Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

Leuk dat je, je versterker zo te zien in penthode hebt gezet, met extra tegenkoppeling

via de schermroosters naar de anode..... of zoiets. We lezen het vast binnenkort

op Menno' s site :) Super goed bezig kerel!

Groet,

Jack

Blijkbaar heb je wat langer naar de foto gekeken! Goed gezien Jack <_< Hij staat inderdaad in Penthode, met de SuperTriode terugkoppeling. (anode naar stuurrooster). Je kunt de versterker met een beetje spelen met de terugkoppelweerstand, het gedrag geven van ultra-lineair of triode, met behoud van het vermogen van penthode. Best interessant.

Vandaag ontvangen: 6n1p buisjes (productie 1976)

De UL40-S2 is officieel rondom dit type buis ontworpen, hoewel hij geleverd wordt met 6922.

Ik heb de buis erin gestoken, en hij blijft erin !

Ooit de revue gepasseerd:

EH 6922 (meegeleverd bij aanschaf)

Philips ECC88

Philips E88CC

Philips E188CC

JJ E88CC goldpin

Voskhod 6N23P

en nu Voskhod 6N1P-EV (mill versie, long life).

misschien is "tinsoldaten" een beter woord :)

Ik heb ooit de bijnaam 'Master solder' gekregen, ik weet alleen niet meer waar dat een woordspeling op was..

dat is een anagram voor

Arrest Models

:)

Ooit de revue gepasseerd:

EH 6922 (meegeleverd bij aanschaf)

Philips ECC88

Philips E88CC

Philips E188CC

JJ E88CC goldpin

Voskhod 6N23P

en nu Voskhod 6N1P-EV (mill versie, long life).

Dat is dus nergens voor nodig :lol:

M :D rc

Halllo Goodtube voor jouw info. Er is gemeten aan de UL-40S2 in de super-triode mode.

En tot 2x 15watt staat hij in klasse A, daarboven gaat hij naar A/B en

met een oud setje 6550 iets van ruim 32watt.

2x15watt klasse A is m.i. zeer riant, genoeg voor onvriendelijke buren

maar vriendelijker qua stroom verbruik :)

Leuk dat je, je versterker zo te zien in penthode hebt gezet, met extra tegenkoppeling

via de schermroosters naar de anode..... of zoiets. We lezen het vast binnenkort

op Menno' s site :) Super goed bezig kerel!

Groet,

Jack

Even ter aanvulling: Een buizen PP hoeft nog niet eens helemaal in klasse-A te staan, die werkt sowieso klankmatig behoorlijk anders dan een transistor klasse-A en klasse-AB. Vaak is voor de helft in klasse-A klankmatig fraaier dan helemaal (hangt een beetje van de buizen af).

De curven van de 2 helften van een buizen PP gaan veel geleidelijker over in elkaar dan bij transistoren het geval is.

;)

Guest tubejack

Weet je wat het leuke Goodtube die 6N1P werd ook in het orginele ontwerp gebruikt.

Mijn 1e UL-40S2 had die buisjes van Svetlana :)

Maar ik ben dik tevreden met een paar Russische "beulen" de Sovtek 6922 :o:rolleyes:

Groet,

Jack

Weet je wat het leuke Goodtube die 6N1P werd ook in het orginele ontwerp gebruikt.

Maar ik ben dik tevreden met een paar Russische "beulen" de Sovtek 6922 :o:rolleyes:

Groet,

Jack

Oh vast, geloof ik graag!

Zo was ik gecharmeerd van JJ's als de betere uit huidige productie.

Het leuke is, die 6N1P is een echte NOS. De pennen waren brandschoon. Ik heb voor 16 euro een setje. Dat is nog eens te doen vind je niet.

Als je ook wilt, stuur ik je er zo een setje van op. Leverancier is hier 10 km vandaan <_< (en dat wist ik tot voor kort niet!)

en nu een vraag.

zowel in tuner als cd speler heeft het ontkoppelen van de voeding dicht bij de opamps met 100nF en 10nF ceramische condensatortjes veel vooruitgang gebracht. meer uF deed weinig, dit deed heel veel.

dus de voedingslijnen pikken veel heel HF storing op, of dat komt nog door de voeding heen. ik denk dat print en bedrading veel HF oppikken dat in de behuizing rondzwerft (uit de digitale sectie van de cd speler danwel front end van de tuner).

En dat deed me denken: ook de printbanen en bedrading die het signaal voeren moeten HF oppikken. Dat zal een opamp net zo min fijn vinden?

Dus zou je geneigd zijn met deze hele kleine ceramische condensatortjes ook het inkomend signaal (vlak voor de opamps) te ontdoen van deze hoogfrequente verontreiniging.

Klopt deze gedachte? of: wat zie ik verkeerd?

groet

Rob

Guest KT88

Kleine correctie Marc:

De modificatie aan de AT3500-Plus is een officiele vanuit Astin Trew, maar uitgevoerd door ondergetekende, met behoud van de fabrieksgarantie.

Van mijzelf zitten er slechts 2 foefjes extra bij in.

Guest tubejack

en nu een vraag.

zowel in tuner als cd speler heeft het ontkoppelen van de voeding dicht bij de opamps met 100nF en 10nF ceramische condensatortjes veel vooruitgang gebracht. meer uF deed weinig, dit deed heel veel.

dus de voedingslijnen pikken veel heel HF storing op, of dat komt nog door de voeding heen. ik denk dat print en bedrading veel HF oppikken dat in de behuizing rondzwerft (uit de digitale sectie van de cd speler danwel front end van de tuner).

En dat deed me denken: ook de printbanen en bedrading die het signaal voeren moeten HF oppikken. Dat zal een opamp net zo min fijn vinden?

Dus zou je geneigd zijn met deze hele kleine ceramische condensatortjes ook het inkomend signaal (vlak voor de opamps) te ontdoen van deze hoogfrequente verontreiniging.

Klopt deze gedachte? of: wat zie ik verkeerd?

groet

Rob

Leuke gedachte Rob :)

Maar het werkt m.i. iets anders die extra HF ontkoppeling zorgt er voor dat zo' n opamp stabieler werkt.

Sommige, zoals de AD-797 zijn daarin heel

Groet,

Jack

......pfffff moet mijn mening herzien.

Door de andere koppel condensatoren heeft de versterker een heel ander karakter gekregen, vind ik. En wat blijkt nu maar weer, dat de 6n1p buisjes die ik er deze week in heb gestoken in eerste instantie de beste keus waren, in elk geval prettiger dan de JJ E88cc's, die er toen in zaten. En die JJ's vond ik weer beter dan de EH 6922.

Vond. De 6n1p vind ik in het laag wat terughoudend.

Maar gisteren die 6922 teruggestoken, en waar ik ze vroeger dof vond, vind ik ze in deze nieuwe setup misschien wel het mooist! Eigenlijk niet verwacht, en dat dankzij de Jensen PIO's. 't Is allemaal wel een kwestie van matchen.....het houd je van de straat.

Die Jensen's hebben de boel open gegooid: sowieso een breder podium - de luidsprekers verdwijnen volledig in het geluidsbeeld - , een 'echter' hoog, en een diep laag.

Dit in vergelijking met de standaard MKP's waarnaar ik 5 jaar heb geluisterd.

PS versterker heeft een nachtje doorgespeeld. PIO's moeten wel opwarmen en hoe groot het effect daarvan is zal de tijd leren. Misschien zijn ze nog aan het inspelen, maar ik verwacht eerlijk gezegd dat dat proces inmiddels wel achter de rug is. Koud klinken ze volgens mij niet optimaal. MKP's hebben dat koud/warm effect minder of wellicht zelfs niet.

edit 29-07 22:39: versterker had vanavond een uurtje of 4 uit gestaan. Zet hem net weer aan en maakt direct muziek :)

Guest tubejack

......pfffff moet mijn mening herzien.

Dat is toch alleen maar goed ;)

Sinds vanmiddag maakt UL-40S2 voorlopig plaats, voor een flink getweakde Sony TA-4650. V-Fet amp. :)

Daar heb ik de afgelopen weken af en toe een uurtje aan geprust en nu had ik àlle onderdelen

bij elkaar ..... Mooi schoon gemaakt, flink autowax.... zoals het hoort :rolleyes:

En hij klinkt: mooi :wub::o

Misschien nét niet, die details als bovenstaande buizenbak van een kleine 3K maar zeg 90%... 95%

Dit klinkt heel erg muziekaal. Ook de phono-trap lekker " fiel gekieteld" en een Ortofon X5-MC

in een headshel geschroefd. Een hele fijne combi, de phonotrap heeft een gevoeligheid

van 2,5mv en het Ortofon element geeft 2mv precies goed :)

Foto binnenwerk linksvoor de phonotrap. (dat witte op het metaal is autowax)

sony.jpg

Groet,

Jack

jaaaaaaa een x5-mc heb ik ook. eens aansluiten weer ..... hoewel ik laatst wel hier las waarom mijn laatste indruk niet goed was (scherp, fel) ... mijn onboard phono-trapje is niet instelbaar. een outboard trapje is dus nodig.

groet

Guest tubejack

Merkbaar strakkere bas, lijkt me!

Zéker, ik schat een DF van 20 bij 4Ω. Dàt is ruim voldoende voor "strakke" bas met de PP's.

Ik had de poorten een haartje gedempt, met een rolletje wasemkapfilter van

5cm lang en gewoon de diameter v/d poort..... Maar dàt is er nu uit :)

Ook mijn Rotel CD-speler en tuner klinken erg fijn via deze versterker.

@Robx met een beetje aandacht, kun je zo' n X5-MC fatsoenlijk laten klinken.

Bij mij klinkt hij helemaal niet, scherp of schel. :rolleyes:

Neem hem mee, ik heb nu een mooie microscope, kunnen we even naar de staat

van het element kijken.

Groet,

Jack

hm .... vergaan lijkt me .... ik denk dat draaitafel en arm wel mee kunnen (thorens td126 mk3, beetje gedempt, en sme 3009s) maar het element zal getijsterd zijn door de jaren (1988 ...). niet door naaldslijtage maar de ophanging zal wel vergaan zijn.

heeft wel mijn interesse ... nu de cd speler muziek maakt wil ik mijn lp's wel weer eens horen. mijn hele jeugd zit op lp haha. na de zomer kom ik eens langs Jack! Ben ook erg benieuwd naar de stenen luidsprekers, vind het een heel interessant concept. hoe dogmatisch de bouwer ook lijkt te zijn ... dit is heel boeiend.

groet

Vanavond was mijn audiofiele dag 'theoretisch' :o

Om te beginnen de primaire impedantie van mijn uitgangstrafo's berekend. Daar was ik gisteren al aan begonen, maar helaas had mijn multimeter de geest gegeven :angry: Gelukkig heb ik er nog een :D

Het is dus 4K7.

Vervolgens gaan rekenen, curves erbij enz enz. Het plan is om mijn eindversterkers om te bouwen naar een single ended EL84 met een direkt gekoppelde 5751 srpp-driver. De voedingstrafo geeft 310 V, het lijkt erop dat dat gaat lukken :unsure:

Ik was er al dagen mee bezig in mijn hoofd, vanavond maar eens cijfers gekraakt B)

'Direkt gekoppeld' wil zeggen dat er geen koppelcondensator gebruikt wordt, daar ben ik erg benieuwd naar :)

Ik had de poorten een haartje gedempt, met een rolletje wasemkapfilter van

5cm lang en gewoon de diameter v/d poort..... Maar dàt is er nu uit :)

Ja, soms kan dat dempen best nodig zijn. Alleen rond de laagste freq (dus in die buurt van die resonantie frequentie, denk ik) kan er soms wel eens een teveel aan laag ontstaan (hangt af van type muziek en instrument). Dat zou de versterker moeten dempen maar dat lukt niet met DF 1 tot 2, dus krijg je extra output, terwijl dat volgens de bouwer en de theorie niet zou mogen. Oorzaak: DF. Oplossing: symptoonbestrijding (poort (lichtjes) dempen, poort inkorten). Toch?

BTW wat een winst heeft mijn versterker gemaakt met die nieuwe C's vind het echt een flinke stap vooruit!

Guest tubejack

hm .... vergaan lijkt me .... ik denk dat draaitafel en arm wel mee kunnen (thorens td126 mk3, beetje gedempt, en sme 3009s) maar het element zal getijsterd zijn door de jaren (1988 ...). niet door naaldslijtage maar de ophanging zal wel vergaan zijn.

heeft wel mijn interesse ... nu de cd speler muziek maakt wil ik mijn lp's wel weer eens horen. mijn hele jeugd zit op lp haha. na de zomer kom ik eens langs Jack! Ben ook erg benieuwd naar de stenen luidsprekers, vind het een heel interessant concept. hoe dogmatisch de bouwer ook lijkt te zijn ... dit is heel boeiend.

Niet te lang wachten Rob, dan kan je eventueel ook mijn MCML05 buizenvoorversterker een paar weken lenen. Kun je zo overal op aansluiten.

Buizen voor en iets anders achter gaat vaak heel goed. Ik heb al meer succesvolle combinaties gehoord.

Je X5-MC is waarschijnlijk nog goed,

Aandachtspunten draaitafel: snaar en olie in het lager.

Groet,

Jack

@Goodtube i.d.d. er zijn meerdere mensen die een dergelijk truuk met het dempen v/d poort opperen. één verschil ik gebruik bewust wasemkapfilter.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...