mumsoft Posted 19 april 2010 Report Share Posted 19 april 2010 Ook op mijn bij vlagen vochtige zolder heb ik geen cd-rot. Maar de bakken die af en toe uit de hemel kwamen, of de sneeuw die al smeltend de kamer in sijpelde, hebben veel van mijn cd's Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 april 2010 Report Share Posted 19 april 2010 Dus regenwater kunnen we gevoeglijk schrappen van de lijst van mogelijke oorzaken (van cd-rot). M rc Dat denk ik ook. Naar mijn idee wordt CD-rot vooral veroorzaakt door het teveel eten van broodjes aap. De fertilisatie dampen die daarbij vrij komen kunnen verwoestend zijn, en niet alleen voor CD's Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 19 april 2010 Report Share Posted 19 april 2010 zeg je nu dat cd rot niet bestaat pjotr? ik heb er hier anders een stuk of 8 allemaal begin jaren 90 cd's met exact dezelfde symptomen. bruine gloed langs rand en vervolgens later een soort putjes over gehele opp. ik behandel mijn cd's zeer netjes. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 19 april 2010 Report Share Posted 19 april 2010 zeg je nu dat cd rot niet bestaat pjotr? Nee, dat is een verkeerde conclusie. Veel wat CD-rot genoemd wordt is gewoon een productie foutje: Slechte metallisatie waardoor er veel gaatjes (pin holes) in zitten. Hou maar eens zo'n oude CD tegen het licht. En ja soms was de coating niet goed genoeg of werd de verkeerde drukinkt gebruikt. Het was met name de drukinkt die door de coating heen trok en de metallisatie aantastte wat men CD-rot noemt. Dat zijn allemaal aanloop problemen uit de begintijd van de CD die eenmaal ontdekt, snel opgelost waren. Van die CD's met pin holes heb ik er denk twee of drie. Ééntje daarvan wil het op sommige spelers niet doen en op andere weer wel. En van CD's met een aangetaste metallisatie heb ik geen enkele. Ook niet uit begin jaren '80. N.b. Waarom Spido CD-rot aanhaalt om te zeggen dat ie schone handen heeft (naar eigen inzicht) is mij ook een raadsel. Zit vast een niet zo schoon luchtje aan........ Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 19 april 2010 Report Share Posted 19 april 2010 aha pjotr whats in a name wat ik met rot bedoel is precies wat jij omschrijft. Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 19 april 2010 Report Share Posted 19 april 2010 Bij 'echte' cd's heb ik daar nooit last van gehad, en ik koop sinds begin jaren '90 cd's. Ik schrik hier een beetje van.. Zelf gebrande cd's zijn een heel ander verhaal, die lijken vanaf het begin al te desintegreren Echt een tijdelijk medium dus.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 19 april 2010 Report Share Posted 19 april 2010 Bij 'echte' cd's heb ik daar nooit last van gehad, en ik koop sinds begin jaren '90 cd's. Ik schrik hier een beetje van.. Zelf gebrande cd's zijn een heel ander verhaal, die lijken vanaf het begin al te desintegreren Echt een tijdelijk medium dus.. al mijn gebrande cd's zijn nog perfect. sommige zijn al 15 jaar oud en ouder Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 april 2010 Report Share Posted 20 april 2010 (...) Zit vast een niet zo schoon luchtje aan........ Beste Pjotr, Wie het 't eerste ruikt, heeft z'n poepertje gebruikt! Zoals de waard is, ruikt hij zijn gasten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
tube 300 Posted 20 april 2010 Report Share Posted 20 april 2010 zeg je nu dat cd rot niet bestaat pjotr? ik heb er hier anders een stuk of 8 allemaal begin jaren 90 cd's met exact dezelfde symptomen. bruine gloed langs rand en vervolgens later een soort putjes over gehele opp. ik behandel mijn cd's zeer netjes. Misschien komt het door de terpentijnolie die je erop smeert? dat zou zomaar kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 20 april 2010 Report Share Posted 20 april 2010 alle kapotte cd's heb ik al jaren. laatste 2 jaar is er geen kapotte bij gekomen dus dat staat er vooralsnog los van Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 april 2010 Report Share Posted 20 april 2010 zeg je nu dat cd rot niet bestaat pjotr? ik heb er hier anders een stuk of 8 allemaal begin jaren 90 cd's met exact dezelfde symptomen. bruine gloed langs rand en vervolgens later een soort putjes over gehele opp. ik behandel mijn cd's zeer netjes. Misschien komt het door de terpentijnolie die je erop smeert? dat zou zomaar kunnen. Doet hij dat?? Terpentijnolie (en de damp ervan) lost zowel het polycarbonaat als de beschermende laklaag op. ( http://www.kik.nl/polycarbonaat , vierde alinea) Bovendien is het erg gevaarlijk voor mens en milieu. ( http://www.gildewerk.com/download/safety/MSDS-TER00008-NL.pdf , http://www.jmloveridge.com/cosh/Turpentine,%20Oil.pdf ) Terpentijolie tast niet de aluminium reflectielaag aan, maar kan in combinatie met huidvet en -zuur (transpiratievocht) wel (het nu onbeschermde) aluminium omzetten in o.m. aluminiumsulfide en andere corrosie veroorzaken. Die bruine randjes en die putjes ontstaan echt niet vanzelf! Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 april 2010 Report Share Posted 21 april 2010 vnadaar dat ze zitten op cd's die er nooit mee in aanraking zijn geweest Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 21 april 2010 Report Share Posted 21 april 2010 Met salpeterzuur komt de structuurinformatie pas Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 april 2010 Report Share Posted 21 april 2010 Zojuist Audiofreak uitgezwaaid, en reken maar dat we een audiofiel dagje hebben gehad. Natuurlijk hebben we eerst gezellig zitten kletsen in de voorkamer, maar bepaald niet over ditjes en datjes. Onno vertelde zijn levensverhaal, en dat was erg indrukwekkend, en boeiend. Met een kan koffie in de hand zijn we na een uurtje toch naar boven getrokken, de geluidsgrot in. Ik had net gisteren de speakers rechtgezet, waar ze eerst ingedraaid stonden en kruisten op de luisterplek. Toen ik de luisterstoel naar voren trok meende ik dat het geluidsbeeld breder werd, waarop ik dus de boxen heb rechtgezet, en de stoel wat meer naar voren. Onno bevestigde dat theoretisch, zonder mijn ervaringen al te hebben vernomen. Maar hij trok de stoel toch weer een stuk naar achteren. Te breed is kennelijk ook niet goed. Natuurlijk hebben we heel wat plaatjes gedraaid, al zijn dat bij mij flacjes; dat bekt alleen niet zo goed, "een flacje draaien". Eerst wat Sjostakovitsj, hoewel Onno liefst iets klassieks hoorde wat iedereen al kent, dus daarna wat Chopin. Andr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 21 april 2010 Report Share Posted 21 april 2010 Je staat er nog niet bij http://www.freakaudio.nl/pages/visite/op-bezoek-bij.php Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 21 april 2010 Report Share Posted 21 april 2010 @ Marc, Woensdag is traditioneel gehaktdag en wat is er nou leuker om dan naar een gehaktificeerde set te gaan luisteren Inderdaad een leuke dag gehad en nu pas net thuis na een file van een dik uur ! M'n meissie halen is dan ook niet gelukt. Gelukkig dat er een collega van haar zo vriendelijk was. En ja, ik vind het teringherrie. Snap niet dat Lestat dat nou mooie muziek vind/vond. Dat ik de stoel naar achteren schoof wil niet zeggen dat jij dat ook moet doen. Ik zou zeggen, ga eerst maar een poosje luisteren zoals het stond voordat ik ging zitten, dus de stoel meer naar voren. Het gaat tenslotte om jouw beleving hierin en niet om de mijne. Ik wil er maar mee zeggen dat je eerst zelf maar moet wennen zoals je het gisteren had neergezet en dan je eigen conclusies uit trekken. En uiteindelijk kan het zo zijn dat je weer terug beland bij het begin... stoel naar achteren en je speakers weer ingedraaid. Ik zelf hou wel van ingedraaide speakers. Ik hou ook van een diepe soundstage i.p.v. een hele brede met weinig diepte. Ik geef wel een seintje als het verslag op de site staat aan je via email. Overigens leuk dat je Duke Ellington met Johnny Hodges-Back to Back opzetten. Is één van mijn favoriete. @ Duck-Twacy, Zo snel gaat dat niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 april 2010 Report Share Posted 21 april 2010 Ik heb de afgelopen tijd, aardig wat apparatuur gerepareerd/gereviseerd, alles is nog niet klaar, maar... Vandaag de 1e stappen gezet naar een groot audio rek van ongeveer 2 meter hoog en 2,5 breed en 0,5 diep. Het was best moeilijk, het meeste standaard spul is inclusief standers rond de 40cm breed terwijl je voor audioapparatuur minimaal 43cm nodig heb. Vandaag heb eindelijk materiaal gevonden wat voldoet, welliswaar was niet alles op voorraad.... maar goed, ik kan alvast een deel in elkaar zetten. Het is de bedoeling dat er minimaal 20 vakken inkomen waar mijn verzameling audiofiele tuners in kunnen. En zo dat b.v. de middelste rij gaat spelen en dat ik om de zoveel tijd weer 5 andere laat spelen. Ik heb een Hawk P12 als preamp en dikke PP bak als eindversterker. En mooie tuners o.a.: Pioneer TX9500 MK II, TX-9800, F-737 Sony ST-5130, ST-5190SD, ST-A6B, ST-80F Philips 22AH673, FT-980, FM13 Kenwood KT-8300, KT-1100, KT-1100D Akai AT-2200, AT-2400 met 12SX7 buis, AT-2600 (speciale buisuitvoering) AT-93L, AT-V04 E.v.a. Rotel, Technics, Sansui, Luxman,....Marantz.... Ik heb vandaag een Quad FM3 gekregen Groet, Jack P.s. niet te koop .... ik heb een paar dubbele exemplaren, die knap ik t.z.t. op voor de liefhebber. Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 april 2010 Report Share Posted 21 april 2010 mooi verhaal mumsoft. had ik best bij willen zijn. jullie hebben het toch niet over mij gehad he? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 april 2010 Report Share Posted 21 april 2010 jullie hebben het toch niet over mij gehad he? Wat denk je? Iedereen is door de wringer gehaald natuurlijk Onno ken ik niet persoonlijk maar Marc is een milde en vriendelijke vent. Toen ik bij hem was hadden we nauwelijks aandacht voor Hear. Je kunt dus vannacht rustig slapen Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 21 april 2010 Report Share Posted 21 april 2010 jullie hebben het toch niet over mij gehad he? H Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 april 2010 Report Share Posted 21 april 2010 Nee, alle gekheid op een stokkie. Als je het zo graag wilt weten waar Marc en ik het over hebben gehad is hoe het in de begintijd van het forum was en hoe het forum aan zelfmoderatie deed onder elkaar en hoe dat tegenwoordig vervaagd is bij de leden. Valt mee, hé Nou dat is dan wel héél lang geleden, van voor de melt-down van het Hifi.nl forum ergens in 2003 ofzo. Na die melt-down werd dit forum overspoeld door Hifi.nl daklozen In die tijd zat men elkaar nog veel meer in de haren met ook heel veel meer mensen. Er werden heuse kabel oorlogen op leven en dood uitgevochten toentertijd. Maar het was niet zo erg, zinnig en inhoudelijk discussiëren had toen de overhand en had een ieder wel een hoekje waar hij/zij met plezier kon vertoeven. Maar ja, toen kon men het ook niet laten elkaars tuintje om de spitten en begonnen een aantal voor zichzelf te forummen: Het Blauwe en het Groene forum werden toen, eigenlijk uit armoe, gesticht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 21 april 2010 Report Share Posted 21 april 2010 Nee, alle gekheid op een stokkie. Als je het zo graag wilt weten waar Marc en ik het over hebben gehad is hoe het in de begintijd van het forum was en hoe het forum aan zelfmoderatie deed onder elkaar en hoe dat tegenwoordig vervaagd is bij de leden. Valt mee, h Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 april 2010 Report Share Posted 21 april 2010 Nou ik geloof je wel hoor na 8 jaar Hear actief te zijn en daarvoor al 2 jaar meegelezen te hebben Waar jij het over hebt is van voor 2003. Ik had het duidelijk over Hear na 2003. Voor 2003 was het Hear eigenlijk heel rustig, net als nu. Het was toen ook meer een onderonsje van vinyldraaiers die veel in Sneek kwamen. Hear zaten toen ook meer de mensen die met hun set arrivé waren en ja daar heb je gelijk in: Het ging er heel gemoedelijk aan toe. Al moest je toen niet over een transistor versterker beginnen, dat was eigenlijk Not Done Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 Mensen met een narcistische persoonlijkheidsstoornis zijn ambitieus. Zij pochen over hun eigen prestaties, denken dat ze uniek zijn in de wereld waardoor zij alleen begrepen kunnen worden door mensen die zelf bijzonder zijn. Zij willen graag bewonderd en op hun wenken bediend worden. Ook zijn zij vaak jaloers of denken juist dat anderen jaloers zijn op hen. Zij worden arrogant en hooghartig gevonden. De zelfoverschatting lijkt samen te hangen met een zeer kwetsbaar zelfgevoel. Heet dat wat die Klaas en Spido hebben niet "codependency" Robin? Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 23 april 2010 Report Share Posted 23 april 2010 of een symbiose en dat zonder wiki he! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts