Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

WanFie
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

Vanavond een ontwerpje voor een voorversterker gemaakt en gelijk maar in elkaar gezet :)

Tot nu toe gebruikte ik de 6072 van Triode Dick, maar ik heb nu een SRPP met een 6SN7 B)

Mooi Bart, een 6SN7 is een heel fijne en lineaire buis.

En gewoon nieuw te koop van EH .... ook niet onbelangrijk.

Mijn fiele dag, ik zit lekker sleutelen in een Sony setje.

Eergister de belangrijkste condensatoren in de versterker vernieuwd.

en gisteravond de meeste elco' s in de tuner.

Wordt erg mooi :)

Groet,

Jack

Guest KT88

(...) maar hij lijkt dynamischer dan zijn voorganger, duidelijker in de plaatsing. Goed gewerkt :rolleyes:

Beste Buizenbart,

Luisvol! Enne... volgbaarheid van instrumenten in complexe symfonische muziek? Van stemmen in dito koorwerk?

Verstáánbaarheid, ook? (Vooràl, eigenlijk?)

Beste Spido,

Als een (voor)versterker DAT niet kan, is-ie rijp voor den kliko.

aaaaah als je nieuwe dingen hoort kan dat toch maar twee dingen betekenen hoor ..... ofwel de ruis cq de vervorming is enorm toegenomen .... of er is autosuggestie in het spel biggrin.gif

zo dat was even terug naar tijden dat verschillen niet konden en aldus verklaard moesten worden.

groet

Guest tubejack

[ack, heb jij ervaring met die nieuwe van EH? Is dat wat? Ik had er van Sylvania (GTB geloof ik), vandaar eigenlijk dat ik deze bevlieging kreeg. Ach, ik ga het zelf nog wel eens proberen, dit is echt wel een blijvertje. Ik ben het Triode Dick nabouwen-stadium voorbij :D

Z

Guest tubejack

Zoveel meningen op internet.. het is nu wel in de mode om nieuwe produktie af te kraken geloof ik.

Nee joh dàt zijn m.i. gewoon "belangenverstrengelingen"

De nieuwe productie buizen is goed tot zeer goed.

In mijn UL-40S2 heb ik EH6922 ... zeer goed. In de MCML05 heb ik de méést mooie NOS buizen gebruikt

en varianten van ECC81 én 82. Helemaal "plat" getweaked.... en uiteindelijk bijna weer orgineel gemaakt.

Mèt de originele EH's die bij het bouwpakket zaten....

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, die zijn er àltijd, maar het meeste is m.i. elkaar een beetje gek maken

Er zijn natuurlijk mensen die niets anders kunnen een buisje "te swappen"

Kijk dàt is gewoon leuk. Koop een paar nieuwe van diverse merken... en laat het een paar weken inspelen.

Vriendelijke groet,

Jack

P.s. net keihard getraind, zit fris gedouched naar de Sony ST-3950 te luisteren die nu bijna klaar is.

Extreme stereo effecten af en toe B)

Guest tubejack

ja wolken geluid ... ook uit torretjes

groet

Rob er staat op dit moment een drum te spelen en je "hoort" het vel. Klasse :)

Groetjes,

Jack

Nog gelukt, met het vervangen van die Black Gate ?

(...) maar hij lijkt dynamischer dan zijn voorganger, duidelijker in de plaatsing. Goed gewerkt :rolleyes:

Beste Buizenbart,

Luisvol! Enne... volgbaarheid van instrumenten in complexe symfonische muziek? Van stemmen in dito koorwerk?

Verst

(...) Luisvol :confused:

(...)

Beste Buizenbart,

Het woord komt voor in het klassieke jongensboek "Een motorboot voor een drijvend flesje": een deel uit de Bob Evers serie.

Waarschijnlijk werd het woord wel in bekakte Haagse kringen gebezigd, in de vroege jaren vijftig.

Vandaar zal het zich hebben verspreid over de Kaagse Plassen: vermoedelijk per wit zeiljacht, dat werd gekocht met zwart geld.

Of met Duits bunkergeld.

Want eerlijke mensen hadden toen geen cent.

(Wat dat betreft is de wereld niet veel veranderd...)

(...)Luisvol

Interessante vraag van een lezer die kortweg hier op neerkomt: kent iemand luisvol als uitroep van goedkeuring? De lezer, iemand uit Groningen, kwam deze uitroep tegen in het Een Motorboot voor een drijvend flesje, een deel uit de befaamde Bob-Eversserie van Willy van der Heide. ,,In deel 13 van die reeks, 1e druk, is op blz. 49 de volgende passage te lezen. Arie Roos, één van de drie hoofdrolspelers, antwoordt op een vraag van een zeiler:

,,Dat zeil komt uit Amerika. We hebben daar een vriendje zitten en we gaven hem de maten van ons scheldejolzeil op. Toen heeft hij dat laten maken met die witte doodskop er in geweven."

,,Luisvol", zei de jongen met de hoornen bril.

,,In de context van het verhaal", aldus de lezer, ,,heeft luisvol hier onmiskenbaar het karakter van een bewonderende uitroep. Ik had luisvol nooit gehoord toen ik dit boek voor de eerste keer op ca. 11-jarige leeftijd las, en na de eerste keer ben ik het nooit een tweede keer tegengekomen; ondertussen ben ik 52. Is dit een bestaand woord of heeft de auteur, die over een zekere vaardigheid tot het vormen van nieuwe begrippen beschikte, dit woord als een eigen product de Nederlandse woordenschat proberen binnen te sluizen? Is het mogelijk een verouderd modewoord, zoals het meer bekende 'mieters'?"

De lezer gaf ook nog een interessante toevoeging over Willy van der Heide, schrijver van Bob-Eversserie. ,,Willy van der Heide was één van de vele pseudoniemen van Willem van den Hout, in de oorlog de drijvende kracht achter onder meer het krantje De Gil en de Radio-Gilclub. Voor de Gil verzon hij in september 1944 het begrip 'Dolle Dinsdag'; allitereren was zijn lust en zijn leven. Vrij algemeen wordt aangenomen dat hij tevens het woord labbekakken muntte; in elk geval komt dat woord ook in De Gil voor."

Over dat laatste kan ik kort zijn, labbekak(ken) is zeer zeker geen vondst van Willem van den Hout, want dat woord bestaat al sinds het begin van de 17de eeuw. Luisvol ken ik niet. Het staat niet in Grote Van Dale, het komt niet voor in het Woordenboek der Nederlandsche Taal, het wetenschappelijke woordenboek van het Nederlands, en ik heb het ook niet toegestuurd gekregen toen ik voor de rubriek een inventarisatie heb gemaakt van dit soort uitroepen van goedkeuring. Maar goed, misschien zijn er lezers die meer weten. Is dat het geval dan zal ik er een keer op terugkomen. (...)

http://www.nrc.nl/krant/article1613803.ece/Sinaasappel,_naranja,_orange,_appelsien_en_apelsin

(...)Luisvol

Tot slot een mogelijke oplossing voor de vraag naar de herkomst van luisvol (zie WoordHoek van 19 juni, onderaan). Een lezer die zichzelf omschreef als ‘ruim drie decennia Bob-Eversfan’, schreef: ,,Het lijkt mij waarschijnlijk dat luisvol hier, ook gezien de context, een verbastering of verkorting van luistervol is. Volgens het WNT is luistervol in betekenis gelijk aan luisterrijk.’’ Dit zou inderdaad weleens de oplossing kunnen zijn, want luistervol betekent ondermeer ‘vol schitterend licht, glansrijk’. (...)

http://www.nrc.nl/krant/article1613924.ece/Email,_wil-suiting,_positief,_luisvol

Jack,

ja gelukt, maar hoe het klinkt ... voorversterker vertoont namelijk ook nogal inspeel-gezwabber vanwege de Mundorf die ik daar in gezet heb.

er zit nu nauwelijks nog een elco buiten de voeding in de tuner. veel duurzamer ook.

groet

Guest tubejack

Jack je bent op de goede weg,maar het vel hoor ik al 25 jaar geleden op de kef 104 AB :)

Wol die boxen van mij, hebben oplossend vermogen zat.

Het "hout" ..."vel"... "koper".... "diepte".... "structuur"... het is er allemaal :)

Ging om de Sony combi: De TA-4650 versterker + en ST-3950 tuner.... die ik aan

het reviseren ben... (schiet op)

Het zit dicht, tegen de versterker en referentie tuner waar ik normaal mee speel,

Alleen hangt er een h

Guest KT88

Ik was meer een "Biggles" fan...... B)

Audiofiele dag: lekker plaatjes draaien op oorlogsniveau tegen de bouwvakkerterreur van de schilders in (Q-radio ofzo). hmz.gif

Mijn vader en zus waren Biggles fan. Van Bob Evers heb ik er denk ik ook een paar gelezen. Pim Pandoer vond ik leuk, maar vond ik jammer genoeg te weinig titels van, net zoals Arendsoog. Tweedehands ook nog aan de prijs. Beide waren hot voor mijn tijd. De Kameleon heb ik wel verslonden. De kruistochten in spijkerbroek en dergelijke zijn ook aan mij voor bij gegaan. Daarentegen wel veel Maigret gelezen.

Hifi technisch moet ik Muziek.nl mailen, een bestelling is er nog niet... En ga ik zo een plaatje draaien. Met al dat slecht-weer-nieuws had ik mijn installatie van de stroom afgehaald. Maar geen onweer gezien.

• Members

:) Aahh, de Bob Evers-serie! Met vooral Arie Roos. Ik heb ze allemaal gelezen en me een ongeluk gelachen, heerlijke jongenslectuur :rolleyes: "Droste flikken"...

Helemaal mee eens! Ik heb ze ook nog allemaal! Die hebben mij vroeger heel wat pleziereige ''wachtuurtjes'' opgeleverd als ik met mijn vader mee was op de vrachtwagen...

Ik was meer een "Biggles" fan...... B)

Heb ik ook nog ergens, net als de Discus, Euro5, die belgische inspecteur waar ik de naam even van kwijt ben en weet ik wat voor series voor ik het ''echte werk'' ontdekte (waar nu een klein deel van in huize KT staat). Als het echter om jongensboeken gaat, staat Bob Evers echter boven aan!

Guest tubejack

Vandaag mijn audiorek een beetje "verbouwd" er staan nu 2 grote Sony kasten in.

Formaatje eightisch :rolleyes: Er staat nu ook een ST-3950 die vanwege vele

nieuwe onderdelen eerst eens lekker opnieuw weer in staat te spelen.

Ik heb de smaak weer te pakken, en zit alweer aan een ander apparaat te sleutelen

een ST-5950SD dat was ooit het "vlaggenschip" van Sony..... zit helemaal bommetje

vol met mooie elektronica.... in die 3950 is de helft leeg :o

ST-5950SD-binnen.jpg

Binnenwerk ST-5950SD super mooi gemaakt "de Lexus" onder tuners :)

Groet,

Jack

*fotootje toegevoegd

Edited by tubejack

Ook ik heb de smaak weer te pakken :)

Mijn eindversterkers heb ik ooit van een andere zelfbouwer gekocht, toen ik er laatst een uit het rek getrokken had ben ik het schema maar eens gaan noteren met alle spanningen enz. erbij.

Het zijn single ended met een EL84. Dat ging hard genoeg, maar echt knallen ging niet, dan werd de vervorming te veel. Leek me logisch, en ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een andere eindversterker.

Maar ik ben dat schema eens beter gaan bekijken, en ik kwam erachter dat die eindbuizen helem

Guest KT88

Bart,

Probeer dit eens:

kontakt7v1cl9.jpg

Tegenkoppeling van de kathode uit via de secundaire wikkeling.

Wel even op de juiste fase letten.

Guest KT88

Dat gaat inderdaad lastig worden, alhoewel je ook vanaf de "0" kunt tegenkoppelen.

In dit schema kan dat niet aangezien je dan tegelijk gaat mee- en tegenkoppelen.

In een 3-traps versterker zou het weer wel kunnen.

Overigens komt het idee van Audio Research, daar heet het "partially cathode coupling" en het heeft een gelijksoortig effect als de kathodewinding bij Quad II en McIntosh buizenversterkers.

Voor pushpull geeft het een enorm goede controle over de luidsprekers, ik heb dit idee een paar keer toegepast in SE-penthode versterkers met zeer goed resultaat.

Als je de loop feedback weglaat zou het zelfs nog wel goed kunnen werken veronderstel ik.

Mijn plan was ooit nog eens een SE beam-tetrode versterker te maken met 3 of 4 KT88 in parallel SE en dan PCC aan de uitgang.

Ik veronderstel dat je dan inderdaad geen loop feedback meer nodig hebt maar dat moet ik nog eens doorrekenen.

Niettemin is het een experiment waardig.

Guest tubejack

Mijn audiofiele dag ....

Kan radio net zo mooi klinken als CD???? Ja...hoor (bijna) B)

De man ik kwestie heeft een HK TU-970 nu ook een TJ FT-980

Mooi he :) en het k

Guest tubejack

Nou of het fiel is of niet.... net bovenstaande Sony van een "wisse dood" gered.

In de 80e jaren zijn veel grijze Elna condensatoren gebruikt.

Die dingen gaan nu 25 jaar later vroeg of later.... lekken.

Het zuur, vreet als het ware d

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...