Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Arrivé, zo voel ik me ook wel een beetje. En dat met een transistorversterker... oh nee een mosfet-ding. Maar goed, géén buis.

De afgelopen dagen geen tijd gehad nog eens te luisteren, maar dat ga ik vandaag hopelijk inhalen. Vanavond dan...

@Audiofreak: ik ga een beetje experimenteren met de luisterplaats, dat kan nu zo gemakkelijk. Misschien zet ik de boxen wel pal naast elkaar, om eens te horen wat dat doet. Jammer genoeg heb ik geen monoknop.

M :ph34r: rc

zo ... eindelijk weer muziek. voorversterker: bruggelijkrichter en navolgende diodes vervangen door (veel) snellere IR diodes. spanningsregelaars vervangen. voedingsontkoppeling versterkerprint verbeterd, alleen nog koolfilmweerstanden in het signaal, nog maar 1 condensator in de signaalweg. cd-speler: voeding op servo board van oscons voorzien.

het draait nu 6 uur. het resultaat is glorieus. open, energiek, snel, ruimte. en dit is nog maar het begin.

volgende stappen: uitgangscondensatoren cdspeler en tuner weg (als het nodig is een dc servo erop), shuntvoeding in cdspeler en losse voeding voorversterker. ergens in 2010 biggrin.gif

so very happy.

groet

zo ... eindelijk weer muziek. voorversterker: bruggelijkrichter en navolgende diodes vervangen door (veel) snellere IR diodes. spanningsregelaars vervangen. voedingsontkoppeling versterkerprint verbeterd, alleen nog koolfilmweerstanden in het signaal, nog maar 1 condensator in de signaalweg. cd-speler: voeding op servo board van oscons voorzien.

het draait nu 6 uur. het resultaat is glorieus. open, energiek, snel, ruimte. en dit is nog maar het begin.

volgende stappen: uitgangscondensatoren cdspeler en tuner weg (als het nodig is een dc servo erop), shuntvoeding in cdspeler en losse voeding voorversterker. ergens in 2010 biggrin.gif

so very happy.

groet

geniet ervan

klinkt nu al goed zo :)

so very happy.

groet

Man, dat moet onderhand wel heel erg super klinken bij jou. Als je dan nog dat structuurspul erbij doet houd je het niet meer droog!

Ik hoop wel dat het niet wegzakt.

nee, het zakt niet weg, het ontwikkelt zich mooi. iedere keer als ik ga zitten denk ik 'zou het er nog zijn' en ja ... het is er nog en telkens iets mooier. het is inmiddels vechten voor de plek op de luisterstoel hier biggrin.gif

de opwinding bij het luisteren lijkt op gehakt-luisteren bij jou.

groet

Gisteren hebben we een hoogpolig karpet aangeschaft. We waren toch een beetje uitgekeken op het koeievel wat tussen de speakers lag. Behalve dat we het karpet erg mooi vinden, heeft het toch ook een behoorlijk impact op de muziekbeleving (minder echo en daardoor aanzienlijk meer rust) dat ik mezelf afvraag waarom ik dat niet eerder heb gedaan.

De volgende stap zijn de metalen luxaflex die waarschijnlijk zullen worden vervangen door Verosol zonwering (textiel). Ik ben dus eerst aan het kijken wat ik met simpele interieuraanpassingen kan bereiken, maar ik overweeg ook professioneel advies van Soundscape.

Een audiokennis die vorige week bij mij op bezoek is geweest heeft zeer positieve ervaringen en had ook een paar zelfbouw diffusers mee. Dit had een positief effect op het stereobeeld. Voordeel daarvan is dat je dit mobiel kan inzetten als je serieus aan het luisteren bent en dus niet je woonkamer permanent omtovert tot een studio. Omdat de woonkamer niet zo groot is, kun je met kleine aanpassingen grote effecten bereiken.

De set is voorlopig wel klaar, maar de akoestiek bij lange na niet. Het eerste begin is er nu ...

Guest tubejack

Is er nog iemand buizen wezen vergelijken in Zwolle gisteren ?

Ik helaas niet.

Nee, maar het goede nieuws is dat je het zelf makkelijk kunt testen dankzij de autobias schakeling in onze versterker.

Stukje uit VDV' s mail.

Bij een effectieve hoogspanning van 355 V en alle eindbuizen worden automatisch op 70,0 mA ingesteld. De maximale anode dissipatie bedraagt dan 355 x 0,7 = 24,85 Watt en dat kunnen alle eindbuizen aan. De UL40 staat dan zwaar in klasse A, dus van enige A-B-overgang hebben we geen last.

Met ander woorden je kunt er zo EL34. 6550, dus veel penthodes zo inprikken.

@audiofreaks Geïntegreerde VTL IT-85 buizenversterker ziet er mooi uit. Hoe klinkt hij? of juist niet.

Guest tubejack

Jack, ik krijg nooit "Demo mail" van Menno. ( Behalve als ik een vraag stel )

Stuurt hij die slechts aan (ex-)cursisten weet jij dat ?

Als (ex) cursist ben ik lid van de TubeSociety, wat een netwerk is van mede studenten.

Alle nieuwtjes etc. krijgen we als 1e doorgestuurd. Verder ben je natuurlijk nooit uitgeleerd.

Ik ga nog regelmatig naar een workshop of demo dag.

Maar om even over die demo-dag terug te komen, ik wil wel even een nieuw setje EL34 en gebruikte set KT88 opsturen.

Kun je z

Na heel veel pech met brommende trafo's e.d. spelen mijn eindversterkers hier sinds een paar dagen weer. Vanavond voor het eerst sinds lang echt audiofiel bezig geweest en mijn monitor speakers naar beneden gesleept. Heel bijzonder. Ineens spelen die ook weer zoals het hoort. De combi speaker - versterker is zo belangrijk. Nu maar eens kijken of kleine kinderhandjes ook van de tweeters van mijn mooie Penaudio's kunnen afblijven.

Vandaag verder gegaan waar ik gisteren gebleven was.

Heb de hele platenkast herschikt en weer wat ruimte gemaakt voor nieuwe aanwinsten.

Ondertussen spelen de Pens weer beneden en lijkt het erop dat opvoeding zijn vruchten af werpt.

Grote stappen gemaakt qua geluid nu ik m'n eigen versterkers weer heb.

Plaatje:

93371433-3447c2955a3d403dba815bb39c.jpg?t=1272628744

De Kings staan weer opgeslagen. Maar dat zijn ze wel gewend hoor...

Mocht het zo zijn dat deze speakers veilig zijn in onze huiskamer dan blijven ze weer staan.

Qua uiterlijk worden ze erg geliefd hier en als je uit geluisterd bent schuif je ze lekker audiofiel aan de kant. Maar het allerbelangrijkste is dat ik ze erg fijn vind klinken.

Schrikdraad om de Pennetjes, of gewoon het doek ervoor laten zitten? Het zou zonde zijn als daarvan de tweeters gemolesteerd worden :D Het zijn heerlijk fraai tekenende monitors met een heel mooi stereobeeld (vind ik).

Van de King zijn speakers niet zo moeilijk te vervangen, voor de Pennetjes ligt dat beduidend anders.

;)

Schrikdraad om de Pennetjes, of gewoon het doek ervoor laten zitten?

De vervangbaarheid is inderdaad het punt, en ze zijn ook zo kwetsbaar gebouwd, er is geen mogelijkheid voor een doek.

Maar ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen.

Vandaag verder gegaan waar ik gisteren gebleven was.

Heb de hele platenkast herschikt en weer wat ruimte gemaakt voor nieuwe aanwinsten.

Ondertussen spelen de Pens weer beneden en lijkt het erop dat opvoeding zijn vruchten af werpt.

Grote stappen gemaakt qua geluid nu ik m'n eigen versterkers weer heb.

Plaatje:

93371433-3447c2955a3d403dba815bb39c16190d.4bda9678-scaled.jpg

Ligt het aan mij dat ik geen plaatje zie?

Guest tubejack

Plaatje kunnen we kan ik niet zien rbh "kinderhandjes" tja ik hoop de 1e 10jaar niet :unsure:

Mijn jongste. heeft één keer een tweeter ingedrukt toen we op visite waren, gelukkig was dit er uit te halen.

Daarna heb ik een paar jaar mijn boxen (Bose 301) opgehangen, op een plek waar ze niet bij konden.

Misschien een idee voor je monitoren?

Vanaf een jaar of 6...8 is het makkelijker om ze e.e.a. bij te brengen, hoewel ik had tijdens een kinderfeestje

een mollig meisje die het lollig vond om mijn Hepta Menhirs op te tillen... let wel ze stonden op spikes!

Gelukkig is het goed afgelopen... voor het zelfde geldt had ze gaten in haar voetjes...

Maar ook "grote" mensen doen soms de vreemdste dingen ....en zitten overal ongevraagd aan ...

Gebrek aan opvoeding :angry:

Veel luisterplezier,

Jack

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...