Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Guest tubejack

@Jack: als de SA11 onherstelbaar dood gaat ga ik harde-schijven met een dac erop ... pinkfaun spreekt me wel aan. niet te wild qua prijs ook. tenzij in de aanstaande 'shoot out' tussen mijn speler en de olive blijft dat mijn speler toch ernstig tekort heeft.

Ik heb nog 2 reserve Rotels RCD-975 staan + een tandwiel + een nieuw CDM9 loopwerk.

Daar haal ik mijn AOW en v

Guest tubejack

Of klinkt het nu zo omdat je bij het meten de kern verzadigd hebt? ;) -grapje, jij weet wel wat je doet..

Die is vast

ja, die zitten ook in de Kenwood LT-02. Maar daar zitten vast wel meer identieke onderdelen in die ik intussen vervangen heb.

maar als ik kijk naar de enorme vooruitgang die ik geboekt heb met de KT1100sd dan vraag ik me af hoe ik er nog meer van maak. ik herinner me inderdaad jouw experimentje met opamps. ik heb nog van die voetjes, dus zal dat doen.

groet

Guest tubejack

Hoewel ik in theorie niet zo in inspelen geloof ben ik er nu wel tegenop gelopen,

Bart ik gebruik regelmatig elektrolytische condensatoren die in een normale huiskamer situatie gegarandeerd 25 jaar meegaan.

En die kwaliteit, in de praktijk ook al bewezen heeft in o.a. Revox apparatuur.

Vind het dan niet zo gek dat het een week onderspanning moet staan, voordat het lekker klinkt.

Als het kan en de moeite waard is, stop ik er nóg betere exemplaren in.

Jack

@Jack: als de SA11 onherstelbaar dood gaat ga ik harde-schijven met een dac erop ... pinkfaun spreekt me wel aan. niet te wild qua prijs ook. tenzij in de aanstaande 'shoot out' tussen mijn speler en de olive blijft dat mijn speler toch ernstig tekort heeft.

groet

Hi Rob,

Eerlijk gezegd wist ik niet dat de schiettent nog open was, maar nu dat het geval blijkt te zijn, prima, en leuk.

Ik kan me niet voorstellen dat jouw cd-speler nog een ernstig tekort heeft hoor, en het zou toch jammer zijn als al je moeite vergeefs was. Dat gezegd hebbende, mijn Olive is in het geheel niet gemodificeerd (op die ene mod na dan), en de belangrijkste aanpassingen zitten toch in de DacMagic, in zowel het digitale als het analoge deel. Het is nu een wonderlijk mooi dacje geworden, maar ik sluit niet uit dat het toch overklast wordt door bv zo'n Pinkfaun, dwz electrisch dan. Niet wat betreft die ene andere mod.

Dus eigenlijk denk ik dat we appels met peren aan het vergelijken zijn in die shoot out.

Maar het blijft leuk

Kom jij dan bij mij (voorkeur) of ik bij jou?

Via de mail verder maar.

M :ph34r: rc

PS: voor je iets aanschaft eerst informeren of die ene mod er wel in kan. Mijn Humax is bv afgekeurd.

Mijn audiofiele weekend:

Vrijdagavond begonnen met het slopen van mijn versterker. Na de nodige uurtjes heb ik dit klusje nu geklaard.

Door al dat uitproberen van diverse modificaties, buizen instellingen etc. (in combinatie met een zeer slechte punt van de soldeerbout) was de print een zootje geworden. Afgebroken printbanen etc. Prutswerk.

zie foto

UL40-S2%20experimenteerfase.JPG

Ik had al 2 jaar een nieuwe print in huis en nu heb ik de handen uit de mouwen gestoken!

Alle C's heb ik vervangen door nieuwe, en de meeste componenten zijn overgezet van oude print naar de nieuwe. Nieuwe buisvoeten, dat ook (gelukkig wel, haast niet netjes los te krijgen tenzij je de print wilt beschadigen!)

De diverse uitbreidingen aan de UL40-S2 waren de moeite waard, maar konden nu eventjes wat herzien worden wat betreft kabelbomen enzo. Dus netjes de kastindeling en kabelbomen opnieuw opgebouwd.

De Autobias print heb ik nu netjes op de print bevestigd met afstandsbusjes. (gaatjes in de print geboord, kon nèt tussen sommige printbanen -van de dubbelzijdige print- door! ik heb van die voetjes gebruikt die bij PC moederborden gebruikt worden)

De enige échte wijziging: De 4x Siemens MKP koppelcondensatoren zijn vervangen door Jensen Copper Foil -PIO-. Tjonge wat zijn die dingen groot! 60x30 mm

Hier moest ik een plek voor gaan verzinnen want eigenlijk passen ze er niet in. En de kast is ook al zo vol ... Ik moest hier creatief zijn.

Maar het is gelukt. En nog netjes ook! Nu maar met de tengels van de soldeerbout afblijven, want het is nu mooi geweest. :D

UL40-S2%20uiteindelijk.JPG

Staat nu in te spelen. De eerste 20 minuten merkte je dat er nieuwe componenten aan boord waren, maar daarna werd het al beter. Staat nu een uurtje aan!

De kast wordt minder warm doordat ik de indeling netter heb gedaan zodat de natuurlijke ventilatie van de kast wat beter z'n ding kan doen. Opvallend hij wordt nu zoals het hoort, niet warmer dan handwarm aan de zijkanten.

Ben nog het meest benieuwd naar de Jensen's. Eerste indrukken beloven wat.

edit: 3 uurtjes later merk ik al dat er van de oorspronkelijke structuur-informatie, meer over blijft. Weer een stukje organischer!

Zal ongetwijfeld te danken zijn aan de Jensen C's !

(en dat zonder gehakt oid :P )

Bart ik gebruik regelmatig elektrolytische condensatoren die in een normale huiskamer situatie gegarandeerd 25 jaar meegaan.

En die kwaliteit, in de praktijk ook al bewezen heeft in o.a. Revox apparatuur.

Vind het dan niet zo gek dat het een week onderspanning moet staan, voordat het lekker klinkt.

Als het kan en de moeite waard is, stop ik er n

Op het gevaar af dat er weer een hevige discussie ontstaat: een kabel hoef niet in te spelen. Of er nou veel stroom doorheen moet, of niet (door welke audiokabel moet er, afgezien van de voedingskabel, eigenlijk veel stroom?)...

Nu we het toch over inspelen hebben: Hoe lang duurt het voor een kabel is ingespeeld? 1 a 2 dagen non stop?

Ervaar het, Ivan, dat lijkt mij het enig zinnige wat erover te zeggen is. Wie weet klinkt het meteen goed, wof het duurt een tijd. Je oren zullen het wel weten ;)

Op het gevaar af dat er weer een hevige discussie ontstaat: een kabel hoeft niet in te spelen. Of er nou veel stroom doorheen moet, of niet (door welke audiokabel moet er, afgezien van de voedingskabel, eigenlijk veel stroom?)...

Nu we het toch over inspelen hebben: Hoe lang duurt het voor een kabel is ingespeeld? 1 a 2 dagen non stop?

Ervaar het, Ivan, dat lijkt mij het enig zinnige wat erover te zeggen is. Wie weet klinkt het meteen goed, wof het duurt een tijd. Je oren zullen het wel weten ;)

precies

waarom vragen als je dat gewoon kan horen?

persoonlijk hoor ik het niet meer. vroegah wel. maar waarom ik het nu niet meer hoor. geen idee. ( daar valt alleen over te speculeren) B):P

Ja, en waarom reageren als ik het antwoord al heb.... Hear! <_<:D

Nee, een tijdje indraaien is wel nodig... voor mijn oren. :lol:

oh?

en hoelang is het dan?

Guest tubejack

Goodtube, het mag wèl eens gezegd worden prachtig gedaan! :wub:

Bart of weerstanden én kabels ingespeeld moeten worden, mijn gevoel zegt van niet.

Er zijn toch geen chemische of andere processen zoals in een elco.

Maar ik gebruik zélf nauwelijks nieuwe weerstanden.... dus :unsure:

Groet,

Jack

P.s. mijn UL-40 wordt een graad op 40.... maar die staat dan wel de hele dag aan.

Zo'n 24 uur nu. Ik ga misschien de kabel-ervaringen in mijn interlink topic zetten.

mooi ik ben benieuwd.

ik heb vroeger wel eens gedacht dat een kabel een week moest inspelen. meestal hoe langer ik vond dat ie moest inspelen hoe sneller ik hem uiteindelijk verkocht.

inspelen kan staan voor wennen.

Interlinks, luidsprekerkabels.....pfff

wat er echt toe doet valt me nu al op na een avondje luisteren naar m'n 'nieuwe' versterker. De kwaliteit van de koppelcondensator is echt veel belangrijker! Hoewel er hele goede MKP's zijn, is een investering in een echt goede C "paper in oil" het antwoord op vragen die kunnen ontstaan als je bijvoorbeeld brushes niet goed herkent, bekkens niet goed uitsterven, het laag wat zompig wordt, het geluid mooi is maar zo analytisch of gewoontjes....problemen die je vast herkent en denkt te kunnen oplossen met andere kabels. Telkens schort er wat aan en je weet niet wat het is. Maar je vraagt je wel af "het moet beter kunnen"....

.....die Jensen C's had ik veel eerder moeten toepassen! Het laat gewoon meer van de structuur heel! Iets, wat een kabel vooraf of achteraf nooit kan herstellen.

En ze staan nog maar amper 8 uur onder spanning.....gaat dit nòg beter worden?

Interlinks, luidsprekerkabels.....pfff

wat er echt toe doet valt me nu al op na een avondje luisteren naar m'n 'nieuwe' versterker. De kwaliteit van de koppelcondensator is echt veel belangrijker! Hoewel er hele goede MKP's zijn, is een investering in een echt goede C "paper in oil" het antwoord op vragen die kunnen ontstaan als je bijvoorbeeld brushes niet goed herkent, bekkens niet goed uitsterven, het laag wat zompig wordt, het geluid mooi is maar zo analytisch of gewoontjes....problemen die je vast herkent en denkt te kunnen oplossen met andere kabels. Telkens schort er wat aan en je weet niet wat het is. Maar je vraagt je wel af "het moet beter kunnen"....

.....die Jensen C's had ik veel eerder moeten toepassen! Het laat gewoon meer van de structuur heel! Iets, wat een kabel vooraf of achteraf nooit kan herstellen.

En ze staan nog maar amper 8 uur onder spanning.....gaat dit n

Ik heb zelf wel goede ervaringen met -gebruikte- Jensens, maar zou ze nu niet snel meer gebruiken, heb wat nare dingen gehoord over beperkte levensduur..

Die verhalen gaan idd de ronde over 'gebruikte' Jensens. Logisch. Dus bij dat soort verhalen kan ik gewoon tussen de regels door lezen. <_<

Voor Jensen gekozen op basis van heel veel speurwerk op de fora en wat info van links en rechts....

Versterker gaat zo uit, morgenochtend maar eens weer luisteren!

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...