audiofreak Posted 16 mei 2010 Report Share Posted 16 mei 2010 Inderdaad was het een mooie set gisteren en tevens ook mijn audiofiele dag. Een klein feestje was de combi Wilson/VTL met een 'live' geluid en enorme betrokkenheid. Alle muziek die ik gehoord heb was erg goed en liet de opname goed weergeven. Paco de Lucia met de kleppers was zeer realitisch en Simply Red erg dynamisch en zoals het hoort. Dit om maar wat te noemen van alle voorgeschotelde muziek. De set bestond uit ; Wilson Audio Sasha W/P VTL TL-5.5 Series II voorversterker VTL MB-185 Series II monoblokken Linn Klimax DS Cardas Golden Reference bekabeling Link to comment Share on other sites More sharing options...
andromedaaudiodesign Posted 16 mei 2010 Report Share Posted 16 mei 2010 Mooie set ,maar waar hebben ze die platenspeler verstopt? gr hj Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 16 mei 2010 Report Share Posted 16 mei 2010 dank voor de input weer. de eerdere discussie tussen KT88 en Jack vond ik met als zoekterm 'snubbertje'. wordt vervolgd, en jullie horen wat ik ervan ga vinden. groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 16 mei 2010 Report Share Posted 16 mei 2010 http://www.hagtech.com/pdf/snubber.pdf of zie http://www.diyaudio.com/forums/solid-state/15375-snubbers-diodes-question.html en 1001 andere draadjes Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 16 mei 2010 Report Share Posted 16 mei 2010 Verder heb ik gisteren ontdekt dat de muziek die door mijn streamer van USB stick wordt weergegeven beter klinkt dan dezelfde muziek op de harde schijf. Het moet niet gekker worden Dat ga ik verder onderzoeken ... O, ik kan wel wat verzinnen hoor. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
buizenbart Posted 16 mei 2010 Report Share Posted 16 mei 2010 Ha Rob, De grootte van de snubber hangt een beetje van de dioden, trafo en belasting af. Met 560 ohm en 100nF/250V_DC polypropyleen in serie direct over de trafo zit je aardig goed denk ik voor een CD speler. Zonder snubber produceren schottky's veel HF rommel. Hier een linkje met wat scoop foto's wat er gebeurt met schottky's. In principe maak je de snubber zo klein mogelijk waarbij die nog optimaal HF dempt --> Weerstand zo hoog mogelijk, condensator zo klein mogelijk. Maar daar heb je een goede scoop voor nodig. Suc6 Dank voor deze nuttige info, Pjotr! Link to comment Share on other sites More sharing options...
robx Posted 18 mei 2010 Report Share Posted 18 mei 2010 ik heb de tip van pjotr uitgevoerd: na de trafo 500ohm (koolfilm) in serie met 0,1 uF (x-condensator) over de trafo. dat was een goeie tip, scheelt echt. wat raar dat zoiets er niet inzit. de snubbertjes komen in het weekeinde. dank weer ! groet Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 18 mei 2010 Report Share Posted 18 mei 2010 ik heb de tip van pjotr uitgevoerd: na de trafo 500ohm (koolfilm) in serie met 0,1 uF (x-condensator) over de trafo. dat was een goeie tip, scheelt echt. wat raar dat zoiets er niet inzit. de snubbertjes komen in het weekeinde. dank weer ! groet Meestal zit er ook bij gewone Si dioden wel een 10 nF C'tje over iedere diode apart. Maar idd, vaak ook niet. Bij schottky's zitten ze soms ook over iedere diode met een weerstandje in serie. Maar dat hoeft niet, 1x zo over de trafo is net zo effectief. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 mei 2010 Report Share Posted 20 mei 2010 Mijn audiofiele dag vandaag was, het vullen van mijn nieuwe "audiorekje" Het meeste zijn tuners allen mijn eigendom. Er zijn er bij waar een verhaal aanvast zit die b.v. toen ik nog een jongen was van 12...18 haast schier onbetaalbaar waren. Nu heb ik ze gewoon Het meeste speelt, een deel is gereviseerd, maar er zitten nog wat apparaten tussen die "aandacht" nodig hebben... Helaas kan ik niet alles kwijt Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
goodtube Posted 20 mei 2010 Report Share Posted 20 mei 2010 Leuk Jack, ik hoop maar dat het rack verankerd is aan de muur Heb je ook alles speelklaar danwel aangesloten of daarvoor voorbereid ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 20 mei 2010 Report Share Posted 20 mei 2010 Leuk Jack, ik hoop maar dat het rack verankerd is aan de muur Nee nog niet, de gaten zitten er wel er komen een paar banden achterop. Maar het hoeft eigenlijk niet, het rek is heel erg stevig. Er zitten een paar honderd bouten en moeren in en elke plank is op meerdere plekken onderop extra verstevigd met L stukjes. Zonder dat, mag 1 plank al 60Kg hebben Heb je ook alles speelklaar danwel aangesloten of daarvoor voorbereid ? Nee ga ik niet doen... was ik in 1e instantie wel van plan. Moet ik nog even over nadenken, waarschijnlijk een apparaat of 5...6 via een mooie buizen versterker. Er is zoveel ruimte (planken zijn 50cm diep) dat e.e.a. gemakkelijk is aan te sluiten. Ik heb ook niks te koop of zo, ben je gek Het zijn mijn unieke audio ervaringen vanaf een jaar of 12 tot heden. Ik heb wel wat dubbel, d Link to comment Share on other sites More sharing options...
spido Posted 20 mei 2010 Report Share Posted 20 mei 2010 (...) (...) Beste Tubejack, Tjonge wat 'n tjoeners! Typisch toch, dat het ene apparaat voor nagenoeg dezelfde functionaliteit zoveel meer ruimte nodig heeft dan het andere, hè? Het zijn mooie, imposante bakken, vind ik. Vooral die grote, met hun geborstelde aluminium fronten. Maar dat eigenwijze Sonytje links boven (TA-80F?) is m.i. absoluut de leukste van 't stel! (Ik gebruik zelf al een tijdlang de antieke Leak "Stereofetic" tuner (de eerste met FETs) in een gemengd & gedwongen huwelijk met de Denon PRA-1500 / POA-2800 versterkercombinatie. Heerlijk: geen geautomatiseerde / synthesizede / elektronische of drukknop-zendervoorkeuzetoetsen meer, maar gewoon handmatig afstemmen met een draaiknop en een schaal-met-wijzer! En als je handmatig hebt fijngesteld, de zender vastzetten met AFC. Modern genoeg-genoeg-genoeg! Esthetisch zou de combinatie met de Leak Stereo 70 versterker natuurlijk optimaal zijn! Op de foto zie je de tuner links en de versterker rechts, samen in één (zeldzame!) notenhouten "sleeve". (Meestal waren de apparaten "naakt", of waren ze gehuisvest in een eigen houten kastje.) Kun jij je een mooiere casting voorstellen voor een audioversie van Monty Python's Flying Circus' "Dancing Teeth"?? Maar vermoedelijk vind jij de tuners met buizen interessanter. Wel, je vindt daarover informatie op de Leak site (m.n. http://44bx.com/leak/Troughline3Stereo.html ), maar ook op bijvoorbeeld op http://theartofsound.net/forum/showthread.php?t=2837 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 mei 2010 Report Share Posted 21 mei 2010 Sodeknetter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 mei 2010 Report Share Posted 21 mei 2010 Tjonge wat 'n tjoeners! Beste Spido. Dat zijn ze, nog lang niet allemaal. Ik heb gisteren de garage opgeruimd .... heb nog "even" wat te doen Typisch toch, dat het ene apparaat voor nagenoeg dezelfde functionaliteit zoveel meer ruimte nodig heeft dan het andere, hè? Nee, volkomen logisch, deels door de tijdgeest, deels door de techniek. Maar dat eigenwijze Sonytje links boven (TA-80F?) is m.i. absoluut de leukste van 't stel! Bijna goed!, het is de ST-80F. Die is al gereviseerd, dàt is veel moeilijker dan zo' n grote. Speelt beslist mooier dan nieuw. Merken zoals Leak en Quad.... zijn eigenlijk een beetje vóór mijn tijd.... ok ik ken de 33/303 ..405.. Ik ben ongeveer vanaf mijn 12e...13 "serieus" met audio bezig. Toen "timmerde" het merk Sony flink aan de weg bij mijn toenmalige werkgever. Absolute top was de ST-5130 van 1600! gulden ... ik heb hem staan Aan élk apparaat zit wel een verhaal en samen maken ze nu een deel uit van wie ik ben. Met "buizen radio' s" heb ik eigenlijk niet zoveel. De meeste zijn in te slechte staat en technisch verouderd o.a. slechte selectiviteit m.a.w. het vermogen om 2 dicht naast elkaar FM zenders uit elkaar te houden. Aan de andere kant is het logisch in de jaren 60 waren er maar een paar FM stations... Vandaag de dag wordt élke FM frequentie wel 2 of 3x gebruikt in Nederland. Zie o.a. http://www.radiofreak.nl/frequenties.php Met buizen kun je wél hele leuke dingen doen in b.v. zo' n door iedereen "verguisde" Akai AT-2400 Er staat er nu een te spelen in de woonkamer met een zeer zeldzame GE 12SX7 met lange anodes Ik heb even naar het schema gekeken van de Leak stereo 70 de eindtrap heeft wel wat weg van een JLH versterker John Lindsey Hood vind ik een geweldige ontwerper! Het is natuurlijk onzin dat je alleen met buizen mooie schakelingen kunt maken.... wel nee ... imho écht slimme mensen gebruiken alles door elkaar. Jammer dat hij is overleden, een groot man. Gelukkig, kunnen we nog steeds van zijn kennis én kunde leren. http://en.wikipedia.org/wiki/John_Linsley_Hood Ik ga mijn museumpje verder aankleden Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 21 mei 2010 Report Share Posted 21 mei 2010 Merken zoals Leak en Quad.... zijn eigenlijk een beetje v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 mei 2010 Report Share Posted 21 mei 2010 Die heb ik onlangs gekregen Pjort, ik moet hem alleen nog ophalen in Surhuisterveen. Lijkt me toch wel een aardig apparaat, wellicht heeft hij wat "aandacht" nodig http://quadrevisionspot.blogspot.com/2008/02/quad-fm3-service-notes.html Vriendelijke groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 mei 2010 Report Share Posted 21 mei 2010 Jack, heb je bijgehouden waar je elke tuner vandaan hebt? En hoeveel die indertijd kostte? Dan is het mischien ook aardig dat op kaartjes bij de schappen te vermelden. Het is dan een echt museum. M rc Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 mei 2010 Report Share Posted 21 mei 2010 Jack, heb je bijgehouden waar je elke tuner vandaan hebt? En hoeveel die indertijd kostte? Dan is het mischien ook aardig dat op kaartjes bij de schappen te vermelden. Het is dan een echt museum. Niet Precies Marc, maar e.e.a. is nog wel te achterhalen dankzij het WWW Mijn 1e aanschaf was een Blaupunkt draagbare radio. Via de DIN-plug had ik een van mijn broer gekregen pickup (Whekamp) aangesloten en draaide mijn 1e gekochte singeltje grijs "Papa was a Rolling stone" Daarna heel even een Philips wereldontvanger (bleek stuk) lang verhaal omgeruild voor een Telefunken stereo-radio..... was een heel leuk ding met een ronde schaal en het was toen feest als er een uitzending in stereo was! In mijn quadrafonie tijd kocht ik een ST-88, 2x TA-88 en een SQ-100 decoder.... Zo kocht ik een Sony ST-A6B na de zomervakantie van 1978 voor 995 gulden na 6weken 6dagen vakantie werk. Een Kenwood KT-8300 in de opruiming van denk 1980 het was toen een overjarig model die in een speciale demoruimte stond voor de helft van de prijs = 998 gulden. Zo heeft élk apparaat wel iets bijzonders ...... veel van de spullen heb ik tenminste in mijn handen gehad en nu 25 jaar later knap ik ze op... moet wel, anders gaan ze stuk. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
m44 Posted 21 mei 2010 Report Share Posted 21 mei 2010 Beste Spido. Dat zijn ze, nog lang niet allemaal. Ik heb gisteren de garage opgeruimd .... heb nog "even" wat te doen Vriendelijke groet, Jack help ...mijn man heeft een hobby Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 mei 2010 Report Share Posted 21 mei 2010 help ...mijn man heeft een hobby Ik was vandaag even in die kamer, met mijn ega en ze vind het mooi Er staan nog wat spulletjes in van de jongste, maar die gaat binnen een week of 2 verhuizen Er komt een heel groot bureau waar ik eindelijk mijn meetapparatuur kan laten staan en dan nog plenty ruimte over heb voor het af te regelen apparaat. Verder een werkbank voor het raam, moet iets hebben met verstelbare poten of zo... En not at least: een lekkere stoel ..... Ach.... hobby ..... een ander spaart postzegels of miniatuurtjes .... Ik vind het gewoon leuk Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pioniertje Posted 21 mei 2010 Report Share Posted 21 mei 2010 Beste Jack, Wat heb je toch een mooie verzameling! Ik zie een kwijlend mooie Luxman (T 530?) een paar fraaie Sony's, een Revox, Marantz is goed vertegenwoordigd (al mis ik er Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 mei 2010 Report Share Posted 21 mei 2010 Zo' n Luxman T-530 ziet er misschien een beetje saai uit. Maar is écht ongelofelijk goed. Bij die van mij, was de detector verlopen waardoor hij 0,5mhz naast de frequentie stond. Alle elco' s moeten nog vervangen worden, maar het is nu al een fijn ding. Die F-737 is optisch niet 100% De F-91 van jou is netter, maar ze zijn voor 95% identiek. Er zit een LA3450 stereodecoder in, m.i. één van de beste en in staat tot extreme prestaties. http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/sanyo/ds_pdf_e/LA3450.pdf Ik ga hem t.z.t. heel mooi maken, hij is het waard. Daarna stuur ik hem naar je op. Groet, Jack P.s. ik hou geen uitverkoop hoor, maar het zijn maar dingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 21 mei 2010 Report Share Posted 21 mei 2010 Merken zoals Leak en Quad.... zijn eigenlijk een beetje v Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest tubejack Posted 21 mei 2010 Report Share Posted 21 mei 2010 Wat foto' s van de binnenkant Het is allemaal wat minimalistisch een 3 voudige afstemcondensator, maar wel weer dual-gate mosfets.... de uitgangsspanning is laag +/- 100mv maar dàt is weer gemakkelijk te versterken naar 1 of 2 volt. Mogelijkheden zat Maar of het in het kastje past? ik verwacht het niet. Groet, Jack Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkes Posted 22 mei 2010 Report Share Posted 22 mei 2010 Mijn audiofiele dag vandaag was, het vullen van mijn nieuwe "audiorekje" Het meeste zijn tuners allen mijn eigendom. Er zijn er bij waar een verhaal aanvast zit die b.v. toen ik nog een jongen was van 12...18 haast schier onbetaalbaar waren. Nu heb ik ze gewoon Het meeste speelt, een deel is gereviseerd, maar er zitten nog wat apparaten tussen die "aandacht" nodig hebben... Helaas kan ik niet alles kwijt Vriendelijke groet, Jack Alle maggies dat je van radio,s houdt jack wist ik,maar dat het zo erg is Wat een mooie verzameling. Je ben met afstoffen zeker wel even bezig. gr henkes Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts