Jump to content

Weer 'n audiofiele dag...

Hans van Liempd
 Share

Recommended Posts

als het goed is kan ik 9 augustus mensen ontvangen die die ouwe meuk set van mij eens aan de tand willen voelen.

vrouw en kids zijn dan de deur uit.

dus mocht iemand nieuwsgierig zijn naar een echte vintage set of het gehakt fenomeen dan is U welkom.

beetje onder voorbehoud nog maar de kans is groot dat we ongestoord kunnen luisteren

op mijn enthousiaste hond na dan :)

(...) Ik heb nu de bekende LP van Sara K aan..... nu... na een dagje opnieuw e.e.a. inspelen heb ik toch

maar die hele kleine rolletjes wasenkapfilter terug gedaan... (...)

Beste Tubejack,

In de jaren '50 schreven audiofielen op de hoezen van hun langspeelplaten welke low boost compensatie ze moesten toepassen: de RIAA-curve was nog niet gestandaardiseerd. Elke platenmaatschappij volgde zijn eigen inzichten.

Voorversterkers zoals die van Leak en Quad hadden daartoe "varislope" instelbare filterpunten en -hellingen.

Gelukkig is dat nu niet meer nodig.

Maar nu krijg ik de indruk dat jij voor elke pop-opname waarbij een individuele knoppenschuiver tè enthousiast de schuifjes van de equalizer ("bultenkast") in de plus duwde, de overdreven bas gaat compenseren door de poort te ontregelen...

Ga je voor elke bultbasopname opschrijven hoeveel wasemkapfiltermateriaal er in de poort moet worden gestopt? :unsure:

Guest tubejack

Maar nu krijg ik de indruk dat jij voor elke pop-opname waarbij een individuele knoppenschuiver tè enthousiast de schuifjes van de equalizer ("bultenkast") in de plus duwde, de overdreven bas gaat compenseren door de poort te ontregelen...

Ga je voor elke bultbasopname opschrijven hoeveel wasemkapfiltermateriaal er in de poort moet worden gestopt? :unsure:

Nee Spido, "even bij de les blijven" :D

Het is slechts "fijnslijpen" de puntjes op de I zetten.... waarbij Sara K slechts een referentie is.

Mijn buizenversterker heeft een dempingsfactor van ongeveer 2,5 de Sony 10x zoveel zeg 25.

De boxen zijn dus uitstekend én trekken ze zich weinig of niks aan van de aangesloten versterker aan ...m.b.o. laagweergave.

Een aardig stukje over DF vond ik hier.... veel marketing geklets dus ;) Ik moet mijn mening, op dit punt ietsje herzien :rolleyes:

http://www.diyspeakers.net/Articles/Richard%20Pierce%20DAMPING%20FACTOR.pdf

Wat "ontregelen" betreft valt m.i. wel mee. Ik heb akoestisch gezien: "een harde betonnen ruimte" en dan ook nog veel glas.

Ik heb er een tijdje mee geëxperimenteerd. Je moet inderdaad de poort niet helemaal dicht stoppen!

Dan haal je het "leven...lucht....adem...snelheid" of hoe je het noemen wil, uit de box. :(

Maar een strook van 5cm bij 60cm, dat losjes oprollen en vóóraan in de poort.... werkt bij mij, heel aardig. :)

Pak maar eens een stukje wasemkapfilter blaas er door en voel hoe makkelijk de lucht erdoor heen kan.

Andere optie is: "gesloten systeem" zoals ik hiervoor had, maar dat heeft ook weer nadelen....

Al was het alleen maar het "gewicht" :P

Audio is fun,

Jack

Ik ben blij dat je audio als fun ziet Jack.

niet in de zin van "ik neem het niet serieus" of het is gewoon een lolletje.

je hebt duidelijk een passie en neemt je job serieus.

maar ik denk wel eens "die jack zit eigenlijk altijd te rommelen met zijn geluid"het lijkt nooit goed te zijn?

altijd weer een andere condensator , ander draadje, weerstandje. Nu ook de luidsprekers.

je geeft mij de indruk aan de ene kant echt een muziek liefhebber te zijn en aan de andere kant zit je volgens mij 99% van de tijd technisch te luisteren, zoeken naar de verbetering.

dus de volgende vraag voor jou.

Wat ga je doen als je set AF is?

en kan dat in jouw beleving ooit bereikt worden?

Guest tubejack

Wat ga je doen als je set AF is?

en kan dat in jouw beleving ooit bereikt worden?

M.i. heb je een referentie nodig .... Live is onmogelijk ... en wellicht, niet eens wenselijk..

Mijn buizen set, beschouw ik als AF, net als mijn draaitafel en weergevers.

Het is mijn referentie, en past goed in mijn filosofie over audio, ik zit er bijna niet meer

aan te prutsen, de behoefte is er ook nauwelijks meer, anders zou ik nooit andere dingen kunnen maken.

Maar het is leuk én heel leerzaam om ook eens buiten je eigen "denkraam" te kijken naar audio.

Zo heb ik nu mijn set tijdelijk gedowngrade veranderd met een gereviseerde Sony V-Fet. Omdat de naald van

mijn Ace niet meer helemaal goed is heb ik het element gedowngrade naar vervangen door een Ortofon X5-MC.

Nou ik kan je een ding zeggen, het maakt véél muziek, natuurlijk klinkt die Ace samen met mijn buizenbakken

vooral "vloeiender" maar dankzij mijn referentie weet ik: "dat dit goed is...."

Dus noem het prutsen, rommelen of weet ik wat, maar zo' n referentie stelt mij instaat om mooie dingen te maken

en mijn eigen "denkraam" groter te maken.

Audio is dus voor mij fun de behoefte om telkens maar te "upgraden" heb ik niet of nauwelijks.

Natuurlijk als ik wat nieuws koop, moet het aan "mijn" eisen voldoen daarna ga ik er mee experimenteren net

zolang dat het AF is ...en de rust daar is, om er van te genieten....

En genieten doen we élke dag M44, nu weer van zo' n Sony V-Fet versterker..... normaal een uiterst kwetsbaar apparaat

maar hij is nu AF.... Het volgende apparaat, staat alweer te wachten ;)

Jack

maar ik denk wel eens "die jack zit eigenlijk altijd te rommelen met zijn geluid"het lijkt nooit goed te zijn?

altijd weer een andere condensator , ander draadje, weerstandje. Nu ook de luidsprekers.

je geeft mij de indruk aan de ene kant echt een muziek liefhebber te zijn en aan de andere kant zit je volgens mij 99% van de tijd technisch te luisteren, zoeken naar de verbetering.

Dat heb ik dus helemaal niet, in veel van zijn posts klinkt een "ik heb het lekker voor elkaar" door, en dat 'prutsen' herken ik, dat doe ik zelf ook. Bij mij is het nieuwsgierigheid naar wat voor verschil het zou maken, 'wetenschappelijk onderzoek' zeg maar ;)

oke

maar waarom prutsen als je het lekker voor elkaar hebt.

het "blijven"prutsen is voor mij een teken dat er iets .....knaagt?

oke

Dat hoeft toch niet?

Ik haal wat krimpspul van de stekkertjes, en floesh.... beter.

Knaagde er iets? Ja, dat ik wist dat die krimpkous niet vriendelijk is. Klonk het niet goed? Joh... Maar nu: beter!

En zo ga ik ook de speakerkabeltjes te lijf.

Het is al goed, maar kan het - met simpele middelen - beter? Doen dan!

M :ph34r: rc

oke

Dat hoeft toch niet?

Ik haal wat krimpspul van de stekkertjes, en floesh.... beter.

Knaagde er iets? Ja, dat ik wist dat die krimpkous niet vriendelijk is. Klonk het niet goed? Joh... Maar nu: beter!

En zo ga ik ook de speakerkabeltjes te lijf.

Het is al goed, maar kan het - met simpele middelen - beter? Doen dan!

jij bent over een paar maanden echt wel klaar. je kunt gehakt maar "zover" doorvoeren.

het lijkt in de post die ik hier soms lees meer op dat een versterker die "klaar "was weer voor de zoveelste keer opengeschroefd word om weer iets te veranderen.

ik veroordeel dat niet ( voor de duidelijkheid) maar vraag me af waarom sommige dat doen.

van jou snap ik het wel bart. jij zit echt (als ik het zo lees) aan het begin van dit soort geknutsel.

dan wil je alles proberen lijkt me.

oke

Wat zegt dat over jou? ;)

Jij kookt wel eens h

Beste Spido,

Gebruik jij de mooie klankregeling op je Denon PRA-1200 of -1500 nooit dan?

Daar is die toch voor bedoeld?

Beste KT88,

Ik gebruik de toonregeling vrijwel nooit: die staat constant uitgeschakeld.

En de CD-speler staat op "CD-direct" aangesloten, zodat ik daarvan alleen het volume kan regelen.

Alleen bij sommige heel oude plaatopnamen of cassettebandjes bezondig ik mij er aan.

Maar zelfs dan nog liever niet...

Ik heb gezien wat toonregeling doet met blokgolfjes! :o

En wat die dus ook doet met fasecoherentie! :o

Toonregeling zou eigenlijk verboden moeten worden! :angry:

P.S. Het is opvallend, dat de opmerking van Buizenbart

Jij kookt wel eens hè? Vergelijk het met een goed recept. Je weet dat het lekker is, maar dan ga je eens proberen hoe het smaakt met knoflook erbij.
impliceert dat toevoeging (méér) altijd beter is. Ik ben er echter van overtuigd dat mìnder net zo vaak beter is. Mìnstens net zo vaak, zelfs.

Guest tubejack

oke

Ik zou niet weten wàt M44. Het "prutsen" voor anderen gaat me

steeds beter af vriend. Audio is een van mijn passies en die moet je volgen niet?

Ik hoop er ooit (als was het maar part-time) mijn beroep van te kunnen maken.

Jack

@Marc: krimpkous weghalen en het klinkt beter? :unsure::ph34r: :ph34r:

(enne, dat zit er niet voor niks..)

Ja Bart, mijn eigenste audiofiele dag.

Krimpkous zit er voor het mooie, de afwerking, niet?

De tip had ik van Berret van AF (nou ja, hij zit hear ook, maar niet fanatiek). Ik heb gewoon niets van mezelf. Krimpkous heb je in soorten en maten en vooral, materialen. Je hebt materiaal dat ok is voor het geluid, en spul dat dat niet is. Toevallig zat er 'vies' spul om een verder prachtige kabel. Nu had ik dat al tot aan de (Furutech) plug eraf weten te pulken, maar niets gemerkt van enige verbetering.

Die plug zit vast met een klein Torx schroefje, en vandaag lukte het me om daar een goed bitje voor te kopen. Toen kon ik de rest van dat taaie spul verwijderen, het zat er zelfs dubbel om.

En verdomd...

Draai ik die waterdrums van de Baka People, dan staan er een paar gastjes n

Guest tubejack

Ik vraag me nu echt af wat ik ga meemaken als de interne luidsprekerkabels zijn vervangen.

Persoonlijk denk ik heel weinig, maar we wachten je subjectieve oordeel gewoon af :P

Hela s080.gif audiofiel=subjectief g020.gif

Zeg Marc, je gaat toch geen smetvrees ontwikkelen hè? :D Overigens die tip van Bart van dat teentje knoflook is ook zo gek nog niet: Het is allang bekend dat dat kwade geesten uit de buurt houdt. Gewoon proberen, maar dan niet klagen als je dadelijk nat wordt van die waterplonsers.

;)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...