door de mand vielen, ook al lijken ze bij oppervlakkige beluistering frisser en detailrijker en vooral harder, vergelijking wees toch uit dat er feitelijk sprake was van verlies aan dynamiek en zelfs detail, tonaal en dynamisch ontbreekt het evenwicht dat de oorspronkelijke opnamen wel vertonen.

Om een uur of 10 s'avonds ben ik huiswaarts getogen, later hoorde ik dat ze tot een uur of drie in de ochtend muziek hebben zitten draaien, een geweldige dag dus..........

:rolleyes:

Guest tubejack

Vandaag ineens een beetje raar vervormd geluid uit mijn stereo-set.

Even nagerekend en het bleek dat mijn Svetlana 6550 eindbuizen zo' n 5800 uur hadden gespeeld.

En de JJ E88CC waren nog van de vorige set...... :wacko:

Gelukkig had ik nog een setje Sovtek 6650WA' s waar ik op een bijzondere manier aangekomen ben.

Twee heb ik van Menno gekregen en twee kocht ik als B-keus op een radiomarkt.

Ooit gekocht om te "proberen" 8 en 9euro.... bij de ene was centreer pen stuk en bij de andere zat de glaskolf scheef.

Op de buizentester, meten ze alle vier nagenoeg even sterk en niet zo' n beetje ook.

Samen met een setje Sovteks 6922 in mijn UL-40S2 gezet en het klinkt me toch mooi :)

Ik had verwacht, dat Sovteks een saaie buis zou zijn..... met een ruw geluid.

Nou helemaal niet! T.o.v. de Svetlana' s is het laag wat rustiger maar in het hoog zitten opvallend veel details.

Het geluid is wat meer direct en minder diffuus en dat is precies het geluid wat ik mooi vind.

De laatste Yello CD klinkt opmerkelijke goed. En het leuke is, een quad Sovteks 6550 heb je al nieuw voor slechts 100€ :)

Als je van een niet te "zoetsappige" sound houdt, met t

ik wil wat meer kennis van electronica verwerven. Iemand verwees me naar de cursussen van Dirksen, en daar zitten inderdaad wat aardige basiscursussen electronica bij. wis- en natuurkunde lukken me wel omdat ik inmiddels leraar speel voor mijn kinders in 4 vwo.

maar zijn er nog alternatieven voor Dirksen? Doel is om audio-apparatuur beter te leren begrijpen.

alvast dank

groet

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...